Mopoauton lainsäädäntö

Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Miten mopoautoissa voi olla yli 500cm3 moottoreita?

Voiko mopossakin sitten olla?
Mikä lainsäädännössä on muuttunut?
Onko enää tehorajoitus olemassa?

http://www.ligier.fi/?section=product&subsection=x-too

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Koko riippuu mikä polttoaine siinä on. Bensalla 50 ja dieselillä 500 tai jotain. Se kait siksi että Dieseleitä ei noin pieninä saa.
Tehorajoitus on 4,5 kW

Vierailija

Tuulilasin mukaan mopoautossa saa olla korkeintaan 50 cm3:n ottomoottori tai muu voimanlähde, jonka maksimiteho ylitä neljää kilowattia. Kaikki markkinoilla olevat kevyet nelipyörät käyttävät voimanlähteenä 400–505-kuutioista dieselmoottoria.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Eikö noi ole sitten ylihyviä pelejä?

Vakuutukset 10E /kk
Kulutus litra dieseliä tunnissa
Hinta uutena 10 000E

Jos vielä pääsee kahdeksaa kymppiä..

Voiko kaksipyöräisessä mopossa olla 505cm3 diesel?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
kuningas
Voiko kaksipyöräisessä mopossa olla 505cm3 diesel?

Ajoneuvolain 11 §:n mukaan:

Mopo

L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo (mopo) on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

Vastaus kysymykseesi on: ei. Ns. mopoautoa (kevyt nelipyörä) käsitellään Ajoneuvolain 13 §:ssä.

Vierailija

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search[type]=pika&se...

11 §
«Mopo»

L1e- ja L2e-luokan ajoneuvo («mopo») on kaksipyöräinen (L1e-luokka) tai kolmipyöräinen (L2e-luokka) moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa.

L1e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on polttomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on sähkömoottori. Pienitehoinen «mopo» on kaksipyöräinen polkimin varustettu «mopo,» jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa ja moottorin suurin nettoteho enintään 1 kW.

L2e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.




Eli tosiaan moottorin tyyppi ratkaisee.

Edit: Hitusen myöhässä olin

Mopoauto tosin sitten tarvitsee katsastaa kerran vuodessa, toisin kuin mopo.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Miksi lakitekstissä ei käytetä oikeaa nimeä moottoripolkupyörä? Mopohan on vain lyhenne.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Vanhoissa mopoissa on polkimet, joilla voi ajaa kuin polkupyörällä. On vain tosi raskas ajettava. Alunperin mopo oli moottorilla varustettu polkupyörä. Minä en ainakaan ole kuullut Kympin uutisissa Martikaisen Urpon kuuluttavan, että suomen virallinen nimitys moottoripolkupyörälle on vaihdettu uuteen. Tottahan näin tärkeä asia on valtakunnallisesti uutisoitava

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Vanhoissa mopoissa on polkimet, joilla voi ajaa kuin polkupyörällä. On vain tosi raskas ajettava. Alunperin mopo oli moottorilla varustettu polkupyörä. Minä en ainakaan ole kuullut Kympin uutisissa Martikaisen Urpon kuuluttavan, että suomen virallinen nimitys moottoripolkupyörälle on vaihdettu uuteen. Tottahan näin tärkeä asia on valtakunnallisesti uutisoitava

Eli silloin mopoauto (kevyt nelipyörä) onkin moottoripyöräauto, koska siinä ei ole polkimia, joten se ei voi olla moottorisoitu polkupyörä.

Termien sisältö muuttuu, eli mopo ei todellakaan tarkoita nykyään polkimin varustettua moottoroitua ajoneuvoa.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Silloinhan niihin pitäisi asentaa poljettavat polkimet Ai että, jos olisin maailman diktaattori, niin määräisin noin ja määräisin, että avoautolla ajettaessa on käytettä oranssia umpikypärää. Kyllä olisi tolkku maailmassa ja loppuisi keekoilu Ranskalaistenkin olisi pakko laittaa patonki pussiin, ettei kärpäset siinä kävele ja kieltäisin siestan ja määräisin keskiyön auringon kaikkialle ja kaikkea muutakin määräisin, varsinkin mopoilijoille ja avoautoille ja softis "pelaajille" ja vaikka mille. Sellaista, mistä saisin vahingoniloa ja hankaloittaisin kaikkea . . . Nyt taisin innostua liikaa

Pointti oli se, että autoilla autotiellä ja mopoautot pois suomen teitä rumentamasta, mutta kolmipyöräiset invamopot kunniaan ja kinnerit ja pappatunskat Tai jos mopoautolla pitää ajaa, niin se täytyy olla ajajalle mahdollisimman noloa ja hävettävää.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Marssilainen
Pointti oli se, että autoilla autotiellä ja mopoautot pois suomen teitä rumentamasta

Miksi? Mieluummin mopoautoista tuo 45km/h rajoitus nostoon sinne 60km/h tienoille, että kaupunkiliikenteessä toimivat olematta pullonkauloina.
Tai jos mopoautolla pitää ajaa, niin se täytyy olla ajajalle mahdollisimman noloa ja hävettävää.

Miksi?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat