Mafia - USA:n demokraattien ja median salarakas

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Populaarikulttuurin eräitä kummallisuuksia on ns. kulttuuriväen ja median sekä "edistyksellisten" käsittämätön intohimo lurjuksia ja rikollisia kohtaan. USA:ssa syntyi aikoinaan mediaväen, mm. kirjallisuuden piirissä legendaarinen myytti lännenmiehistä, miehisyydestä ja kunniasta.

Lännenmiehet ovat olleet ja menneet. Mutta mikään ei ole oikeastaan muuttunut auringon alla. Viimeisen 35 vuoden aikana on USA:ssa ja nykyisin myös Euroopassakin synnytetty myytti mafiasta. Elokuva- ja tv-väki suoltamalla suoltaa toinen toistaan upeampia ja mahtavampia spektaakkeleita ganstereista. Erityisen suuressa suosiossa on La Cosa Nostra. Kummisetä, Mafiaveljet, Gangs of New York, Casino, Sopranos jne...

Mistä ihmeestä tämä viime vuosikymmenien buumi? Ja miksi juuri USA:n demokraattista puoluetta lähellä olevat elokuvantekijät, tuottajat ja näyttelijät ovat niin äärettömän ihastuneita ganstereihin, joiden älyn, sivistyksen ja moraalin suhteen ei luulisi juuri kiehtovan "edistyksellisiä"?

Tietysti USA:n demokraattisen puolueen historia on täynnä läpimätiä, korruptoituneita ja moraalittomia vaikuttajia erityisesti itärannikon suurkaupunkien ja suurten järvien teollisuuskaupunikien vaikutusalueella. Sanottiinhan aikoinaan 1940-luvulla että demokraattinen puolue tai sen kerma koostui etelän puolittain lukutaidottomista ja pohjoisen puolittain rikollisista persoonista.

Mafian glorifiointi kulkee käsi kädessä La Cosa Nostran täydellisen romahduksen mukana. Se mitä ei enää ole on muuttunut legendaksi. Tosiasiassa LCN:m miehet eivät koskaan (muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta) ole osoittaneet erityistä älykkyyttä ja tilannevaistoa. Rico-laki mursi omertan niin täysin USA:ssa että nykyisin perheiden ylin johtokin kavaltaa mielellään kaikki, jos he pääsevät pinteestä (esim. lyhyt linnatuomio ja loppuelämä kasvoleikkauksineen ja nimenmuutoksineen jossain mukavassa keskiluokkaisessa idyllisessä pikkukaupugissa turvassa veronmaksajien rahoilla)." Sopranosin" (oik. DeCavalcante) viimeisin pomo osoittautui tosielämässä homoseksuaaliksi. Gambinojen consiglieri ilmiantoi koko konkkaronkan. Genovesen, Lucchesen, Colombon ja Bonannon pomot, neuvonantajat alipäälliköt ja nokkamiehet istuvat varsin lyhyen actionin jälkeen linnassa jos eivät ole sitä ennen tulleet murhatuksi. Mafia-perheitä ei ole enää kuin käytännössä New Yorkissa ja Chigagossa. Vielä 70-luvun alussa näitä perheitä oli 24 ja jäseniä yli 6000. Tänään jäsenien määrä lienee jo alle 1000 ja heistäkin suuri osa linnassa ja huomattava osa seniilejä ukonhöppänöitä.

Hollywood, De Niro, Scorsese ja kumppanit - lopettakaa jo tuo säälittävä vanhan keiton lämmittäminen.

Sivut

Kommentit (20)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
ralf64
Populaarikulttuurin eräitä kummallisuuksia on ns. kulttuuriväen ja median sekä "edistyksellisten" käsittämätön intohimo lurjuksia ja rikollisia kohtaan. USA:ssa syntyi aikoinaan mediaväen, mm. kirjallisuuden piirissä legendaarinen myytti lännenmiehistä, miehisyydestä ja kunniasta.

Lännenmiehet ovat olleet ja menneet. Mutta mikään ei ole oikeastaan muuttunut auringon alla. Viimeisen 35 vuoden aikana on USA:ssa ja nykyisin myös Euroopassakin synnytetty myytti mafiasta. Elokuva- ja tv-väki suoltamalla suoltaa toinen toistaan upeampia ja mahtavampia spektaakkeleita ganstereista. Erityisen suuressa suosiossa on La Cosa Nostra. Kummisetä, Mafiaveljet, Gangs of New York, Casino, Sopranos jne...

Mistä ihmeestä tämä viime vuosikymmenien buumi? Ja miksi juuri USA:n demokraattista puoluetta lähellä olevat elokuvantekijät, tuottajat ja näyttelijät ovat niin äärettömän ihastuneita ganstereihin, joiden älyn, sivistyksen ja moraalin suhteen ei luulisi juuri kiehtovan "edistyksellisiä"?

Tietysti USA:n demokraattisen puolueen historia on täynnä läpimätiä, korruptoituneita ja moraalittomia vaikuttajia erityisesti itärannikon suurkaupunkien ja suurten järvien teollisuuskaupunikien vaikutusalueella. Sanottiinhan aikoinaan 1940-luvulla että demokraattinen puolue tai sen kerma koostui etelän puolittain lukutaidottomista ja pohjoisen puolittain rikollisista persoonista.

Mafian glorifiointi kulkee käsi kädessä La Cosa Nostran täydellisen romahduksen mukana. Se mitä ei enää ole on muuttunut legendaksi. Tosiasiassa LCN:m miehet eivät koskaan (muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta) ole osoittaneet erityistä älykkyyttä ja tilannevaistoa. Rico-laki mursi omertan niin täysin USA:ssa että nykyisin perheiden ylin johtokin kavaltaa mielellään kaikki, jos he pääsevät pinteestä (esim. lyhyt linnatuomio ja loppuelämä kasvoleikkauksineen ja nimenmuutoksineen jossain mukavassa keskiluokkaisessa idyllisessä pikkukaupugissa turvassa veronmaksajien rahoilla)." Sopranosin" (oik. DeCavalcante) viimeisin pomo osoittautui tosielämässä homoseksuaaliksi. Gambinojen consiglieri ilmiantoi koko konkkaronkan. Genovesen, Lucchesen, Colombon ja Bonannon pomot, neuvonantajat alipäälliköt ja nokkamiehet istuvat varsin lyhyen actionin jälkeen linnassa jos eivät ole sitä ennen tulleet murhatuksi. Mafia-perheitä ei ole enää kuin käytännössä New Yorkissa ja Chigagossa. Vielä 70-luvun alussa näitä perheitä oli 24 ja jäseniä yli 6000. Tänään jäsenien määrä lienee jo alle 1000 ja heistäkin suuri osa linnassa ja huomattava osa seniilejä ukonhöppänöitä.

Hollywood, De Niro, Scorsese ja kumppanit - lopettakaa jo tuo säälittävä vanhan keiton lämmittäminen.




"Perinteinen" italialainen Mafia saattaa hyvinkin olla henkitoreissaan, mutta järjestäytynyt rikollisuus, erityisesti venäläisperäinen tuntuu pärjäävän jenkeissä sangen hyvin.

Hollywoodilla ja järjestäytyneellä rikollisuudella, erityisesti Mafialla, on aina ollut syvä yhteys ja luulen, että vanhan keiton lämmittäminen kuuluu vain vanhaan perinteeseen, ja siihen, että tehdään sitä mikä on tuttua ja joka vetoaa yleisöön

Luin tuossa mennäviikolla mielenkiintoisen kirjan, Tim Adlerin "Hollywood and the Mob", joka kuvaa sangen yksityiskohtaisesti viihdeteollisuuden ja italialaisen Mafian kytkentöjä. Suosittelen.

Ehkä kymmenen vuoden kuluttua Hollywood alkaa tuottaa venäläisten (ja muita etnisten ryhmien) järjestäytynyttä rikollisuutta käsitteleviä filmejä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Ehkä kymmenen vuoden kuluttua Hollywood alkaa tuottaa venäläisten (ja muita etnisten ryhmien) järjestäytynyttä rikollisuutta käsitteleviä filmejä.




Little Odessa käsitteli venäläistä mafiaa ja Lohikäärmeen vuosi kiinalaista.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Crash
Seppo_Pietikainen

Ehkä kymmenen vuoden kuluttua Hollywood alkaa tuottaa venäläisten (ja muita etnisten ryhmien) järjestäytynyttä rikollisuutta käsitteleviä filmejä.




Little Odessa käsitteli venäläistä mafiaa ja Lohikäärmeen vuosi kiinalaista.



Aivan totta, mutta ne eivät käsittääkseni ole päässeet samaan suosioon kuin "perinteiset" (epäsuorasti) Mafiafilmit. Don Corleone rulaa, vaikka ao. filmitrilogiassa ei kertaakaan viitata edes Mafiaan!

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
ralf64
Populaarikulttuurin eräitä kummallisuuksia on ns. kulttuuriväen ja median sekä "edistyksellisten" käsittämätön intohimo lurjuksia ja rikollisia kohtaan. USA:ssa syntyi aikoinaan mediaväen, mm. kirjallisuuden piirissä legendaarinen myytti lännenmiehistä, miehisyydestä ja kunniasta.

Lännenmiehet ovat olleet ja menneet. Mutta mikään ei ole oikeastaan muuttunut auringon alla. Viimeisen 35 vuoden aikana on USA:ssa ja nykyisin myös Euroopassakin synnytetty myytti mafiasta. Elokuva- ja tv-väki suoltamalla suoltaa toinen toistaan upeampia ja mahtavampia spektaakkeleita ganstereista. Erityisen suuressa suosiossa on La Cosa Nostra. Kummisetä, Mafiaveljet, Gangs of New York, Casino, Sopranos jne...

Mistä ihmeestä tämä viime vuosikymmenien buumi? Ja miksi juuri USA:n demokraattista puoluetta lähellä olevat elokuvantekijät, tuottajat ja näyttelijät ovat niin äärettömän ihastuneita ganstereihin, joiden älyn, sivistyksen ja moraalin suhteen ei luulisi juuri kiehtovan "edistyksellisiä"?


Gangs of New York kertoo tuoreiden siirtolaisten ja wanna-be-jenkkien konflktista, ei Cosa Nostrasta. Muuten olisi hauska kuulla millä perusteella mainitut elokuvat ilmentävät "ääretöntä ihastusta" gangstereihin (Sopranosia en ole nähnyt tarpeeksi sanoakseni siitäv mitään varmaa). Toki katsoja samaistuu niihin henkilöihin, joiden näkökulmasta filmi kuvataan, mutta psykovisuaalisesta lainalaisuudesta on vielä matkaa ihannointiin ja glorifiointiin.

Buumin tärkein selitys on markkinataloudellinen. Kummisedän mahdollisuuksiin ei ohjaajan lisäksi uskonut juuri kukaan ennen kuin raina keräsi 5 264 000 dollaria ensi-iltaviikonloppuna ja $ 81,500,000 koko kierroksella. Kansa äänesti. Rikos nyt yleensä tuppaa olemaan taiteessa & viihteessä vaikka yhdiskuntasuunnittelua seksikkäämpi aihe.

Lajityypin ironisen summauksen voi sitten katsoa John Hustonin Prizzin kunniasta. Mafiasta taas tietää kertoa Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme surmata hänet.

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Aivan totta, mutta ne eivät käsittääkseni ole päässeet samaan suosioon kuin "perinteiset" (epäsuorasti) Mafiafilmit. Don Corleone rulaa, vaikka ao. filmitrilogiassa ei kertaakaan viitata edes Mafiaan!




Se taas oli tarinan mukaan edellytys sille, että kuvaustyöt saattoivat rullata sujuvasti ilman tavarantoimituskatkoksia jne.

Toope
Seuraa 
Viestejä23166
Liittynyt23.7.2006
Crash
Mafiasta taas tietää kertoa Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme surmata hänet.

Erittäin mielenkiintoinen kirja, suosittelen.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Crash
Seppo_Pietikainen

Aivan totta, mutta ne eivät käsittääkseni ole päässeet samaan suosioon kuin "perinteiset" (epäsuorasti) Mafiafilmit. Don Corleone rulaa, vaikka ao. filmitrilogiassa ei kertaakaan viitata edes Mafiaan!




Se taas oli tarinan mukaan edellytys sille, että kuvaustyöt saattoivat rullata sujuvasti ilman tavarantoimituskatkoksia jne.



Muun muassa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Minkä ihmeen takia ameriikassa on tehty realiytsarja John Gottin vaimosta ja heidän makaroonipitsanpaistajien näköisistä ylimielisistä lapsistaan, jotka mafia/rikollisrahoilla elelevät leveästi limousineineen ja luksuskaikkineen?
En käsitä. Sarja taitaa pyöriä jollain suomen kanavallakin tällä hetkellä?

Jep ton näköisä pikku tulevia mafiosoja

http://www.aetv.com/growing_up_gotti/

Tulevia mafiaveljiä. Rahat pois perheeltä ja mukulat valmiiksi jo linnaan!

Vierailija
Seppo_Pietikainen

"Perinteinen" italialainen Mafia saattaa hyvinkin olla henkitoreissaan, mutta järjestäytynyt rikollisuus, erityisesti venäläisperäinen tuntuu pärjäävän jenkeissä sangen hyvin.

Hei! Kerropas lisää venäläisistä mafiasta!
Onko nimeä ja tarinoita?
Käsittääkseni se mafia, jonka kutsuvat "venäläiseksi" onkin juutalainen, myös Holliwood on juutalainen ja USA:n media on niiden, kuten myös media Venäjällä. Ihmiset sylkivät hampaiden läpi tästä tarjonnasta, eivätkä katso TV:ta, mutta asialle ei voi mitään! Mafia!

Vierailija
thuga101
Minkä ihmeen takia ameriikassa on tehty realiytsarja John Gottin vaimosta ja heidän makaroonipitsanpaistajien näköisistä ylimielisistä lapsistaan, jotka mafia/rikollisrahoilla elelevät leveästi limousineineen ja luksuskaikkineen?
En käsitä. Sarja taitaa pyöriä jollain suomen kanavallakin tällä hetkellä?

Jep ton näköisä pikku tulevia mafiosoja

http://www.aetv.com/growing_up_gotti/

Tulevia mafiaveljiä. Rahat pois perheeltä ja mukulat valmiiksi jo linnaan!


MAfialle ei mahda mitään...sama meno jatkuu...

Vierailija
Feniks

Hei! Kerropas lisää venäläisistä mafiasta!
Onko nimeä ja tarinoita?
Käsittääkseni se mafia, jonka kutsuvat "venäläiseksi" onkin juutalainen, myös Holliwood on juutalainen ja USA:n media on niiden, kuten myös media Venäjällä.



Kato, sehän elää ja potkii.

Vierailija

Monien kommenteissa pilkistää tietämättömyys muutamista perusasioista. Ensinnäkin ei ole olemassa mitään "venäläistä mafiaa". Mafia on pelkästään sisilialainen ilmiö ja venäläismafiasta puhuminen on pelkkä median keksintö. Puhukaan mieluummin venäläisestä rikollisuudesta.

Toiseksi on pelkkä median luoma myytti, että Mafia (tai La Cosa Nostra) olisi koskaan ollut mikään erittäin merkittävä vallankäyttäjä. Ahtokiven kirjan pahin moka oli siinä, että tekijä teki Mafiasta suuremman tekijän kuin se onkaan. USA:ssa Mafian valta suurimmillaankin (1950-luvulla) rajoittui marginaaliin. Se ei koskaan voinut kontrolloida poliittista elämää.

Ylipäätänsä ammattirikollisuuteen ei hakeudu erityisen älykkäitä yksilöitä. Tekijöiden äo on todennäköisesti alle keskitason.

[size=85:zbrv0rve]Toto Rina - ei merkkejäkään mistään Don Corleonesta. Pelkkä renttu.[/size:zbrv0rve]

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
ralf64
Monien kommenteissa pilkistää tietämättömyys muutamista perusasioista. Ensinnäkin ei ole olemassa mitään "venäläistä mafiaa". Mafia on pelkästään sisilialainen ilmiö ja venäläismafiasta puhuminen on pelkkä median keksintö. Puhukaan mieluummin venäläisestä rikollisuudesta.

Toiseksi on pelkkä median luoma myytti, että Mafia (tai La Cosa Nostra) olisi koskaan ollut mikään erittäin merkittävä vallankäyttäjä. Ahtokiven kirjan pahin moka oli siinä, että tekijä teki Mafiasta suuremman tekijän kuin se onkaan. USA:ssa Mafian valta suurimmillaankin (1950-luvulla) rajoittui marginaaliin. Se ei koskaan voinut kontrolloida poliittista elämää.

Ylipäätänsä ammattirikollisuuteen ei hakeudu erityisen älykkäitä yksilöitä. Tekijöiden äo on todennäköisesti alle keskitason.

[size=85:3i01pp89]Toto Rina - ei merkkejäkään mistään Don Corleonesta. Pelkkä renttu.[/size:3i01pp89]




Olet varmasti teknisesti oikeassa, mutta aikojen saatossa termi "mafia" on tullut tarkoittamaan kaikkia etnisperäisiä rikollisjärjestöjä. Puhutaan Kolumbian mafiasta, venäläisestä mafiasta jne. jne. Huippu on kenties se, että kaikki italialaisperäiset rikollisjärjestöt niputetaan kaikki "mafia"-järjestöksi, vaikka kyse on useissa Italian eri maakunnissa toimivista rikollisjärjestöistä, jotka ovat jopa sodassa Sisilian Mafiaa vastaan.

Ja pelkurimaisia renttujahan he ovat, etnisestä taustasta riippumatta. Meyer Lanskyn kaltaiset "talousnerot" ovat tosi harvassa, eikä hänkään varsinaisesti kuulunut "La Cosa Nostraan".

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

On yhtä naurettavaa puhua venäläisestä mafiasta kuin puhua suomalaisestakin mafiasta. Media yksinkertaistaa asioita. Ja hämmästyttävää kuinka massat nielevät nämä käsitteet. Mafia= La Cosa Nostra. So. sisilialainen rikollisjärjestö Sisiliassa, Italiassa, USA:ssa tai missä muussa tahansa maassa. Muita rikollisjärjestöjä ei pidä sekoittaa tähän järjestöön. Älkää vajotko iltapäivälehtien lööppien tasolle. Pysytään faktoissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat