Hyvä Vantaa!

Seuraa 
Viestejä297
Liittynyt6.4.2005

Hyvä Vantaa!

Tästä Urho tykkää:
ILTALEHTI
Auto, joka kuluttaa euron satasella

Bensa kallistuu ja vähän kuluttavat ajopelit alkavat kiinnostaa. Tällä vehkeellä pääset 100 kilometriä eurolla.

Vantaan kaupungin hankkima ranskalainen sähkökäyttöinen mopoauto on kerännyt yleisön sympatiat liikkuessaan Myyrmäessä. (VANTAAN KAUPUNKI)

Vantaan Myyrmäessä on viime viikkoina ihmetelty pientä ja sympaattisen näköistä lava-autoa, joka liikkuu pehmeästi ja äänettömästi.

- Se on meidän uusi sähköinen mopoautomme. Se on herättänyt niin paljon huomiota, että työntekijän kävelemisestä säästynyt aika tahtoo mennä uteliaille vastailemiseen, kertoo Vantaan varikonpäällikkö Kaj Weckström naureskellen.

Sähkökäyttöisellä mopoautolla kuljetaan tekemässä pieniä huoltotöitä kuten puistokäytävien roskiksien tyhjennys. Vaikka mopoauto on nelipyöräinen, se on kevyen liikenteen kulkuneuvo ja sillä saa ajaa jalkakäytävillä ja pyöräteillä.

Yhdellä latauksella 100 km

- Kuskin kannalta on tietysti mukavaa, että ajokki on äänetön, mutta toisaalta ihmiset eivät meinaa kuulla, kun se tulee. Siinä on pientä pimputusta pitävä äänimerkki, jota saa käyttää aika ahkeraan.

Auto on ranskalaisen Aixam Mega -yhtiön hyötykäyttöön tarkoitettu mopoauto. Virallisesti se kuuluu ajoneuvoryhmään "kevyt nelipyörä".

Sen sähkömoottorin teho on 4 kilowattia. Kulutus on 300 Ah:a sadalla kilometrillä ja hintaa tuolle matkalle tulee sähkön nykyhinnoilla yhden euron verran. Valmistajan mukaan sähkömopoauto kulkee kertalatauksella 50-70 kilometriä.

- Kokemuksen mukaan vaikuttaa siltä, että se kulkee hyvinkin sata kilometriä yhdellä latauksella. Mutta se ei ole meille ratkaisevaa, kun päivän toimintasäde harvoin on niin iso ja sitä paitsi akut voi panna lataukseen mihin tahansa pistokkeeseen vaikka ruokatunnilla.

Talviajosta ei kokemusta

Talviajossa tilanne voi olla toinen.

- Akkujen varaus tietysti laskee kylmällä ilmalla, mutta valmistajan mukaan sillä pääsee kohtuullisessa pakkasessakin sen 50 km, mikä meillä tarvitaan. Mutta saa nähdä, tuumii Weckström.

- Kuljettajaa varten siinä on diesel-käyttöinen lämmitin, joten hytti saadaan kyllä lämpimäksi talvellakin.

Mopoauto saa kulkea enintään 45 kilometriä tunnissa ja siihen Weckströmin mukaan pystyy Vantaan sähköpelikin.

- Siirtymäpätkät työkohteesta toiseen ajetaan kaduilla ja tällä on pärjännyt liikenteen rytmissä ihan hyvin.

- Se on oikeastaan yllättävän hyvä ajettava, hän sanoo.

JOUNI VILERMO
jouni.vilermo@iltalehti.fi

Kommentit (15)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Niin.
F1-mallisella autolla on nuo puistotyöt tehty ennnenkin.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Lataus on halpaa, mutta entäpä akusto? Mitä sen hinta on ja kuinka kauan se kestää (latauksia ja/tai vuosia)?

Vierailija

Kuullostaa oikein hyvältä auton ajokustannukset 100km/1 euro. Mutta paljonko tuon sähköauton hankintahinta on ja paljonko sen huoltokustannukset ovat verrattuna kaupungin polttomoottoriautoihin. Eipä taida ollakkaan niin edullinen kuin olettaa saattaa. Lisäksi eihän tuollaisella autolla paljoakaan ennätä muuta tehdä kuin ajaa kohteeseen ja todeta, että nyt sitten loppui lataus akusta. Olisi myös kiva jos joku tietävä laittaisi tiedon sivustolle, että milaista hyötykuormaa tuollaisella voi kuskata millaisilla ominaisuuksilla.

Hyvä alku kuitenkin. Lapsetkin täällä kotonakin pitivat tuosta ajoneuvosta. Sanoivat, että kuvan täti autossa ei ainakaan pääse ajamaan kolaria, kun auto kulkee niin hitaasti.

Vierailija

Ihmettelen tuota puhetta sähköautojen erinomaisuudesta ja siitä kuinka sähköautot tulevat laajaan käyttöön jne.

Milläs se sähkö tuotetaan kun nämä samat ympäristöhihhulit jotka vaativat sähköautoja vaativat myös hiilivoiman, ydinvoiman ja välillä myös vesivoiman alasajamista?

Tuulimyllyilläkö...?

Vierailija

Miksei normaaliin mopoautoon vaan laiteta sähkömoottoria eikä tehdä tuollaista, jonka tunnistaa helposti sähköllä kulkevaksi. Ei sähkössä mitään pahaa ole, mutta voisivat olla saman näköisiä kuin ennenkin.
Varmasti kaupungissa hyvä siirtyä lyhyitä matkoja joita ei enää viitsi kävellä ja voi kuljettaa pientä kuormaa esim. roskia ja puiden lehtiä

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

eikös mapoautoissa ole jokin painoraja ja tästä syystä akusto jäisi niin pieneksi ettei se kattaisi asiallisen kokoista toimintasädettä.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
eikös mapoautoissa ole jokin painoraja ja tästä syystä akusto jäisi niin pieneksi ettei se kattaisi asiallisen kokoista toimintasädettä.

Akkuja ei lasketa.

Vierailija

Onnittelut Vantaalle!

JaakkoFagerlund
Haha, näyttää kuin Lego-sarjan autolta tuo mesaanin linkittämä



Kohta alkaa nykyinsinöörien vaimotkin kait synnyttämään leegoukkelien näköisiä lapsia kun hiukan vielä odotellaan tekoälyä..

Yks tapa ratkaista liikenneongelmia olis ympäristönsuunnittelu ja kekittämisen vähentäminen. palveluita lähemmäs ihmisiä jne. mutta se että huoltotöissä tarvitaan kulkukalustoa ja kuljetuskalustoa, se on yhäkin vielä ihan eri juttu kuin ihmisten hupikulutus.

Ensin työ ja sitten huvi. Niin se aina on ollut eikä siitä mihinkään muutu ikinä vaikka olis välillä "lihavia" aikoja ja ihmiset villiintyis kerskakuluttamaan halvan energian huumassa.

Vierailija
bioenergia
Miksei normaaliin mopoautoon vaan laiteta sähkömoottoria eikä tehdä tuollaista, jonka tunnistaa helposti sähköllä kulkevaksi. Ei sähkössä mitään pahaa ole, mutta voisivat olla saman näköisiä kuin ennenkin.



Sellainen missä on meteliä pitävä kompressori voimalähteenä. Ei tarttis kilikellookaan pimputella kun helvetillinen meteli täyttäis tienoot.

Se miltä kulkupelit näyttää on yks hevonhailee. Ryssäfoobikkojen yleisyyden takia tietenkin ei saa tehdä Ladan näköistä ettei mielenterveystoimistot tukkeudu ja itsarit liäänny mutta muuten se on aikuistenoikeesti ihan yks lysti. Ei kulkuneuvot mitään somisteita ole.

Varmasti kaupungissa hyvä siirtyä lyhyitä matkoja joita ei enää viitsi kävellä ja voi kuljettaa pientä kuormaa esim. roskia ja puiden lehtiä



Työvoiman ostaminen on firmoille kallista. Joka askel maksaa ja suomalaiset yrittäjät ja erityisesti kunnat on aika köyhiä ja siks ne tarvii kaikki mahdolliset tekniikat ettei tule turhia liikehdintöjä työaikana.

Ei se viitsimisestä ole kiinni. Se on kvarttaalitaloutta .. nääs..

Uusimmat

Suosituimmat