Mihin kaikki kuolleet linnut häviää

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä oon tarkastellut että taivaalla näkyy kokoajan paljon lintuja jne... mutta missään en melkeen näe kuollutta lintua. Mihin ne oikeen menee kuolemaan ku niit raatoja ei missään näy?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Luonnon kiertokulku.

Kuollut lintu on muiden eläinten ravintoa. Varikset, ketut, rotat korjaavat raadon nopeasti parempiin suihin ja muurahaiset kavereineen hoitalevat loput.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Olen myös havainnut, että yleensä merkki linnun viime hetkistä ovat vain muutamat sulat ja höyhenet. Eli haukat ja pöllöt ilmeisesti verottavat ison osan kenties heikoista linnuista.

Luonnossa kaikki häviää kierrätykseen merkillisellä nopeudella. Ilmeisesti myös talvella, koska keväällä lumikerroksista ei juurikaan sula esiin raatoja. Kettu ja supi taitavat haistaa raadon kilometrien päästä. Kettu voisi hoitaa suuren osan talven raadoista.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

mummo oot oikeassa todennäköisesti..
mutta ihmettelen kuitenki täällä kun kaupungissa ku asun ja lintuja on niin helvetisti mutta ikinä ei näy yhtään kuollutta..

Vierailija
nuubi
Mihin kaikki kuolleet linnut häviää

Ne menee lintujen taivaaseen.

Kyllä ainakin itse olen kevään tullen ja kesäisin monen monta kertaa aistinut kalman makean tuoksun pensaasta jos toisestakin, johon joku pikkulintu tai muu metsän asukas on päivänsä päättänyt. Vaan harvoinpa sitä tulee kaiveltua sen tarkemmin että minkälainen ruho sieltä puskasta mahtaa löytyäkään.

Päiviensä päättyessä eläimet yleensä hakeutuvat johonkin suojaisaan paikkaan kuolemaan. Jos ne sattuvatkin näkyvälle paikalle tuupertumaan, petoeläimet korjaavat herkkupalat nopeasti pois näkösiltä ja parempiin suihin.

Jos yhtään liikut luonnossa, törmäät satavarmasti ennen pitkää jonkun elukan jäännöksiin. Myös lintujen.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
nuubi
mutta ihmettelen kuitenki täällä kun kaupungissa ku asun ja lintuja on niin helvetisti mutta ikinä ei näy yhtään kuollutta..

Kaupunki elättää yleensä enemmän rottia mitä ihmisiä. Erään tilaston mukaan lähin rotta on katutasossa liikuttaessa noin kolmen metrin päässä sinusta. Ainakin yhden dokkarin mukaan.

Kissatkin syö lintuja aika tehokkaasti ja on citykettuja ja ties mitä. Niin ja linnutkin syö toisia lintuja, jopa lajikumppaneita olen nähnyt niiden syövän.

Vierailija

Kerran näin kun varikset lounastivat tiellä auton alle jäänyttä oravaa. Puolen tunnin päästä palasin samaa reittiä, ja sekä varikset että orava olivat poissa. Silloin tajusin kuinka tärkeitä varikset ovat teiden puhtaanapidon kannalta.

Vierailija
nuubi

Linnut ehkä tykkäävät lentää maaseudulle kuolemaan.

Vierailija

barbaari riippuu tietenkin että asuuko lintu kaupungissa vai maalla.. kaupungissa lintu todennäköisesti ei kuole petoeläimen kynsiin/hampaisiin.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
nuubi
barbaari riippuu tietenkin että asuuko lintu kaupungissa vai maalla.. kaupungissa lintu todennäköisesti ei kuole petoeläimen kynsiin/hampaisiin.

Ihan miten vain, voit olla oikeasssa, mutta sekin tarkoittaa sitä että lintuja ei vain kuole kaupungissa niin paljon mitä maalla.

Vierailija
Barbaari
Luulen että harvat linnut kuolevat lopulta luonnollisen kuoleman. Suurin osa jää petoeläinten saaliiksi.

Off-topic:
Millä tavalla petoeläimen saaliiksi joutuminen on "epäluonnollinen kuolema"?

Barbaari
Ihan miten vain, voit olla oikeasssa, mutta sekin tarkoittaa sitä että lintuja ei vain kuole kaupungissa niin paljon mitä maalla.

Voin varmuudella sanoa että tuo ei takuulla pidä paikkaansa. Niin maalla kuin kaupungissakin linnuista kuolee 100% molemmissa.

Noista Moseksen mainitsemista variksista muistui mieleeni, että eipä ole kuin pari viikkoa kun näin aamulla töihin mennessäni parin-kolmen variksen tappelevan kesykyyhkyn (siis tuttavallisemmin pulun) kanssa varmaankin jostain ruokapalasta.

Noin 30 min. päästä käydessani ulkona varikset nokkivatkin jo kilvan pulun ruhoa.

Ruokatunnille suunnistaessani varikset olivat mitä ilmeisemmin saaneetkin jo kupunsa täyteen, koska poloisesta pulusta ei näkynyt enää jälkeäkään.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Riemuidiootti
Barbaari
Luulen että harvat linnut kuolevat lopulta luonnollisen kuoleman. Suurin osa jää petoeläinten saaliiksi.

Off-topic:
Millä tavalla petoeläimen saaliiksi joutuminen on "epäluonnollinen kuolema"?

Luonnolliseksi kuolemaksi ei lasketa esim. ihmisen määritelmässä onnettumuuksia tai murhia. Tai jos lentokoneesta tiputetaan jääkaappi ja se osuu kaveria päähän, salamaniskuja tai jos meteoriitti tippuu niskaan niinkuin eräälle koiralle kävi. Tai jos elefantti tulee ja paskoo hoitajansa päälle joka kuolee siihen. Tai jos joku menee pissaamaan korkeajännitejohtoihin. Tai jos joku krokotiilimies menee leikkimään paholaisrauskun kanssa.

Luonnollinen kuolema on yleensä vanhuuden vaivoista tai muista sairauksista johtuva kuolema.

Barbaari

Voin varmuudella sanoa että tuo ei takuulla pidä paikkaansa. Niin maalla kuin kaupungissakin linnuista kuolee 100% molemmissa.

Linnuista kuolee se 100% mutta ei tarkoita että maaseudulla ja kaupungissa kuolisi määrällisesti saman verran lintuja.

Vierailija
Barbaari
Luonnolliseksi kuolemaksi ei lasketa esim. ihmisen määritelmässä onnettumuuksia tai murhia. Tai jos lentokoneesta tiputetaan jääkaappi ja se osuu kaveria päähän, salamaniskuja tai jos meteoriitti tippuu niskaan niinkuin eräälle koiralle kävi. Tai jos elefantti tulee ja paskoo hoitajansa päälle joka kuolee siihen. Tai jos joku menee pissaamaan korkeajännitejohtoihin. Tai jos joku krokotiilimies menee leikkimään paholaisrauskun kanssa.

Hmm, luulen ymmärtäväni.. mutta saisiko varmuuden vuoksi vielä pari esimerkkiä?

Leikki leikkinä, mutta itse kyllä lukisin saaliseläimen joutumisen sen luonnollisen vihollisen, eli jonkin petoeläimen suuhun luonnolliseksi kuolemaksi. Minusta se on tavallaan luonnollisin kuolema, minkä eläin voi kokea. Me kaikki elävät olennot tällä ellipsoidilla joudumme kuitenkin jonkin toisen eliön syömäksi ennemmin tai myöhemmin.

Barbaari
Linnuista kuolee se 100% mutta ei tarkoita että maaseudulla ja kaupungissa kuolisi määrällisesti saman verran lintuja.

Ei kai Barbaari nyt heittäydy aivan tosikoksi näin lauantai-iltana?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Riemuidiootti
Barbaari

Hmm, luulen ymmärtäväni.. mutta saisiko varmuuden vuoksi vielä pari esimerkkiä?

Leikki leikkinä, mutta itse kyllä lukisin saaliseläimen joutumisen sen luonnollisen vihollisen, eli jonkin petoeläimen suuhun luonnolliseksi kuolemaksi. Minusta se on tavallaan luonnollisin kuolema, minkä eläin voi kokea. Me kaikki elävät olennot tällä ellipsoidilla joudumme kuitenkin jonkin toisen eliön syömäksi ennemmin tai myöhemmin.

Nuita kaikkia esimerkkejä mitä annoin ainakin väitetään tapahtuneen.

Mutta harvemmin ihmiset kuolevat sillä tavalla. Ja samaisella määritelmällä myös eläimillä ei ole "luonnollinen kuolema" jäädä vaikka auton alle tai saaliseläimen saaliiksi.

Barbaari

Ei kai Barbaari nyt heittäydy aivan tosikoksi näin lauantai-iltana?

Kuulostit vain näsäviisaalta ja keskustelua vedättävältä joten piti vastata noin.

Pitäis vissiin lähteä rentoutumaan kaupungille tai jonnekkin.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005
nuubi

Kaupunkioloissa on syytä myös muistaa, että kaupungeilla on ns. puhtaanapitolaitokset, jotka aloittavat aherruksensa aamulla aikaisin jo kukonlaulun aikaan. Ne keräävät tietysti pois myös mahdolliset lintujen raadot häiritsemästä kaupunkilaisten silmää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat