Uusi tietokone

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tarkoituksena olisi hankkia uusi tietokone mallia pöytätietokone.

Eli kannattaisiko ostaa osat erikseen ja kasata itse vai ostaa valmis paketti?

Kumman vaihtoehdon teho/hinta suhde on parempi?

budjetin yläraja on siinä 900euroa.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Perinteinen kysymys: mitä olet koneella tekemässä?

Vaikuttaa lähinnä näytönohjaimen budjettiin.

Muuten neliydin prosessori, 4 gigan muisti ja 2x 500 gigan kovot on hyvä ostos.

Tietokoneliikkeestä saa hyvää palvelua, jos on epävarma. Osista kasailemalla voi tulla tehneeksi huonojakin päätöksiä.. ja toisaalta esim. Gigantin yms. puljujen valmiissa häkkyröissä on aina joku pullonkaula.

Vierailija
Olli V
Perinteinen kysymys: mitä olet koneella tekemässä?

Vaikuttaa lähinnä näytönohjaimen budjettiin.

Muuten neliydin prosessori, 4 gigan muisti ja 2x 500 gigan kovot on hyvä ostos.

Tietokoneliikkeestä saa hyvää palvelua, jos on epävarma. Osista kasailemalla voi tulla tehneeksi huonojakin päätöksiä.. ja toisaalta esim. Gigantin yms. puljujen valmiissa häkkyröissä on aina joku pullonkaula.

Haluttuja ominaisuuksia:
Nopeus/teho, grafiikka, väh. 300 gigaa kov. ja 4gigan muistit eli tossa oli jotain mitä ensin tuli mieleen ja lähinnä waretukseen ja pelaamiseen tarkoitettu.

Vierailija

Näytönohjain kannattaa siis valita huolella. Mä en ole enää perillä Atin tai nVidian korttien sukupuista, mutta perinteisesti Atin ajurit on syvältä.

Mulla on kannettavassa Atin erillinen kortti, ja se täytyi ennen uusimpia ajuripäivituksiä aina välillä käynnistää uudelleen kaatumisestaan johtuen.

Googletus tyyliin "graphic card benchmark list" voi auttaa valinnassa. Ja kannattaa valita tietty kortti sen perusteella, mikä on tekokkain käyttämällisi näytön tarkkuudella. Jos näyttö on 19'', ei fullHD tehoilla te mitään.

Vierailija
Olli V

Tietokoneliikkeestä saa hyvää palvelua, jos on epävarma. Osista kasailemalla voi tulla tehneeksi huonojakin päätöksiä..

Enemmänkin minua huolestuttaisi kyllä mahdolliset asennusvirheet (brute force will work, wont it?) ja esd-ongelmat, jotka tavallinen pulliainen saattaa ohittaa pelkällä olankohautuksella. Sitä paitsi valmiiksi asennetun koneen kanssa ei tarvitse hikoilla ja ihmetellä. Toisaalta mikään ei silti estä valitsemasta itse niitä osia, meinaan kyllä paremmissa tietokonekaupoissa ne osat sitten laitetaan kasaan pientä korvausta vastaan.

Vierailija
Stringer
Toisaalta mikään ei silti estä valitsemasta itse niitä osia, meinaan kyllä paremmissa tietokonekaupoissa ne osat sitten laitetaan kasaan pientä korvausta vastaan.

Tämä on paras ratkaisu, jos on vähänkin epäselvää. Ja usein liikkeessä jo testaavat koneen toiminnan. Eli jos vaikka muistikampa on rikki, ei sitä vikaa tarvitse itse alkaa etsimään kiroillen..

Vierailija

E8400
2x2GB DDR2 800MHz
Joku DDR2 / socket 775 emo. Värillä ei väliä.
Ati HD4850 / HD4870
22" LCD näyttö, jos ei ole valmiina. Saa reippaasti alta 200€

Muut osat on sitte mieltymysten mukaan.

Tämä esimerrkki kokoonpano on pelikäyttöön jolla tekee paljon muutakin.

Ei kannata paketteja ostaa ellei halua pelkästään nettikonetta jolla ei pelata tai tehdä mitään muutakaan jännää.

Vierailija
siirtorekisteri
Älä käytä Windows XP:tä 4 gigan muistilla.

32bit XP tukee 4GB mutta Siihen sisältyy kaikki muisti jota koneessa on, paitsi kovo.
Onhan meillä XP x64 joka tukee jotain järkyttäviä muistimääriä.

Vierailija
no_more
siirtorekisteri

32bit XP tukee 4GB mutta Siihen sisältyy kaikki muisti jota koneessa on, paitsi kovo.
Onhan meillä XP x64 joka tukee jotain järkyttäviä muistimääriä.

Mutta 32bit XP:tä ei kannata käyttää yli 2GB:llä kun 2GB on maksimi minkä voi yksittäiselle ohjelmalle antaa. Suuremmasta määrästä ei ole iloa. Kun swappiakaan ei voi vähentää vaikka muistia olisi kuinka paljon, windowsin (kaikki windowsit, myös vista) surkeasta ohjelmoinnista johtuen.

Vierailija
JaakkoFagerlund
siirtorekisteri

Kuka täällä on edes puhunut Windowsista?

Minä itse tulin varoittelemaan.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
peippo
...lähinnä waretukseen ja pelaamiseen tarkoitettu.

Tässä kohti kannattanee mietiskellä miten paljon warettaa ja miten paljon pelaa.
Waretukseen riittää mainiosti joku hiljainen P2/P3 mylly 200 w powerilla, geforce kakkosella tai integroidulla näytönohjaimella, 512 megan muistilla ja jollain kohtuullisen isolla kiintolevyllä. Turhaan polttelee tehopelikoneella (kallista) sähköä, varsinkin jos kone on päällä 24/7.
600 watin warekoneen sähköt (sähkö 345 e + siirto 209 e) maksaa vuodessa ~370 euroa enemmän, kuin 200 watin warekoneen (sähkö 115 e + siirto 69 e). (esimerkkilaskussa sähkö 6.57 snt/kwh, siirto 3,98 snt/kwh)
Tietysti jos pappa betalar, niin eihän tuolla silloin ole niin väliä, mutta omalle kohdalle ottaisin kuitenkin ehkä eri koneet waretukseen ja pelaamiseen. Kirpputoreilta tai jostain huutonetistä tuommoisia mopompia warekoneita saanee muutamalla kympillä.

X

Vierailija
Devil
peippo
...lähinnä waretukseen ja pelaamiseen tarkoitettu.

Tässä kohti kannattanee mietiskellä miten paljon warettaa ja miten paljon pelaa.
Waretukseen riittää mainiosti joku hiljainen P2/P3 mylly 200 w powerilla, geforce kakkosella tai integroidulla näytönohjaimella, 512 megan muistilla ja jollain kohtuullisen isolla kiintolevyllä. Turhaan polttelee tehopelikoneella (kallista) sähköä, varsinkin jos kone on päällä 24/7.
600 watin warekoneen sähköt (sähkö 345 e + siirto 209 e) maksaa vuodessa ~370 euroa enemmän, kuin 200 watin warekoneen (sähkö 115 e + siirto 69 e). (esimerkkilaskussa sähkö 6.57 snt/kwh, siirto 3,98 snt/kwh)
Tietysti jos pappa betalar, niin eihän tuolla silloin ole niin väliä, mutta omalle kohdalle ottaisin kuitenkin ehkä eri koneet waretukseen ja pelaamiseen. Kirpputoreilta tai jostain huutonetistä tuommoisia mopompia warekoneita saanee muutamalla kympillä.

Saattoi olla että pitää pystyä pelaamaan niitä warepelejä myös

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
siirtorekisteri

No saattaa olla niinnii, että niitä warepelejä voisi sitten pelata sillä erillisellä tehopelikoneella, ja tulee halvemmaksikin ehkä siten(, jos yhtään ymmärsit mistä tuossa esimerkkilaskussa oli kyse...), eikä samanaikainen waretus vie tehoja pelaamiselta...

X

Vierailija
Devil
siirtorekisteri

No saattaa olla niinnii, että niitä warepelejä voisi sitten pelata sillä erillisellä tehopelikoneella, ja tulee halvemmaksikin ehkä siten(, jos yhtään ymmärsit mistä tuossa esimerkkilaskussa oli kyse...), eikä samanaikainen waretus vie tehoja pelaamiselta...

Joo nyt vasta luin viestisi loppuosan.
Eli jos warettaa 24/7 niin tietysti kannattaa pitää päällä semmoista konetta joka syö mahdollisimman vähän virtaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat