Kilpa-ajoa Hornetilla

Seuraa 
Viestejä1673
Liittynyt3.10.2007

Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.

Miten kovaa mahdollisesti pääsisin etenemään suorilla osuuksilla? Suihkumoottorin hyötysuhteen luulisi olevan maanpinnalla parempi happirikkaamman ilman ansiosta, mutta laskutelineiden osalta saattaisi tulla ongelmia. Todella suurilla nopeuksilla renkaat luultavasti sulaisivat puhki kitkan kuumennettua ne ja kohtuullisellakin matkanopeudella ne kuluisivat käyttökelvottomiksi melko nopeasti. Jos tavoitteeksi otetaan 100 km:n mittainen pakomatka, niin onnistuuko se millään nopeudella? Entä miten lähelle "saattojoukot" uskaltaisivat tulla kannoille pelkäämättä otsanahkojensa kärventymistä?

Sivut

Kommentit (24)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Ajaisit todennäköisesti ekassa mutkassa ulos, sikäli mikäli saisit edes moottoreita käyntiin. Todellisuus lienee aavistuksen monimutkaisempaa kuin pelisimulaattorit..

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

ID10T
Seuraa 
Viestejä1673
Liittynyt3.10.2007

Siinäpä se luki heti ensimmäisellä rivillä, että "Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:"

Tarkoitus oli siis oikoa mutkia juonellisesti ja keskittyä olennaiseen...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ID10T
Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.


Kumman puolen tallan painat pohjaan ? Jos painat oikeanpuoleisen, päädyt oikealle pöpelikköön.

Miten kovaa mahdollisesti pääsisin etenemään suorilla osuuksilla? Suihkumoottorin hyötysuhteen luulisi olevan maanpinnalla parempi happirikkaamman ilman ansiosta,

Päinvastoin. Suihkumoottorin hyötysuhde on parempi korkealla, jossa ilma on kylmää.

Vierailija

Potkurikoneilla mentiin suoraltakin kiitotieltä metsään hyvin usein.

Suihkareilla köröttelisi tavallista auton nopeutta, koska sen jousitus ja nokkapyöräohjaus on mitoitettu sileälle kiitotielle ja se pomppisi tieltä, jos koettaisi ajaa maantietä. Suorilla saisi nopeuden yli kahdensadan mutta syöksyisi metsään mutkassa.

ID10T
Seuraa 
Viestejä1673
Liittynyt3.10.2007

No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan . Ja hyvä että tuli tuo hyötysuhdeasiakin oikaistua. Elämä on oppimista varten... Ja sitten kun on oppinut tarpeeksi, onkin jo aika jättää hyvästit

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
ID10T
Siinäpä se luki heti ensimmäisellä rivillä, että "Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:"

Tarkoitus oli siis oikoa mutkia juonellisesti ja keskittyä olennaiseen...




Kiitokset reunaehtojen selventämisestä.

Jos kuvitellaan, ettei konetta olisi tarkoituskaan nostaa ylös taivaalle mutta että liikkeelle se silti saataisiin, tulee vastaan monta ongelmaa, nimittäin vastaantulevat autot jotka tehokkaasti tukkisivat tien seuraavan sadan kilometrin matkalta. Yksikin rekka niin matkanteko päättyy siihen kun eivät ne mahdu kallioleikkauksen kohdalla mihinkään väistämään.
Mutta ei se tiellä mutkien kohdalla silti pysyisi ja jos pysyisi, löytyisi tällöin kuskilta taitoa (ja älliä) tempaista häkkyrä taivaalle.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007

Ertsu:

Päinvastoin. Suihkumoottorin hyötysuhde on parempi korkealla, jossa ilma on kylmää.

Ei siksi, että ilma on kylmää, vaan siksi, että ilma on ohuempaa, eikä jarruta purkauskaasujen nopeutta. Työntövoima on verrannollinen purkauskaasujen määrään ja niitten nopeuteen.

Oletko ajatellut, miksi vesisuihkuskootterin purkausaukko on vesirajan yläpuolella.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

tulee mieleen tämä vanha kompa lähteekö suihkuhävittäjä isolta juoksumatolta lentoon jos maton pyörimisnopeus on yhtä paljon kuin mitä kone kulkee sillä hetkellä ja näin ollen kone pysyisi paikallaan taustaan nähden.

ajatuksena että renkaat, matot yms osat ovat ultrahyber_woow_yyber_kestäviä eivätkä räjähtele kuten tieteessä yleensä.

toisen polven pilkkuvirhe

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Suihkumoottorin teho on suurimmillaan merenpinnan tasolla, koska siellä pystyy polttamaan eniten polttoainetta ja tiheä ilma tarjoaa moottorille enemmän siirrettävää massaa kuin harva - erityisesti ohivirtausmoottoreille tämä on tärkeää, koska suurin osa työntövoiman aiheuttamasta massavirrasta on ilmaa eikä palokaasuja, mutta tämä vaikuttaa kyllä suihkumoottoreihin ihan yleensä ottaen.

Suihkumoottorin hyötysuhde paranee korkeuden kasvaessa, koska

a. kylmempi sisäänottoilma nostaa palamistapahtuman hyötysuhdetta

b. pienemmässä paineessa ilma vastustaa palokaasujen purkautumista moottorista vähemmän.

Suihkumoottorin työntövoima on maksimissaan jollain tietyllä korkeudella jossa ilmanpaine vastustaa mahdollisimman vähän palokaasujen liikettä, mutta toisaalta ilma on vielä tarpeeksi tiheää jotta moottorin puhaltama massavirtaus ei laske liian alhaiseksi ja moottoriin pystytään pumppaamaan mahdollisimman paljon polttoainetta ja saadaan vielä suurin osa palamaankin. Tosin suihkumoottorit yleensä pystyvät käyttämään täyttä höökiä melkoisen korkealla kompressoriensa vuoksi, mutta korkeutta kasvattaessa tulee kyllä vastaan se raja ettei enää riitä happea kaiken polttoaineen palamiseen... tosin sitä ennen yleensä loppuu siivistä noste kun nopeutta ei pystytä ylläpitämään harvan ilman aiheuttaman pienentyneen massavirtauksen laskiessa työntövoimaa.

Tosin suihkumoottorin teho käsitteenä on muutenkin vähän niin ja näin mielekkyydessään. On parempi puhua työntövoimasta. Hyötysuhde sinällään on kyllä relevantti termi suhkumoottoreista puhuttaessa, mutta ei tehoon vaan työntövoimaan sidottuna.

Niin ja lentoon lähtö lentokoneella on hyvin hyvin helppoa - kunhan saat moottorin ensiksi käyntiin. Sitten vain kaasu eteen, jarrut vapaaksi ja nopeutta tarpeeksi niin kone muuttuu lentäväksi ihan itsestään. Laskeutuminen ja navigointi ja oikein suoritetut ohjausliikkeet ovat ne missä tulee ongelmia...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Herra Tohtori
Tosin suihkumoottorin teho käsitteenä on muutenkin vähän niin ja näin mielekkyydessään. On parempi puhua työntövoimasta. Hyötysuhde sinällään on kyllä relevantti termi suhkumoottoreista puhuttaessa, mutta ei tehoon vaan työntövoimaan sidottuna.

Toisaalta suihkumoottorin hyötysuhteen voi sitoa siihenkin, miten paljon hyötykuormaa voidaan siirtää niin ja niin monta kilometriä tietyllä määrällä polttoainetta.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Herra Tohtori

Niin ja lentoon lähtö lentokoneella on hyvin hyvin helppoa - kunhan saat moottorin ensiksi käyntiin. Sitten vain kaasu eteen, jarrut vapaaksi ja nopeutta tarpeeksi niin kone muuttuu lentäväksi ihan itsestään. Laskeutuminen ja navigointi ja oikein suoritetut ohjausliikkeet ovat ne missä tulee ongelmia...




Lisäongelmia kehkeytyy renkaista. Niitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen maassa ajeluun ja ne ylikuumenevat aika nopeasti...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
ID10T
No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan



Silloin tulet todennäköisesti painaneeksi pyöräjarruja ja Hornetti pysyy paikallaan.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Heksu
ID10T
No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan



Silloin tulet todennäköisesti painaneeksi pyöräjarruja ja Hornetti pysyy paikallaan.



Jos on jälkipoltto päällä niin menee sukkana ja renkaat ovat vieläkin nopeammin valmiit.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
ID10T
Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.Jos tavoitteeksi otetaan 100 km:n mittainen pakomatka, niin onnistuuko se millään nopeudella?




Suorilla, jos ei muu liikenne haittaa, voit päästellä jopa pariasataa, kunhan muistat ajoissa jarrutella kurveihin. Kurveissakin Hornetilla pystyy ajelemaan n. 80 km/h jos tietää, miten sitä yleensä rullataan. Normaalisti rullaus kiitotielle suoritetaan n. 20-30 km/h nopeudella.

Jos todella meinaat sellaisen anastaa ja pääset koneelle saakka ja saat sen jollain keinolla käyntiin, niin silloin kannattaa mennä kiitotielle ja vetää varovasti sauvasta, kun on tarpeeksi nopeutta saanut kelatuksi. Sen jälkeen voi ruveta ihmettelemään, miten sen saisi ehjänä alas.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat