Seuraa 
Viestejä15499

Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.

Miten kovaa mahdollisesti pääsisin etenemään suorilla osuuksilla? Suihkumoottorin hyötysuhteen luulisi olevan maanpinnalla parempi happirikkaamman ilman ansiosta, mutta laskutelineiden osalta saattaisi tulla ongelmia. Todella suurilla nopeuksilla renkaat luultavasti sulaisivat puhki kitkan kuumennettua ne ja kohtuullisellakin matkanopeudella ne kuluisivat käyttökelvottomiksi melko nopeasti. Jos tavoitteeksi otetaan 100 km:n mittainen pakomatka, niin onnistuuko se millään nopeudella? Entä miten lähelle "saattojoukot" uskaltaisivat tulla kannoille pelkäämättä otsanahkojensa kärventymistä?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (24)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Ajaisit todennäköisesti ekassa mutkassa ulos, sikäli mikäli saisit edes moottoreita käyntiin. Todellisuus lienee aavistuksen monimutkaisempaa kuin pelisimulaattorit..

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

ID10T
Seuraa 
Viestejä15499

Siinäpä se luki heti ensimmäisellä rivillä, että "Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:"

Tarkoitus oli siis oikoa mutkia juonellisesti ja keskittyä olennaiseen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu
Seuraa 
Viestejä7640
ID10T
Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.


Kumman puolen tallan painat pohjaan ? Jos painat oikeanpuoleisen, päädyt oikealle pöpelikköön.

Miten kovaa mahdollisesti pääsisin etenemään suorilla osuuksilla? Suihkumoottorin hyötysuhteen luulisi olevan maanpinnalla parempi happirikkaamman ilman ansiosta,

Päinvastoin. Suihkumoottorin hyötysuhde on parempi korkealla, jossa ilma on kylmää.

Potkurikoneilla mentiin suoraltakin kiitotieltä metsään hyvin usein.

Suihkareilla köröttelisi tavallista auton nopeutta, koska sen jousitus ja nokkapyöräohjaus on mitoitettu sileälle kiitotielle ja se pomppisi tieltä, jos koettaisi ajaa maantietä. Suorilla saisi nopeuden yli kahdensadan mutta syöksyisi metsään mutkassa.

ID10T
Seuraa 
Viestejä15499

No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan . Ja hyvä että tuli tuo hyötysuhdeasiakin oikaistua. Elämä on oppimista varten... Ja sitten kun on oppinut tarpeeksi, onkin jo aika jättää hyvästit

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
ID10T
Siinäpä se luki heti ensimmäisellä rivillä, että "Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:"

Tarkoitus oli siis oikoa mutkia juonellisesti ja keskittyä olennaiseen...




Kiitokset reunaehtojen selventämisestä.

Jos kuvitellaan, ettei konetta olisi tarkoituskaan nostaa ylös taivaalle mutta että liikkeelle se silti saataisiin, tulee vastaan monta ongelmaa, nimittäin vastaantulevat autot jotka tehokkaasti tukkisivat tien seuraavan sadan kilometrin matkalta. Yksikin rekka niin matkanteko päättyy siihen kun eivät ne mahdu kallioleikkauksen kohdalla mihinkään väistämään.
Mutta ei se tiellä mutkien kohdalla silti pysyisi ja jos pysyisi, löytyisi tällöin kuskilta taitoa (ja älliä) tempaista häkkyrä taivaalle.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Ertsu:

Päinvastoin. Suihkumoottorin hyötysuhde on parempi korkealla, jossa ilma on kylmää.

Ei siksi, että ilma on kylmää, vaan siksi, että ilma on ohuempaa, eikä jarruta purkauskaasujen nopeutta. Työntövoima on verrannollinen purkauskaasujen määrään ja niitten nopeuteen.

Oletko ajatellut, miksi vesisuihkuskootterin purkausaukko on vesirajan yläpuolella.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161

tulee mieleen tämä vanha kompa lähteekö suihkuhävittäjä isolta juoksumatolta lentoon jos maton pyörimisnopeus on yhtä paljon kuin mitä kone kulkee sillä hetkellä ja näin ollen kone pysyisi paikallaan taustaan nähden.

ajatuksena että renkaat, matot yms osat ovat ultrahyber_woow_yyber_kestäviä eivätkä räjähtele kuten tieteessä yleensä.

toisen polven pilkkuvirhe

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613

Suihkumoottorin teho on suurimmillaan merenpinnan tasolla, koska siellä pystyy polttamaan eniten polttoainetta ja tiheä ilma tarjoaa moottorille enemmän siirrettävää massaa kuin harva - erityisesti ohivirtausmoottoreille tämä on tärkeää, koska suurin osa työntövoiman aiheuttamasta massavirrasta on ilmaa eikä palokaasuja, mutta tämä vaikuttaa kyllä suihkumoottoreihin ihan yleensä ottaen.

Suihkumoottorin hyötysuhde paranee korkeuden kasvaessa, koska

a. kylmempi sisäänottoilma nostaa palamistapahtuman hyötysuhdetta

b. pienemmässä paineessa ilma vastustaa palokaasujen purkautumista moottorista vähemmän.

Suihkumoottorin työntövoima on maksimissaan jollain tietyllä korkeudella jossa ilmanpaine vastustaa mahdollisimman vähän palokaasujen liikettä, mutta toisaalta ilma on vielä tarpeeksi tiheää jotta moottorin puhaltama massavirtaus ei laske liian alhaiseksi ja moottoriin pystytään pumppaamaan mahdollisimman paljon polttoainetta ja saadaan vielä suurin osa palamaankin. Tosin suihkumoottorit yleensä pystyvät käyttämään täyttä höökiä melkoisen korkealla kompressoriensa vuoksi, mutta korkeutta kasvattaessa tulee kyllä vastaan se raja ettei enää riitä happea kaiken polttoaineen palamiseen... tosin sitä ennen yleensä loppuu siivistä noste kun nopeutta ei pystytä ylläpitämään harvan ilman aiheuttaman pienentyneen massavirtauksen laskiessa työntövoimaa.

Tosin suihkumoottorin teho käsitteenä on muutenkin vähän niin ja näin mielekkyydessään. On parempi puhua työntövoimasta. Hyötysuhde sinällään on kyllä relevantti termi suhkumoottoreista puhuttaessa, mutta ei tehoon vaan työntövoimaan sidottuna.

Niin ja lentoon lähtö lentokoneella on hyvin hyvin helppoa - kunhan saat moottorin ensiksi käyntiin. Sitten vain kaasu eteen, jarrut vapaaksi ja nopeutta tarpeeksi niin kone muuttuu lentäväksi ihan itsestään. Laskeutuminen ja navigointi ja oikein suoritetut ohjausliikkeet ovat ne missä tulee ongelmia...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7640
Herra Tohtori
Tosin suihkumoottorin teho käsitteenä on muutenkin vähän niin ja näin mielekkyydessään. On parempi puhua työntövoimasta. Hyötysuhde sinällään on kyllä relevantti termi suhkumoottoreista puhuttaessa, mutta ei tehoon vaan työntövoimaan sidottuna.

Toisaalta suihkumoottorin hyötysuhteen voi sitoa siihenkin, miten paljon hyötykuormaa voidaan siirtää niin ja niin monta kilometriä tietyllä määrällä polttoainetta.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Herra Tohtori

Niin ja lentoon lähtö lentokoneella on hyvin hyvin helppoa - kunhan saat moottorin ensiksi käyntiin. Sitten vain kaasu eteen, jarrut vapaaksi ja nopeutta tarpeeksi niin kone muuttuu lentäväksi ihan itsestään. Laskeutuminen ja navigointi ja oikein suoritetut ohjausliikkeet ovat ne missä tulee ongelmia...




Lisäongelmia kehkeytyy renkaista. Niitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen maassa ajeluun ja ne ylikuumenevat aika nopeasti...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
ID10T
No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan



Silloin tulet todennäköisesti painaneeksi pyöräjarruja ja Hornetti pysyy paikallaan.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Heksu
ID10T
No painetaan sitten molemmat tallat pohjaan, että päästään suoraan



Silloin tulet todennäköisesti painaneeksi pyöräjarruja ja Hornetti pysyy paikallaan.



Jos on jälkipoltto päällä niin menee sukkana ja renkaat ovat vieläkin nopeammin valmiit.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
ID10T
Mietiskelin aikani kuluksi seuraavaa kuvitteellista tilannetta:

Anastan puolustusvoimilta Hornetin ja päätän tietysti saman tien lähteä karkumatkalle. Koska lentäjäntaitoni ovat korkeintaan alkeistasoa, suuntaan matkani lähimmälle maantielle ja painan tallan pohjaan yrittämättä edes nousta maanpinnalta.Jos tavoitteeksi otetaan 100 km:n mittainen pakomatka, niin onnistuuko se millään nopeudella?




Suorilla, jos ei muu liikenne haittaa, voit päästellä jopa pariasataa, kunhan muistat ajoissa jarrutella kurveihin. Kurveissakin Hornetilla pystyy ajelemaan n. 80 km/h jos tietää, miten sitä yleensä rullataan. Normaalisti rullaus kiitotielle suoritetaan n. 20-30 km/h nopeudella.

Jos todella meinaat sellaisen anastaa ja pääset koneelle saakka ja saat sen jollain keinolla käyntiin, niin silloin kannattaa mennä kiitotielle ja vetää varovasti sauvasta, kun on tarpeeksi nopeutta saanut kelatuksi. Sen jälkeen voi ruveta ihmettelemään, miten sen saisi ehjänä alas.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
kairamo
Sen jälkeen voi ruveta ihmettelemään, miten sen saisi ehjänä alas.



Heittoistuin voi olla äkkiseltään aika veikeä kokemus..

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Hupipuistoissa on vaarattoman tehoisia versioita kokeilla heittoistuinta. Oikea ruhjoo tai tappaa. Monet sen kokeneet ovat työkyvyttömia tai vaihtavat alaa.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
tietää
Hupipuistoissa on vaarattoman tehoisia versioita kokeilla heittoistuinta. Oikea ruhjoo tai tappaa. Monet sen kokeneet ovat työkyvyttömia tai vaihtavat alaa.



Taitaa olla niin että jokaisella kerralla pilotti lyhenee sillä selkäranka painuu kasaan ja turvallisuuden vuoksi toisen kerran jälkeen tulee pysyvä lentokielto jottei lähde henki.
Mutta kyllä nuo lentäjät hommaa treenaavat kevyemmällä versiolla oikean asennon jne. suhteen.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Simeon
Seuraa 
Viestejä143

Todennäköisesti ajelisit liian varovasti ja ohjaisit liikaa jarruilla jolloin jarrut kuumenevat liikaa ja renkaiden sulaketulpat sulaisivat päästäen rengaspaineet pihalle. sitten se pian loppuisikin se tiellä pysyminen. Jos taas olet oikein räyhäkäs jätkä ja uskallat nostaa nopeuden tuonne sadan tienoille saattaisit päästä pidemmälle. Nopeuden kasvaessa voit lopettaa jarruilla ohjaamisen koskasivuperäsimessä alkaisi olla tehoa ja voisit ohjata jalkapolkimilla sivuperäsimiä käyttäen.

Renkaat kyllä kestää nopeutta ja matkaa sen mitä tarvitaan. Uskoisin kuvitteellisen leikkisi loppuvan jo ennen moottorin käynnistymistä. Jos tienpäälle pääsisit niin kohtaisit renkaiden tyhjenemisen, alikulkujen, valopylväiden tai muun liikenteen aiheuttamia pahoja ongelmia. Varsinainen vauhtihurjastelu saattaisi jäädä kokematta.

Jarruilla ja sivuperäsimellä ohjaaminen ei sinällään ole kauhean vaikeaa kunhan pääsee jyvälle.

Ennenvanhaiset heittoistuimet aiheuttivat vaurioita välilevyihin. Niissä oli noin karkeasti ilmaisten yksi paukku pyllynalla, jolla istuin heitettiin ulos. Nykyään niissä on erilaisia vaiheittaisia kiihdytystoimintoja ja rekettityyppinen ajomoottori. Nykyaikainen penkki pystyy pelastamaan lentäjän paikallaan maassa olevasta koneesta ja siihen tarvitaan rakettimoottori. Kyllä nykyäänkin saattaa tulla hiusmurtumia lentopojan tukirankaan mutta ei vaarallisia vaurioita. Heittoistuihypyn aikana lentäjä pysyy nykyään tajuissaan koko hypyn ajan ja on ihan kunnossa maassa. Parin päivän päästä on kuulemma paikat kipeinä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat