Lihan proteiinien imeytyminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitenkähän paljon pelkällä lihan syönnillä proteiineja imeytyy suolistosta? Eli ei yhtään hiilihydraattia, jonka pitäisi auttaa protskujen imeytymisessä. Esim. jos syö kuukausia että glykogeenit ja muut hiilarit häviää elimistöstä.
Normaalistihan 95% ravintoaineista imeytyy.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Ilman mitään varsinaista tieteellistä näyttöä voin sanoa, että aika vähän. Vai etkö ole koskaan kokeillut vähän pidempää lihadieettiä juhannuksena tai kesän parhaina grillikausina?

Voin sanoa ihan kokemuksesta että pelkkä liharavinto ei imeydy kovin hyvin. Jos ravinnosta liian suuri osa on lihaa, sillä on.. hmmm, no.. muitakin epämiellyttäviä eikä niin terveellisiä vaikutuksia ruoansulatukseen ja elimistöön yleensä.

Jos suunnittelet pidempiaikaista vähähiilihydraattista dieettiä, lienee ihan viisasta tutustua Atkinsin yms. dieetteihin, ennenkuin lähdet omin päin leikkimään terveydelläsi.

Vierailija
Riemuidiootti
Ilman mitään varsinaista tieteellistä näyttöä voin sanoa, että aika vähän. Vai etkö ole koskaan kokeillut vähän pidempää lihadieettiä juhannuksena tai kesän parhaina grillikausina?

Voin sanoa ihan kokemuksesta että pelkkä liharavinto ei imeydy kovin hyvin. Jos ravinnosta liian suuri osa on lihaa, sillä on.. hmmm, no.. muitakin epämiellyttäviä eikä niin terveellisiä vaikutuksia ruoansulatukseen ja elimistöön yleensä.

Jos suunnittelet pidempiaikaista vähähiilihydraattista dieettiä, lienee ihan viisasta tutustua Atkinsin yms. dieetteihin, ennenkuin lähdet omin päin leikkimään terveydelläsi.

Eli grillipihvit tulee outputista samana kun menee inputiin?
Sillähän säästää pitkän pennin.
Mutta tosissaan, proteiineja on lihassa suunnilleen 20-25%.
Sidekalvot eivät ainakaan imeydy.
Mistä eskimot saavat hiilihydraattinsa?

Ps. en aio laihduttaa, oon muutenkin alipainoinen.

Vierailija

Pelkkä pihvi tulee kovin hankalasti ulos ilma kuitupitoista ravintoa.

Eskimot luultavasti saavat hiilarinsa hylkeen läskistä.

Vierailija
180°
Pelkkä pihvi tulee kovin hankalasti ulos ilma kuitupitoista ravintoa.

Eskimot luultavasti saavat hiilarinsa hylkeen läskistä.

Ei rasvasta saa hiilareita. Verensokeri tietysti nousee, mutta niin se nousee myös proteiineilla ajan kanssa.
Tarkoitankin, että elää kuukausia rasvaisilla pihveillä.
Jos hiilarit on imeytymisessä välttämättömiä, niin mistä eskimot niitä saa. Jäkälääkö ne siellä järsii. Ei taida olla sitäkään.

Vierailija

Eikös se mene jotenkin niin että ohutsuoli sen ravinnon imeyttää, ja se kuinka hyvin olet sen lihasi sotkenut sylkeen vaikuttaa sen pilkkoutumiseen vatsalaukussa.

Peräsuoli ei tee enää muuta kuin kiinteyttää ohutsuolen hylkäämän kuonan.

Pelkkää lihaa voi syödä, jos on lihansyöjäksi kasvanut. Ja haju on sen mukainen. Esim. leijona.

Lihassa on se etu, että sen aminohapot ovat suht täydellisiä, eli elimistön on kivuttominta rakentaa niistä lihaksia. Jos on noin muuten hormonaalisesti tasapainossa.

Mutta kyllä sitä ilmankin pärjää hyvin.

Kohtuus kaikessa.

Vierailija

Olen siinä käsityksessä, että proteiinit eivät kunnolla imeydy, jos ei syö samalla hiilareita.
Tietysti protskut hajoavat aminohapoiksi ennen imeytymistä aina, mutta joku este tässä koko prosessissa tulee vastaan ilman hiilareita.

Vierailija
Armitage
Eikös se mene jotenkin niin että ohutsuoli sen ravinnon imeyttää, ja se kuinka hyvin olet sen lihasi sotkenut sylkeen vaikuttaa sen pilkkoutumiseen vatsalaukussa.

Sylki ei käsittääkseni vaikuta kuin tärkkelyksen pilkkoutumiseen, joka siis voi nopeuttaa tuota hiilihydraattien imeytymistä.

Vierailija
Shriek
Armitage

Sylki ei käsittääkseni vaikuta kuin tärkkelyksen pilkkoutumiseen, joka siis voi nopeuttaa tuota hiilihydraattien imeytymistä.

Oletin, että armitage tarkoitti kuinka hyvin liha on pureskeltu. Syljen amylaasi ei vaikuta, kuin tärkkelykseen. Ja siihenkin vain sen aikaa, kun se on suussa ja ruokatorvessa.

Vierailija

Mistähän tämä puhe on peräisin, että aminohappoja ei imeytyisi kuin tietyn verran? Sen voin uskoa, että lihasten rakennukseen päätyy vain pieni osa proteiinista ja loput menevät elimistön polttoaineeksi.

Kyllähän esim. muilla apinoilla aminohappojen saanti tulee lähes kokonaan kasviksista ja heillä on siltikin kookkaammat lihakset kuin ihmisellä. Syyksi on mm. tälläkin forumilla sanottu sitä, että heillä ruoka viipyy suolistossa pidemmän aikaa kuin ihmisellä. Miksi ihmisellä samaa asiaa nimitetään helposti ummetukseksi, vaikka ollaan geneettisesti apinoiden lähisukulaisia? Jos uloste on kuivaa ja aiheuttaa normaalia enemmän vääntelyä, johtuen itse ravinnon koostumuksesta, niin onko ummetus täysin mielivaltaisesti keksitty ilmiö, jolle on haluttu liittää negatiivinen leima? Onko mitään fysiologisia perusteita sille, miksi ulosteen täytyy olla keskilöysää ollakseen normaalia?

Jos ihmisellä kuitu, kuten kasvikset, edistävät suolen toimintaa - jouduttavat ulosteen kulkeutumista - niin eikö tästä pitäisi päätellä, että ne itseasiassa toimivat laihdutusdieeteillä juuri sen takia, että estävät ravintoaineiden imeytymistä? Ei siis siksi, että sisältäisivät itsessään vähän kaloreita, koska muut apinat voivat kasvattaa niillä jopa lihaksia.

Vierailija
Shriek
Mistähän tämä puhe on peräisin, että aminohappoja ei imeytyisi kuin tietyn verran? Sen voin uskoa, että lihasten rakennukseen päätyy vain pieni osa proteiinista ja loput menevät elimistön polttoaineeksi.

Kyllähän esim. muilla apinoilla aminohappojen saanti tulee lähes kokonaan kasviksista ja heillä on siltikin kookkaammat lihakset kuin ihmisellä. Syyksi on mm. tälläkin forumilla sanottu sitä, että heillä ruoka viipyy suolistossa pidemmän aikaa kuin ihmisellä. Miksi ihmisellä samaa asiaa nimitetään helposti ummetukseksi, vaikka ollaan geneettisesti apinoiden lähisukulaisia? Jos uloste on kuivaa ja aiheuttaa normaalia enemmän vääntelyä, johtuen itse ravinnon koostumuksesta, niin onko ummetus täysin mielivaltaisesti keksitty ilmiö, jolle on haluttu liittää negatiivinen leima? Onko mitään fysiologisia perusteita sille, miksi ulosteen täytyy olla keskilöysää ollakseen normaalia?

Jos ihmisellä kuitu, kuten kasvikset, edistävät suolen toimintaa - jouduttavat ulosteen kulkeutumista - niin eikö tästä pitäisi päätellä, että ne itseasiassa toimivat laihdutusdieeteillä juuri sen takia, että estävät ravintoaineiden imeytymistä.

Olen lukenut jostain, että proteiinit eivät kunnolla imeydy, jos mukana ei ole hiilareita. Aminohapoista menee kyllä suurin osa rakennusaineeksi. Niitä käytetään vain hätävarana, jos on glukoosista ja rasvoista puutetta. Apinoiden fysiologia on erilainen, joten niihin ei ihmistä voi verrata.
Ja minulla ei edelläänkään ole tarkoitus löytää mitään dieettiä, vaan puhtaasti kiinnostaa tuo hiilareiden vaikutus aminohappojen/protskujen imeytymiseen.

Vierailija
kabus
Olen lukenut jostain, että proteiinit eivät kunnolla imeydy, jos mukana ei ole hiilareita. Aminohapoista menee kyllä suurin osa rakennusaineeksi. Niitä käytetään vain hätävarana, jos on glukoosista ja rasvoista puutetta. Apinoiden fysiologia on erilainen, joten niihin ei ihmistä voi verrata.
Ja minulla ei edelläänkään ole tarkoitus löytää mitään dieettiä, vaan puhtaasti kiinnostaa tuo hiilareiden vaikutus aminohappojen/protskujen imeytymiseen.

Tuossa minua kiinnostaa juuri se, että MIHIN tarpeeseen ne eivät imeydy? Jos ajatellaan proteiinien päämääränä olevan vain kehon rakennusmateriaali, niin silloin on täysin uskottavaa sanoa, että kaikki ei imeydy. Jos taas alkuperäisiä teoreettisia väitteitä laatiessa ei olla huomioitu lainkaan sitä, että loppuosa toimii välittömänä polttoaineena hiilihydraattien tapaan, niin silloin tuo väite ei pidä paikkaansa. Ei siis voida sanoa, että proteiinien imeytyminen vaatii hiilihydraatteja imeytyäkseen, vaan proteiinien hitaammasta prosessoinnista johtuen proteiineja tarvittaisiin aterian yhteydessä paljon enemmän kuin silloin, jos syödään proteiineja ja hiilihydraatteja yhdessä.

Ei minullakaan ole tarkoitus löytää sellaista, vaan usein empiirisen aineiston kerääminen vaatii sen, että koehenkilöt noudattavat tietynlaista dieettiä. Näistä dieettien tuloksista laaditaan itse teoria. Jos itse teoriassa proteiinien päämäärä kehossa nähdään yhden muuttujan valossa, niin teoria käy pidemmän päälle kankeaksi.

Vierailija

Uskomus että esim. simpanssi elää kasviksilla on väärä. Ne syö kaiken minkä kiinni saa ja syyllistyvät myös kannibalismiin. Linnun munista kisataan kovaan ja isompi yleensä ne syö. Filkalle oli saatu tapaus missä pienikokoinen huusi käärmevaroituksen jotta sai syödä munan itse.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat