Miksi hämähäkki ei takerru omaan verkkoonsa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uusimmassa Tiede-lehdessä otsikossa esitettyyn kysymykseen oli selkeä ja hyvä vastaus ”asiantuntijat vastaavat”-palstalla. Mielestäni olisi ollut kuitenkin hyvä lisätä vastaukseen sellainen yksityiskohta, että jos verkon rakentanut hämähäkki heitetään itse omaan verkkoonsa, myös SE takertuu kiinni. Tämä johtuu siitä, että verkon rakentanut hyönteinen osaa normaaliolosuhteissa liikkua siinä kuin kotonaan, mutta heitettynä ei.

Tietoni perustuu omakohtaisiin kokeiluihin eri hyönteisillä kouluajoilta. Itse asiassa olin melkoinen sadisti (näin jälkikäteen ajatellen), kun heitin hämähäkinverkkoon esim. kärpäsen; ensin peto hyökkäsi kulmastaan ja pisti uhrin kuoliaaksi leuoillaan. Sen jälkeen hämähäkki irrotti kärpäseltä yksitellen jalat ja siivet, sitten se kietoi uhrin palloksi ja vei nurkkaansa. Aikaa tähän operaatioon kului saaliin koosta riippuen useita tunteja.

Kommentit (6)

Vierailija
Hans Lankar
Itse asiassa olin melkoinen sadisti (näin jälkikäteen ajatellen), kun heitin hämähäkinverkkoon esim. kärpäsen; ensin peto hyökkäsi kulmastaan ja pisti uhrin kuoliaaksi leuoillaan. Sen jälkeen hämähäkki irrotti kärpäseltä yksitellen jalat ja siivet, sitten se kietoi uhrin palloksi ja vei nurkkaansa. Aikaa tähän operaatioon kului saaliin koosta riippuen useita tunteja.

Älä nyt sentään imartele itseäsi, hämähäkkihän tuossa teki suurimman työn, kuten raajojen leikkelyn ja uhrin kietomisen verkkoon.

Eivätkä nuo empiiriset kokeesi ole mielestäni sadistisia ollenkaan, enemmänkin osaaottavaa luontotutkimusta ja tervettä uteliaisuutta. Sitä paitsi autoit hämähäkkiä hankkimaan päivän elantonsa.. Se varmaankin kiittäisi sinua jos osaisi. Ja olen varma että kärpänenkin antoi ilomielin henkensä niin ylevän teon vuoksi.

Ethän sentään ole katkaissut elävän kissan kaulaa kirveellä, ja ejakuloinut sen jälkeen kissan ruumiin päälle? Se saattaisi olla jo hieman sadistista - tai sitten taiteellista ja filosofinen kannanotto väkivaltaa vastaan. Riippuu varmaankin vähän tarkoitusperistä.

Vierailija
Hans Lankar
Riemuidiootille: Miksi kirjoittelet tälle palstalle? Haluatko nöyryyttää itseäsi vai toisia?

Sekä että?

No, vakavasti ottaen aloin seuraamaan tiede.fi-palstaa koska tiede kiinnostaa minua. Kunnes pari vuotta sitten palstan taso sukelsi. Todella pohjalle. Joten, miksipäs ei, kun alaspäinkään ei enää päästä?

Lisäksi palstan meininki alkoi tuntumaan turhan totiselta ja vakavalta.. enkä tarkoita asiallista, vaan vihamielistä. Luulen ettei huumorista mitään haittakaan voi olla.

Jos poliisin tiedotteita voidaan kirjoittaa humoristisin ottein, miksei sitten tiedekeskusteluita?

Miksi itse kirjoittelet tälle palstalle?

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Hans Lankar
Uusimmassa Tiede-lehdessä otsikossa esitettyyn kysymykseen oli selkeä ja hyvä vastaus ”asiantuntijat vastaavat”-palstalla. Mielestäni olisi ollut kuitenkin hyvä lisätä vastaukseen sellainen yksityiskohta, että jos verkon rakentanut hämähäkki heitetään itse omaan verkkoonsa, myös SE takertuu kiinni. Tämä johtuu siitä, että verkon rakentanut hyönteinen osaa normaaliolosuhteissa liikkua siinä kuin kotonaan, mutta heitettynä ei.

Siellähän nimenomaan sanottiin, että hämähäkit eivät takerru omaan verkkoon koska niillä on jaloissa erikoiset pidikkeet joiden avulla ne voivat liikkua verkossa ilman että ne jalat tarttuvat siihen verkkoon. Myöskin taisi olla niin, että osa langoista on kävelykelpoisia ihan muutenkin, niin se itse hämähäkki osaa sitten liikkua siinä omassa verkossa ilman että takertuu.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Lyhyemmin sanottuna:

Hämähäkki voi tarttua omaan verkkoonsa, mutta hämähäkit, jotka niin ovat tehneet, eivät ole päässeet jatkamaan sukuaan.

Vierailija

Eikös hämähäkkien jaloista erity myös jotain nestettä joka myös ehkäsee, että hämähäkki ei tartu verkkoonsa.

Uusimmat

Suosituimmat