Todiste OBE:sta. Miss Z:n tapaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.psywww.com/asc/obe/missz.html

Tämä tutkimus tehtiin tieteen vaatimusten mukaisesti. Tutkimus myös julkaistiin Journal of the American Society for Psychical Research, 1968, vol. 62, no. 1, pp. 3-27.

Mitä tähän sanoo skeptisen laitostieteen tiede.fi/keskustelut arvoisa edustus?

Kommentit (6)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Täytyypä lukea ajatuksella, mutta pakko heti tähän alkuun todeta että neiti z:n kertomukset OBE:sta ovat täsmälleen samanlaisia kuin itse koen tuon tuostakin unihalvauksessa ja selkounissa (loistava harrastus, suosittelen!).

Vierailija

Kerran olen kokenut spontaanin OBE:n ja se oli mielenkiintoinen kokemus.

Yritin myös ns. vibrational tekniikkaa ja onnistuin saamaan ne vibrat kropan puoliväliin asti, mutta sitten yritys loppui siihen.

Valveunet ovat olleet myös erittäin eläviä niiden "aitouteen" en usko varsinaisesti.

Ehkä noita voisi taas yrittää harrastaa. Se ei vain onnistu ihan tuosta vaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Siis mitä, tuohan on ihan perussettii tuo OBE kokemus. Väitetäänkö tuossa että tuo henkilö sai jotain informaatiota ympäristöstään sen aikana? Kun en englantia osaa.

くそっ!

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Näkisin unihalvausspesialistina, että kyseessä on 100% todennäköisyydellä tavallisesta unihalvauksesta ja selkounesta, niissä on juurikin samanlaisia kokemuksia - leijumista, liikkumisen hallitsemisen vaikeutta, satunnaisesti vaihtuvat paikat ja etenkin paluu lapsuuskodin maisemiin.

Itsellänikin on ollut omituisia kokemuksia unihalvaustilassa, joissa olen selvästikin tehnyt aistihavaintoja ympäristöstä, mutta voi hyvinkin olla että kyseessä on aikaisemmin tehdyn havainnon manifestoituminen unimaailmaan. Autenttisin kokemus oli sellainen, että irtaannuin tavalliseen tapaan kehostani, ja lähdin kävelemään pimeässä huoneessa kohti ovea. Kesken kaiken astuin muovipussin päälle, ja tunne oli aivan uskomattoman autenttinen (jokainen voi kuvitella miltä rapiseva muovipussi tuntuu paljaan jalan alla). Kokemus lähinnä nauratti, kunnes myöhemmin totesin että kyseisessä kohdassa todellakin oli muovipussi - tein siis selkeän ja todellisuutta vastaavan aistihavainnon ympäristöstä ollessani unihalvaustilassa ja kun koin olevani irtaantunut kehostani.

En usko yliluonnollisiin ilmiöihin, mutta kokemus herättää kyllä mielenkiintoisia kysymyksiä - itse pidän todennäköisimpänä sitä, että olin alitajuisesti pannut merkille muovipussin sijainnin. Pidän ilmiötä riemastuttavan hauskana aivotoiminnan häiriönä, enkä usko että kyseisessä tilassa mikään irtoaa mistään. Epäilen kovin linkitetyn kokeen tuloksia, mielestäni tuota pitäisi testata enemmän ja paremmin - ilmoittaudun vapaaehtoiseksi koehenkilöksi jos joku toistaa koejärjestelyn

Vierailija

Itselläni on näistä poikkeavia kokemuksia siten että normaalissa valvetilassa voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Normaalisti kehossani ja kauempana näkymättömänä kätenä tai muun kehon osana, poiketen normaalista että voin "II-keholla" läpäistä materiaa, kuten vaatteita tms.

En tiedä muiden kokeneen samaa. Pidän sitä arkisena, mutta hallitsemattoman tuntuisesti saavutettavana tilana, jota olen kokenut sillointällöin.

Vierailija
Heksu

En usko yliluonnollisiin ilmiöihin, mutta kokemus herättää kyllä mielenkiintoisia kysymyksiä - itse pidän todennäköisimpänä sitä, että olin alitajuisesti pannut merkille muovipussin sijainnin. Pidän ilmiötä riemastuttavan hauskana aivotoiminnan häiriönä, enkä usko että kyseisessä tilassa mikään irtoaa mistään. Epäilen kovin linkitetyn kokeen tuloksia, mielestäni tuota pitäisi testata enemmän ja paremmin - ilmoittaudun vapaaehtoiseksi koehenkilöksi jos joku toistaa koejärjestelyn

Sinulla oli mielenkiintoinen kokemus. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että toki tietoisessa mielessäsi ehkä aikaisemmin kävelit huoneessasi ja katsoit "muovipussi! Kierrän sen, etten liukastu. Kerään sen myöhemmin" Todennäköisesti et enää muistanut asiaa, mutta kaikenlaista tallentuu alitajuntaan ja se on muuten aikamoinen kyky ajatella tietoisessa mielessä "löyhemmin" eli muistaa asioita, joita ajatteli aiemmin ja jotka eivät olleet niin merkityksellisiä tai olivat kaukaa haettuja. "Elit" siis huoneessasi, sellaisena kuin se oli ja assosioit muovipussin mieleesi, koska no..mahdolliset vaaratilanteet ovat merkityksellisiä ja näin säästit itsesi liukastumiselta. Hassua, kun aivosi eivät tajunneet, että on kyseessä uni Unissahan voi muistaa asioita, jotka on jo unohtanut tietoisesta mielestä.

Vai että ilmoittaudut vapaaehtoiseksi koehenkilöksi, jos joku toistaa koejärjestelyt Heh. No juttuhan on niin, että ollaan havaittu, että aiheuttamalla tiettyyn aivoalueeseen ylimääräisen impulssisykäyksen aivoalue aktivoituu ja kas juuri tämä alue kontrolloi eli toisin sanoen mahdollistaa kuvaamasi kaltaisen olotilan. Ihmisille on luotu esim. ruumiista irtautumis -tilanteita aktivoimalla heidän tiettyä aivoaluetta ja sama kokemus on voitu toistaa. Tämä perustuu magneettiseen stimulaatioon tai sitten mekaanisesti aivoihin lähetetään impulssi.. Näitä hauskoja kokemuksia on luotu, kun aivotautipotilaalle leikkauksessa on syötetty impulsseja aivoalueeseen (että tarkka raja syövän sijainnista on määritettävissä) ja erilaisia kokemuksia on ilmennyt ja ne kaikki on toistettavissa. Sinun tapauksessasi muovipussi pitäisi taas asettaa lattialle ja sinun huomioivan sen lattialla samalla lailla.. tosin aika epätodennäköistä on, että nukkuessasi taas "kävelet" juuri muovipussin ohi tms. Mahdollista. No, pitääkö lupauksesi? Hah..

En ole vielä päässyt täysin jyvälle unen tarkoituksesta ihmisellä. Sen olen ymmärtänyt, että unessa käy läpi pulmia ja tapahtumia. Seuraavana aamuna huomaakin, että matematiikan ongelmanratkaisutehtävän vastaus on suoraan mielessä. Samalla myös kerratessa unessa päivän tapahtumia, aivosolujen väliset impulssitiet aktivoituvat ja informaatio kulkee näiden liitoksien kautta "merkityksellisyysjärjestelmään", jossa taas määritellään asian merkityksellisyys (vaaratilanteet, opiskelu, motivaatio yms.) ja samalla assosiaatio voimistuu, informaatio järjestäytyy ja sen laatu menee logiikkarakenteiden läpi (tämä onkin monimutkaisempi asia...mietinnässä on). Eli ongelmanratkaisualueet aktivoituvat, kunhan informaation laatu on sellainen, että se edes on mennyt siihen alueeseen oikeanlaisena. Tulos onkin jännä.
Oho.. mahtaakohan tämä enää liittyä aiheeseen Ajattelu on intohimoni. Haluan vain tietää, kuinka kaikki toimii. Ensin pitää lähteä perusasioista..eli ajattelusta ja siitä kuinka se toimii aivoissa (rakenne + aivosähkökemia). Unet saattavat myös olla harjoitustilanteita pelkotiloihin liittyviin vaaratilanteisiin..en ole pohtinut tätä sen pidemmälle.

Ihmisaivot eivät kuitenkaan ole täydelliset. Ei ihme, että tulee vastaan jotain epäloogista. Mutta aina oma logiikka ei riitä ratkaisemaan uutta asiaa.. tosin se uusi asia pitää ensin edes ajatella, että sitä pystyy lähtemään ratkaisemaan..

Uusimmat

Suosituimmat