Kännykkäakut sähköautossa?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Varmasti kuolleena syntynyt ajatus, mutta heitetään ilmaan silti.

Katselin tuota Tesla Roadsteria, ja siinäkin näyttää olevan iso raskas laatikkomainen akusto. Myös akkujen ylikuumeneminen tulee ongelmaksi kun niistä otetaan paljon virtaa kerralla.

Rupesin miettimään, että olisiko järkevää jakaa akusto pienempiin osasiin ja levittää ne ympäri auton runkoa? Villeimpänä ajatuksena oli rivit kännykän akkuja pitkin A- ja C-pilareita ja pohjalla sopivat pinot ja rivit. Kun näistä kaikista otetaan virtaa yhtaikaa, kuormitus jakautuu useamman tahon kesken.

Toisiko tällainen ratkaisu lisää vapautta auton muotoiluun, kun ei tarvitsisi varata tilaa yhdelle isolle köntälle?

Millaisia muita hyötyjä ja haittoja tällaiseen ratkaisuun sisältyisi?

Kommentit (12)

Vierailija

Osista joudutaan tekemään raskaampia kun niiden täytyy kestää akkujen paino. Myös akkujen vaihto voi tuottaa ongelmia ja johtoa tarvitsee ehkä enemmän.

Vierailija

Voisihan se akku olla levymäinen, kantava alustakin, jonka voisi vaihtaa. Siitä olisi montakin hyötyä, sen helpon vaihdon lisksi.

Vierailija
PeterH

Rupesin miettimään, että olisiko järkevää jakaa akusto pienempiin osasiin ja levittää ne ympäri auton runkoa? Villeimpänä ajatuksena oli rivit kännykän akkuja pitkin A- ja C-pilareita ja pohjalla sopivat pinot ja rivit. Kun näistä kaikista otetaan virtaa yhtaikaa, kuormitus jakautuu useamman tahon kesken.

Toisiko tällainen ratkaisu lisää vapautta auton muotoiluun, kun ei tarvitsisi varata tilaa yhdelle isolle köntälle?

Millaisia muita hyötyjä ja haittoja tällaiseen ratkaisuun sisältyisi?




Minun kännykkäni akun teho on noin 4Wh. Jotta saataisiin 4kWh:n akusto, tarvittaisiin siis 1000 akkua. Tällä akustolla kuljetettaisiin autoa, jossa on 40kW:n moottori 6 minuuttia.
Jos haluttaisiin tunnin käyttöaika, tarvittaisiin siis 10000 akkua.
Jos saisimme yhden akun tukussa eurolla, olisi akuston hinta siis 10 000 euroa.

Vierailija
PeterH

Katselin tuota Tesla Roadsteria, ja siinäkin näyttää olevan iso raskas laatikkomainen akusto. Myös akkujen ylikuumeneminen tulee ongelmaksi kun niistä otetaan paljon virtaa kerralla.



Paljon helpompaa johtaa putki ilmastoinnista tai muuten vain laittaa joku jäähdytys kuin alkaa virittelemään akkuja ympäri autoa.

Vierailija

Eikö tuon toimintasäteen ja lataamiseen kuluvan ajan ongelman voisi ratkaista vaihdettavilla akuilla. Huoltsikalle piste, jossa koko akuston voi vaihtaa tuoreeseen.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
praktis
... olisi akuston hinta siis 10 000 euroa.

Aaa. Doing the numbers always helps. Toisin sanoen akun energiatiheys siis laskee huomattavasti jos se jaetaan useampaan osaan.

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
praktis

Minun kännykkäni akun teho on noin 4Wh. Jotta saataisiin 4kWh:n akusto, tarvittaisiin siis 1000 akkua. Tällä akustolla kuljetettaisiin autoa, jossa on 40kW:n moottori 6 minuuttia.
Jos haluttaisiin tunnin käyttöaika, tarvittaisiin siis 10000 akkua.
Jos saisimme yhden akun tukussa eurolla, olisi akuston hinta siis 10 000 euroa.



100 km/h vauhdissa henkilöautot tarvii n. 15 - 20 kW:n tehoja moottorilta pidettäessä sama nopeus. 40 kW tehoja käytetään vain kiihdytysvaiheessa, jolloin 4 kWh:n akustolla pärjäisi jopa vartin maantienopeuksilla ja kaupunkinopeuksilla pitempään. Yhtäkaikki, kännykän akun mukana tulisi autoon suhteettoman paljon muovia kun jokainen akku on kääritty erikseen koteloonsa. Kannattaa mieluummin ostaa ainakin muutaman sadan Wh:n yksikköjä, kuin pieniä kännykän akkuja.

4 kWh tehot saa "tallennettua" esim. 200 Ah 12 V AGM syväpurkaus akuilla hintaan 1000 €.

Vierailija

Painopisteen kannalta ei todellakaan ole kannattavaa sijoittaa akkuja minnekkään tukirakenteisiin, kun eihän autojen tankitkaan siellä sijaitse. Ehkäpä paras paikka olisi auton pohjaan asennettava levy, jossa vain on ongelmana akkujen vaurioituminen kivipellossa kaahatessa.

Vierailija
Volitans
Käsittääkseni tuossa Tesla Roadsterissa nimenomaan käytetään normi kännykän Li-ion akkuja.



Ei aivan. Siinä käytetään sylinterin muotoisia kennoja, joita on muistaakseni 8600 kappaletta. Kyseessä on sama standardi jota käytetään monissa läppäreiden akuissa, eli hieman AA:ta suurempi.

Kennojännite on 3,6 volttia ja paketin kokonaiskapasiteetti on 53 000 Wh, eli yhden kennon kapasiteetti on 6,16 Wh tai 1700 mAh.

Todennäköisesti kennot ovat 1800 - 2000 mAh versioita, mutta niille mitoitetaan tietty vanhenemisvara, ja niitä saa halvemmalla kun sallitaan pienet laadunvaihtelut.

Vierailija
Tuppu L
Painopisteen kannalta ei todellakaan ole kannattavaa sijoittaa akkuja minnekkään tukirakenteisiin, kun eihän autojen tankitkaan siellä sijaitse. Ehkäpä paras paikka olisi auton pohjaan asennettava levy, jossa vain on ongelmana akkujen vaurioituminen kivipellossa kaahatessa.



Chevrolet Voltissa akut sijoitetaan auton keskelle laajennettua kardaanitunnelia muistuttavaan putkeen. Painopiste on alhaalla ja mahdollisimman keskellä, sekä kolariturvallisessa paikassa.

Vierailija
PeterH
Villeimpänä ajatuksena oli rivit kännykän akkuja pitkin A- ja C-pilareita ja pohjalla sopivat pinot ja rivit. Kun näistä kaikista otetaan virtaa yhtaikaa, kuormitus jakautuu useamman tahon kesken.
Toisiko tällainen ratkaisu lisää vapautta auton muotoiluun, kun ei tarvitsisi varata tilaa yhdelle isolle köntälle?
Millaisia muita hyötyjä ja haittoja tällaiseen ratkaisuun sisältyisi?



Haitat: Akkujen huolto tuskaisaa, kun ne ovat ympäri autoa verhoilujen sisällä. Vioittuneiden kennojen vaihtaminen olisi työn takana.
Akkujen jäähdyttämiseksi pitäisi joka paketissa olla joko ilmankierto taikka sitten integroitu jäähdytysprofiili. Monimutkaistaa rakennetta.
Lisäksi sivuttaissuuntaisissa kolareissa akkupakettien sisältö saattaa purskahtaa ohjaamoon.

Hyödyt: Auton hukkatilat tulisivat paremmin hyödynnettyä, joten tavaratila kasvaisi.

Uusimmat

Suosituimmat