Harppi ja Asteet

Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ostin surkeen harpin missä ei näy niitä asteita, mutta pystyy kuitenkin piirtämään niitä ympyröitä. Mutta joo, niin onko jotakin mittasuhetta millä voisi asettaa sen harpin haluamaansa asteeseen käyttämällä tavallista viivotinta?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Kommentit (9)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
TERÄS NALLEPUH
Ostin surkeen harpin missä ei näy niitä asteita, mutta pystyy kuitenkin piirtämään niitä ympyröitä. Mutta joo, niin onko jotakin mittasuhetta millä voisi asettaa sen harpin haluamaansa asteeseen käyttämällä tavallista viivotinta?

Voisko tuota hieman uudelleenmuotoilla. Minä en ole eläissäni nähnyt harppia, jossa on asteasteikkoja, enkä pysty kuvittelemaan millainen rakenne sellaisessa olisi, joten oletan nyt että tarkoitat asteikkoa säteelle. Harppien sädeasteikot ovat onnettomia, mutta säteen asettaminen viivoittimen avulla pitäisi olla triviaalia.

Jos taas tarkoitat harpilla jotain kulmamittaa, kulmia vastaavat kolmion pituuksien suhteet selviävät alkeistrigonometrialla.

http://www.tamk.fi/~tmakela/Tekstit/Mat ... metria.pdf

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

No senttimetrit ainakin joskus jossakin harpissa näkyi. Linkissä toi kakkoskohta on just semmoinen minkälaisia haluan osata laskea.
Ilmeisesti se on 2+Pii+Pituus?

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Jos tekisi vaikka valovuodenpituisen harpin, niin sillä kun tekisi ympyrän vaikka minuutissa, niin se kulkisi YLI Valonnopeudella siellä ulkoreunalla jossa se ympyräpiirtyy!!

Tulevaisuudessa ihmiset varmaankin rakentavatkin isojaharppeja joilla hoituu tähtienvälinen matkustus valoakin nopeammin. Vähän niinkuin nykyään nasahan rakentaa sen avaruushissin jolla pystyy menemään avaruuteen halvalla ja nopeasti. Ainakin conanissa oli joku insinoori joka suunnitteli sitä ja on tehnyt prototyyppipienoismalleja.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Neutroni
Harppien sädeasteikot ovat onnettomia, mutta säteen asettaminen viivoittimen avulla pitäisi olla triviaalia.

Taitaa olla kymmenen astetta 1 cm. Jos nyt ymmärsin oikein tämän mun palloviivottimen numerot.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
TERÄS NALLEPUH
Neutroni
Harppien sädeasteikot ovat onnettomia, mutta säteen asettaminen viivoittimen avulla pitäisi olla triviaalia.

Taitaa olla kymmenen astetta 1 cm. Jos nyt ymmärsin oikein tämän mun palloviivottimen numerot.

"Palloviivoitin" lienee astelevy. Kyllä niissä yleensä on lukemat ihan asteina. Se montako milliä yksi aste on astelevyn kehällä, riippuu luonnollisesti aselevyn säteestä.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Neutroni
TERÄS NALLEPUH
Neutroni

"Palloviivoitin" lienee astelevy. Kyllä niissä yleensä on lukemat ihan asteina. Se montako milliä yksi aste on astelevyn kehällä, riippuu luonnollisesti aselevyn säteestä.

Joo, semmoinen se on.Tän tyylinen:

Mutta parempi, siinä näkyy sentit tuossa suorassa kohdassa.
Säde on 10 cm.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH

Viivoitin, harppi ja kynä.

Siitä sitten tekemään vaikkapa 60-asteen kulman ja sitten kulmaa puolittamaan.

Eipä ole hankalaa.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
stume618
Ai 20 cm olisi yhteensä tuon palloviivoittimesi pituus. En ole niin isoja missään nähnyt.

10 cm viivotin se on.

Canccu
TERÄS NALLEPUH

Viivoitin, harppi ja kynä.

Siitä sitten tekemään vaikkapa 60-asteen kulman ja sitten kulmaa puolittamaan.

Eipä ole hankalaa.

Onse kun se voi mennä vinoon. Vaikka yhden asteen liikaa.

Uusimmat

Suosituimmat