Testosteroni ja stressi, onko yhteyttä? (sikiöaika)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko löydetty mitään yhteyttä (tutkimuksissa tai onko hypoteeseja) stressin ja testosteronin välillä?

Esim. tilanne, jossa nainen altistuu jatkuvalle suurelle stressille (esim. pelkostressi, perheväkivallan takia). Miten tämä vaikuttaa sikiöön?
Voiko esim. tulla testosteroniryöppyjä sikiölle, jolloin tyttölapsesta kehittyisi henkisesti (ja fyysisestikin) miesmäinen?

Ps. seuraava testi vahvisti epäilykseni omasta outoudestani naisena (henkisesti ja osin fyysisestikin):

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... user.shtml

Testin mukaan minulla on tyypilliset miehen aivot. Mutta tuohon liittyy myös fyysisiä juttuja, minulla on esim. nimetön huomattavasti pidempi etusormea (miehille tyypillistä).
Ja lisäksi (ei ollut testissä, omia spekulaatiotani miehisyydestä) minulla on yli-isot jalat, naisten kenkiä vaikea löytää. Lisäksi jalat näyttää karvoineen apinalta. Myös lihaksistoni kehittyy nopeasti ja voimakkaasti jos alan urheilla. Ja on (lihaksisto) melko voimakas ilman urheiluakin. Ai niin, ja hartiat on selkeästi leveämmät kuin lantio.

Olen "kehitellyt" teoriaa sikiöaikaisesta voimakkaasta stressialtistuksen ja testosteronin yhteydestä.

Kommentit (14)

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
totinen
Äidin jännitys korreloi merkittävästi veriplasman kortisolitasoon ennen 17 raskausviikon loppua, vaikkakin taso oli matala. Äidin kortisolitaso korreloi vahvasti sikiöveden kortisolitason kanssa. Kortisolitaso nousi raskauden aikana aina 18 viikkoon saakka, minkä jälkeen taso vakiintui. Tämä korrelaatio kasvoi jännityksen kasvaessa, mikä saattaa osoittaa äidin mielialan vaihteluiden vaikutusta kohdun toimintaan. Sikiöveden kortisoli- ja testosteronitasojen välillä oli positiivinen korrelaatio tyttö ja poikasikiöillä riippumatta äidin jännityksestä tai plasman testosteroni pitoisuudesta, raskausajasta tai näytteenottoajasta. Sikiön stressi saattaa olla assosioitavissa sikiön lisääntyneeseen testosteroini altistukseen. Äidin jännitys ei kuitenkaan ennustanut sikiöveden kortisoli- tai testotereonitasoa; joten näiden hormonien rooli äidin mielialojen vaikutuksen siirtämisessä sikiön kehityksen ohjaamiseen jää toistaiseksi toteen näyttämättömäksi.

Maternal antenatal anxiety and amniotic fluid cortisol and testosterone: possible implications for foetal programming.
We also examined maternal plasma and amniotic fluid testosterone levels. Awaiting amniocentesis was in general anxiogenic, but with a wide range of anxiety scores. Maternal anxiety was significantly associated with plasma cortisol before 17 weeks, albeit of modest magnitude (r = 0.0.23), and not after 17 weeks of gestation. This is probably due to the known attenuation of the maternal hypothalamic-pituitary-adrenal axis with increasing gestation. We found a strong correlation between maternal plasma and amniotic fluid cortisol levels, which increased with gestation and became robust after 18 weeks. This correlation increased with maternal anxiety, suggesting a possible effect of maternal mood on placental function. There was a positive correlation between cortisol and testosterone in amniotic fluid, in both male and female foetuses independent of maternal anxiety, plasma testosterone, gestational age, and time of collection. Foetal stress may be associated with increased foetal exposure to testosterone. However, maternal anxiety did not predict amniotic fluid cortisol or testosterone level. Thus, the role of these hormones in mediating the effect of maternal mood on foetal development in humans remains to be demonstrated.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1826 ... d_RVDocSum

viewtopic.php?f=8&t=8428&start=1656

Eli äidin stressi vaikuttaa testosteronitasoa kohottavasti mutta ei ennusta tason korkeutta.

Kortisolin korkea taso laskee lapsen älykkyyttä, mutta korkea testosteronitaso saattaisi parantaa urheilullista menestystä.

Vierailija
Satunnainen
Onko löydetty mitään yhteyttä (tutkimuksissa tai onko hypoteeseja) stressin ja testosteronin välillä?

Esim. tilanne, jossa nainen altistuu jatkuvalle suurelle stressille (esim. pelkostressi, perheväkivallan takia). Miten tämä vaikuttaa sikiöön?

Perheväkivalta voi aiheuttaa stressiä, mutta muutkin voi aiheuttaa pelkoa ja stressiä kuin ydinperheenjäsenet. Ja jostakin syystä kuitenkaan ei kaikista naisista tule miesmäisiä vaikka eläisivät perheväkivallan alaisina.

Mikäli teoriasta pitäis saada pätevä tuota kautta niin kaikkien naisten pitäis reagoida yhtä herkästi. Mä satuumalta tunnen perheen jossa isä joi nuoresta asti. Alkoholisoitui ja kuoli apauttia 50v. viinan sivuvaikutuksiin. Hän oli väkivaltainen ja mm. mursi äiti-ihmisen kädet ja sen jälkeen raiskasi äidin anaalisti. Ainakin yksi lapsista näki tapahtumat. Kyseinen lapsi ei ole vieläkään, apauttia 40v. hiukkaakaan miesmäinen. Ei fyysisesltä rakenteeltaan, ei älyllisesti ajattelutavaltaan eikä muutenkaan. Päinvastoin. Iloinen ihminen joka ei vatvo menneitä. Nauraa paljon ja on tavattoman kekseliäs sosiaalisesti, narraa tarvittaessa mutta osaa kääntää asiat aina niin että ei tarvitse turhia murehtia.

Se ympäristö jossa hän on varttunut, se oli siis hirvittävän stressaava perheväkivallan takia. Se oli sitä jatkuvan rahapulan takia ja se sapuskakin mitä ovat saaneet, se on ollut multineen keitettyjä perunoita usein kun ei muuta ollut kun isä joi kaiken.
Metkaa sekin miten äiti-ihminen on noista kokemuksista selvinnyt. Hän jaksaa olla yhä nauravainen eikä vatvo menneitä. Ja hänkin joi aika railakkaasti aikoinaan ja .. se on ollut jotakin ihan hirveetä se. Mä olen tavannut kaikki perheenjäsenet ja käynyt siinä kodissakin..

Nojoo.. tuo siis ihan subjektiivinen kokemus.

Mutta tuosta sitten poukkaan siihen että on kaikenlaisia tutkimuksia ja olen törmännyt mm. tällaiseen:

"School of Medicine, University of Split, Split, Croatia.

Blood concentrations of pituitary hormones adrenocorticotropin (ACTH), prolactin, growth hormone, and adrenal hormone-cortisol were measured in 36 autistic and 27 control individuals. Individuals with autism had significantly lower serum concentrations of cortisol (p < 10(-6)), and significantly higher concentrations of ACTH (p = 0.002) than control age- and sex-matched subjects. Also, prolactin concentrations in autistic patients with epilepsy were significantly higher when compared with normal subjects. The observed hormonal changes may indicate dysfunction of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in individuals with autism.
----------------

Autismiin liittyy selkeästi pienempi kortisolipitoisuus ja suurempi prolaktiinipitoisuus mikäli on sekä autismi että epilepsia. Nämä muutokset saattavat merkitä sitä, että hypothalamus-käpyrauhas-adrenaliini - akseli toimii epänormaalisti autistisilla ihmisillä

Lainaus
J Child Psychol Psychiatry. 1997 Sep;38(6):705-15.
Tordjman S, Anderson GM, McBride PA, Hertzig ME, Snow ME, Hall LM, Thompson SM, Ferrari P, Cohen DJ.
Universite de Paris-Sud, Paris, France.

Plasma levels of the hypothalamo-pituitary-adrenal axis hormones beta-endorphin (BE), adrenocorticotropin hormone (ACTH), and cortisol were measured in autistic (N = 4 FPRIVATE "TYPE=PICT;ALT=", mentally retarded/cognitively impaired (MR/CI, N = 16), and normal control (N = 26) individuals. Comparison of log transformed data from the three groups revealed that levels of BE and ACTH were significantly higher (p < .05) in the autistic individuals than in normal controls. The higher means in the autistic group were due to significantly higher plasma levels of BE and ACTH, indices of acute stress response, in the more severely affected individuals. The data support the idea that individuals with severe autism have a heightened response to acute stressors rather than chronic hyperarousal or elevated basal stress response system functioning.
-------------------

Beta-endorfiini ja adrenocorticotropiinihormonien pitoisuudet ovat selkeästi korkeampia autistisilla. Nämä hormonit ovat myös yhteydessä akuuttiin stressivasteeseen ja siten tämä saattaa tukea ajatusta, että vakavasti autistisiset reagoivat herkemmin akuutteihin stressitekijöihin eikä ehkä niinkään krooniseen ylivirikkeisyyteen tai korkeampaan perus-stressijärjestelmän virittyneisyyteen"

Minä jatkan..
Ja lisään faktaa autisminkirjoisuuudesta:
Aspergerin oireyhtymä ja autismi

Se mikä mua on kiinnostanut on perinnöllisyys. Se että autisminkirjon oireilua on kyetty jäljentämään samoissa suvuissa jopa seitsemänteen polveen taannehtivasti ja se periytyy riippumatta siitä millaiset olosuhteet on. Tarkoitan että myös hyvinvoivien ihmisten keskuudessa syntyy autisminkirjoisia lapsia silloin kun vanhemmilta on saatavilla alttius. Mukana ei ole välttämättä perheväkivaltaa, päihteitä, jne.

Suomalaisetkin on osallistuneet tutkimustryöhön ja mm. Taina Nieminen von Wendt on väitellyt aiheesta.http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedot ... enDocument

Voiko esim. tulla testosteroniryöppyjä sikiölle, jolloin tyttölapsesta kehittyisi henkisesti (ja fyysisestikin) miesmäinen?

Autismin kirjon kohdalla naispuoliset autistit (riippumatta autistisuuden laadusta, syvä autismi, HFA, aspergerius) kokevat olevansa epänaisellisia. Sanovat ajattelevansa miesmäisesti tai jotenkin kokevat olevansa henkisesti androgyynejä.

Mulla on itsellä tavattoman mielenkiintoinen omakohtainen verrokkius kun olen itse aspergeroireinen ja mun lapsi on lesbo. Olen kyllä itse kokenut lapsena perheväkivaltaa mutta oma äitini sanoo oman lapsuuskotinsa olleen perheväkivallaton. Silti autistisuus periytyy sieltä puolelta ja mun toinen sukuhaarani suorastaan tihkuu testosteronia ja siellä ei ole senkoommin autistisuutta kuin homouttakaan. Agressiivista käyttäytymistä löytyy mutta se ei näyttäis mitenkään muokaavan sitä porukkaa.
Oman lapseni kohdalla voisin hyvinkin uskoa teorian siitä että perheväkivaltastressi vaikuttais just noin miten sinä kuvaat omakohtaistasi.
Muttakun..

Miks sitten muut ei kehity samoin joitten äitit elää perheväkivallassa stressaantuneina ja miks mä ja mun mutsin puolen sukulaisista moni kantaa autisminkirjon oireilua riippumatta siitä että olosuhteissa on ollut vaihteluita ja ..
Lisäksi.. miten selittyy ne autisminkirjoiset ja sukupuoli-identiteetiltään epätyypilliset, jotka ei ole altistuneet perheväkivallalle tai muullekaan väkivallalle, joilla on asiat olleet ihan ok. ja silti ovat altistuneet äidin raskaudenaikaiselle hormonaaliselle testosteronipitoisuudelle..?

Ps. seuraava testi vahvisti epäilykseni omasta outoudestani naisena (henkisesti ja osin fyysisestikin):

http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/ ... user.shtml

Testin mukaan minulla on tyypilliset miehen aivot. Mutta tuohon liittyy myös fyysisiä juttuja, minulla on esim. nimetön huomattavasti pidempi etusormea (miehille tyypillistä).
Ja lisäksi (ei ollut testissä, omia spelulaatiotani miehisyydestä) minulla on yli-isot jalat, naisten kenkiä vaikea löytää. Lisäksi jalat näyttää karvoineen apinalta. Myös lihaksistoni kehittyy nopeasti ja voimakkaasti jos alan urheilla. Ja on (lihaksisto) melko voimakas ilman urheiluakin.

Homotkin puhuu että nimetön on pidempi kuin etusormi ja autisminkirjoisllekin se on tyypillistä. Oikeastaan vakio. En muista että olis vertaisporukoissa ollut ketään jolla ei nimetön olis yhtä pitkä tai pidempi kuin etusormi. Homoista en tiä.
Miehiä kyllä tiedän joilla ei nimetön ole yhtä pitkä tai pidempi kuin etusormi.

Mulla on fiftyfifty saman mittaiset nimetön ja etusormi. En ole erityisen miehekäs mutta en erityisen naisellinenkaan. Naaras oon genitaalisesti ja heteroisesti oon äitiytynyt mutta ääni on matalahko ja kintut karvaiset ja lyhykäisyydestäni ja pienuudestani huolimatta kengän numero on 39.

Olen "kehitellyt" teoriaa sikiöaikaisesta voimakkaasta stressialtistuksen ja testosteronin yhteydestä.

Nojuu.. kyllä tässä on välillä ihan pyörällä päästään teorianmuodostuksen kanssa..
Etenkin kun tutkijat ei ole löytäneet mitään täysin vakuuttavaa näyttöä eivätkä taida edes kehdata yhdistellä asioita niin railakkaasti kuin me itte, joilla on kaikenlaista poikkeamaan ja kuitenkin poikkeavuudesta huolimatta kongnitiivista lahjakkuutta omaehtoiseen ajatteluun kosolti.

Tieteellisesti mielenkiintoista.

Ja onhan se ihan kiva näyttää kaapinpaikkaa niille hulluille jotka raamattu kourassa manaavat helvetin kauhuja ja eheytymistä, joilla on pakkomielle siitä että universumin pitäis jököttää paratiisina taivaalla (missä?) ja jokaisen ihmisen pitäis olla normaali ja synnyttää/siittää vähintään 10 uutta ihmistä ja tietenkin riippumatta järjenkäytöstä ja yhtikäs mistään muusta..

Tieteellisesti ei voida toteennäyttää sitä millainen on normaali-ihminen kun ei normaalia luontoakaan ole löytynyt. Normaali mies on hukassa ja normaali nainen samoin.

Jotkut etsii pukeutumiskoodia venäjältä, jotkut aasiasta, että niillä olis täydelliseksi luotuja naisia mutta toisaalta unohtuu että suomalisella sohvalla voi retkottaa yhä epätäydellinen "uuno" verkkopaidassaan ja potea homofobiaa. Ja joku aasialainen tai afroaasialainen mies voi olla paljon sirompi ja nätimpi kuin noitten miesten omat tyttäret..

Mutkikasta on.. perin mutkikasta.

Joo.. omakohtaisesti vielä sellaista että mulla on kaks sisarusta. Esikoinen ei ole autistinen mutta sit mun tuttavapiirissäni on autisminkirjoisia jotka on esikoisia tai kekimmäisiä tai kuopuksia..
Ja mä oon miettinyt niitä tutkimustuloksia joissa on löydetty homoutta suurperheitten kuopuksista ja selitetty sitä äidin muuttuneella hormonaalisuudella niin että sikiö altistuis eri tavalla sitä mukaa minkä ikäinen äiti on ja monesko on raskaus..
Mun ainoa raskaus oli 19v. ..

Mielenkiintoista kylläkin pohtia.
Ja onneks ei tarvii luulla kuuluvansa johonkin alffaporukkaan, voi vapaasti puhua ja ajatella julki ihan mitä vaan..

Mä en ole vielä tavannut yhtään alfaihmistä.

Vierailija

Joo, kyllä olen lukenut tästä asperger teemastakin.

Itse olen ollut joskus lapsena psykologin vastaanotolla "apaattisuuden" takia. Olisi toisaalta kiva tietää mitä sinne papereihin on kirjoitettu ja joskus jos jaksan, voisi kysellä onko niitä tietoja vielä jossain. Oli kuulemma muutaman kerran jälkeen psykologi sanonut ettei ole tarvetta käydä enempää.
Epäilen, että ovat painottaneet kognitiivisia tutkimuksia, ja niiden mukaan ei ole ollut ongelmaa (opin mm. lukemaan noin neljän vanhana). Voi olla, että siihen aikaan tutkimukset eivät ole osanneet ottaa huomioon sitä, että vaikka älyllisesti olisi kaikki ok, voi silti olla "muuta".

Vierailija
Satunnainen
Epäilen, että ovat painottaneet kognitiivisia tutkimuksia, ja niiden mukaan ei ole ollut ongelmaa (opin mm. lukemaan noin neljän vanhana). Voi olla, että siihen aikaan tutkimukset eivät ole osanneet ottaa huomioon sitä, että vaikka älyllisesti olisi kaikki ok, voi silti olla "muuta".

Aika iso ongelma yhä tieteen puolella se että sitä on tehneet yleensä miehet ja kenties vielä sellaiset miehet jotka on vapaasti keskenään keskittyä kaikenlaiseen kongnitiiviseen "mensailuun" ja henkisyys on siten tulkittu ahdasmielisesti älylliseksi systemointitaidoksi ja vieläpä niin että sitä vois aina mitata numeroilla, kirjaimilla tai sommittelemalla palikoita symmetrisesti vertailemalla.

Tyyten on tuollaisesta poissa sellainen henkisyys, joka on tunteellista reagointia ilona tai suruna. Itkuna tai nauruna, inhona tai kiinnostuksena, pelkona tai rohkeutena.

Emotionaalisesti vammaisten miesten pelikenttänähän tiede on usein ollut. Kaikenlaiset "mengelit" on saaneet mellastaa niin ihmisten kuin koe-eläinten kimpussa. Tätä tää sitten on.. älyä mitataan koneellisen suorituskyvyn mukaan ja tiedeherrat voivat esiintyä järjen jätteinä vaikka oma emootio olis pimeenä.

Julmaa touhua.

Vierailija
Satunnainen
Jaaha, jotain vaikutusta tuolla stressillä näköjään on

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Str ... 5238885445

Minulla on kyllä skitsofreniaa suvussa muutenkin, tiedä sitten onko sen saanut aikaan stressi vai onko skitsofrenia saanut aikaan stressiä...

Kiitos. Mielenkiintoinen tutkimus. On kuitenkin vain yksi syy sille että sairastuu skitsofreniaan. Mä oon ollu töissä mielisairaalan suljetulla osastolla ja siellä melkein kaikki naiset oli kokeneet seksuaalista väkivaltaa lapsina ja se oli aiheuttanut skitsofrenian.
Yksi oli oman väittämänsä mukaan jopa sellainen insesmin uhri, jonka isä yhä haki tytärtään lomille ja oletettava hyväksikäyttö jatkui. Tyttärellä ei ollut todistajia sille että hän oli hyväksikäytetty ja kenties sitten niin että hyväksikäyttäjä oli joko tietoisesti tai tietämättään lisännyt tyttären stressiä niin että hänet oli luokiteltu skitsofreenikoksi, hulluksi jonka puheet eivät päde ja niin se sitten vaan jatkui.

No.. mä tiedän itse toisen tapauksen jossa isä on mitä todennäköisemmin käyttänyt kehitysvammaista tytärtään seksuaalisesti hyväkseen ihan pienestä pitäen mutta kun sitä ei kukaan pysty todistamaan niin lapsi on täysin alisteinen tuolle isälle. Asia on saanut huomioita kehitysvammalaitoksessa, minne tytär on päätynyt asumaan mutta ei sielläkään kukaan sille mitään voi kun kehitysvammaisen puhetta ei uskota ja on niin helppoa myös leimata poikkeava hulluksi, vaikka niin ei pohjimmiltaan olisi, vaikka kyse olisikin vain poikkeavasta käyttäytymisestä hehityspoikkeaman seurauksesta.

Mutta stressi vaikuttaa. Raju stressi. Ja tuon tutkimuksen mukaan siis jo sikiöaikana.

Hiukan omituista toisaalta että miten joihinkin vaikuttais jo varhaisen raskausajan olosuhteet mutta vauvana koettu raju stressi ei sitten aiheuttaiskaan vaurioita niin helposti?
Ehkä selitys on just siinä ettei lapsella ole vielä mitään omaa, eikä niinollen vastustuskykyäkään. Vauvanahan voi jo olla vastustuskykyä kaikenlaisia viruksia, yms. vastaan eikä kaikki äidin taudit noinvaan tartu vaikka olis kontaktissa.. ja ne sit kait voi tarttua sikiöaikana ja erityisesti tietyssä vaiheessa?

Raskaana olevia naisia pitäis suojella kaikin mahdollisin keinoin.. Mutta maailmassa ei neuvoloita ole.. Suomi on edelläkävijä.

Nyt sitten vaan äitiyslomalle tai kevennettyihin töihin ja kotiapua kriittisiin raskausvaiheisiin..
Lapsen pelastaminen skitsofrenialtahan olis mahtava asia!
Ja lapset huostaan perheistä joissa on alttiutta rajulle stressille, olipa syy mikä tahansa, vanhempien mielenterveysongelmat, päihdeongelmat tai vanhempien kehitysvammaisuus. Tai sitten sitä apua..

Vierailija

No ainakin sikiön aivot on vielä tosi herkät. Esim. keskosella henkiin jääminen on kiinni siitä ovatko aivot kehittyneet tarpeeksi?
Ilmeisesti elimistön puolesta keskonen pärjäisi tosi nuorena, mutta aivot on se "kriittinen piste".

Mun suvussa on kyllä kaikenlaista ollut, päihdeongelmaa, väkivaltaa, mielenterveysongelmaa, näihin liittyen vankilat, mielisairaalat, jne.

Tietysti ympäristötekijät vaikuttavat, ja ongelmat voivat siirtyä opittuina sukupolvelta toiselle. Ihmetyttää vaan mistä se kaikki on alkanut.
Eräs selitys erään pienen paikkakunnan sisäsiittoisuus (näin kuulin), se selittäisikin geenimutaatioita, jos paikkansa pitää.

Ja kun katsotaan taaksepäin, eräs mahdollinen selitys "kurjuuden alkamiseen" jossain suvussa,on sota ja sen aiheuttamat traumat. Ehkä jotkut yksilöt ovat selvinneet siitä paremmin ja toiset huonommin.

Temperamenttierot kai vaikuttavat myös selviämiseen vaikeista olosuhteista.

Vierailija
Troll
Sää oot pönni aika urpo.

Vai niin. Ja sinä olet vartavasten rekisteröitynyt tänne että pääset sen kertomaan.. ?
Mitähän jo kertoisit loput privassa tai teet virallisen valituksen, tjms. Sitäkin voit miettiä että kannattaako kiinnittyä tuntemattomaan.. tai jos tunnemme niin emme ainakaan aikoihin ole olleet tekemisissä ja voidaan jatkaa samaan malliin..
Niin että heippa vaan jos ei ollut muuta asiaa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Satunnainen
Mutta tuohon liittyy myös fyysisiä juttuja, minulla on esim. nimetön huomattavasti pidempi etusormea (miehille tyypillistä).

Tuo näyttäisi liittyvän stressihormonin määrään ennen syntymään, ei testosteronin määrään.

PLoS ONE
The ratio of the length of the second digit (index finger) divided by the fourth digit (ring finger) tends to be lower in men than in women. This 2D:4D digit ratio is often used as a proxy for prenatal androgen exposure in studies of human health and behavior. For example, 2D:4D ratio is lower (i.e. more “masculinized”) in both men and women of greater physical fitness and/or sporting ability. Lab mice have also shown variation in 2D:4D as a function of uterine environment, and mouse digit ratios seem also to correlate with behavioral traits, including daily activity levels. Selective breeding for increased rates of voluntary exercise (wheel running) in four lines of mice has caused correlated increases in aerobic exercise capacity, circulating corticosterone level, and predatory aggression. Here, we show that this selection regime has also increased 2D:4D. This apparent “feminization” in mice is opposite to the relationship seen between 2D:4D and physical fitness in human beings. The present results are difficult to reconcile with the notion that 2D:4D is an effective proxy for prenatal androgen exposure; instead, it may more accurately reflect effects of glucocorticoids, or other factors that regulate any of many genes.
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0003216

Eli ristiriitaisuudet hiirikokeissa ja ihmisten sikiötutkimuksissa näyttävät tekevät epätodennäköiseksi mahdollisuuden että nimettömän ja etusormen kokosuhde kertoisi sukupuolihormonien vaikutuksesta. Selityksenä tarjotaan stressihormonin määrää sikiöaikana.

Vierailija

Olen lukenut useammastakin lähteestä, joista yksi ainakin oli O. Tammisalon Rakkauden Evoluutio, raskausajan stressihormonipitoisuuksien yhteyksistä testosteroniin (-> aivojen kehitys, persoonallisuuserot..).

Yksi koski hiirikokeita ( ), joissa raskaana olevia naarashiiriä altistettiin stressaaville olosuhteille (esim. jatkuva melu). Syntyneitä poikasia tarkkailevat panivat merkille, että näiden stressaaville oloille altistettujen naaraiden koiraspoikasissa oli huomattavissa selvästi enemmän "naarasmaista käyttäytymistä", eli alistuvaa, vähemmän dominoivaa.

Toinen, hieman arvelluttavampi jos mahdllista, koski ihmisiä. Siinä oli otettu syyniin yhdysvalloissa toisen maailmansodan (tai ensimmäisen, voi kun muisti tökkii) aikoina raskaana olleita naisia ja myöhemmin, useamman vuosikymmenen jälkeen, näiden jälkeläisiä. Tutkimus ei todellakaan ollut mikään pieni. Muistaakseni naisten määrä pyöri tuhansissa.
Huomattiin, että sodan aikana ("stressille altistavat olot") raskaana olleiden naisten pojista tuli tilastollisesti merkittävästi useammin homoseksuaaleja (=alhaisempi testosteronipitoisuus, "naisen aivotyyppi").
En muista tarkkaan mitä tuossa tytöistä sanottiin, vai sanottiinko kenties mitään. Pitänee tarkistaa kunhan ehtii/jaksaa.

Tiukkaa tieteellistä dataa...

[size=85:133ziqle]Edit: typoja.[/size:133ziqle]

Vierailija

"Huomattiin, että sodan aikana ("stressille altistavat olot") raskaana olleiden naisten pojista tuli tilastollisesti merkittävästi useammin homoseksuaaleja (=alhaisempi testosteronipitoisuus, "naisen aivotyyppi"). "
Maskuliinen vaikutus oli tietenkin pienempi, koska miehet olivat poissa.
Aviollisten olojen stressitasot voivat olla yhtäsuuret tai suuremmat kuin kotirintaman olot voivat tuottaa.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Vaskitsa

Huomattiin, että sodan aikana ("stressille altistavat olot") raskaana olleiden naisten pojista tuli tilastollisesti merkittävästi useammin homoseksuaaleja (=alhaisempi testosteronipitoisuus, "naisen aivotyyppi").
En muista tarkkaan mitä tuossa tytöistä sanottiin, vai sanottiinko kenties mitään.

Tuossa ensimmäisessä viestissäni referoin tutkimusta, jonka mukaan stressihormoni ja testosteroni korreloivat positiivisesti sikiöllä.

Vierailija
tietää
"Huomattiin, että sodan aikana ("stressille altistavat olot") raskaana olleiden naisten pojista tuli tilastollisesti merkittävästi useammin homoseksuaaleja (=alhaisempi testosteronipitoisuus, "naisen aivotyyppi"). "
Maskuliinen vaikutus oli tietenkin pienempi, koska miehet olivat poissa.
Aviollisten olojen stressitasot voivat olla yhtäsuuret tai suuremmat kuin kotirintaman olot voivat tuottaa.

Nyt kyllä hukkasit pointin vaikka usein(-miten) oot välkky.

Sodan aikana streesiin liittyy tuelevan pelko, epätoivo, jne, ja parisuhde kuin perhe-elämäkin voi olla jopa onnellista.

Mä ooon kyllä henk. koht. sitä mieltä ettei homous mitenkään vähennä sitä etteikö voi olla kiukkuinen, tunnekuohuinen..
Jopa niin oon aatellut että sietokyky voi olla äärikonservatiivista huipputestoluokkaa, missä mitään poikkeavaa ei siedetä ja epäluulo on "johdin".

Ei homous oo pehmoilua.
Siis.. (rautalankaselitys), homousd ei kesytä ihmistä, ei miestä eikä naista.

Naiseus ei ole pehmoilua!!!
Naiseus voi olla agressiivista.
Kaikki naiset ei oo yhtä kuin oma äiti.
Homokin voi olla neuroottinen ja agressiivinen.

Uusimmat

Suosituimmat