Kaksisuuntainen mielen häiriö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

kaksi suuntanen mielen häiriö perustuu minun mielestäni kahden eri maailman väliseen elämään eli toisessa elämässä olet iloinen ja sellainen normaali tasonen joka toimii päivittäiset asiat ja elää ja toisessa se sit on päälle käyvä ja hyvinkin ahistunut olen tämän nimittäin kokenut koska tuttuni jo 4 vuoden takaa kärsii kyseisettä sairaudesta ja kun olin hänen luonaan yötä niin hän oli yht äkkiä käynyt kurkkuuni kiinni ku nukuin heräsin ja säpsähin ja tokasin et päästähän irti ei ole mitäään hätää ja se katto mua vaan ja puhisi siin vaihees ajattelin et vaihtoehtoja ei ole joten latasin potkun rinta kehään niin et se oli istuma sohvas ja haukoin henkeä hetken ja tuumasin et mikä kumma sai minut sen tekemään ja mikä hällä on ku kävi kurkkuuni kiinni yht äkki ilman mitään syytä??

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Paljonko kului alkoholia sinä iltana? Paljonko kuluu keskimäärin viikolla? Kuullostaa enemmän juoppohullun kohtaukselta kuin kahden suunnan mielialahäiriöltä.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

Onneksi olkoon avausviestistäsi; vain 4 kielioppivirhettä. "Kaksisuuntainen mielenhäiriö" olisi jo oikeaa suomea. Tosin epikriiseistä ei tietääkseni voi tuollaistakaan löytyä. "Kaksisuuntainen mielialahäiriö" sen sijaan löytyy:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksisuunt ... 4iri%C3%B6

En minä itsearvoisesti kettuilla halua, minusta tuo vain jo oli huomauttamisen arvoinen asia. Olemmehan kuitenkin tiedepalstalla, emmekä Suoli24:llä.

Jotain nokkelaa.

Vierailija

Ei tosiaan tuo päällekäyminen välttämättä liity mitenkään kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.

Toinen puoli kaksisuuntaisessa on masennusvaihe ja toinen maniavaihe.

Vierailija
Shriek
Paljonko kului alkoholia sinä iltana? Paljonko kuluu keskimäärin viikolla? Kuullostaa enemmän juoppohullun kohtaukselta kuin kahden suunnan mielialahäiriöltä.

Kaksisuuntainen mielialahäiriö, nykyisin tunnettu bibolaarisena persoonallisuushäiriönä, se taitaa altistaa päihdeongelmointiin samoin kuin monet muutkin neurologista pohjaa olevat mielen toiminnon poikkeamat?

En tiedä onko bibolaarisuudessa taipumusta juoda murheeseen silloin kun on depressiovaihe mutta maanisena kautena voi kuppi maistua tiuhaan tahtiin?

Maanisuushan se on se äärioireilu silloin kun vauhti on päällä. Seinät on leveellä ja katto korkeella ja jotkut bibot on suuruudenhulluja joilla ei ole mitään rajallisuuden tunnetta ja massiivisia projekteja aloitetaan.

Sitähän ei voida sanoa että mikä on varsinaisesti normaalia käyttäytymistä ja mikä ei mutta en mä itte ole tykännyt joistakin maanisista ihmisistä jotka on houkutelleet mukaan omiin projekteihinsa, joissa on sitten saanut painattaa peräsuoli pitkällä ja palkaksi on tullut haukkumiset. Joskus jopa niin isot että on mollattu maan rakoon vaikka on koittanut tehdä just niinkuin on sanottu ja on koittanut olla rivakka ja pirteä, reipas ja rohkea.

Mun kohdalle on siis muutama bibo osunut ja kun niillä se oma maaninen vaihe on meneillään niin toisten ihmisten selitysyritykset omista rajoituksista ne torjuu ja ne olettaa että kaikki on niinkuin ne, maanisia.

Onhan niillä sitten ne depressionsa mutta ne on tietenkin aina jonkun muun syytä..

Mä oon jo oppinut kiertämään maaniset ihmiset kaukaa. Jopa ne joilla ei näytä olevan sitä vastakkaista käyttäytymistä lainkaan, tai jotka vetäytyy piiloon kun se alkaa tai ne riehuu niin että muut pakenee ja jättää ne rauhaan.

Ihmisyys.. nisäkkyys, mielenkiintoista tämä on.
Ollaan ihmisinä laumaolentoja kun ei ilman toinen toisiamme selviydytä mutta sitten on kaikenlaista sooloilua ja sekoilua sosiaalisesti ja välillä just se sosiaalinen puoli ihmisyydessä on tavattoman pelottavaa.

Maanisuuteenhan ei sisälly mitään sosiaalista ahdistusta ja maaninen voi olla kuin kala vedessä muiden kanssa.
Voipi olla komee/kaunis, kookas, vahva, idearikas. Voi hallita tapa- ja käytöskoodiston perinjuurin. Voi olla hyvin koulutettu, hyvin tienaava ja ihan mukavakin silloin kun hommat sujuu mutta kaikki ei aina suju niinkuin yks suunnittelee vaikka olis millainen valopää. Vaikka olis valinnut ympärilleen mahdollisimman tarkan seulan kanssa apulaisensa toteuttamaan suurta ideaansa..

Sukulaisina ihan perseestä tuollaiset.
Onneks sukulaisitaan pääsee eroon.
Työmarkkinoilla onkin sit ihan eri juttu..

Noista kait sitten nykyajan länsimaiset alffavisiot on kehitelty? Iahnneihmisiä.. hm..

Ikäänkuin olis olemassa jokin elämäntarkoitus, kuin olis olemassa tieto siitä millainen on paratiisi ja millaiseksi ihmisten pitää yrittää palauttaa paratiisi ja millainen on se täydellinen ihminen.. Plääh..

Mä en tiedä onko asiaa tutkittu mutta mä oon hahmottanut niin että narsismi oireilee salakavalammin just sellaisten ihmisten kohdalla jotka potee tuota bibolaarisuutta. Mikään ei viesti ulospäin siitä että yksilö olis keskittynyt itseensä kun ei ole esmes autistisuutta tms. Ei siis mitään ns. normaalista tyypillisyydestä poikkeavaa käyttäytymisessä eikä oppimisessa.

Maanisuus kuitenkin tavallaan toteutuu aina sen kautta mistä maaninen on itse kiinnostunut ja mistä hänelle on hyötyä. Siis ihan normaalia käyttäytymistä niinkuin pitääkin mutta maanisuus vie helposti mennessään ja mopo karkaa käsistä.
En väitä että bibolaarisesta aina kehittyis itsekäs mutta kyllä se voimakkaasti siihen altistaa.

Muita ihmisiä on vaikeaa "ohjelmoida" yhtä maanisiksi edes väkivallalla tai isolla rahalla. Sitäkautta kait sitten väkivahva suorittaja ryytyy muihin.. laiskureihin ja luusereihin ja jos huonosti käy niin maanisuus edesauttaa vinksahtamista niinkin että heikäläiset käyttäytyy muita kohtaan väkivaltaisesti kun menettävät malttinsa tai masentuvat ja kuvittelevat että muut tahallaan aiheuttaa harmia heille ja niille projekteille joiden he kuvittelevat olevan itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
250585
En minä itsearvoisesti kettuilla halua, minusta tuo vain jo oli huomauttamisen arvoinen asia. Olemmehan kuitenkin tiedepalstalla, emmekä Suoli24:llä.

Oletko svuutnut uudmpaa tkimsta stä että kongntvsti lahjks hlö voi tlkta vajvstkin txtiä helposti..?

Mä ymmärsin että avaajalla olis adhd ja asennoidun sen mukaisesti. Sain ihan hyvin selkoa siitä mitä hän on kirjoittanut. Huolimatta paremmuudestani kirjoittamisen suhteen.

Jos täällä vaan näsäviisaat sais puhua niin täällä ei lopulta puhuis kukaan.

Vierailija

Pisteet ja välimerkit ovat jopa tärkeämpiä kuin yksittäiset oikeinkirjoitetut sanat. Ei tuosta muuten saa selkoa.

Vierailija
250585
Onneksi olkoon avausviestistäsi; vain 4 kielioppivirhettä.

Siis tuon verran otsikossa, mutta laskitko montako oli itse aloitusviestissä? En äkkiseltään muista nähneeni yhtään välimerkkiä. (Välilyöntejä ei lasketa.)

Sikäli kun tuosta viestistä selvän sai, niin tuli hieman sellainen kuva ettei tuo taida ainakaan normaali kaksisuuntaisen mielialahäiriön oire olla, jos on oire ollenkaan. Ei kai sen väkivaltaisuutta pitäisi aiheuttaa?

Vierailija

no alkoholi menee joka vikko ja sil on todetu se mut se on niin seko et se jo eilen häiri mua niin et en melkein saanut unta ku se uhos ja uhaks koko illan ja se ens uhoo ja riehuu niit on se tehnytkin niit mitä on sanomut ja sit menee päivä kaks ni se pyytää anteeksi ja itkee mul ja selittää samaa vanhaa stoorii ja se on toistuvaa joka ainula erral

Vierailija
-:)lauri
assanainen
Bipo/kaksisuuntainen mielialahäiriö ei kuulu persoonallisuushäiriöihin.

Tästä vaikkapa

http://www.who.int/classifications/apps ... d10online/

Taitaa kaiketi kuulua. Wikipedian mukaan ICD-10:n koodiluokitukseen F31.xx nimikkeellä Bipolar affective disorder.

Mainitsemastani linkistä ICD -10 (2007) löytyy persoonallisuushäiriödiagnoosiluokat ja johdanto persoonallisuushäiriöihin. Lainaan tähän johdanto-osan.

Mental and behavioural disorders
(F00-F99)

Disorders of adult personality and behaviour
(F60-F69)

" This block includes a variety of conditions and behaviour patterns of clinical significance which tend to be persistent and appear to be the expression of the individual's characteristic lifestyle and mode of relating to himself or herself and others. Some of these conditions and patterns of behaviour emerge early in the course of individual development, as a result of both constitutional factors and social experience, while others are acquired later in life. Specific personality disorders (F60.-), mixed and other personality disorders (F61.-), and enduring personality changes (F62.-) are deeply ingrained and enduring behaviour patterns, manifesting as inflexible responses to a broad range of personal and social situations. They represent extreme or significant deviations from the way in which the average individual in a given culture perceives, thinks, feels and, particularly, relates to others. Such behaviour patterns tend to be stable and to encompass multiple domains of behaviour and psychological functioning. They are frequently, but not always, associated with various degrees of subjective distress and problems of social performance."

Vierailija
-:)lauri
assanainen
Bipo/kaksisuuntainen mielialahäiriö ei kuulu persoonallisuushäiriöihin.

Tästä vaikkapa

http://www.who.int/classifications/apps ... d10online/

Taitaa kaiketi kuulua. Wikipedian mukaan ICD-10:n koodiluokitukseen F31.xx nimikkeellä Bipolar affective disorder.

Se näitten mielialajuttujen kanssa pitää aina muistaa että vasta haitta-asteensa kautta ne luokittuvat mikä miksikin. Tavallaan kyse on aina vain persoonallisuudenpiirtiestä kunnes oireilu muuttuu häiriöiseksi.

Ja vaikka olis kaks suuntainen, ei kaikilla ole rajua tempetramenttia eikä agressiivisuutta vaikka taipumukset olis siihen että mielialavaihtelut on rajuja laidasta toiseen.

Eihän skitsofreniakaan, vaikka se luokitellaan haitallisimmaksi mielisairaudeksi, se ei silti tee skitsosta agressiivista ja mitenkään vaarallista. Se voi olla enemmän realismin ulkopuolella elämistä.

Mutta kaksisuuntaisesta vielä.. ei se ikinä mitään mukavaa ole jos jollakulla oireilee suuruudenhulluus jolle ei ole mitään katetta.
Elämä voi muuttua velkaiseksi niin taloudellisesti kuin henkisestikin.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mitenkä usein bipolaarisuus vaihtelee napaansa ts. kuinka kauan maanisuus-/depressiojaksot kestävät ja kuinka pitkä on niiden välinen siirtymäaika? Toki erot vaihtelevat yksilöittäin mutta jos joku tuntee jonkun bipolaarikon...

Onko bipolaarikoilla "normaalivaihetta" vai onko henkilö aina joko maaninen tai depressiossa? Jos "normaalivaihe" on, kauanko se kestää?

Voiko henkilö heilahdella ääripäästä toiseen vuorokauden aikana ja olla sitten vaikkapa koko viikon "normaali." Vaikuttaako vuorokauden ajat ja valo-pimeä-rytmi bipolaarikkoihin?

Hämmentää.

Vierailija

Taitaa olla viisainta etsiä tietoa viralliselta taholta..

Mania

Maanis-depressiivinen psykoosi

Aikoinaan nuorena diagnosoin itseni maanisdepressiiviseksi mutta myöhemmin selkis etten ole sitä vaan muuta. Ammattilaisillakin on vaikeuksia joskus erotella, että mikä käyttäytyminen mistäkin johtuu.

Mulla on käytännön kokemusta maanisdepressiivisyydestä, ei omaa, vaan siten oireilevan itse kertomaa. Oli kuulemma iskenyt niin totaalinen "stoppi" ettei ollut kyennyt nousemaan tuolista ylös. Oli ihan normaalisti keittänyt aamukaffeet, istunut pöydän ääreen, mutta kun oli siitä siiten aikonut pois niin keho ei vaan ollut totellut.

Tuo yksittäistapaus sellainen että vasta keski-ikäisenä ja kenties vaihdevuosioireilun yhteydessä äityi noin pahaksi. Lapsena ja nuorena ollut enimmäkseen sellainen tasapainoinen ja harkitseva, ei mun mielestäni erityisen maaninenkaan. Voin kyllä olla jäävi sanomaan kun mun käskettiin aina ottaa mallia. Mut opetettiin kakarana ihailemaan maanisuutta.

Yks mikä nyt tuli mieleeni.. Eräs as-oireileva (ei tuo esimerkkihenkilö) on käyttänyt useamman vuoden ssri lääkkeitä ja on ihan mahdoton hössöttäjä nykyisin.
Siinäkin voi vaikuttaa mukana ns. "vanhuudenhöperyys"? Ties mikä.

Siis.. Ei ole mitään standardia ihmistä joka käyttäytyis kaavamaisesti vain jonkin vaikuttimen alaisena..

Näissäkään asioissa ja erityisesti asioissa jotka liittyy ihmisenä olemiseen, ei näihin ole mitään taulukkoa josta vois lokeroida sievään järjestykseen kaikki.

Elämästä ei saa kovin tehokasta ja taloudellisesti tuottavaa kovin helposti.. ja ehkä just se että sellaiseen hillittömästi pyritään.. se lisää ongelmointia ja taitaapi olla niin että oravanpyöräilyä aina johtaa ne maanisimmat joilla riittää puhtia?
Sitten kun puhti loppuu niin kaatuu koko oravanpyörä..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat