Tsernobylin Helikopat.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hypoteettinen tilanne:

Säteilyä ei tarvitse ottaa huomioon. Menen sinne Tsernobylin "exclusion zoneen", ja rupean kunnostamaan siellä tuollaista upeaa helikopteria (olen lentomekaanikko). Saanko sen kuntoon? Toimiiko se? Saako sen ilmaan? Kuinka paljon sitä pitää korjata?

Muutenkin on jo pitkään kiehtonut tuollainen Neuvostoaikainen teknologia.

Kommentit (13)

Vierailija

Mikään lentomekaanikko olet kun olet 16v opiskelija joka asuu Vantaalla jne. Elä puhu paskaa kun kaverit on kattomassa samoilla foorumeilla.

Ja ei, sitä ei saa kuntoon sinun osaamisellasi. Ja tuskin monen muunkaan ilman mittavia kunnostustöitä kalliilla varaosilla ja työkaluilla.

Vierailija

No jälkimmäinen kappale pitänee silti suurimmaksi osaksi.

Mutta.. otetaan hypoteettisesti sellainen, että olen teräsmies ja.. no, unohdetaan.

Vierailija

Helikupteerilla ajelu on pirun vaikeaa. Sanovat, että on vähän kuin yrittäis seistä jalkapallon päällä.

En tietenkään ole yrittänyt, mutta kiihkeänä RC-lennättäjänä tiedän että hyvin liitävän lennokit ohjaaminen on vaikeaa. Ja kun siihen laitetaan epästabiili (jota siis liidokit eivät ole) väkkyrä lapakulmineen ym. niin se jos mikä on haastava.

Toisaalta... Kyllähän helikopterilentäjiä on maailma täys niin ei se mitään täysin ihmeellistä ole.

Vierailija

"Muutenkin on jo pitkään kiehtonut tuollainen Neuvostoaikainen teknologia."

Ketäpä se ei kiinnostaisi. Varsinkin Mekaanikoksi "olen lentomekaanikko" itseään tituleeraavaa, joka ei tosin tiedä että romuvarastoon lojumaan ja ronkittavaksi jätetyllä kopterilla ei tee yhtään mitään, eikä sen kunnostus missään tapauksessa kannata. Huolto- ja kunnostusohjelmat ovat tarkkoja kalliita NL-koneissakin.

NL-tekniikka on kopioita Lännen tuotteista vuosikymmenten takaa. Jos haluaa aikamatkan vuosikymmenten taakse tekniikan parissa, niin se on niillä hyvä keino, muttei varsinaisesti arkikäyttöön, jossa viehättää luotettavuus ja helppokäyttöisyys.

http://www.mchehku.com/www/index.cfm?fu ... 1F3E49786E

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/index ... 582b6ac567

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
stume618
rupean kunnostamaan siellä tuollaista upeaa helikopteria (olen lentomekaanikko). Saanko sen kuntoon? Toimiiko se? Saako sen ilmaan?



Kieltämättä aika vitsikäs kysymyksenasettelu, näin insinöörijärjellä ajateltuna lentomekaanikon luulisi jollain tapaa tietää voiko tuollaista kopteria saada kuntoon! Kieltämättä herää epäilys ammattitaidosta.

Jos kopterin saa kuntoon niin kai sen nyt saa ilmaankin - ainakin kerran. Kysymyshän kun oli kerran hypoteettinen.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ainakin kaikki ruostuva ja hapettuva on ruostunut ja hapettunut. Luultavasti vesi pääsee myös sisään tärkeisiin vehkeisiin. Moottorit saa luultavasti helposti käyntiin, mutta kaikki elektroninen toiminta on varmasti hukassa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Joissain lähteissä mainitaan että kyseiset helikopterit olisi tyhjennetty kaikesta hyödyllisestä ja jäljellä olisi vain lentoranka, eli siis runko, lavat ja muut vastaavat osat, mutta moottorit alennusvaihteineen ja niin edelleen olisi otettu uusiokäyttöön. Nokkakartio, huoltoluukut ja ovet näkyvät olevan auki, joten todennäköisesti sieltä on siinätapauksessa viety sisuskalut pois. Oma silmä kylläkin tavoittaa etummaisesta kopterista esimerkiksi turbiinin lieskaputken, joka näkyy edelleen olevan paikallaan. (se soikeanmuotoinen putkenpää sinä sivussa) Mene ja tiedä sitten mikä on totuus. Siitä kuitenkin olen varma, että vaikka siellä olisikin moottorit paikallaan ja kaikki muukin tarvittava laitteisto, käyntiin, saati liikkeelle et sitä saisi. Pari vuosikymmentä paikoillaan säitten armoilla maattuaan kopterien rungot ovat korrodoituneeet niin pahasti, että mikäli sitä alkaisi rasittamaan lentoliikkeillä, hajoaisi se kappaleiksi. Samoin kaasuturbiini, mikäli se siis paikoillaan olisi vieläkin näitten vuosien jälkeen, olisi niin huonossa kunnossa että se ei käyntiin lähtisi. Laakerit jumissa, polttokammiot ruosteessa, polttoaineputket ovat todennäköisesti korrodoituneet puhki, suuttimet tukossa jne. Eli yksinkertaisesti, olisi helpompi mennä "helikopterikauppaan" ja ostaa uusi kopteri, kuin kunnostaa nuosta raadoista lentäviä. Selvensikö?

Edit; Paul kerkesikin ennemmin ottaa esille tuon korroosion

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Heksu
stume618
rupean kunnostamaan siellä tuollaista upeaa helikopteria (olen lentomekaanikko). Saanko sen kuntoon? Toimiiko se? Saako sen ilmaan?



Kieltämättä aika vitsikäs kysymyksenasettelu, näin insinöörijärjellä ajateltuna lentomekaanikon luulisi jollain tapaa tietää voiko tuollaista kopteria saada kuntoon! Kieltämättä herää epäilys ammattitaidosta.

Luitko pari ensimmäistä viestiä?

Vierailija

Hypoteettinen tilanne:

Porukalta on kai jäänyt ymmärtämättä mitä tuo "Hypoteettinen tilanne:" tarkoittaa.

En siis oikeasti ole lentomekaanikko.

Vierailija

Koptereista menee runko ensimmäisenä peruslaitteistosta uusiksi koska tärinä tekee siitä selvää. Jostain syystä sitä ei ole tehty helpoksi vaihtaa, vaan remontti vie kuukausia.

Tuonne on jätetty vain se mikä muutenkin joutaa romuksi.

Tuo näyttää huolletulta alueelta koska se ei ole pusikoitunut, ellei sittan eläimet laidunna tuolla.

Vierailija
stume618
Hypoteettinen tilanne:

Porukalta on kai jäänyt ymmärtämättä mitä tuo "Hypoteettinen tilanne:" tarkoittaa.

En siis oikeasti ole lentomekaanikko.





Luin ihan samaa, että kovin väärin moni ymmärsi tuon tekstin. Todennäköisesti syy tähän oli se, että ilmaisun "olen lentomekaanikko" voi lukea helpolla eri tavalla kuin mitä tarkoitit. Jos olisit käyttänyt kolmatta persoonaa, ehkä suurempi osa lukijoista olisi ymmärtänyt sanomasi.

Varsinaisiin kysymyksiisi sait jo vastauksia, joten siksi metakeskustelu.

Uusimmat

Suosituimmat