Työttömyys ja työ

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Menin vihdoin töihin. Olen ollut valmistumisestani asti (1,5 v) työtön. Kyseessä on varsin raskas perinteinen paskahomma. Palkka tietysti huono.

Pää kestänee tätä hommaa ehkä 2 kk. Työsopimukseen kirjattiin 3kk koeaika. Olenko kusessa työvoimatoimiston kanssa, vaikka lopettaisin homman koeajalla? Mahtaako siitä tulla karenssi? Jos lopetan vaikka 2vk jälkeen ja ilmoitan työskennellyt päivät, että olin töissä ja työttömyys jatkuu, pääsisinkö kuin koira veräjästä tämän huonon työhönmenopäätökseni kanssa?

Menin siis töihin vapaasta tahdosta. Työvoimatoimisto olisi antanut ns. jatkoaikaa kyllä. Suunnitelmissa olisi kyllä edelleen työnteko lähitulevaisuudessa. Pitäisi vaan löytää kevyempi homma, ja ne on mulle kiven alla (työhistoria reikäinen ja lyhyt, koulutus alalle, jolla ei ole töitä).

Kellään samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (2)

Vierailija

Karenssia tulee aivan varmasti vaikka lopetat itse hankitun homman.

Kyllähän jeesustelijat sanovat että mielummin kannattaa tehdä töitä työttömyyskorvaus- tai toimeentulotukisummalla, jopa alle sen kun laskee työmatkamenot ym. mutta harvapa näistä syrjäytymistä pelkäävistä itse sitä varmastikaan tekisi.

Työstä pitää saada palkka jolla elää, ei mitään orjatyökorvausta jolla juuri pitää katon pään päällä ja saa päivittäisen leipänsä. Nämähän kuuluvat orjallekin. 10 € tunti pitäisi olla ehdoton minimipalkka, tosin härskisti kasvaneiden elinkustannusten takia summan pitäisi olla useamman euron suurempikin.

Itse lopetin jokunen vuosi sitten huoraamisen työmarkkinoilla ja siirryin yrittäjäksi. Kun tekee työtä itselleen ja saa siitä kaiken hyödyn itse, ymmärtää vasta mitä vapaus on.

Uusimmat

Suosituimmat