Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkälainen on mielestäsi hyvä piha ja puutarha?
Pitääkö olla kukkia tai pensaita koristamassa, millaisia?
Entäs miten paljon ruohonleikkurilla siistinä pidettyä nurmikkoa hedelmäpuita tai marjapensaita? Kasvimaata, perunamaata?
Oli sitten omakoti-, kerros- tai rivitalo, niin olisi mukava kuulla mielipiteitä asiasta.
Itse varmaan kokeilisin laittaa mahdollisimman paljon erilaisia marjapuskia, omenapuita ja muitakin hedelmiä.
Ehkä voisi kokeilla, jos olisi tilaa pienelle luonnon tilassa olevalla niityn tapaiselle ja jättää ruohonleikkuualaa vähemmälle, jos ei vaikka noilla erilaisilla pensailla saa vietyä tarpeeksi tilaa.
Hoidettavia kukkapenkkejä en ainakaan itse jaksaisi hoitaa, mutta vaikka joku iso lumipallopensas voisi olla hieno. Puitakin voisi olla jotain. Pitäisikö tonttia olla rajaamassa joku kuusiaita tai piikkipensasaita?

Kommentit (9)

Vierailija

Voisikohan ajatella muita marjapensaita kuin vain musta- tai punaherukkoja? Entäs muunlaisia puita kuin omenapuita?
Onko kellään kukkapenkkinä luonnonniittyä, jossa kasvaa kissankelloja, puna-apilaa ja sellaista?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä28244
Liittynyt16.3.2005
taleni kosumyn
Minkälainen on mielestäsi hyvä piha ja puutarha? Pitääkö olla kukkia tai pensaita koristamassa, millaisia?

Minä lähestyn asiaa hyönteisharrastajan näkökulmasta. Kuivahko kukkaketo on hyvä pihan perusta. Erikseen istutettuna voi olla perhosia houkuttelevia kukkia ja pensaita (syreenit, kuusamat, Buddleia ym.).

Entäs miten paljon ruohonleikkurilla siistinä pidettyä nurmikkoa hedelmäpuita tai marjapensaita?

Nurmikkoa ei hyvällä pihalla ole neliömetriäkään. Inhoan sitä, vaikka se olisi jonkun muun hoitamaa. Onhan marjapuskissa etunsa, mutta jos tilaa on rajallisesti, ennemmin jotain perhosia houkuttelevaa.

Kasvimaata, perunamaata?

Kasvihuone chileille. Muuten en hyötyviljelystä piittaa. Siinä ei ole mitään tolkkua tehtyyn työhön nähden nykyisillä kasvisten hinnoilla. En minä chilinviljelystäkään pittaisi, jos niitä saisi hyvän valikoiman kaupasta. Paskamaista hommaa se tuntuu olevan.

Pitäisikö tonttia olla rajaamassa joku kuusiaita tai piikkipensasaita?

Jos nyt ahtaassa esikaupunkilähiössä olisi pakko elää, pihan täydellisesti näkösuojaava tiheä pensasaita olisi välttämättömyys. Meillä onneksi luonto hoitaa sen puolen, naapureista ei näy pöhekiön läpi muuta kuin yöllinen valosaaste.

Vierailija

Itse vähän miettinyt, jos jättäisi nurmikosta suuren osan leikkaamatta, mutta sitten tulisi kaiken maailman pörriäisiä joka paikasta ja niiden mukana varmaan lepakkojakin... Ne on kamalia, kun pääsee yllättämään nukkuessa ja luulee hiireksi rullaverhon päällä kiipeilevän ja lentää päälle kuitenkin, kun laittaa valot päälle.

Käyttäjä4369
Seuraa 
Viestejä342
Liittynyt21.6.2017

Englantilaiset rakastavat upeita puutarhojaan ja monet puuhaavat siellä iltakaudet.

Jatkuva lumentulo viivyttää kevättä ja monet varhaiset lajit kärsivät

Löytyisikö tästä linkistä apua suomalaisille, jotka tuskailevat kylmää kevättä

https://www.telegraph.co.uk/gardening/problem-solving/12-top-tips-get-ga...

The snow drifts and rime-covered branches of the Beast from the East had barely melted when the mini-beast (aka the ‘Wrong-un from Russia’) blew icily in on its heels.

For my postman the snow was a boon: ‘Finally my garden looks as good as the neighbour’s!’ but for me, living in the usually balmy climes of South Devon, it came as a surprise. I had taken all the Met Office warnings with a pinch of the stuff they spread on the roads. Why wouldn’t I when in the last two decades we’ve had more solar eclipses than inches of snow?

www.snow-forecast.com/maps/static/europe/last3days/snow

www.weatherstreet.com/international/europe-10-day-forecast-850.htm

esko

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3541
Liittynyt21.7.2017

admin kirjoitti:

Hyvä piha on mielestäni sellainen, johon aurinko voi paistaa. Tuulensuojaa on hyvä olla, kunhan ei varjosta liikaa.

Pihassa olisi hyvä olla multavaa maaperää, ei pelkkää kalliota tai hiekkaa. :)

Loiva etelärinne olisi ihanteellinen... Muuten kannattaa huolehtia ojituksesta, jos on kohtia mihin kertyisi vettä.

Penkereillä voi estää eroosiota.

Hyvä puutarha on mielestäni käytännöllinen: monivuotisia kasveja, myös luonnonvaraisia. Jotta et joudu aina ”aloittamaan alusta”, vaan kasvit pärjäävät, vaikka olisit viikon tai kuukauden poissa.

Maaperä ja ympäristö, esim. kallioinen merenranta, kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon.  Kalliolle on parempi perustaa kivikkopuutarha, kuin yrittää väkisin jotain luonnotonta, mistä olisi kohtuuttomasti vaivaa.

Kivi on ajaton elementti, ja mielestäni kiviä kannattaa vaikka tuoda omalle pihalle. Luonnon hiomilla kivillä voi tyylikkäästi hillitä rikkaruohojen kasvua tietyissä kohdissa. Ja kivimuuri on paitsi arvokkaan näköinen, myös hyödyllinen, kun se varaa lämpöä ja tarjoaa kodin monelle pienelle asukkaalle, jotka ylläpitävät puutarhakasvien hyvinvointia. Yksittäiset, suuremmat kivet voivat olla perennan keskipiste ja "kruunu". Ne antaa kokonaisuuteen särmää. Jokainen kivi on eri mallinen ja värinen, kuin yksilö.

Toimivassa puutarhassa on helppo kulkea, esim. kivipolut ja – portaat.

Valaistus on harkittu: kohdistettu oikein, oikealla voimakkuudella, ja sopivalla sävyllä. Se ei milloinkaan häikäise, vaan lisää turvallisuutta. Ja luo tunnelmaa, korostamalla haluttuja yksityiskohtia. Valaistuksen suunta ja intensiteetti voi vaikuttaa paljon pihan yleisilmeeseen. 

Terassi ja patio voi olla puutarhan ”sydän”. Kukkien ruukkukasvatus on kätevä tapa kaunistaa terassia/patiota. Ruukkuja voi olla paljon, eri kokoisia ja värisiä, jos siitä tykkää. Jos on varaa palkata asiantuntijan suunnittelemaan näyttävät kokonaisuudet, vielä parempi.

Pihasuunnittelussa kasvien eri vaatimukset on otettu huomioon niiden sijainnin valinnassa, jolloin lopputuloksen järkevyys on samalla esteettistä.

Monimuotoisuus on tärkeää, monestakin syystä. Jos pitää siitä että pihassa on väriä ja loistoa – ja elämää – suosittelen perhoskasveja.

Mehiläiset ja muut pörriäiset tykkää yrttien kukista, ja yrtit on siitä hyviä, että ne kestää ja kukkii pitkään ja runsaasti. Yksikin ruukullinen sopivassa kasvupaikassa, voi tuottaa pitkään iloa. Kanelibasilika, minttu, oregano, ruohosipuli… Paljon iloa pienellä rahalla! 

Jos istutat hedelmä- ja marjapuita, on otettava huomioon pölyttyminen eli yksi puu/pensas ei riitä, ellei naapurista löydy toista. Hedelmäpuun istutuksessa on otettava huomioon, kuinka paljon tilaa puu tarvitsee isona... Istutuspaikan valinta ja muokkaaminen kannattaa tehdä huolella, tai tekee turhaa työtä.  Puusta täytyy huolehtia: myyräverkko, oksien leikkuu aina tarvittaessa (sopivana vuodenaikana) jne. Työ maksaa itsensä takaisin, joten hyvä hoitaminen kannattaa ottaa tavaksi.

admin kirjoitti:

Makuasia. Itse olen suosinut leijonankitoja ja jättiolkikukkia, välillä myös auringonkukkia. Niissä on omat etunsa, mutta ne vaatii kastelua varsinkin jos siihen tottuvat. Olen ajatellut kokeilla enemmän perhoskasveja, sellaisia jotka kestää paremmin kuivuutta. Olen vasta aloittelija. Mutta perhoskasvit kuulostaa lupaavalta!

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3541
Liittynyt21.7.2017

admin kirjoitti:
Entäs miten paljon ruohonleikkurilla siistinä pidettyä nurmikkoa hedelmäpuita tai marjapensaita? Kasvimaata, perunamaata?

Täysin makukysymys. Puutarha on omistajansa tarpeiden sovittamista pihan maastoon ja sen muuhun ympäristön, aina ilmastosta talon tyyliin; rahalla tietysti voi muokata lähtökohtia enemmän mieleisekseen. Muuten piha voi olla niin persoonallinen, kuin käytännön ehdoilla mahdollista - tai no... en menis vannomaan, että saisit pystyttää suihkulähteen jossa patsaana on naapurin rouva!?!! Mutta pointti on se, että voit aika vapaasti luoda pihasta itsesi näköisen, oli se sitten sinun silmääsi miellyttävä kukkameri tai kasvimaa. Kasvimaalaatikot on muuten käteviä, kuulemma.

admin kirjoitti:
Itse varmaan kokeilisin laittaa mahdollisimman paljon erilaisia marjapuskia, omenapuita ja muitakin hedelmiä.

Marjapuskia ei tarvitse kovinkaan monta olla, ne on runsassatoisia. Hedelmäpuita voi laittaa niin, että on eri aikaan kypsyviä jolloin satoa riittää kesästä syksyyn. Hedelmäpuut on hyvin kauniita, kun ne kukkii.

admin kirjoitti:
Ehkä voisi kokeilla, jos olisi tilaa pienelle luonnon tilassa olevalla niityn tapaiselle ja jättää ruohonleikkuualaa vähemmälle, jos ei vaikka noilla erilaisilla pensailla saa vietyä tarpeeksi tilaa.

Luonnonniitty on ainakin fiksumpi, kuin huonosti perustettu/hoidettu nurmikko tai puskilla väkisin vallattu alue. Hyvä lähtökohta on se, että laitat pensaita vain sen verran, kuin arvioit satoa tarvitsevasi.

Luonnonniitty voi olla yllättävän kaunis. Nurmikko tylsä. Tietysti jos sulla on moderni kivitalo... imago voi vaatia pelkistettyä tilaa, esim. hyvin hoidetun nurmikon.

admin kirjoitti:
Hoidettavia kukkapenkkejä en ainakaan itse jaksaisi hoitaa, mutta vaikka joku iso lumipallopensas voisi olla hieno.

Älä vaan sellaista homma! Pian sulla ois huoneen korkuinen pöheikkö, joka leviää hallitsemattomasti...(ehkä sinulla se jo onkin?)

Goswell
Seuraa 
Viestejä10984
Liittynyt8.3.2010

Käyttäjä4499 kirjoitti:
admin kirjoitti:

Hyvä piha on mielestäni sellainen, johon aurinko voi paistaa. Tuulensuojaa on hyvä olla, kunhan ei varjosta liikaa.

Loiva etelärinne olisi ihanteellinen... Muuten kannattaa huolehtia ojituksesta, jos on kohtia mihin kertyisi vettä.

Hyvä puutarha on mielestäni käytännöllinen: monivuotisia kasveja, myös luonnonvaraisia. Jotta et joudu aina ”aloittamaan alusta”, vaan kasvit pärjäävät, vaikka olisit viikon tai kuukauden poissa.

Maaperä ja ympäristö, esim. kallioinen merenranta, kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon.  Kalliolle on parempi perustaa kivikkopuutarha, kuin yrittää väkisin jotain luonnotonta, mistä olisi kohtuuttomasti vaivaa.

Kivi on ajaton elementti, ja mielestäni kiviä kannattaa vaikka tuoda omalle pihalle. Luonnon hiomilla kivillä voi tyylikkäästi hillitä rikkaruohojen kasvua tietyissä kohdissa. Ja kivimuuri on paitsi arvokkaan näköinen, myös hyödyllinen, kun se varaa lämpöä ja tarjoaa kodin monelle pienelle asukkaalle, jotka ylläpitävät puutarhakasvien hyvinvointia. Yksittäiset, suuremmat kivet voivat olla perennan keskipiste ja "kruunu". Ne antaa kokonaisuuteen särmää. Jokainen kivi on eri mallinen ja värinen, kuin yksilö.

Valaistus on harkittu: kohdistettu oikein, oikealla voimakkuudella, ja sopivalla sävyllä. Se ei milloinkaan häikäise, vaan lisää turvallisuutta. Ja luo tunnelmaa, korostamalla haluttuja yksityiskohtia. Valaistuksen suunta ja intensiteetti voi vaikuttaa paljon pihan yleisilmeeseen. 

Terassi ja patio voi olla puutarhan ”sydän”. Kukkien ruukkukasvatus on kätevä tapa kaunistaa terassia/patiota. Ruukkuja voi olla paljon, eri kokoisia ja värisiä, jos siitä tykkää. Jos on varaa palkata asiantuntijan suunnittelemaan näyttävät kokonaisuudet, vielä parempi.

Pihasuunnittelussa kasvien eri vaatimukset on otettu huomioon niiden sijainnin valinnassa, jolloin lopputuloksen järkevyys on samalla esteettistä.

Monimuotoisuus on tärkeää, monestakin syystä. Jos pitää siitä että pihassa on väriä ja loistoa – ja elämää – suosittelen perhoskasveja.

Mehiläiset ja muut pörriäiset tykkää yrttien kukista, ja yrtit on siitä hyviä, että ne kestää ja kukkii pitkään ja runsaasti. Yksikin ruukullinen sopivassa kasvupaikassa, voi tuottaa pitkään iloa. Kanelibasilika, minttu, oregano, ruohosipuli… Paljon iloa pienellä rahalla! 

Jos istutat hedelmä- ja marjapuita, on otettava huomioon pölyttyminen eli yksi puu/pensas ei riitä, ellei naapurista löydy toista. Hedelmäpuun istutuksessa on otettava huomioon, kuinka paljon tilaa puu tarvitsee isona... Istutuspaikan valinta ja muokkaaminen kannattaa tehdä huolella, tai tekee turhaa työtä.  Puusta täytyy huolehtia: myyräverkko, oksien leikkuu aina tarvittaessa (sopivana vuodenaikana) jne. Työ maksaa itsensä takaisin, joten hyvä hoitaminen kannattaa ottaa tavaksi.

admin kirjoitti:

Makuasia. Itse olen suosinut leijonankitoja ja jättiolkikukkia, välillä myös auringonkukkia. Niissä on omat etunsa, mutta ne vaatii kastelua varsinkin jos siihen tottuvat. Olen ajatellut kokeilla enemmän perhoskasveja, sellaisia jotka kestää paremmin kuivuutta. Olen vasta aloittelija. Mutta perhoskasvit kuulostaa lupaavalta!

Meinasin antaa kymmenen yläpeukkua, ei voi, voi voi.

Minun mielestä noin.

Käyttäjä4499
Seuraa 
Viestejä3541
Liittynyt21.7.2017

Goswell kirjoitti:
Käyttäjä4499 kirjoitti:
admin kirjoitti:

admin kirjoitti:

Meinasin antaa kymmenen yläpeukkua, ei voi, voi voi.

Sinullakin on fetissi kiviin? ;)

Mä olin kerran mettäs ja piti saada paljon sammalta (viiriäisille, kuivia mättäitä).

Mäestä löytyi kivikkoalue, jossa jokaisen kiven päällä oli täydellisen muhkea sammalkerros... Mutta en voinut. Tuntui, kuin olisin repinyt niiltä takit päältä. 

Sammal oli kasvanut siinä ties kuinka kauan. Sen poistaminen olisi ollut suorastaan maisemakuvan raiskaus. (Huom. en miettinyt asiaa sammalten, vaan kivien kannalta.)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat