Paras chilikastike?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tänään teki mieli perinteistä tulista wokkipataa, johon kuuluvat olennaisesti rasvaiset sianlihasuikaleet, wokkirehut ja nuudelit. Kaiken kruunaa tietenkin mahdollisimman tuju chilikastike. Valitettavasti paikallinen S-market oli vetänyt kesän aikana pois myynnistä suosikkikastikkeeni. Päätin siis kokeilla jotain uutta. Otin nopeasti hyllystä ensimmäisen vastaantulevan putelin. Tuotteen nimi oli Kühne hot chili sauce

Kotiin tultuani maistelin kastikkeen makua, eikä pettymykseltä voinut välttyä. Kastike maistui valehtelematta vetiseltä ketsupilta, siinä ei ollut tippaakaan tulisuutta mukana. Kauppa oli mennyt jo kiinni enkä kerinnyt hakemaan uutta kastikepulloa. Nyt vituttaa edelleenkin aivan suunnattomasti. Ruoka ei maistu miltään suussani ja koko päivä on mennyt totaalisesti pilalle. Kuinka helvetissä on mahdollista, että tällaista roskaa voidaan edes myydä tulisen chilikastikkeen nimellä? Harkitsen vakavasti, jotta otan yhteyttä kuluttajansuojavirastoon. Tämä ei ollut edes vitsi.

Odotan huomista päivää, jotta voin kokeilla jotaìn muuta tuotetta. Onko hyviä ehdotuksia?

Sivut

Kommentit (170)

asdf
Seuraa 
Viestejä11077
Liittynyt16.3.2005

Riippuu kuinka tuliseen on tottunut, mutta jos tuoreita chilejä pystyy pureskelemaan, ei oikein mikään perusruokakaupasta saatava kastike ole tulista. Habanerotabasco on varmaankin tulisimmasta päästä.

Jos ei ole aikaa tulistaa ruokaansa tai kastikkeitaan tuoreilla chileillä, käytän Dave's Ultimate Insanity Saucea.

Tilasin sitä pulju.netistä. On vähän hintavaa, mutta hinta-riittoisuussuhde on kohdallaan.

Se vähän tulisemman ruoan harrastamisessa on vikana, että tulisimmat soosit on pakko tehdä itse, ei niitä Suomessa ole myytävänä. Toki voi ostaa jotain maultaan ok kastiketta, ja lisätä sitten itse potkua.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Echi
Tänään teki mieli perinteistä tulista wokkipataa, johon kuuluvat olennaisesti rasvaiset sianlihasuikaleet, wokkirehut ja nuudelit. Kaiken kruunaa tietenkin mahdollisimman tuju chilikastike.

Mikä loistava ruokaidea, nyt alkoi toden teolla tekemään mieli.

Valitettavasti paikallinen S-market oli vetänyt kesän aikana pois myynnistä suosikkikastikkeeni. Päätin siis kokeilla jotain uutta.

S-marketeista ei tulisia kastikkeita saa. Joistain Citymarketeista ja Stockmannilta saa Habanero-Tabascoa. Se ei ole kovin paljon vahvempaa kuin normaali, mutta etikkainen maku on paljon lievempi. Se on kokeilemisen arvoinen tuote, jos chilistä pitää.

Vahvempien osastolta olen kokeillut Pain 100 %:ta ja Ultimate Insanity Saucea. Pidän enemmän Pain 100 %:sta, tuossa toisessa on hieman häiritsevä sivumaku. Ihan kokeilemisen arvoisia nuokin, jos on paatunut chilinisti, mutta kaikki eivät käsittääkseni niistä pidä. Noita saa ainakin verkkokaupoista. (Jos nyt joku chiliin tottumaton lukee tätä, huomioikoon että nuo ovat kymmeniä kertoja Tabascoa vahvempia ja voivat varomattomasti käytettyinä pilata ruokia).

Kuinka helvetissä on mahdollista, että tällaista roskaa voidaan edes myydä tulisen chilikastikkeen nimellä? Harkitsen vakavasti, jotta otan yhteyttä kuluttajansuojavirastoon.

Olen hengessä mukana. On käsittämätöntä, miten suurella metelillä mainostetaan tulisina mausteita, kastikkeita ja ruoka-annoksia, joissa chiliä ei ole kuin hivenmääriä. Joskus ostin jopa habanero-salsan nimellä myytyä "tulista" kastiketta, jossa oli tuoteselosteen mukaan huimat 0,25 % habaneroja. Tulisuutta ei ollut edes nimeksi.

Mutta toisaalta, olen kuullut myös sellaisia kommentteja, että tulisen ruuan myyminen aiheuttaa ongemia, kun juntit ottavat rehvakkaasti tulisimman annoksen, ja sitten alkavat itkeä sen syömäkelvottomuutta. Eivät he tajua, että oikeasti tulisen ruuan syöminen edellyttää toleranssin kehittämistä vähitellen.

Vierailija
asdf
Riippuu kuinka tuliseen on tottunut, mutta jos tuoreita chilejä pystyy pureskelemaan, ei oikein mikään perusruokakaupasta saatava kastike ole tulista. Habanerotabasco on varmaankin tulisimmasta päästä.
(...............)
Se vähän tulisemman ruoan harrastamisessa on vikana, että tulisimmat soosit on pakko tehdä itse, ei niitä Suomessa ole myytävänä. Toki voi ostaa jotain maultaan ok kastiketta, ja lisätä sitten itse potkua.

Nykyisinhän on tullut useampiakin nettikauppoja maamme maaperälle, esim:

http://www.chilikauppa.fi/
http://www.poppamies.fi/
http://www.extrahot.fi/

Itse tilailin tuolta chilikaupasta Blair's :in Jersey deathia pullollisen. Kyllä potkii.
Näppärä tapa käyttää tuota on sekoittaa tuotetta sopivan verran ketsuppiin ja lisätä sekaan esim. savuaromia. Toimii esim. hampurilaisten välissä taikka mauttomissa makaroonivirityksissä oikein hyvin hengen antajana.

Vierailija
Neutroni

Olen hengessä mukana. On käsittämätöntä, miten suurella metelillä mainostetaan tulisina mausteita, kastikkeita ja ruoka-annoksia, joissa chiliä ei ole kuin hivenmääriä. Joskus ostin jopa habanero-salsan nimellä myytyä "tulista" kastiketta, jossa oli tuoteselosteen mukaan huimat 0,25 % habaneroja. Tulisuutta ei ollut edes nimeksi.
.

Oikeastaan olisin hätätilanteessa tyytynyt jopa mietoon makeaan chilikastikkeeseen tai valkosipulichiliin. Yllä mainittu puteli oli kuitenkin puhdasta tomaattikastiketta. Voiko tällaisesta asiasta valittaa eteenpäin? Eikös tuotekuvauksen pidä vastata itse tuotetta elintarvikelain mukaan?

Vierailija
Echi
Neutroni

.

Oikeastaan olisin hätätilanteessa tyytynyt jopa mietoon makeaan chilikastikkeeseen tai valkosipulichiliin. Yllä mainittu puteli oli kuitenkin puhdasta tomaattikastiketta. Voiko tällaisesta asiasta valittaa eteenpäin? Eikös tuotekuvauksen pidä vastata itse tuotetta elintarvikelain mukaan?

Eipä taida valitukset johtaa mihinkään. Normaalin mattimeikäläisen suussa (allekirjoittanut) joku Thai Kitchen Hot Chili Sauce on aivan perskeleelisen vahvaa. Teikäläisille sekin lienee kummallisen makuista ketsuppia. Jos ei chiliin ole lainkaan tottunut, lienee tuo delmonte, vai mikä se nyt oli chilin nimellä menevä ketsuppi, kovaa tavaraa.

Olin muuten katsovinani paikallisessa K-kapassa tänään, että olisi ollut jotain habanero- ja vastaavia virityksiä hyllyssä. Dave's jotain. Useita eri laatuja.

Vierailija

Avovaimo laittaa tosi tulisista chileistä murskaamalla semmoista tahnaa joka päivä. Mulle liian tulista, mutta avokkaalla ei taida tuntua missään Se hakee mm. aasialaisesta kaupasta hakaniemestä niitä.

Etiketissä lukee:
Pepper Red Small Thailand chili 100g paketti.

Kamalaa tavaraa. Tahnan reseptiä se ei luovuta

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Chilin lisäksi myös ainakin Cayennepippuri on pirun mukava lisä esimerkiksi kanakeittoon, suosittelen lämpimästi. Cayennepippuria + tarpeeksi suolaa niin johan maistuu. Tulee kyllä hiki syödessä. Jotenkin tuon pippurin tulisuus tuntuu itsestäni miellyttävämmältä, mutta en sitten tiedä mistä johtuu, määristä vai tulisuuden laadusta..

E: Vai onko Cayenne chiliä? luin wikipediaa ja hmm, en sitten tiedä, ainakin se on hyvää, oli se sitten chiliä tai jotain pippuria..

E2: No perskules kyllä se taitaa tosiaan olla ihan chiliä. Luulin että olisi ollut jotain oikeaa pippuria niinkuin mustapippuri, sellaista..

くそっ!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ei ole olemassa muita pippureita kuin pippuri. Mustapippuri, valkopippuri, viherpippuri... kaikki saman marjan eri kypsyysasteita. Ja maustepippuri ei ole pippuri laisinkaan, ja chili ei ole pippuri vaan paprika.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Ei ole olemassa muita pippureita kuin pippuri. Mustapippuri, valkopippuri, viherpippuri... kaikki saman marjan eri kypsyysasteita. Ja maustepippuri ei ole pippuri laisinkaan, ja chili ei ole pippuri vaan paprika.

Kasvitieteellisesti asia on noin, mutta käytännössä kannattaa varautua siihen, että chilejä kutsutaan usein pippureiksi (cayennepippuri, turkinpippuri jne.). Lienee peräisin englannista, jossa sitä kutsuteen myös pepperiksi (esim. red hot chili pepper).

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Neutroni
Aweb

Kasvitieteellisesti asia on noin, mutta käytännössä kannattaa varautua siihen, että chilejä kutsutaan usein pippureiksi (cayennepippuri, turkinpippuri jne.). Lienee peräisin englannista, jossa sitä kutsuteen myös pepperiksi (esim. red hot chili pepper).

Ja jossa sitä tavallista paprikaa voidaan kutsua "sweet pepper":iksi.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Aweb
ja chili ei ole pippuri vaan paprika.

Muuten oikein, mutta toisinpäin

Paprikakin on chili - paprika on vaan jalostettu tulettomaksi.

Englantilaiset kutsuvat molempia usein "pepper":ksi. Paprika on usein "sweet pepper" tai "bell pepper".

Chilin "pippuriksi" nimittäminenhän on peräisin Columbuksen ajoilta, kun he löysivät aivan uuden "pippurin".

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat