"Sit se sano silleen"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Sit se katto mua silleen, et mä näin et se ei kyl arvosta mua. Eihän sitä kukaan muu huomannut, mut kyl sen itte vaan aistii, tiäksä. Ja sit ku se sano moi, niin se oli silleen kylmäkiskosesti, ja nyt mä oon koko päivän miettinyt, et kuin sen äänensävy oli sellanen. Ja päivällä se vilkas olkansa yli käytävän päästä, ja ku se näki mut, niin se vaan käveli eteenpäin, et ei esim. vilkuttanut tai hymyilly. Mitähän se voi tarkottaa? Mun pitää tarkkailla ens viikol, onko se samanlainen muita työkavereita kohtaan."

Mitä tällaiselle ihmiselle tulee tehdä/sanoa? En jaksaisi kuunnella yllä kuvaillun kaltaisia vuodatuksia, mutta jos vuodattamisella on jokin terapeuttinen arvo, niin sitten kai ystävän velvollisuus on kuunnella.

Vai pitäisikö vuodattajalle vaan sanoa suoraan, että lopeta toi määkyminen, kiinnitä vähemmän huomiota ihmisten eleisiin ja ole onnellisempi?

Kommentteja määkyjiltä tai määkymistä kuuntelemaan joutuneilta?

Sivut

Kommentit (16)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Naisille vitun tyypillistä individualistisiin ja tunteenomaisiin äkkitulkintoihin perustuvaa tilannetajua, jonka kruunaa paska itseluottamus ja huonot empatiataidot.

Kun toinen (motiiveja arvuuteltava) osapuoli ei jaksa olla kuten joskus aiemmin, siitä vedetään persoonalähtöistä evalutaaiota ylistävät kiveen hakatut johtopäätökset ja muodostetaan itseään toteuttava pessimistinen narratiivi.

Sano kaverillesi että ihmisillä on joskus huono päivä ja että hänen kannattaa ensi kerralla käyttäytyä eri tavoin ja katsoa mitä tapahtuu. Mikäli olet oikein vittuuntunut tuttuusi, sano että useimmat oppivat jo päiväkodissa ymmärtämään että ajoittainen viileys EI TARKOITA että henkilöllä olisi jotain skismaa itseä kohtaan.

Sano hänelle myös että lopettaa naistenlehtien lukemisen ja Ilona Rauhalan katsomisen.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

No ei ne pohdinnat aina väärässäkään ole.

Otetaanpa esimerkki: Minä tutustuin baarissa mieheen, johon tosin heti suhtauduin niin, ettei halua kuin sitä yhtä asiaa (sanomattakin selvää että olin melkoisessa huppelissa ja tuohan on aika itsestäänselvä asia, että jos baarissa jonkun bongaa). No äijjä roikkui kintereillä koko illan ja vaihdettiinpa numeroitakin, minulla ajatuksena, että voitaisiin selvinpäin nähdä ja vasta sitten voisin kuvitella tyypin haluavan minulta muutakin.

No aloimme sitten tekstailla toisillemme, tyyppi lähetti varsin ristiriitaisia viestejä. Ensin sanoo että haluaa olla vain kaveri, mutta jo seuraavassa viestissä, että asuu yksin ym. vihjaavaa.

Joku olisi voinut ajatella kyseisestä tyypistä tässä vaiheessa, ettei se ole kiinnostunut minusta sillä tavalla. Kuitenkin aloin naismaisesti pohtia tätä asiaa "Miksi se sanoi noin ja noin, miksi se silti soittelee minulle, miksi miksi ja miksi?".

No, eipä tarvinnut kauaa odotella, kun kyseinen tyyppi oli baarissa samaan aikaan ystävieni kanssa, yritti vokotella ystävääni ja tuli paljastaneeksi asian, joka selitti nuo kaikki ristiriitaisuudet: Hän on kihloissa naisen kanssa, mutta ovat sopineet että muiden kanssa saa harrastaa seksiä.

Mitäkö tällä tarkoitin? No ei ne naisten "miksi?"-pohdinnat läheskään aina niin pieleen mene. Järkevintä olisi kysyä ihmiseltä suoraan, että tarkoitti jotakin asiaa sanomalla nuin tai tekemällä noin. Ei tarvisi pohtia sitä kovin pitkään ja näinhän aikuisten tulisi toimia.

Ehkä tuo miksi? kysymysten esittely on naisille ominaista ihan järkevistä syistä.

Vierailija
Neonomide
Naisille ***** tyypillistä individualistisiin ja tunteenomaisiin äkkitulkintoihin perustuvaa tilannetajua, jonka kruunaa paska itseluottamus ja huonot empatiataidot.

Kun toinen (motiiveja arvuuteltava) osapuoli ei jaksa olla kuten joskus aiemmin, siitä vedetään persoonalähtöistä evalutaaiota ylistävät kiveen hakatut johtopäätökset ja muodostetaan itseään toteuttava pessimistinen narratiivi.

Sano kaverillesi että ihmisillä on joskus huono päivä ja että hänen kannattaa ensi kerralla käyttäytyä eri tavoin ja katsoa mitä tapahtuu. Mikäli olet oikein vittuuntunut tuttuusi, sano että useimmat oppivat jo päiväkodissa ymmärtämään että ajoittainen viileys EI TARKOITA että henkilöllä olisi jotain skismaa itseä kohtaan.

Sano hänelle myös että lopettaa naistenlehtien lukemisen ja Ilona Rauhalan katsomisen.

Vai naisille tyypillistä, mihin tutkimukseen tämä perustuu?

Kyllä tuollaista paskanjauhantaa harrastaa varmasti yhtä lailla miehetkin.

Vierailija
dinoflagellat
Vai pitäisikö vuodattajalle vaan sanoa suoraan, että lopeta toi määkyminen, kiinnitä vähemmän huomiota ihmisten eleisiin ja ole onnellisempi?

Jotain tuon suuntaista. Ei tuollaista ainakaan pitkään kannata ruveta kuuntelemaan. Ethän sinä työkavereittesi terapeutti ole. Sano sille, että "turhaa sä siitä välität ja ihan turhaa mulle valitat, ei vois vähempää toi kiinnostaa!" (Tuon voi vapaasti kääntää paikalliselle kielelle)

Vierailija
dinoflagellat
"Sit se katto mua silleen, et mä näin et se ei kyl arvosta mua. Eihän sitä kukaan muu huomannut, mut kyl sen itte vaan aistii, tiäksä. Ja sit ku se sano moi, niin se oli silleen kylmäkiskosesti, ja nyt mä oon koko päivän miettinyt, et kuin sen äänensävy oli sellanen. Ja päivällä se vilkas olkansa yli käytävän päästä, ja ku se näki mut, niin se vaan käveli eteenpäin, et ei esim. vilkuttanut tai hymyilly. Mitähän se voi tarkottaa? Mun pitää tarkkailla ens viikol, onko se samanlainen muita työkavereita kohtaan."

Mitä tällaiselle ihmiselle tulee tehdä/sanoa? En jaksaisi kuunnella yllä kuvaillun kaltaisia vuodatuksia, mutta jos vuodattamisella on jokin terapeuttinen arvo, niin sitten kai ystävän velvollisuus on kuunnella.

Kommentteja määkyjiltä tai määkymistä kuuntelemaan joutuneilta?

Yleensä oikeata ihmistuntemusta omaavat eivät tarvitse älyllistämistä, vaan näinkin yksinkertaiset asiat sujuvat itsestään.

Omasta kokemuksestani voin kertoa, että nämä ihmisten tunteidentulkit ovat monesti sosiaalisesti hukassa ja jollain tapaan outoja. Miettikääpä itse miltä vaikuttaa ihminen, joka vain miettii ilmeidenne tarkoituksia liian tietoisesti, tyyppi ei voi olla erottumatta epäedukseen.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
dinoflagellat

Eikös tuohon ole yksi melko luonnollinen reagointitapa: tyhjä katse, jokin mm'm-äännähdys ja olkapäiden kohotus.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
tunkkeli
No ei ne pohdinnat aina väärässäkään ole.

Otetaanpa esimerkki: Minä tutustuin baarissa mieheen, johon tosin heti suhtauduin niin, ettei halua kuin sitä yhtä asiaa (sanomattakin selvää että olin melkoisessa huppelissa ja tuohan on aika itsestäänselvä asia, että jos baarissa jonkun bongaa). No äijjä roikkui kintereillä koko illan ja vaihdettiinpa numeroitakin, minulla ajatuksena, että voitaisiin selvinpäin nähdä ja vasta sitten voisin kuvitella tyypin haluavan minulta muutakin.

No aloimme sitten tekstailla toisillemme, tyyppi lähetti varsin ristiriitaisia viestejä. Ensin sanoo että haluaa olla vain kaveri, mutta jo seuraavassa viestissä, että asuu yksin ym. vihjaavaa.

Joku olisi voinut ajatella kyseisestä tyypistä tässä vaiheessa, ettei se ole kiinnostunut minusta sillä tavalla. Kuitenkin aloin naismaisesti pohtia tätä asiaa "Miksi se sanoi noin ja noin, miksi se silti soittelee minulle, miksi miksi ja miksi?".

No, eipä tarvinnut kauaa odotella, kun kyseinen tyyppi oli baarissa samaan aikaan ystävieni kanssa, yritti vokotella ystävääni ja tuli paljastaneeksi asian, joka selitti nuo kaikki ristiriitaisuudet: Hän on kihloissa naisen kanssa, mutta ovat sopineet että muiden kanssa saa harrastaa seksiä.

Mitäkö tällä tarkoitin? No ei ne naisten "miksi?"-pohdinnat läheskään aina niin pieleen mene. Järkevintä olisi kysyä ihmiseltä suoraan, että tarkoitti jotakin asiaa sanomalla nuin tai tekemällä noin. Ei tarvisi pohtia sitä kovin pitkään ja näinhän aikuisten tulisi toimia.

Ehkä tuo miksi? kysymysten esittely on naisille ominaista ihan järkevistä syistä.

Normaalissa tilanteessa en näe mitään outoa sanoa, että haluaa olla kaveri, sekä kertoo asuvansa yksin. Tosin minun kohdallani kun kerron asuvani yksin tarkoitan, että jatkossakin haluan asua yksin (jos haluaisin parisuhteen niin olisin siinä jo).

Vierailija
Phony
dinoflagellat

Jotain tuon suuntaista. Ei tuollaista ainakaan pitkään kannata ruveta kuuntelemaan. Ethän sinä työkavereittesi terapeutti ole. Sano sille, että "turhaa sä siitä välität ja ihan turhaa mulle valitat, ei vois vähempää toi kiinnostaa!" (Tuon voi vapaasti kääntää paikalliselle kielelle)

Jo on taas putkiaivoisesti lokeroitua. Ei terapiaa työpaikoilla. Sitä ei tietenkään pidä putkiaivojen parisuhteisiinkaan sotkea ja asiat asioina. Lopputulemana yhä huononevat työilmapiirit ja yhä huononevat parisuhteilut..

Vai.. oliko tuo vain joku satunnainen heitto.. Onko sulla kuule huono päivä? Kerro vaan, kyllä mä jaksan kuunnella.

Toki niinkin ettei kannata välittää viileen oloisista. Ehkä ne haluu olla omissa oloissaan ja tylyys on sitä itteensä. Viesti: "Ei kiinnosta". Ohi vaan ja se siitä.

---
Ja taidan ohittaa nyt itte tämän saitin kun täällä riittää tätä viileyttä ja tylyyttä. Ihmisten hakkujathan täällä määkyy päivät pääksytysten. Määkykää keksenänne. Mitä sitä terapoimaan kun ei oo pakko.. Moikka!

Kyllä koneet on ihania.. niitä voi vaikka potkia eikä ne valita.. sunfralialilei..

Vierailija
dinoflagellat
"

Toisinaan ei ole muuta tehtävissä kuin viedä kyseinen henkilö saunan taakse lopetettavaksi. Yksittäisiä valituksia voi kuunnella, mutta joillekin märehteminen on elämäntapa, silloin astutaan uhripositiosta henkiseksi kiduttajaksi. Tällöin koko läheinen ystäväpiiri joutuu kärsimään vuosikausia. Voi olla, että silloin tapahtuu itseään toteuttava ennustus: ihmiset todellakin ärsyyntyvät persoonaan.

Vierailija
Echi
dinoflagellat
"

Toisinaan ei ole muuta tehtävissä kuin viedä kyseinen henkilö saunan taakse lopetettavaksi. Yksittäisiä valituksia voi kuunnella, mutta joillekin märehteminen on elämäntapa, silloin astutaan uhripositiosta henkiseksi kiduttajaksi. Tällöin koko läheinen ystäväpiiri joutuu kärsimään vuosikausia. Voi olla, että silloin tapahtuu itseään toteuttava ennustus: ihmiset todellakin ärsyyntyvät persoonaan.

Tuo aloitusvuodatus kuulostaa kyllä teinipissiksen kommunikaatiolta, mutta taitaa niitä aikuisissakin olla, mikäs muu tenipissiksetä tulee kuin "aikuispissis".

Itse en ole oikein koskaan jaksanut "naisten juttuja", kun ei kertakaikkiaan kiinnosta, vaikakin totuuden nimissä on sanottava että yrittänyt olen mennä mukaan, saadakseni sosiaalista hyväksyntää. Mutta taitolaji tuokin, eikä onnistu keneltä tahansa

Echille: Sinulla on usein aika jyrkät mielipiteet asioista, ja tässäkin tapuksessa olet oitis valmis viemään "saunan taakse" henkilön jonka kommunikointityyli ei oikein nappaa sinulle. Mutta etpä ota huomioon että meitä on niin moneksi, ja joillekin kuuntelijan ja tukijan rooli sopii erinomaisesti, ja kyseinen henkilö saa elämäänsä tyydytystä ajatellessaan voivansa auttaa jotakuta. Lisäksi vertaisia tuohon ryhmään on pilvin pimein, meinaan pissiksiä.

Kyllä aika karsii kärsijät kunkin ihmisen lähipiiristä, siis jos toinen aiheutta epämukavaa olotilaa jatkuvasti niin eiköhän pikkuhiljaa ala jollakin tavalla tekemäään "hajurakoa" siihen kärsimyksen aiheuttajaan.

Mutta kärsimys sitten taas on eri ihmisille eri asioita, minun on sanottava että useat sinun mielipiteesi ovat minulle kärsimystä, ja usein ne sivuutankin, mutta kun menit noin söpön avattaren vaihtamaan, on kommenttejasi tullut luettua

Jotenkin sinun kirjoituksestasi( kirjoituksitasi) saa sen kuvan, että ajattelet, että vain sinun näkemyksesi tässä maailmassa on se ainoa oikea. Kaikki jotka elävät, ajattelvat, eritavalla kuin sinä, pitäisi"viedä saunan taakse". Tuntuu jopa että se olisi heille mielestäsi palvelus, koska eivät ymmärrä ajatella asioista samalla tavoin kuin sinä, jolloin heidän elämänsä on heille itselleenkin saati sitten lähimmäisilleen pelkkää kidutusta.

Vierailija

Ehkä ao. henkilö kärsii itsekin siitä että takertuu pikkuseikkoihin, eikä pysty päästämään niistä irti.. Olen kerran ollut tilanteessa kun jopa lääkäriltä on kysytty neuvoa, mitä asialle voisi tehdä.. jolloin syvemmällä olevia kipeitä asioita pitäisi käsitellä, vapautuakseen ulkopuolisen silmissä usein vähäpätöisiltä tuntuvista henkilölle itselleen kipeistä asioista. Ja kuinka oivallinen kohde kaikille kiusaajille onkaan, henkilö joka tuskastuu pienestäkin nenän nirpistyksestä..

Eli ymmärrystä ja kärsivällisyyttä.. niistä rakentuu "aito" ystävyys.

Vierailija
Brigitte Bardot

Echille: Sinulla on usein aika jyrkät mielipiteet asioista, ja tässäkin tapuksessa olet oitis valmis viemään "saunan taakse" henkilön jonka kommunikointityyli ei oikein nappaa sinulle. Mutta etpä ota huomioon että meitä on niin moneksi, ja joillekin kuuntelijan ja tukijan rooli sopii erinomaisesti, ja kyseinen henkilö saa elämäänsä tyydytystä ajatellessaan voivansa auttaa jotakuta. Lisäksi vertaisia tuohon ryhmään on pilvin pimein, meinaan pissiksiä.]

Onko tuttavapiirissäsi sellaista ihmistä, joka on vuosikaudet märehtinyt asioita täysin turhaan, niin että jopa parhaimpien ystävien satunnaiset ilmeet, äänensävy tai puheet tulkitaan halveksuvaksi toiminnaksi? Itse tunnen tällaisen ihmisen. Tämän naispuolisen henkilön ystävät ovat mitä parhaimpia kuuntelijoita, empaattisempia ihmisiä mitä maa päällään kantaa - muut eivät olisi kestäneetkään hänen seurassaan. Ongelma on siinä, että jatkuva eläytyminen tämän henkilön asemaan, ei paranna lainkaan pidemmällä aikavälillä kenenkään ongelmia. Tällainen ihminen voi tarvita myös ammattihoitoa ongelmiensa kanssa, jos itsetunto-ongelmista koituu merkittävää haittaa jokapäiväisessä elämässä.

En tarkoita mitään lääkehoitoa vaan pehmeämpää narratiivista terapiaa. Itse en aio "hoitaa" häntä, koska hän on mitä ilmeisemmin ihastunut minuun. Psykoterapiassakin pyritään toisinaan rikkomaan ihmisen luomia mielikuvia itsestään, ajamalla häntä uusiin rooleihin. Jos ihmiselle on juurtunut kuva itsestään muuttumattomana ja ristiriidattomana, niin tälle asemalle pyritään hakemaan joustavampia tapoja, joiden kautta merkitysanomalioiden syntyä vähennetään ja itsemäärittelyt voivat muuttua. Toisinaan psykoterapeutit voivat pyrkiä muuttamaan liian täsmällisiä määritelmiä epämääräisiksi. Merkitysantojen muutos voi tällaisessa tilanteessa olla toimiva ratkaisu. Potilasta voidaan kehottaa samaistumaan toisen osapuolen asemaan, näin hän voi tarkastella sekä omaa, että vastapuolen käyttäytymistä.

Brigitte Bardot

Jotenkin sinun kirjoituksestasi( kirjoituksitasi) saa sen kuvan, että ajattelet, että vain sinun näkemyksesi tässä maailmassa on se ainoa oikea. Kaikki jotka elävät, ajattelvat, eritavalla kuin sinä, pitäisi"viedä saunan taakse". Tuntuu jopa että se olisi heille mielestäsi palvelus, koska eivät ymmärrä ajatella asioista samalla tavoin kuin sinä, jolloin heidän elämänsä on heille itselleenkin saati sitten lähimmäisilleen pelkkää kidutusta.

Brigitte Bardot

Mutta kärsimys sitten taas on eri ihmisille eri asioita, minun on sanottava että useat sinun mielipiteesi ovat minulle kärsimystä, ja usein ne sivuutankin..]

No ainakaan tässä ketjussa esittämäni kommentti, ei ollut tarkoitettu vakavasti otettavaksi. Olen provokatiivinen keskustelija tarkoituksella, toivon ihmisten hyökkäävän kimppuuni. Mitä enemmän vihollisia, sitä enemmän taisteluita ja verenvuodatusta. Tämä kehittää ihmistä. Uskon vakaasti, jotta et voi koskaan tuntea toista ihmistä kunnolla, jos et ole tapellut hänen kanssaan. Useat varhaiset "viholliseni" ovat myös eräällä tavalla parhaita ystäviäni. Vihollisuus yhdistää ihmisiä paljon paremmin, kuin löyhät ystävyyssuhteet. Ja onhan minulla myös oma pehmeä puoleni, häntä kutsutaan Inoueksi.

Brigitte Bardot

mutta kun menit noin söpön avattaren vaihtamaan, on kommenttejasi tullut luettua ]

Miksi et muuten pistä avattareksi omaa nickiäsi. Onhan rumempiakin naisia nähty:

Vierailija
Satunnainen
Neonomide
Naisille ***** tyypillistä individualistisiin ja tunteenomaisiin äkkitulkintoihin perustuvaa tilannetajua, jonka kruunaa paska itseluottamus ja huonot empatiataidot.

Vai naisille tyypillistä, mihin tutkimukseen tämä perustuu?

Kyllä tuollaista paskanjauhantaa harrastaa varmasti yhtä lailla miehetkin.

Hmm.. No näin mututuntumalla sanoisin, että kyllä tuo on keskimäärin paljon yleisempää naisilla, vaikka osin voikin olla vain stereotypiaa..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat