Troolaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen 15 vuotias poika, joka kävi 16-vuotiaan veljensä kanssa äsken kovan väittelyn koulunumeroiden tärkeydestä.

Nostin esimerkiksi vaikkapa muikkujen troolauksen Suomen sisävesillä sekä esim. silakan troolauksen merellä.

Veljeni sanoi, että tarvitsen hyvät koulunumerot päästäkseni harjoittelijaksi jollekin troolausalukselle. Hänen mukaan olisi kuulemma edes turhaa kuvitella menevänsä kysymään pääseekö troolaamaan ilman hyviä koulunumeroita! Mihin minä tarvitsen kuolunumeroita troolauksessa, joka varmasti olisi unelma-ammatti aika monelle. Veljeni, joka ei edes tiedä mitä troolaus, painottaa kokoajan koulunumeroita jopa kalastuksessa. Minkä aineen numerot minä muka tarvitsen hyväksi päästäkseni troolariksi jollekin kalastusalukselle?

Kertokaapa oma mielipiteenne tästä, miksi minä tarvitsisin hyviä numeroita & mistä aineesta päästäkseni troolariksi jonnekin Suomen vesille?

Sanoin hänelle, etten aiokoisi aluksi mennä kapteeniksi, vaan ruokapalkkaiseksi maakravuksi, joka seuraa vierestä verkkojen nostoa + saattaa jopa saada nostaa yhden verkon.

Sitten minä vähitellen etenisin vähän parempipalkkaiseksi ja ylempiarvoiseksi verkonnostajaksi, jonka jälkeen saattaisin päästää ihan kunnon hommiin. Nyt olisin viikkojen/kuukausien harjoittelun jälkeen päässyt täysivaltaiseksi troolaajaksi, jolla on paljon innostusta & kiintoisuutta työhön.
Nyt kertokaa, mikä mättää ja kenellä. Mihin tarvitsen tässä koulunumeroita, jos intoa & taitoa löytyy. Enkö muka pääsisi edes harjoittelemaan aluksi?
Tuntuu, että veljeni ajattelutapa on hieman ahdasmielinen asian suhteen. Voin toki olla väärässäkin, mutta...

En (välttämättä) edes rupea kalastajaksi, mutta tämä tarina oli lähinnä esimerkki uran etenemisestä troolausaluksella.

En tiedä kuuluuko tiedefoorumille, mutta tän asian haluan nyt selvittää.

Kiitos, jos joku ymmärsi & kertoo mielipiteensä asiasta.

Kommentit (3)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Yliopistoon ja teknilliseen korkeakouluun päästäksesi tarvitset hyvät arvosanat koulusta.
Yliopistossa opiskelet sitten ainakin iktyologiaa, jotta erotat roskakalat arvokaloista, meteorologiaa, jotta tiedät milloin on hyvä aika lähteä vesille ja heittää troolit pyytämään. Vielä sivussa kauppatieteitä, jotta saat mahdollisen saaliisi kaupaksi.
Teknilliseen korkeakouluun menet vielä suorittamaan tutkinnon, jotta osaat korjata aluksen koneen ja muut värkit, kun se ajelehtii ohjauskyvyttömänä pitkin ulappaa.
Jos ei koulunkäynti hotsita, kannattaa ostaa onki ja jäädä rantakivelle istuskelemaan ja ahvenia narraamaan.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Uusimmat

Suosituimmat