Seuraa 
Viestejä7640

Kuuntelin juuri kuulokkeiden kanssa Veikko Ahvenaisen harmonikalla soittamia kappaleita "Ilta Syväjärvellä", "Kun kesä on mennyt" ja "Oliivien kukkiessa". Mikä niissä saa kylmät päreet menemään selkärangassa ylhäältä alas ?

Ymmärrän jotenkin pianon toiminnan. Yhtä kosketinta painamalla vasara lyö yhtä kieltä ja siitä syntyy yksi ääni.

Neliäänikertainen harmonikka on tietääkseni sellainen, että yhtä kosketinta painamalla syntyy 4 ääntä ? Onko näin ?

Kun soittaja painaa samaan aikaan neljää kosketinta, syntyykö silloin 16 ääntä ???

Vai mikä siinä harmonikan soinnissa on niin hienoa, että kylmät väreet tuntuvat selkärangassa ?

  • ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (30)

Toope
Seuraa 
Viestejä29281

Olen järkyttynyt musiikkimaustasi. Harmonikkamusiikki on suoraan saatanasta.

"Ruotsikin oli pirullinen maa ennen kuin tajusivat tuon monikulttuurin. Peppit ja Lindgrenit ovat niin eilispäivää." Pommit ja etnojengit? Uusi normaaliko?
"Ei ole tärkeää, kuka tai mikä hallitus lopettaa huonon maahanmuuton Suomeen. Pääasia on se, että joku sen lopettaa."
"Minä kun tyhmänä luulin, että median moniarvoisuus olisi arvokasta, eikä valtamedian samanmielisyys?"

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7640

Ole siinä vain järkyttynyt. Kyllä tykkään myös wanhanajan rautalangasta. Esa Pulliainen on yks maailman parhaita sähkökitaran soittajia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ertsu

Vai mikä siinä harmonikan soinnissa on niin hienoa, että kylmät väreet tuntuvat selkärangassa ?



Aivojen kehityshäiriö voi saada aikaan sellaisia virheellisiä eideettisiä tuntemuksia, joita muut eivät koe. Ehkä otsalohkon hermoratojen katkaisu auttaa asiaan?

Ei se liity sinänsä mitenkään itse soittimeen tms. Johtuu vaan hyvästä olosta minkä musiikki tuo... siinämielessä on tärkeää mitä sointuja sieltä päästelee koska tietyt on selvästi voimakkaampia sointuja ko toiset..
Sit on nää.. (en tiiä oikeaa termiä) powersoinnut jotka toimii jokaselle ihmisille melkeempä Näitä voi löytää sit jokasesta radiohittibiisistä.

Niih ja jonkumielestä joku soitin kuulostaa tietylle biisille / soinnulle paremmin ko toiselle jtn. luultavasti siksi johtuu että kylmät väreesi koskevat vaan harmonikkaa.

EDIT: Ja vaikken harmonikan ystävä ole nii täytyy sanoa että siitä soittimesta lähtee aika täyteläinen ääni, varsinki soinnuissa.

Ertsu
Kiinnostais vain tietää, miten monta ääntä voi soida samaan aikaan ilman, että se kuulostaa n.s. hälyltä.
http://www.youtube.com/watch?v=svLtgCAmqUs

Tuossa puolenvälin jälkeen kuuluu tuo balalaikka, mutta miten monta ääntä lähtee hanurista maksimissaan, että se kuulostaa vielä musiikilta ?

Mielenkiintoinen kysymys. Piti oikein kokeilla. Harmooninen soinnutus tulee mm näistä C-E-G-C Tosin on duurisointu. Eli sävelasteikolla on väliä tässäkin, miten korva "kuulee".
Otapa kosketinsoittimestasi kolmen sormen soinnut duurissa C-F-D ja G ja mieti kappaletta "Kukkaset on kadonneet"

Tähän aikaan aamuyöstä vois soitella myös tätä oikealla kädella ja säestää vasemmalla mollissa E-mollissa E-F-E-C (ala)A-C-E Eli "Miksen luoksesi voi tulla". Höh. Ertsu. En tarkoita sua, vaan erästä naista

Hups. No olkoot noin. HIK. Yamaha 260 syntikkaa tuossa vaan rääkkään. HIK

Ertsu
Kiinnostais vain tietää, miten monta ääntä voi soida samaan aikaan ilman, että se kuulostaa n.s. hälyltä.

Siis hanurissa vai ylipäätään?

Ertsu
Miten montaa ääntä voi teoreettisesti soittaa melodiakulussa päällekkäin ?

Kitaralla voi soittaa kahta ääntä kahdella sormella, mutta mikä on teoreettinen maksimi ?


On kiinni kappaleesta, sovituksesta ja soittajasta. Periaatteessa ääniä voi olla "vaikka kuinka". Vanhat mestarit hallitsivat polyfonian jalon taidon ilmiömäisesti. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Wagnerin "Mestarilaulajien" mahtava alkusoitto Toscaninin johtamana:

http://www.youtube.com/watch?v=96BYvavLwOM&feature=related

Äänitys on vanha, mutta erittäin laadukas. Useat päällekkäiset ja silti täydellisessä harmoniassa soivat melodiat kuuluvat hyvin kautta teoksen, mutta kenties parhaiten kappaleen viimeisessä kolmanneksessa, jonka katson alkavaksi kohdassa 6:08. Itse pidän vähän hitaamman tempon omaavista versioista, mutta jos kuulijalla on yhtään musiikkikorvaa, olennaisen pitäisi selvitä tästäkin.

Toscanini muuten johti aina ulkomuistista ilman librettoa, koska hän ei halunnut käyttää silmälaseja, joita ilman hän ei olisi nähnyt nuotteja...

Jos haluaa vertailla, niin tässä Karajanin johtama, niin ikään erinomainen versio samasta kappaleesta:

http://www.youtube.com/watch?v=Wuf0WnT5kYM&feature=related

Petu
Seuraa 
Viestejä2289
Ertsu
Kuuntelin juuri kuulokkeiden kanssa Veikko Ahvenaisen harmonikalla soittamia kappaleita "Ilta Syväjärvellä", "Kun kesä on mennyt" ja "Oliivien kukkiessa". Mikä niissä saa kylmät päreet menemään selkärangassa ylhäältä alas ?

Ymmärrän jotenkin pianon toiminnan. Yhtä kosketinta painamalla vasara lyö yhtä kieltä ja siitä syntyy yksi ääni.

Neliäänikertainen harmonikka on tietääkseni sellainen, että yhtä kosketinta painamalla syntyy 4 ääntä ? Onko näin ?

Kun soittaja painaa samaan aikaan neljää kosketinta, syntyykö silloin 16 ääntä ???

Vai mikä siinä harmonikan soinnissa on niin hienoa, että kylmät väreet tuntuvat selkärangassa ?




Tuo on jo itsensä kiduttamista

Ertsun musiikkimaku on ilmeisesti liian jalostunut, jotta avauksen kaltaisia kysymyksiä kannattaisi tällä palstalla esittää.
Yksi vastauksista oli: "Olen järkyttynyt musiikkimaustasi. Harmonikkamusiikki on suoraan saatanasta." Tämä vastaus tarkoittaa käytännössä sitä, että musiikin pitää olla sellaista, jossa esimerkiksi rumpukomppi on samaa kuin joku hakkaisi halolla päähäsi - ja kovaa!

En tunne nykytekniikalla valmistettujen harmonikkojen toimintaperiaatetta kovin hyvin, koska ne ovat teknisesti monimutkaisia. Nykylaitteilla saa kuitenkin varmasti Ertsun tarkoittamia moniäänisiä säveliä yhdellä painalluksella.
Veikko Ahvenaisella oli vanhanaikaisempi soitin, jossa oli myös säädin eri "vibraatioalueille" ja säveltaajuuksille.
Kappaleet "Nuoruusmuistoja" tai "Muistoja Karpaateilta" saavat kylmät väreet myös minun selkäpiihini; toki monet muutkin hanuriklassikot.

PS: Minäkin nautin popista, rockista, klassisesta ym. musiikista hanurimusiikin ohella.

Ertsu
Kuuntelin juuri kuulokkeiden kanssa Veikko Ahvenaisen harmonikalla soittamia kappaleita "Ilta Syväjärvellä", "Kun kesä on mennyt" ja "Oliivien kukkiessa". Mikä niissä saa kylmät päreet menemään selkärangassa ylhäältä alas ?

Siksi, että hieno soitin hyvän soittajan käsissä on kova juttu.
Nykyään ei juuri kunnon haitarimusiikkia kuule kuin vahingossa juhannuksena. Ylikansallinen hissimusiikki tunkee joka radiokanavalta. Tällä radioissa käytettävällä soittoformaatilla on tarkoitus kadottaa väkisin suomalaisiin mollitunteisiin vetoava musiikkimaku elottomaksi muoviksi.

Kuitenkin hanurimusiikilla on suomessa pitkät ja vahvat perinteet, joka näkyy suosituimpien tanssiorkestereiden kokoonpanoissa.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3639

Hienoisesti epävireessä soiva ranskalainen "musette"-harmonikka saa kyllä erinäisiä väreitä aikaan. Suomalaisesta hanurista en välitä.

Miten yhtä nappia painamalla voi tuottaa useita ääniä on tosiaan höpsö kysymys. En vaivaudu vastaamaan pitkästi, mutta voin kertoa syyn liittyvän siihen miten soitin on rakennettu.

Vierailija
Ertsu
Kuuntelin juuri kuulokkeiden kanssa Veikko Ahvenaisen harmonikalla soittamia kappaleita "Ilta Syväjärvellä", "Kun kesä on mennyt" ja "Oliivien kukkiessa". Mikä niissä saa kylmät päreet menemään selkärangassa ylhäältä alas ?

Ymmärrän jotenkin pianon toiminnan. Yhtä kosketinta painamalla vasara lyö yhtä kieltä ja siitä syntyy yksi ääni.

Neliäänikertainen harmonikka on tietääkseni sellainen, että yhtä kosketinta painamalla syntyy 4 ääntä ? Onko näin ?

Kun soittaja painaa samaan aikaan neljää kosketinta, syntyykö silloin 16 ääntä ???

Vai mikä siinä harmonikan soinnissa on niin hienoa, että kylmät väreet tuntuvat selkärangassa ?




Huh. Jos minusta pitää kiduttamalla saada jokin tieto ulos, niin toivoa sopii, ettei kiduttajilla ole sinun levyvarastoasi käytössään...

Aweb
Huh. Jos minusta pitää kiduttamalla saada jokin tieto ulos, niin toivoa sopii, ettei kiduttajilla ole sinun levyvarastoasi käytössään...
Älä nyt Minäkin kuuntelen mielelläni klassisia, ja tarkoitan sitten tosi klassisia. Niissä teoksissa on musiikin harmoniaa [size=85:1ryx07az](tulikin tuosta mieleeni, että klassiset CD-levyni ovatkin lainassa. Pitää hakea pois)[/size:1ryx07az].

Nykyinen hip-hop musiikki on enemmän kidutusta. Vai miksi sitä niitä puhelauluja sanotaan. Jotain räppiä tms. Ei mitään melodiaa. 60-70 lukujen musiikki kunniaan nyt. Niissä on sanomaa.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2343
Ertsu
Kuuntelin juuri kuulokkeiden kanssa Veikko Ahvenaisen harmonikalla soittamia kappaleita "Ilta Syväjärvellä", "Kun kesä on mennyt" ja "Oliivien kukkiessa". Mikä niissä saa kylmät päreet menemään selkärangassa ylhäältä alas ?
..
Vai mikä siinä harmonikan soinnissa on niin hienoa, että kylmät väreet tuntuvat selkärangassa ?

Oheisesta artikkelistani löytyy viite tuoreeseen Suoniemen väitöskirjaan. jossa tällaisia affektioita on valotettu:
http://www.mikseri.net/groups/thread.ph ... b5109&id=1

s.52 lukee myös mielenkiintoista:
"Slobodan tekemä tutkimus osoitti, että musiikin struktuurin yksityiskohdat voivat saada ihmisessä aikaan psykofyysisiä reaktioita. Yleisimpiä reaktioita olivat kyyneleet, kylmänväreet ja sydämen lyöntinopeuden vaihtelut. Esimerkiksi kyynelehtimiseen vaikuttivat eniten musiikilliseen rakenteeseen liittyvät tekijät, kuten viiden sävelen laskeva sarja toonikaan, melodinen appoggiature ja melodinen tai harmoninen sekvenssi (Sloboda 1991, 114; Suoniemi 2003,26)."
- Kari Suoniemi,2008,Väitöskirjapdf

..

Kylmänväreiden ja sydämen lyöntinopeuteen vaikuttavin "todennäköisin resepti" paljastetaan s. 62:

Kylmänväreet saadaan aikaan todennäköisimmin suhteellisen nopeilla harmonian muutoksilla. Sydämen lyöntinopeuteen vaikuttavia rakenteita on vähemmän. Niitä ovat muun muassa synkoopit ja äkilliset dynaamiset vaihtelut.(Sloboda 1991,115).

s. 265 taulukosta L108 nähdään eroja miesten ja naisten välillä kylmänväreiden kokemisessa:
Harvoin (tai ei koskaan) kokee naisista 22.9%, miehistä 38.2%,
Toisinaan kokee naisista 19.5%, mieistä 18.5%.
Usein kokee naisista 57.6%, miehistä 43.3%.

Elikkä naiset kokee useammin kylmänväreitä kuin miehet.

Tämä kaikki koskee lähinnä VAIN klassista näkökulmaa, tuijottaen sävel-korkeuksiin ja harmonioihin/sointuihin ja muttei selitetä eri soittimien vaikutusta. Toki eri soittimilla on erilaisia harmonisten yläsävelien suhteita (niistä soitin tunnistetaan). Tiede on varsin alussa näiden tutkimisessa kun tunteet ovat vasta äskettäin tulleet tutkimuksen kohteeksi.

Itselleni syntetisaattori, ja uruilla Bachia, on olleet niitä kylmäväretehtaita. Harmonikkakin imee kummasti, jos sillä soittaa Bachin kompleksisia teoksia (fuugia jne). Luulen että ihmisten korvat ja kasvukokemukset ja ihmistyypit on sen verran yksilölliset, että jotkut herkistyy joillekin yläharmonioille(soittimille) enempi kuin toiset. Esim. nörtit ehkä vastaanottavaisempia särö- ja syntikkaäänille ?

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

MrKAT
Itselleni syntetisaattori, ja uruilla Bachia, on olleet niitä kylmäväretehtaita. Harmonikkakin imee kummasti, jos sillä soittaa Bachin kompleksisia teoksia (fuugia jne). Luulen että ihmisten korvat ja kasvukokemukset ja ihmistyypit on sen verran yksilölliset, että jotkut herkistyy joillekin yläharmonioille(soittimille) enempi kuin toiset. Esim. nörtit ehkä vastaanottavaisempia särö- ja syntikkaäänille ?
Olen itse neli-äänisen mieskuoron II-tenori, tosin nyt muut kiireet ovat vieneet pois siitä harrastuksesta toistaiseksi. Palaan kyllä ruotuun kohta puolin http://www.jokilaaksonlaulajat.fi/

Kyllä mulla meni laulaessa useinkin kylmät väreet, kun kuuli kuoron soivan upeasti. Sitä jännästi kuorohommissa oppii kuuntelemaan ja erittelemään toisten äänien soitua, ja sovittaa äänensä sitten kokonaisuuteen.

Mieleenpainuvin teoskokonaisuus, jota esitettiin oli De Proundis, jonka musiikkineuvos/kuoron taiteellinen johtaja Petter Ohls sovitti meille. Mahtavaa kirkkomusiikkia. Siinä nousi karvat pystyyn.On paljon muitakin kappaleita. Mm. Finlandian sovitus kuoron kanssa neli-äänisesti laulettaessa on aina yhtä tyrmäävä. http://www.elvisry.fi/022003/ohls.html [size=85:11kovgo9](Petter on muuten poikani kummi)[/size:11kovgo9]

No nyt on kyse siis kosketin- sekä kielisoittimista, joten kuoromusiikki ei kuulu tämän ketjun aiheeseen, vaikka onkin tavallaan soitin taitavan kuoronjohtajan johdettavana.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat