Tupakkaveron voisi nelinkertaistaa!

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Tupakan haitat ja hyödyt puntarissa tupakoinnin kasvaessa (esimerkki oletus)

(+)
• Sosiaalinen viihtyisyys kasvaa
• Tiedon kulku työyhteisössä edistyy
• Valtiot saavat verotuloja ja työpaikkojen määrä kasvaa.

(-)
• Sosiaalinen viihtyisyys vähenee kun joutuu olemaan useammin sairaana ja on vähemmän aikaa viihtyä sosiaalisesti eliniän lyhetessä.
• -
• Tehokas työaika työpaikoilla vähenee, verotulot vähenevät
• Orastava ruokakriisi hintojen kohotessa pahenee, pienemmän ruokaviljapinta-alan johdosta

Harva kuluttaja tahtoo tinkiä ruoan laadusta voidakseen polttaa.
Harva ihminen kokee olevansa pettynyt tietäessään että elää pitempään terveempänä.
Harva työnantaja vastustaisi työtehon kasvua.
Harva valtionvarainministeri kokisi olevansa niin usein stressaantunut työssään havaitessaan että verokertymä on odotettua suurempi

Täten väitän että demokratiassa kun asutaan voitaisiin hyvin säätää laki tupakka verojen nelinkertaistamisesta.

-

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

Entisenä tupakoijana vastaan, että tupakointi julkisella paikalla tulisi kieltää ja aloittajalle verovaroista suomen kielen opetusta.

Vierailija

Kannatan kyllä tupakkaveron korottamista (en koroittamista). Etenkin niitten halvimpien tupakkatuotteiden hintaa pitäisi nostaa, jotta harvemmat nuoret saisivat tupakkaa käsiinsä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jos tupakan hinta nousisi niin minä ainakin siirtyisin takaisin sätkälinjalle. En lopettaisi, ainakaan heti. Olen niin heikko...

Hämmentää.

Äemänkäki
Seuraa 
Viestejä1161
Liittynyt20.11.2006

Hehe, minä oon poltellut sätkää jo ainakin parisen vuotta ihan vain hinnan takia, ennen olin Camel-mies. Sätkähän tunnetusti helvetin paljon terveellisempää kuin ihmistupakka Mitä lie sairauksia saan lisää sätkästä...

Äänestin kuitenkin ei, koska hinta ei määrää polttoa kaikilla. Laskisin hoitotuotteiden (kuten nicoretet, lääkemääräykset) hintaa niin halvaksi että olisi tavallaan halvempaa lopettaa kuin polttaa. Itsekin lopetusta miettineenä ja yrittäneenä voin sanoo että kyllä närästää kun lopetustuotteet maksaa 2-10 kertasesti röökiin. Kunnon rahastusta apua tarvitsevilta.

Vierailija
Vatkain
Jos tupakan hinta nousisi niin minä ainakin siirtyisin takaisin sätkälinjalle. En lopettaisi, ainakaan heti. Olen niin heikko...

No juuri sätkän hintaa pitäisi myös korottaa, jotta se ei olisi sen halvempaa mitä tupakkakaan. Eli molemmat olisivat yhtä kalliita. Minimihinta voisi olla nykyisellään esim. 12 euroa, josta sitä voisi vuosittain nostaa. Tarkoitan, että 12 euroa olisi pienin hinta, jolla saisi minkäänlaisen tupakkatuotepakkauksen ostettua.

Nikotiinikorvaustuotteiden hintaa taas tulisi laskea, koska tietääkseni kukaan ei niitä käytä, jos ei ole tupakoinutkaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ehkäpä se omakohtainen kipuraja menisi sitten juurikin siinä. Että jos nikotiinin korvausvalmisteet olisivat edullisempia kuin tupakka niin silloinhan se kannattaisi himoonsa vetää ennemminkin niitä...

Onko olemassa mitään nikotiinitabletteja tms. suuhun laitettavia korvaustuotteita kuin purkka? Siitä tulee leuat kipeäksi, ei voi jauhaa. Laastarit tuntuu tyhmiltä koska niiden käytöllä ei saa minkäänlaista oraalista nautintoa. Meinaan että kyllä se tupakassa on se suutuntuma myös mukana niin korvaustuotteita ajatellessa itselleni valitsisin jonkin "syötävän."

Hämmentää.

Vierailija
baal1984
University of Sheffield, Yliopisto jenkkilästä, niiden ylläpitämä tilastotieellinen kartta maailmasta on hyvin mielenkiintoista luettavaa, ohessa kartta sydänkohtauksiin kuolleista.

*
http://www.worldmapper.org/display_extra.php?selected=454[/quote]

Varmasti on mielenkiintoista. Mutta University of Sheffield on kuitenkin tähän saakka ollut Pohjois-Englanissa: http://www.sheffield.ac.uk/
.

Ja tuolla linkillä ei taida olla mitään tekemistä sen kanssa.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

http://www.worldmapper.org/about_us.html

OHEINEN LINKKI KERTOO KETKÄ JA MITKÄ TAHOT OVAT WORLDMAPPERIN TAUSTALLA.

On totta etten ole provoamisellani antanut itsestäni kuvaa henkilöstä jonka juttuihin ei kannattaisi kohdentaa armotonta lähdekritiikkiä, kuitenkin tässä tapauksessa kompastuit omaan viisauteesi, arvon Phony, ollessasi tarkastamatta kohtaa "About us" jossa kerrotaan nettisivun tekijöistä.

-

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Miksi ylipäätään tupakka on laillista suomessa? Miksei sen hallussapitoa voisi kriminalisoida?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tupakkakulttuuri on suomessa häviämässä ja saamassa sosiaalisen leiman. Eli pääsääntöisesti vähiten ansaitseva ja varsinkin syrjäytynyt kansanosa vielä pössyttelee. Miksi noille pitäisi verotaakkaa lisätä?

Jos meikäläinen pössyttelisi, olisi akkunan alla eteläseinällä tupakkiviljelmä. Siinä ei veron nousu paljoa hetkauttaisi.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Hmm. Mielestäni tupakan, ja alkoholin hinnan voisi nelinkertaistaa. En käytä kumpaakaan, niin en menetäkään siinä mitään.

Toisaalta tupakka - ja alkoholiverot voisi jättää kokonaan pois. Täässä tilanteessa jokainen maksakirroosipotilas & jokainen keuhkosyöpäpotilas saisi maksaa suoraan omasta pussistaan hoitokulunsa. Jos rahat loppu - ei hoitoa, sillä tupakan, ja alkoholinkäytön vaarat tietää 10 vuotias lapsikin, jos on ollut koulussa yhtään hereillä.

Vierailija

Fasismi nostaa taas rumaa päätään. Se näkyy nykynuorissa ja heidän asenteissaan. "Se mikä ei minua haittaa - aivan sama jos haittaa muita."-ajattelu. Itsekkyys, empatianpuute jne.

Samanlaista ajattelua edustaisi tyyli:"Nostakaa vaan bensan hintaa, ei mulla oo autookaan ni ihan sama."

"Nostakaa vaan päiväkotimaksuja ku ei mul o kersaakaan"
"Tehkää kirjastoista maksullisia ku en mä ees lue muutaku nettii vaa..."

jne.

Tupakoivat kyllä ostavat röökinsä vaikka hinta nousisi rajustikin. Se on sitten jostain muusta pois, kuten vaikkapa terveellisestä ruoasta. Kaikista paras olisi, jos tupakkaa ei olisi ollut aikoinaan niin helposti saatavilla, kun itsekin aloittelin. Nyt tilanteen ollessa tämä on tupakoijan syyllistäminen hintaa nostamalla typerää rankaisua. Se varmasti hillitsisi kylläkin aloittamisen kynnystä, tosin se voisi tulla äkkiä taas statuksen merkiksi, että on varaa polttaa.

Taidan mennä tupakalle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat