Seuraa 
Viestejä45973

Huomasin muutamia päiviä sitten etten ole ollut onnellinen useaan vuoteen. On ollut tietysti satunnaisia mielihyvän hetkiä, muttei aiota onnellisuutta.
Ja on myös ollut aikoja, jolloin tulevaisuus on näyttänyt valoisalta, mutta aina se elämä lyö vasten kasvoja.

Masennus.comista listattuja masennukselle tyypillisiä oireita

Jatkuvasti masentunut mieliala
"Keskeinen oire on jatkuvasti masentunut mieliala. Masennukseen liittyvät usein myös ahdistus, ärtyneisyys, kiihtyneisyys tai selvä hidastuneisuus."

Itse tunnen yllä olevista erityisesti ahdistuneisuutta ja hidastuneisuutta.

Kiinnostuksen puute
"Aloitekyky kärsii, mitään ei saa aikaiseksi eikä juuri mikään tuota mielihyvää. Myös seksuaalinen mielenkiinto ja seksuaaliset toiminnot voivat heiketä."

Nuokin allekirjoitan. Nykyään tavallisetkin asiat ovat raskaita ja ahdistavia aloittaa, vaikka ennen tein paljon töitä ilman vastahakoisuutta.

Unihäiriöt
"Nukahtaminen on vaikeaa, uni on levotonta ja siitä herää ahdistuneena vähän väliä; uni jää liian lyhyeksi. Unen jälkeenkään ei ole levännyt olo. Toisilla tilanne voi olla päinvastainen. Masennukseen liittyvä väsymyksen ja voimattomuuden tunne on niin voimakas, että mieluiten lepää ja nukkuu koko ajan."

Nuo ovat tulleet tutuksi myös. Olen jatkuvasti väsynyt, mutten saa nukuttua kunnolla. En ole koskaan unessa, enkä oikein hereilläkään.

"Keskittymisen vaikeudet
Lukeminen ja television seuraaminen voi olla mahdotonta. Usein masentuneet ihmiset kertovat muistamisen häiriöistä ja voivat jopa pelätä dementoituvansa eli tulevansa vanhuuden-höperöiksi."

En pysty keskittymään mihinkään asioihin muutama minuuttia enempää. Ajatus on koko ajan huomisessa. Yritän asennoitua siten, että huominen ei ole vielä täällä, mutta minusta tunnen sen varjon elävästi jo nyt. Se on kuin entropia. Voin yrittää paeta sitä, mutta se ennen pitkää nurjertaa vastustajansa.

"Itsetunnon heikkeneminen
Masentuneen itsetunto ja itseluottamus ovat kovilla. Lisäksi masentunut voi kokea voimakastakin syyllisyyden tunnetta."

Nuo myös itsessäni tunnistettavia piirteitä. On vaikea enää kohdata ihmisiä. En pysty katsomaan toisia silmiin enkä olemaan muiden ihmisten keskellä. Asiat joita puhun jäävät kaduttamaan pitkäksi aikaa ja monesti keksin välittömästi tilanteen jälkeen mitä olisi pitänyt sanoa.

"Kuolemanajatukset
Kun masennus on vaikea, saattaa masentuneelle tulla kuolemantoiveita tai jopa itsemurha-ajatuksia. Hän saattaa kokea koko elämänsä arvottomaks"

Roger that...

"Todellisuuden vääristyminen
Vaikeassa masennuksessa esimerkiksi syyllisyysajatukset voivat olla muiden mielestä kohtuuttomia tai järjettömiä. Ihminen voi myös kuulla ääniä tai nähdä näkyjä. Tällaista tilannetta kutsutaan psykoottiseksi masennukseksi."

Kaippa minunkin todellisuuden käsitys on väärentynyt. Johtunee siitä että olen yksin suurimman osasta aikaa.

Luulisin että Suomessa ihmiset kärsivät aika paljon masennuksesta. Ja se on ymmärrettävää, kun huomaa toisten saavan jatkuvasti kokevan kaikkea, mutta itse vain tyhjyyttä.
No joo tänne voi ihmiset vuodattaa omia murheitaan.

Sivut

Kommentit (62)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Oltiin tuolla Ranskassa pari viikkoa jokin aika sitten. Siellä elo oli ihan toisenlaista. Kaikki oli kaunista ja elävää, ihmiset iloisempia, puheliaampia, kaikki oli jotenkin.. hienompaa.. aurinko paistoi koko ajan kirkkaalta taivaalta, oli lämmin, otettiin aurinkoa oman uima-altaamme vieressä luksustalon pihalla. Kauniita naisia ja tyttöjä, hiekkarantaa, sinistä Välimeren vettä.. palmuja.. mutta minua tuo kaikki vain ahdisti. Sai jopa masentumaan matkan ajaksi. En tiedä mikä siinä oli, tuntui kai jotenkin kuin olisi näytetty mitä elämä voi parhaimmillaan tarjota mutta olen itse jäänyt juhlista kokonaan pois. Kaipasin Suomen harmaata ankeaa sateista paskaa, keskustan betoniviidakkoa ja pilvisyyttä, kurjuutta. Täällä on helpompi elää, kun ei osaa elää.

くそっ!

Nyt terveyskeskuslääkäriin, kyllä nuo keskivaikean masennuksen merkit täyttää. Mitä nopeammin masennukseen puututaan, sitä varmemmin siitä pääse nousemaan.

Lääkevaihoehtoja on useita, lisäksi nuorten psykoterapiaan on satsattu rahaa. Kognitiivinen terapia on tehokasta eikä vie kauheasti aikaa.

Kitumalla ei saa suurempaa seppelettä haudalleen, menettää vain täyteläisiä elinvuosia.

Masennus on yleinen, mutta vieläkin vaiettu sairaus, jonka toipumisennuste on hyvä.

Jotta mars kännykkää näpyttämään heti huomenissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662

Ei ole masennusta. Mulla on samoja oireita yhtä lukuunottamatta, eli se on ihan normaalia.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Sakarias
TERÄS NALLEPUH kirjoitti:
Ei ole masennusta. Mulla on samoja oireita yhtä lukuunottamatta, eli se on ihan normaalia.

Jos olet masentunut.

Niin, sekin on mahdollista.

pienisieni
Mikä siinä masennuksessa niin viehättää? Ketä masentaa,
miksi, mikä... mitä on masennus?

Ketä ny masennut viehättäiskään?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265

Onhan se kiva tekeytyä potilaaksi jotta saa huomiota ja mömmöjä viinan tueksi, ja töistä vapaata.. sellaista alitajuista oman laiskuuden oikeuttamista uskottelemalla itselleen olevansa psyykkisesti toimintakyvytön. Sitä se joissain tapauksissa saattaa hyvinkin olla, varsinkin teini-ikäisillä.

くそっ!

Ronron
Oltiin tuolla Ranskassa pari viikkoa jokin aika sitten. Siellä elo oli ihan toisenlaista. Kaikki oli kaunista ja elävää, ihmiset iloisempia, puheliaampia, kaikki oli jotenkin.. hienompaa.. aurinko paistoi koko ajan kirkkaalta taivaalta, oli lämmin, otettiin aurinkoa oman uima-altaamme vieressä luksustalon pihalla. Kauniita naisia ja tyttöjä, hiekkarantaa, sinistä Välimeren vettä.. palmuja.. mutta minua tuo kaikki vain ahdisti. Sai jopa masentumaan matkan ajaksi. En tiedä mikä siinä oli, tuntui kai jotenkin kuin olisi näytetty mitä elämä voi parhaimmillaan tarjota mutta olen itse jäänyt juhlista kokonaan pois. Kaipasin Suomen harmaata ankeaa sateista paskaa, keskustan betoniviidakkoa ja pilvisyyttä, kurjuutta. Täällä on helpompi elää, kun ei osaa elää.

Koin täsmälleen samoja tuntemuksia kun olin sinun iässäsi. Myöhemmin tajusin, jotta hengailin täysin väärässä seurassa. Hakeudu luovien ja älykkäiden ihmisten seuraan, jos et itse aina koe olevasi tällainen, niin heidän seurassaan aika ei käy pitkäksi. Ehkä joku päivä osaat piristää myös muita ihmisiä ja ulkopuoliset ihmiset kadehtivat sinua.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249

Toinen plasebojen ykkönen tässä kurjassa Suomi-ulottuvuudessa:

rakastu.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide

rakastu.

Masentuneiden miesten on vaikea löytää naisseuraa, naiset kun harvemmiten jaksavat lohduttaa nyytiä. Ja kun ei käy flaksi, niin masennus sen kuin lisääntyy. Neuvot siis kiristämään hirttoköyttä kaulan ympärillä.

Neonomide

rakastu.

Rakasta. Rakastamisen ei välttämättä tarvitse ilmentyä roikkumisena köydessä, tai naisessa... missään. Vaan kuten jeesus kävelet syvien vetten päällä kastamatta edes pikkuvarvastasi. Ja rakkaudenhan tulisi kohdistua luonnollisesti kaikkeen ja kaikkiin. Ei se niin vaikeaa ole, toimia kuten heijastin, siihen kun ei tarvita edes aivoja.

Placebo ja rakkaus… rakkaus parantaa haavat… placeboa tai ei, se toimii. Muistakaa kuitenkin hyvät hyssykät, placebo vaikutus on * mysteeri, aivan kuten * sinäkin, ja se * masennus. Jos pääset * sinusta eroon lakkaa * masennuskin.
Siitä viimeistään alkaa * mysteeri

T:* placebo

hcesar
Seuraa 
Viestejä13039
Ronron
Onhan se kiva tekeytyä potilaaksi jotta saa huomiota ja mömmöjä viinan tueksi, ja töistä vapaata.. sellaista alitajuista oman laiskuuden oikeuttamista uskottelemalla itselleen olevansa psyykkisesti toimintakyvytön. Sitä se joissain tapauksissa saattaa hyvinkin olla, varsinkin teini-ikäisillä.

Tuollaiset saattavat olla masennuksesta johtuvia ajatuksia. "En minä mikään masentunut ole, olen vaan niin heikko ja paska, että lintsailen töistä uskottelemalla olevani sairas."

Tinkelle ja muillekin. Masennukseen tosiaan kannattaa hakea apua heti kun sitä epäilee tarvitsevansa. Nyrkkisääntönä voi pitää, että yleensä luultavasti on masentunut, jos epäilee olevansa. Ei kannata odottaa niin pitkään, että alkaa tehdä mieli sovitella köyttä kaulaan, silloin ollaan jo niin pitkällä, että paraneminen on pitkä ja vaivalloinen prosessi.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249
Echi
Neonomide
[size=85:7hsisdgg]Toinen plasebojen ykkönen tässä kurjassa Suomi-ulottuvuudessa:[/size:7hsisdgg]

rakastu.

[size=85:7hsisdgg]Masentuneiden miesten on vaikea löytää naisseuraa, naiset kun harvemmiten jaksavat lohduttaa nyytiä. Ja kun ei käy flaksi, niin masennus sen kuin lisääntyy. Neuvot siis kiristämään hirttoköyttä kaulan ympärillä.[/size:7hsisdgg]

Etärakkaudet on keksitty. Samoi yksipuoliset ja netti-sellaiset. Nörttityttöjä riittää yhä ihasteltavaksi ja nyrkki antaa yhä voimakkaimmat orkut.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Tinke
Huomasin muutamia päiviä sitten etten ole ollut onnellinen useaan vuoteen. On ollut tietysti satunnaisia mielihyvän hetkiä, muttei aiota onnellisuutta.
Ja on myös ollut aikoja, jolloin tulevaisuus on näyttänyt valoisalta, mutta aina se elämä lyö vasten kasvoja.

Masennus.comista listattuja masennukselle tyypillisiä oireita

Jatkuvasti masentunut mieliala
"Keskeinen oire on jatkuvasti masentunut mieliala. Masennukseen liittyvät usein myös ahdistus, ärtyneisyys, kiihtyneisyys tai selvä hidastuneisuus."

Itse tunnen yllä olevista erityisesti ahdistuneisuutta ja hidastuneisuutta.

Kiinnostuksen puute
"Aloitekyky kärsii, mitään ei saa aikaiseksi eikä juuri mikään tuota mielihyvää. Myös seksuaalinen mielenkiinto ja seksuaaliset toiminnot voivat heiketä."

Nuokin allekirjoitan. Nykyään tavallisetkin asiat ovat raskaita ja ahdistavia aloittaa, vaikka ennen tein paljon töitä ilman vastahakoisuutta.

Unihäiriöt
"Nukahtaminen on vaikeaa, uni on levotonta ja siitä herää ahdistuneena vähän väliä; uni jää liian lyhyeksi. Unen jälkeenkään ei ole levännyt olo. Toisilla tilanne voi olla päinvastainen. Masennukseen liittyvä väsymyksen ja voimattomuuden tunne on niin voimakas, että mieluiten lepää ja nukkuu koko ajan."

Nuo ovat tulleet tutuksi myös. Olen jatkuvasti väsynyt, mutten saa nukuttua kunnolla. En ole koskaan unessa, enkä oikein hereilläkään.

"Keskittymisen vaikeudet
Lukeminen ja television seuraaminen voi olla mahdotonta. Usein masentuneet ihmiset kertovat muistamisen häiriöistä ja voivat jopa pelätä dementoituvansa eli tulevansa vanhuuden-höperöiksi."

En pysty keskittymään mihinkään asioihin muutama minuuttia enempää. Ajatus on koko ajan huomisessa. Yritän asennoitua siten, että huominen ei ole vielä täällä, mutta minusta tunnen sen varjon elävästi jo nyt. Se on kuin entropia. Voin yrittää paeta sitä, mutta se ennen pitkää nurjertaa vastustajansa.

"Itsetunnon heikkeneminen
Masentuneen itsetunto ja itseluottamus ovat kovilla. Lisäksi masentunut voi kokea voimakastakin syyllisyyden tunnetta."

Nuo myös itsessäni tunnistettavia piirteitä. On vaikea enää kohdata ihmisiä. En pysty katsomaan toisia silmiin enkä olemaan muiden ihmisten keskellä. Asiat joita puhun jäävät kaduttamaan pitkäksi aikaa ja monesti keksin välittömästi tilanteen jälkeen mitä olisi pitänyt sanoa.

"Kuolemanajatukset
Kun masennus on vaikea, saattaa masentuneelle tulla kuolemantoiveita tai jopa itsemurha-ajatuksia. Hän saattaa kokea koko elämänsä arvottomaks"

Roger that...

"Todellisuuden vääristyminen
Vaikeassa masennuksessa esimerkiksi syyllisyysajatukset voivat olla muiden mielestä kohtuuttomia tai järjettömiä. Ihminen voi myös kuulla ääniä tai nähdä näkyjä. Tällaista tilannetta kutsutaan psykoottiseksi masennukseksi."

Kaippa minunkin todellisuuden käsitys on väärentynyt. Johtunee siitä että olen yksin suurimman osasta aikaa.

Luulisin että Suomessa ihmiset kärsivät aika paljon masennuksesta. Ja se on ymmärrettävää, kun huomaa toisten saavan jatkuvasti kokevan kaikkea, mutta itse vain tyhjyyttä.
No joo tänne voi ihmiset vuodattaa omia murheitaan.

Masennus ei ole sitä, ettei ole onnellinen. Eikä sitä, että on surullinen. Eikä sitä että on väsynyt tai uupunut tai mitään muutakaan.

Masennus on sitä, että tuntuu siltä kuin joku pitäisi puukkoa kurkulla ja uhkaisi tappaa, vaikka ei siinä ketään ole. Sitä, että tuntuu kuin olisi itse tappanut jonkun ja kaikki tietäisivät siitä, vaikka ei mitään ole tehnyt. Sitä, että ei välitä edes pukeutua, ei halua kenenkään seuraa, ei osaa tehdä mitään.

Ei silloin lue nettiä, saati kirjoita nettipalstalle. Ei. Jää syöminen, juominen ja minkään tekeminen. Nukkuu korkeintaan ja antaa parran kasvaa. Unestakin heräilee jatkuvasti epätoivoon.

Mutta. Kaikki pienet alakulothan nykyään masennukseksi tulkitaan. Yhyy, olen niin masentunut, kun nyt on paha mieli. Ei masennuksessa ole paha mieli, ei silloin tunne mitään.

Käypääkä katsomassa aihe "Mediaatio" ja sieltä viestissäni olevat linkit.
viewtopic.php?t=27211

"Munkkeja tutkiessaan Davidson havaitsi, että meditaation aikana sähkötoiminta kiihtyi aivokuoren vasemmassa etuosassa. Tiedemiehet ovat liittäneet tämän alueen positiviisiin tunteisiin, kun taas aivokuoren oikean etuosan toiminta liittyy etupäässä negatiivisiin tunteisiin.

-- Lazar ja hänen kollegansa vertasivat 20 "länsimaalaisen tyylisuunnan" meditoijan aivoja 15 sellaiseen henkilöön, joilla jooga- tai meditointikokemusta ei ollut. Meditoijat olivat buddhalaisen ”Insight”-mietiskelytavan oppilaita; se keskittyy huomiokyvyksi kutsutun kyvyn kehittämiseen. Tämä kyky on erityinen tietoisuus nykyhetkeen sisältyvistä aistiärsykkeistä, mutta ilman niiden pohjalta muodostettuja ajatuksia. Kaikki kokeeseen osallistujat makasivat rauhassa MRI-skannerissa samalla, kun heidän aivojensa rakennetta kuvattiin.

”Saimme selville, että tarkkaivaisuuteen ja aistien käsittelyyn liittyvät aivoalueet olivat meditoijien aivoissa paksumpia kuin ei-meditoijien”, Lazar kertoo.

Banquo
Masennus ei ole sitä, ettei ole onnellinen. Eikä sitä, että on surullinen. Eikä sitä että on väsynyt tai uupunut tai mitään muutakaan.

Erilaiset ihmiset kokevat masennuksen eri tavoin. Itse olin masentuneena välillä hyvinkin väsynyt. Saatoin esim. maata sängyssä muutaman päivän putkeen, koska en millään pystynyt nousemaan ylös (kävin ehkä kerran kusella ja join vessan hanasta vähän vettä). Ylipäätään tuntui siltä, kuin olisi aivokuollut ja kuolemanväsynyt. Masennushan perustuu neurobiologisella tasolla tiettyjen aivojen välittäjäaineiden alhaisiin määriin.

Banquo
Ei masennuksessa ole paha mieli, ei silloin tunne mitään.

Näin siis pahassa masennuksessa. Kaikkein ikävintä vaikeassa masennuksessa on se, jos ei pysty jumittuneisuudeltaan hakeutumaan hoitoon.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14249
Empiristi
Banquo
[size=85:3gdfb9x4]Masennus ei ole sitä, ettei ole onnellinen. Eikä sitä, että on surullinen. Eikä sitä että on väsynyt tai uupunut tai mitään muutakaan.[/size:3gdfb9x4]

Erilaiset ihmiset kokevat masennuksen eri tavoin. Itse olin masentuneena välillä hyvinkin väsynyt. Saatoin esim. maata sängyssä muutaman päivän putkeen, koska en millään pystynyt nousemaan ylös (kävin ehkä kerran kusella ja join vessan hanasta vähän vettä). Ylipäätään tuntui siltä, kuin olisi aivokuollut ja kuolemanväsynyt. Masennushan perustuu neurobiologisella tasolla tiettyjen aivojen välittäjäaineiden alhaisiin määriin.

Eli enimmäkseen paskaan ravintoon, stressiin, hyvän unen ja liikunnan puutteeseen. En tunne ketään, jolla olisi nuo ok kunnossa ja kärsisi/olisi kärsinyt masarista.

Vuosikausia kestävä ylläpitävä serotoniini-lääkitys toki tekee mannaa lääketehtaille, vaikka näyttö ei ole erityisen legendaarista tietyissä masennuksen muodoissa.

En tosin ole ikinä ollut masentunut ainakaan tietääkseni, joten olen hieman jäävi hemmo. Jos tuota nyt voidaan pitää argumenttina.

Banquo
[size=85:3gdfb9x4]Ei masennuksessa ole paha mieli, ei silloin tunne mitään.[/size:3gdfb9x4]

Näin siis pahassa masennuksessa. Kaikkein ikävintä vaikeassa masennuksessa on se, jos ei pysty jumittuneisuudeltaan hakeutumaan hoitoon.

Jep, vieläpä jos sattuu olemaan mies, lähipiirikin potkii tätä vain persuuksille eikä halua uskoa että tällä olisi "oikeasti" jotain vialla. Sitten kun on, äijä saa paremmat lääkkeet kuin vinkumaan koko elämänsä ajan tottunut hyvännäköinen nainen.

Banquo

Mutta. Kaikki pienet alakulothan nykyään masennukseksi tulkitaan. Yhyy, olen niin masentunut, kun nyt on paha mieli. Ei masennuksessa ole paha mieli, ei silloin tunne mitään.

Tiedän erään ihmisen, joka on vuosien aikana tukahduttanut tunteitaan poistamalla tunteita tietoisesta mielestä. Tämä on aika yleistä ihmisillä. Hän vain teki liikaa.. hän kertoi, että hänellä oli ollut tunne, että ei enää kestä ylimääräistä. Jossain vaiheessa, kun tunteita tukahduttaa eli siirtää alitajuntaan, ne vyöryvät tietoiseen mieleen hallitsemattomasti. Nehän eivät poistu kokonaan tukahduttamalla, koska ihmiseen kuuluvat tunteet (paitsi jos suuri osa aivoistasi on tuhoutunut). Tätä mielen tilannetta voi kuvainnollistaa seuraavasti:
Kasaat vaatteita kaappiin. Lisää. Lisää... Jonkun ajan päästä huomaat, että kaapin ovi ei enää kunnolla pysy kiinni vaatteiden paljoudesta johtuen joten pidät sitä kiinni toisella kädelläsi. Et ehkä huomioi, että sinulla on vain yksi käsi vapaana.. no kuitenkin jatkat vaatteiden lisäämistä kaappiin, kunnes tarvitset välillä molemmat kädet pitääksesi kaapin oven kiinni. Silti lisäät vaatteita kaappiin. Väistämättä kuitenkin tulee tilanne, jolloin voimasi eivät enää riitä vaan kaapin sisältö vyöryää yllesi.

Kaapi kuvaa alitajuntaa ja kädet tietoista mieltä.

No kaverini kertoi, että hänelle oli sattunut lähelle Baguon kuvaama mielentila, sillä häneltä meni kahdeksi viikoksi pois kyky suurinpaan osaan tunteista. Mieli oli mennyt puolustustilaan. Mitään ylimääräistä ei enää voinut tapahtua, koska tunteita ei enää ollut. Kohteliaisuuden tajukin katosi.. valitettavasti yksi hänen kavereistaan loukkaantui ja otti loparit kaverisuhteesta.

Jännä ominaisuus muuten, että mielessä on olemassa tämä mielentila, kun elämä menee yli. No sekään ei tapa, mutta voisi olla estettävissä terapialla tai hyvillä ystävillä.

Eräs toinen kaverini kertoi, että hänen tyttöystävälleen tuli samanlainen mielen puolustustila. Heidän suhteensa meni tauolle, koska toinen osapuoli ei enää osoittanut rakkauden tunteita. Vähän ajan päästä he jatkoivat taas seurustelua.

Silti jotkut tappavat itsensä ennen(kin) kuin elämä oikeasti menee yli. "Kaikki mikä ei tapa, vahvistaa" -sanonta on väärässä silloin, kun kyseessä on trauma tai vakava masennus. Menetettyä jalkaa ei niin vain saa takaisin, mutta kaikki muu on mahdollista. Siis älä tapa itseäsi, enhän minäkään siihen ole tyytynyt.

Neonomide

Eli enimmäkseen paskaan ravintoon, stressiin, hyvän unen ja liikunnan puutteeseen. En tunne ketään, jolla olisi nuo ok kunnossa ja kärsisi/olisi kärsinyt masarista.

Oletko todellakin noin tyhmä vaikka olet lukenut neuropsykologiaa? Eivät kaikki aivojen "vajaatoiminnot" ole sidoksissa pelkästään ihanteellisiin elämäntapoihin. Normaalilla ihmisellä nuo mainitsemasi asiat kyllä ehkäisevät masennusta, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, etteikö masennus voisi johtua myös riippumattomista neurologisista tekijöistä.

Jos kärsit pitkäaikaisesta ja vakavasta masennuksesta, niin noista mainitsemistasi asioista ei ole välttämättä paskankaan hyötyä. Been there, done that. Masennus itsessään voi johtaa huonoihin elämäntapoihin ja päihteiden käyttöön, kun mikään normaalisti hyväksi koettu stressinpurkaja ei tunnu auttavan. Jos serotiinireseptorien toiminnassa on häikkää, niin et voi välttämättä tehdä asialle yhtään mitään ilman lääkkeitä. Joillakin ihmisillä aivojen serotoniinitasot ovat jo syntyessä normaalia alhaisempia. Masennukseen liityy muitakin kemiallisia tekijöitä kuin serotoniinin eritys, mutta mainittakoon esimerkkinä.

Kuvitteletko aivojen olevan jotenkin yliluonnollisen kestävä elin, jonka yhdessäkään osassa ei tapahdu toimintahäiriöitä, jos sitä huolletaan vain tarpeeksi hyvin? Entä se tosiasia, että jotkut meistä masentuvat useammin kuin toiset riippumatta elämäntavoista. Ovatko kaikkien aivot aina kehittyneet täydellisiksi toiminnaltaan? Vaikka masennukseen liittyy paljon muitakin kuin biologisia tekijöitä, niin on melkoisen typerää, ja äärimmäisen syyllistävää väittää että kaikkien ihmisten masennus johtuu ainoastaan heidän elintavoistaan.

Oletko tutustunut esim. siihen kuinka psykoosin yhteydessä voi ilmetä voimakas masennustila? Ehdotatko nyt myös että psykoosikin johtuisi ainoastaan terveellisten elämäntapojen puutteesta? Mieti vähän mitä lauot.

Vakava masennustila

Vakava masennustila on taustaltaan monisyinen mielialahäiriö , johon elämänsä varrella sairastuu 10–15 % ihmisistä. Sairausalttiuteen vaikuttavat sekä perinnölliset tekijät että lapsuuden aikaiset ja ajankohtaiset ristiriidat, menetykset ja pettymykset. Noin puolet vakavaan depressiojaksoon ensi kertaa sairastuneilla sairausjakso toistuu, osalla useitakin kertoja elämän aikana. Toistuvat masennusjaksot ovat yleinen syy ennenaikaiselle eläköitymiselle. Vakaviin ja toistuviin sairausjaksoihin liittyy kohonnut itsemurhariski.

Oireet

Keskeinen oire on masentunut, surullinen, ärtyinen tai tyhjä mieliala sekä alentunut kyky tuntea mielenkiintoa tai mielihyvää. Muina oireina ilmenee unettomuus tai väsymys, laihtuminen tai painonnousu, keskittymis- ja muistivaikeudet, kehon liikkeiden hidastuneisuus tai levottomuus, seksuaalinen haluttomuus, arvottomuuden ja toivottomuuden tunne sekä vakavammissa tilanteissa kuolemantoiveet tai itsemurha-ajatukset.

Vakava masennustila tulee erottaa erilaisiin pettymyksiin tai menetyksiin liittyvästä tavanomaisesta mielialan vaihteluista. Vakavan masennustilan diagnosointi edellyttää sitä, että mieliala on masentunut muine oireineen suurimman osan päivää yhtäjaksoisesti vähintään kahden viikon ajan.

Matti Huttunen, psykiatrian erikoislääkäri © 2008 Kustannus Oy Duodecim

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00538

Paskempi homma jos kärsii tuosta vuosikausia.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat