Ryhmätyöt

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Olen koulussa ja sielä on paljon ryhmätöitä. Mihin nämä perustuu.

Itse ainakin opin ilman ryhmätöitä paremmin, pystyn keskittymään tehtävään.

Toki voi aina kysyä ryhmältä apua.

Muttapa miksi niitä ryhmätöitä joka väliin työnnetään. Kyllä jossain kohdin varmaan toimii ryhmätyöt. Mutta suurimassa osassa "ryhmätöistä" on sellaisia että yksilöt varmasti pärjäävät paremmin.

Tästä joku vuosi sitten oli joku tutkimuskin että liiallinen ryhmätyö on haitaksi tai voi olla. Mutta ei ainakaan ole mitenkään karsittu näitä ryhmtöitä ainakaan opiskelusta.

Toki itse saa päättää meneekö ryhmään työskentelemään vai ei. Monesti on parempi miettiä tarkkaan kannattaako kaikki hommia tehdä ryhmässä.

Sivut

Kommentit (38)

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Ryhmätöissä menee kaikki sekaisin, kun joutuu koko ajan selittämään muille ryhmäläisille, että mitä mä nyt teen ja miksi. Joskus sellinen aivoriihen tyyppinen ryhmätyö on parasta. Käytännön hommissa ryhmätyö ei onnistu. Kaikki vaan sotkee toistensa hommia.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Turhiahan ne ryhmätyöt useimiten minustakin on. Itsekkin kun pari vuotta sitten oli koulussa, niin sain tehtyä itsestään työt nopeammin kuin muut ryhmissä.

Mummo
Ryhmätyöt on hyvä tapa varmistaa opettajalle virkistävät päivätorkut.

Totta, ainahan ne opet menee ryhmätyöskentelyjen aikaan kahville.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Ryhmätyöt voi olla hyviä sosiaalisuuteen kasvatuksen kannalta. Mutta tätä voinee käyttää perusteena korkeintaan lukiossa ja sitä aiemmissa opinnoissa.

Jossain aineissa ryhmätyöt ovat väistämättä hyödyllisiä. Esimerkiksi filosofiassa keskustelut ja kielissä suullisen viestinnän kehittämiseen tähtäävät työt.

Joissakin aineissa ryhmätyöt eivät kuitenkaan palvele tarkoitustaan, vaan ainoastaan hidastavat oppimista eri tasoisten oppilaiden ja eri tavalla motivoituneiden oppilaiden (osa haluaisi opiskella, osa höpöttää niitä näitä) takia. Silloin se opettajan kahvitauko saattaa hyvinkin olla suurin syy, ja siten huono asia.

Vierailija

Kyllä ryhmätyöskentely on siinä mielessä perusteltua, että taitaa olla aika harvassa ne ihmiset jotka eivät työelämässä joutuisi ryhmässä työskentelemään.

Ongelmallistahan tuo usein on, niin koulussa kuin työelämässäkin.

Vierailija
Sarmal
Kyllä ryhmätyöskentely on siinä mielessä perusteltua, että taitaa olla aika harvassa ne ihmiset jotka eivät työelämässä joutuisi ryhmässä työskentelemään.

Totta. Tehokas ryhmätyö vaatii ryhmätyötaitoja, joten niitä on opiskeltava koulussa.

Vierailija
tiäremiäs
Lähinä turhia ryhmätöitä tarkoitin. Ei joka asian takia tarvitse heti jotain ryhmää perustaa.

Tämä varmaan on aika tilanne kohtaista. Ryhmätöillehän voi olla monia syitä, joista yksi on tuo aikaisemmin mainittu "opettajan kahvitauko". Ryhmätöihin kyllä liittyyy hienoja ajatuksia. Esimerkiksi se, että ryhmässä paremmin oppineet tukevat huonommin oppineiden oppimista. Siitä ja muista syistä ryhmätyöt ainakin teoriassa (ideaalisessa tilanteessa) parantavat oppimistuloksia.

Toisaalta ryhmätöiden tekeminen helpottaa myös arviointia kun tarkastettavaa materiaalia on vähemmän suhteessa yksittäiseen osallistujaan. Se, että kuinka paljon tämä vääristää arviointeja on toinen tarina.

Pohjimmiltaan tässä on kyse siitä, että miten ihmiset oppivat parhaiten. On hyvin yksilöllistä, että miten ihmiset oppivat parhaiten, mutta keskimäärin ryhmässä oppiminen (ideaalitilanteessa) on ihmisille yksi tehokkaimmista tavoista oppia. Niille ihmisille joilla näin ei ole niin ryhmätyöt varmasti tuntuvat melkoiselta ajanhaaskaukselta. Ainakin minusta usein ryhmätyöt tuntevat melkoiselta ajanhaaskaukselta kun asiat oppisi nopeammin itsenäisesti. Usein myös ryhmätyöt ovat sen verran pieniä, että ryhmässä työskentely ei ole perusteltua työmäärän suuruuden takia. Leikkimisen piikkiinhän kyseinen opiskelumuoto sitten (minulla) usein menee, niinkuin suurin osa opiskelusta yleensä. En nyt tarkoita tätä suoraan negatiivisena asiana. Onhan leikkiminen yksi tapa oppia ja usein myös se ainoa. Valehtelisin kuitenkni jos väittäisin, että tuo leikkiminen ei joskus hermostuttaisi.

Pokasaha
Seuraa 
Viestejä1466
Liittynyt16.3.2005
Mummo
Ryhmätyöt on hyvä tapa varmistaa opettajalle virkistävät päivätorkut.

Aivan, krapulainen opettaja ei ole valmistellut tuniaan, antaa ryhmätyön ja näin lintsaa omasta työstään ja saa siitä vielä palkan.

Kansakunta joka kieltää historiansa, häviää maailmankartalta.
Pokasaha

Vierailija

Minä olen usein haaveillut ryhmätöistä, mutta vain kerran olen päässyt ryhmätyöhön ja silloinkin meitä oli vain 3. Ryhmässä syntyi kyllä nopeasti selkeät roolit ja työnjako. Ensin minun tehtäväni oli kaivaa toisen ollessa kuulolla. Kuulopuheiden mukaisesti toinen ryhtyi sitten kitkemään puutarhaa kolmannen tullessa kuulolle. Pian hänkin sitten kuulopuheiden mukaisesti ryhtyi valmistamaan toisen kukkapenkkiä. Tässä vaiheessa minä jöuduin sitten paljain käsin auttamaan molempia toisen istuttaessa omenapuutani paikoilleen käsin äänitorvea hyväksi käyttäen, kolmannen jatkaessa kylvöä toisen kukkapenkissä. Lopulta sitten oli kolmannen pienimpänä kiivettävä valmiiseen omenapuuhun ja sitten olikin minun vuoroni kastella toisen kukkapenkkiä. Olisittepa nähneet ryhmätyömme hedelmiä ja miten molemmat kukkapenkit loistivat ja minunkin omenapuuni tuotti hyvän sadon.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Ryhmätyöt kasvattavat hyväksymään työelämän sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta Niissä opit myös ymmärtämään miksi töitä ei yksinkertaisesti vain tehdä, vaan suurin osa ajasta diskuteerataan.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Mauno
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt19.3.2005

Ryhmätyö tarjoaa sosiaalista aktiviteettiä kaiken yksinäisen puurtamisen rinnalle. Täytyy muistaa että koulu ei ole vain pelkästään työn tekemisesta ja oppimista varten, on myös hyvä olla muuta yleishyödyllistä toimintaa kuten esim. ryhmätöitä. Eihän varsinaisesti esitelmiäkään tarvitsisi mihinkään, mutta niitä on hyvä olla olemassa ihmisten henkilökohtaisten kykyjen parantamiseksi. Oma mielipiteeni on, että nykyajan koulujäjestelmässä kaikenlainen monipuolisuus ja vaihtelu on vain hyväksi, ja tulisi pyrkiä pääsemään eroon nykypäivän muottiin laittavasta, tunnollista ja hiljaista työskentelyä painottavasta koulunkäynnin mallista sen joustamattomuuden ja epäinhimillisyyden vuoksi.

Vierailija

Ryhmätyöt ovat ok vain jos kyse on sellaisesta projekista, jossa on todellakin esimerkiksi kolmen ihmisen työt. Tällöin menee jonkin aikaa projektin hallintaan, mutta lopulta jokainen tekee oman osuutensa. Jos ryhmätyö menee siihen, että säädetään yhtä aikaa jotain juttua tyyliin sopalla 3 kokkia, niin siitä ei tule mitään.

Ärsyttäviä ovat sellaiset 3 hengen työt, joissa jokaisen on tehtävä kaikkia vaiheita koska muuten ei opi jokaisen vaiheen asioita. Tämä on juuri sitä sopalla 3 kokkia. Voihan se harjoitteena mennä, että jutellaan miten asiat kannattaisi tehdä. Mutta sitten kun tehdään, niin pääasiassa yksi tekee ja kaksi säätää tai koheltaa taustalla häiriten sen yhden työtä. Työn tekijä tietenkin oppii myös parhaiten. Eli jos jutellaan niin jutellaan, mutta jokaisen tulisi tehdä oma projekti. Vai onko niin että kouluissa ei olekaan yhtäläiset oppimismahdollisuudet kaikille?

Lisäksi opettaja saattaa laskea sen varaan, että kun yksi todellisuudessa parsii projektin kasaan, niin ei tarvitse opettaa asioita niin paljon, kun heikommatkin oppilaat läpäisevät kurssin siinä ohella, oppivatpa mitään tai eivät.

Ja jos ryhmän tulee vaikka kirjoittaa kalvolle jotain tekstiä, niin yleensä valitaan parhaan käsialan omaava kirjoittaja (tai ainakin käytetään sitä tekosyynä valintaan). Mutta voisi jokainen harjoitella sitä kirjoittamista sitten, jos käsiala on niin huono... Esimerkkinä tämä, on muitakin "parhauksia". Vaikkapa ryhmän johtajana toimiminen tai työn esittely luokan edessä.

Olisi hyvin suotavaa, että Suomessakin olisi enemmän "näytä ja kerro"-tyyppisiä esityksiä eikä niin että lähinnä ryhmän vetäjä kertoo ja muut pitelevät tekelettä ilmassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat