Sairas maailma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uutinen: Asematunnelissa nähtiin taiteilija Pentti Otto Koskisen performanssi, jossa alaston Mika Aalto-Setälä imettää haavoistaan alastomia miehiä. Teos oli osa Nykytaiteen keskuksen Performanssifestivaalia.

Siis, aikuinen mies menee imemään verta toisen miehen itselleen kuppaamista haavoista. Nykytaide voi olla myös sellaista, että maalipurkkeja kaadetaan lattialle sotkuksi. Sen jälkeen kankaalle kuovitaan moottoripyörällä maalia. Nykytaiteen kriitikot haukkovat henkeään, kuinka mahtavaa, kuin harmonista, kuinka tasapainoista, täydellistä, ennenkuulumatonta. Sanat eivät riitä.

Totuus: Sekä nykytaiteilijat, nykytaiteen kriitikot, ja sairaat performanssiesitykset ovat sellaisten sairaitten ihmismielien tuotoksia, jotka eivät kerta kaikkiaan muuhun tässä elämässä pysty. Mielestäni näiden lahkolaisten pitäisi esiintyä vain omissa pienissä sisäpiireissä, koska normaali mies käy töissä ja elättää perhettään. Hän ei ime alastomana verta jonkun muun miehen alastomasta vartalosta jossain asematunnelissa.

-torstai

Sivut

Kommentit (107)

Vierailija
torstai
Totuus: Sekä nykytaiteilijat, nykytaiteen kriitikot, ja sairaat performanssiesitykset ovat sellaisten sairaitten ihmismielien tuotoksia, jotka eivät kerta kaikkiaan muuhun tässä elämässä pysty. Mielestäni näiden lahkolaisten pitäisi esiintyä vain omissa pienissä sisäpiireissä, koska normaali mies käy töissä ja elättää perhettään. Hän ei ime alastomana verta jonkun muun miehen alastomasta vartalosta jossain asematunnelissa.

-torstai

Vai että kaikista vaan taataatasapäitä?! Heh..

Normaali mies, nainen, lapsi, kasvisto, eläimistö, planeetta.. vain hyvää ei pahaa.. ja vai niin..
Normit on sitä varten että erilaisuus voi kohdata ja tuottaa kaikenlaista yhteishyvää. Myös sen että jotkut miehet voi käydä ansiotöissä ja elättää perheensä. Jälkimmäinen ei ole normi. Ihminen on laumaeläin ja lauma yhdessä.

Itse taideteokseen en ota kantaa kun en oo nähny. Kuulostaa mielenkiintoiselta!

Vierailija
torstai
Uutinen: Asematunnelissa nähtiin taiteilija Pentti Otto Koskisen performanssi, jossa alaston Mika Aalto-Setälä imettää haavoistaan alastomia miehiä. Teos oli osa Nykytaiteen keskuksen Performanssifestivaalia.

Siis, aikuinen mies menee imemään verta toisen miehen itselleen kuppaamista haavoista.

Ehkä olet käsittänyt väärin. Ehkä kyseessä ei ollut performanssi vaan pervoromanssi.

Vierailija

Et taida ymmärtää modernia taidetta. Se ei tee muuta kuin tuo keskiöön sen, mikä vuosisadat pidettiin pimennossa. Estetiikka ei oikeastaan koskaan ole ollut tilivelvollinen etiikalle, kyseessä on kategoriavirhe. Mimiikka ja performanssi ovat eri asioita, epiikka ja tragedia ovat eri asioita.

Tuollaiset tapahtumat pyrkivät, vaikket ehkä usko, palauttamaan jotain ajasta, jolloin "muotti", "muoti" ( moda, modaalius) ja yhteiskunta eivät olleet yksilön olemassaolon välttämättömyyksiä. Näin oli mm. antiikissa ja renessanssissa. Burckhardt toteaa renessanssin vaatemodaaliudesta eli (vaatemuodista) kirjassaan Civilization of the Renaissance Italy:

At Florence, indeed, there was a brief period when dress was a purely personal matter, and every man set the fashion for himself, and till far into the sixteenth century there were exceptional people who still had the courage to do so; and the majority at all events showed themselves capable of varying the fashion according to their individual tastes. It is a symptom of decline when Giovanni della Casa warns his readers not to be singular or to depart from existing fashions. Our own age, which, in men's dress at any rate, treats uniformity as the supreme law, gives up by so doing far more than it is aware of. But it saves itself much time, and this, according to our notions of business, outweighs all other disadvantages.

Oli muuten mahtava mesta tuo renessanssiajan Italian seutu, kaikki toimi mitä arvostan: tasa-arvo, luokattomuus, ei ksenofobiaa, taiteet suosiossa, polymatiikka eli moniosaaminen ja -tieteisyys suosiossa. Ikään kuin räjähti kirkon paineesta. Vastaavaa on vähän tällaisessa taiteessa. Tunkeudutaan ulos totisesta torvensoittajuudesta, palvelejuudesta, orjamoraalista Nietzschellä. Toki Italiassa pyrittiin silti kohti muotojen täydellisyyttä, mutta moralisointi ym. oli olematonta elämän henkisissä asioissa.

Eli moderni taide yrittää palauttaa tätä laajempaa olemassaolon piiriä ja yksilöllisyyttä, mikä olisi mahdollisimman uniikkia tai oikeammin ainutkertaista, ei utiliteettiin eli hyötyyn vetoavaa vaan enemmän vapauttavaa, käänteistä mutta ei systematisoitua. Ja tämähän on työkeskeisistä ja kuitenkin usein totisista suomalaisista jotain aivan käsittämätöntä.

Tällainen taide on siis jo lähtökohtaisesti "epämaalaisjärkistä". Mutta kuka sanoi, että taiteen pitäisi olla maalaisjärkistä, jos voidaan osoittaa, että moiset käsitteet ovat kontingentteja eli ei-universaaleja?

Tässä eräs moderni taiteilija, yllättäen amerikkalainen. Kyllä sieltäkin tulee positiivista.

http://en.wikipedia.org/wiki/Barnett_Newman

Vierailija

Tämä on taidetta:

Ja tämä; tässä silmä lepää, ah:

Tämä taas on [size=200:2sr7jyns]SILKKAA PASKAA[/size:2sr7jyns]:

Ymmärrän sen että JOKU siitä modernista taiteesta pitää, mutta itse en enkä edes aio. Olen perinteinen ihminen, kannatan maisemataidetta, selkeitä symboleita, kansallisvaltioita ja vahvaa kulttuuria ja käytännöllisyyttä.

Vierailija

Näköistaiteesta pitävät kaikki eläimellisesti ajattelevat, eli ihmiset, joilla ei ole kykyä abstraktiin ajatteluun.

Vierailija

Mitäpä noita tuomitsemaan, vaikka vastenmielistä onkin. Minun puolestani imekööt vaikka kaiket päivät toistensa perseitä, minä en niihin haaskaa aikaani tai rahaani. Äänestin, että en ota kantaa.

Vierailija
Armitage
Näköistaiteesta pitävät kaikki eläimellisesti ajattelevat, eli ihmiset, joilla ei ole kykyä abstraktiin ajatteluun.

Entäpä, jos vain ei koe täyttymystä näistä abstraktin ajattelun johtopäätöksistä (joiden luonnetta ylipäänsä valottaa erään kanssakeskustelijan allekirjoitus), tai tarkemmin sanottuna ei koe ajatuspolkujensa varrelta löytämiensä oivallusten yltävän painoarvoltaan lähellekään sitä riipivää tyhjyyttä, minkä ne samanaikaisesti (ja ennen kaikkea) paljastavat? Kirjoitin aiemmin jonnekin, miten "Slavoj Zizekin the Pervert's Guide to Cinema onnistuu näyttämään nämä halvat elokuvat, joita olen kurkkuani myöten täynnä, oikeasti mielenkiintoisessa valossa"; tässä tapauksessa kyse oli (mielestäni) halpojen kauhurainojen (mielestäni) halvoista ja kuluneista tempuista, mutta yhtä hyvin sama voisi päteä muuhun taiteeseen.

Valmiiksi harvinaisen nerokkaasti pureskeltuihin tulkintoihin tutustuminen kun on jotenkin viihdyttävää. Itse asiassa se on enemmän, ennen kaikkea terapeuttista, - se on inhoreaktiota pätevämpi siinä, mihin inhoreaktio pyrkii. Tätä tarkoitusta se palvelee niin kauan, kun tulkintoja tuodaan eteen tarjottimella. Sen jälkeen riipivän ja (mielestäni) rehellisesti tylsän ja ankean paskan ajattelu ei taas maksakaan vaivaa, inhoreaktio päihittää siinä rypemisen.

Luultavasti tästä syystä tiettyyn äänensävyyn "taiteilijoista" puhuminen tuo välittömästi mieleeni hemmotellun usein lihavahkon naisen, joka vaatii eteensä jatkuvasti tuotavan kaikennäköistä uutta ja ihmeellistä, jottei naista kyllästyttäisi. Se mikälie nukketeatteri-homomarskitaiteilija näytti juuri tällaiselta. Itse asiassa miellän näiden taiteilijoiden opiskelun juuri tällaiseksi hemmotteluksi - oli se sitten työlästä ahmimista ajoittaisine vaativine ruoanlaittotuokioineen tai ei. Tämä nyt ei tarkoita, etten arvostaisi taiteilijoita, mutta aivan varmasti etsisin pilkan kohteeni juuri niiden joukosta.

Kunhan jatkoin tämän hengessä: http://olemisenporteilla.blogspot.com/2 ... londz.html Annoin ääneni toiselle vaihtoehdolle.

Vierailija

Ei hirveästi innosta "taide taiteen vuoksi". Puhumattakaan kädestäpitelystä maailmankatsomuksessa eli sen tulkitsemisessa mitä taiteilija on halunnut teoksellaan sanoa - etenkin jos teos on itsessään puhdasta kuraa.

Taiteessa itselleni on teoksesta välittyvä tunnelma ja kokemuksen yleinen miellyttävyys tärkeää. Viihdearvo on siis ainoa itselleni merkityksellinen arvo taiteessa. Jos haluan kauhistella pahaa maailmaa tai ihmisten orjuuttamista, katson uutisia tai surffailen ogrishforumille, jossa raakuus pläjäytetään naamalleni ilman turhaa mussutusta ja kädestäpitelyä. Jos haluan katsella paperille räiskittyä maalia ja lapsellisia muotoja, katselen kehitysvammaisten taidetuokion tuloksena syntyneitä töherryksiä.

Memento Mori kirjoitti:

Minun puolestani imekööt vaikka kaiket päivät toistensa perseitä, minä en niihin haaskaa aikaani tai rahaani.

Entä jos maksat veroja ja kyseinen perseenimeskely kustannetaan valtion apurahoilla?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En arvosta sellaista taidetta jossa vaan heitetään maalia purkista kankaalle ja sanotaan että se kuvastaa ihmisen sisintä olemusta. Siinä taiteilija pääsee liian helpolla. Se voi olla tekopyhää. Varsinkin jos teos ei juuri herätä minussa mitään tunteita tai ajatuksia. Jos on liian abstrakti tai järjetön. Kiasmassa on ihan hyviä teoksia, oikein aidolla tavalla syvällisiä. Yksi oli se kylpyhuoneteos jossa laatoituksen takana, seinän välissä, oli täynnä jotain verta ja lihamössöä. Tuollaiset teokset jotka kuvaavat jotakin, joskin jotain aivan kummaa, kiehtovat minua ja niitä arvostan. Niiden eteen pitää nähdä sentään jotain vaivaakin.

Koska en yksinkertaisesti halua saada vaikutteita tai antaa minkään sellaisen teoksen vaikuttaa minuun, joka on tehty tekopyhästi, vaivaa näkemättä. Jos en voi olla varma siitä että taiteilija ei ole teostaan tehdessä ajatellut "lol laitetaa nyt tästä rautalangasta joku kiemura niin ne idiootit pitää sitä jonakin syvällisenä taideteoksena ja antaa rahhaa."

くそっ!

Vierailija
Sakarias
Jos haluan katsella paperille räiskittyä maalia ja lapsellisia muotoja, katselen kehitysvammaisten taidetuokion tuloksena syntyneitä töherryksiä.

Ei kaikki kehitysvammaiset ole älyllisesti jälkeenjääneitä.
Joillakin kehareilla on epätasainen kykyprofiili ja voivat olla hyvin älykkäitä taiteilijoita ja tieteilijöitä.

Se että kaikki taiteilijat eivät tyydy vain kopioimaan orjallisesti näkemäänsä, juurikin se on osoitus luovuudesta.

Memento Mori kirjoitti:
Minun puolestani imekööt vaikka kaiket päivät toistensa perseitä, minä en niihin haaskaa aikaani tai rahaani.

Entä jos maksat veroja ja kyseinen perseenimeskely kustannetaan valtion apurahoilla?

Valtion keskuskomitea päättämään mitä taiteen pitää olla?
Sehän olis kuin jostakin diktatuurista! Jessus..

Mun tietääkseni korkeakouluihin, ei edes taiteellisiin pääse älyllisesti jälkeenjääneet. Että ihan lepo vaan.

Vierailija
Bushmaster
Ymmärrän sen että JOKU siitä modernista taiteesta pitää, mutta itse en enkä edes aio. Olen perinteinen ihminen, kannatan maisemataidetta, selkeitä symboleita, kansallisvaltioita ja vahvaa kulttuuria ja käytännöllisyyttä.

Maakuoppia, riukupaskallakäyntiä päreenvalossa, öitä paljaan tähtitaivaan alla.
Paljon lapsikuolleisuutta, alhaista elinikää, hoitamattomia sairauksia ja vammoja. Viidakon lakeja. Jne.

En allekirjoita.

Nimim. Ihminen

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat