Pakkoruotsi alas. Mihin olisit valmis?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos ajatellaan, että ryhdyttäisiin oikeasti poistamaan pakkoruotsia maastamme, niin miten Sinä olisit valmis tukemaan asiaa oikeasti? Kuinka paljon juuri Sinua ärsyttää pakkoruotsi, jonka voisi muuttaa vapaaehtoiseksi kieleksi yhdessä mandariinikiinan, Saksan, Ranskan, Espanjan, Venäjän, tms. kanssa koulukohtaisesti.

Tunnetko ärsytystä ja kuinka voimakkaasti siitä, että 96% ihmisistä opiskelee 4% vähemmistön kieltä ilman että suurimmalle osalle siitä on koskaan mitään hyötyä. Ajatella, mikäli olisi ollut mahdollisuus valita toisin.. Kuitenkin ruotsalaiset mm. ymmärtävät englantia. Toisaalta, miksi siellä ei opeteta 700 000 suomalaissyntyisen takia suomea, jne....

Keskustelu on vapaata.

Sivut

Kommentit (473)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Rahaa irtoaisi, ja ääni. Aika onkin jo tiukemmassa. Periaatteessa asiasta ei olisi mitään hyötyä, koska minulla on jo virkamiesruåtsin tutkinto hyvillä arvosanoilla, mutta siihen käytetty turha aika nyppii vieläkin.. Moisesta paperista ei ole mitään hyötyä, ellei sitten välttämättä halua lukea pyödässä maitopurkin tuoteselostetta kääntämättä purkkia. Minä en halua.

[edit] tuo "yli 100 euroa" on naurettavan pieni sijoitus sen rinnalla, että pakkoruotsiin pitää käyttää 6 vuotta&kirjat ja lisäksi vielä korkeakoulussa käyttää vuosi+kirjat+tutkintomaksu.

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006

Olen yllä olevien kanssa samaa mieltä: paras tapa olisi äänestää ehdokasta, joka ilmoittaa selvästi ajavansa asiaa.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

En kanskaan tajua että miksi siitä pitäisi maksaa että tämä saatanallinen valitus, jota myös ruotsin kieleksi kutsutaan, poistuisi oppiaineidemme joukosta. Mitä se maksaminen hyvejää? Mihin se auttaa? Kollektiivinen lahjonta kaikille ruotsin opeille kautta maan jotta antavat meille välttävät arvosanat ja unohtavat pitä kokeet? Äänestää vois, sekä politiikassa että jaloillaan luokasta ulos. Eiköhän alkaisi tutkintovaatimukset muuttua kun kursseille ei osallistuisi kuin se kolme ihmistä per vuosikurssi (ne nörtit jotka eivät uskalla kapinoida auktoriteettejä vastaan edes ryhmäpaineen alla.)

Hämmentää.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Äänestämistä haittaa se, että vastapuolen äänestäjät ovat vielä aktiivisempia:

http://www.adressit.com/pakkoruotsi1 (Pakkoruotsi säilytettävä)

Adressi on suljettu, koska adressin 3909 allekirjoituksesta 3226 kappaletta, eli 82,52 %, on lähetetty adressin tekijän käyttämistä IP-osoitteista.

ykskivi
Olen yllä olevien kanssa samaa mieltä: paras tapa olisi äänestää ehdokasta, joka ilmoittaa selvästi ajavansa asiaa.
Vierailija
Denzil Dexter
Äänestämistä haittaa se, että vastapuolen äänestäjät ovat vielä aktiivisempia:

http://www.adressit.com/pakkoruotsi1 (Pakkoruotsi säilytettävä)

Adressi on suljettu, koska adressin 3909 allekirjoituksesta 3226 kappaletta, eli 82,52 %, on lähetetty adressin tekijän käyttämistä IP-osoitteista.

Heh näin oli
Pakkoruotsin poistamisen puolesta oli moninkertainen määrä.

Mikäli tältä foorumilta löytyisi oikeasti innostusta, niin pistetään haisemaan. Olen tosissani ja lupaukseni mukainen mies.

Ps.
Minulle se ei olisi mitenkään uutta. Vain aihe on eri.

Vierailija

Suomalaiset ovat itkeä pillittäneet jo vuosikymmeniä pakkoruotsista. Silti mitään ei tapahdu. Minä vain ehdotan, että laitetaan tapahtumaan. Mikäli innokkaita löytyy, niin saan kyllä apuja vielä muualta. Minulla on valmis, ovela ja asiallinen suunnitelma. Se voisi olla tavattoman hauskaakin

Vierailija

Pitäisi kai aloittaa siitä ettei korkeakoulututkinnoissa vaadita virkamiäsmongerruksen hallintaa.
Se on siksi pakko pitää peruskoulussa pakollisena että kaikilla on samat lähtökohdat, harva tietää kolmannella luokalla, mitä opiskelee isona.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Löytyy varmasti innokkaita. Myös tuolta:

http://www.pakkoruotsi.net

saattaisi löytyä porukkaa jota ei ole yrityksistä huolimatta onnistuttu leimaamaa rasistisiksi kiihkoilijoiksi.

mallas
Mikäli tältä foorumilta löytyisi oikeasti innostusta, niin pistetään haisemaan. Olen tosissani ja lupaukseni mukainen mies.

Ps.
Minulle se ei olisi mitenkään uutta. Vain aihe on eri.

Vierailija

Ruotsinkieli on välttämättömyys jos emme halua olla junttibarbaareja.

Ruotsi on se mikä tekee meistä sivistyneitä ja parempia.

Vi tackar och pockar!

Minä olen kaksikeilinen eli kuulun bättre folkiin.

Vierailija

Mielestäni joku tietty kieli ei tee kenestäkään junttibarbaareja, etenkään, kun Suomen kieli on edistyksellisemmästä päästä. Eihän me mikään vinkuintiaanikansa kuitenkaan olla vaan huipputeknologian maa. Ja kaksikielisyyteenkään ei voida vedota, koska voisihan se toinen kieli olla vaikka Saksa, Ranska, Espanja tai Venäjä.

Mielestäni suurin ongelma pakkoruotsissa on nimenomaan pakollisuus. Esimerkiksi ymmärtäisin, jos olisi säädetty, että ruotsia ja englantia on tarjolla koska halukkaita muiden kielten lukijoita ei ole tarpeeksi ryhmien kasaamiseksi. Lisäksi jos ruotsi ei olisi pakollinen, niin oppilaat voisivat vapaasti valita sen halutessaan, mutta nyt opiskelumotivaatio on alhainen pakkopullamaisuuden vuoksi.

Oli miten oli, kyllähän se tiedetään, että pakkoruotsi on poliittinen päätös. Järkevää lähinnä poliittisen vaikutusvallan lisäämiseksi, mikä ei anna hyvää kuvaa politiikan teosta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Jos kieliä asetellaan tärkeysjärjestykseen niin minusta pakkovenäjä olisi peruteltu monin verroin enemmän kuin ruotsin kieli. On käsittämätöntä ettei tärkeämmän naapurimaan mahdollisuuksia haluta hyväksyä. Kielitaito on surkea este yhteistyölle.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
fenomenologi
Pitäisi kai aloittaa siitä ettei korkeakoulututkinnoissa vaadita virkamiäsmongerruksen hallintaa.
Se on siksi pakko pitää peruskoulussa pakollisena että kaikilla on samat lähtökohdat, harva tietää kolmannella luokalla, mitä opiskelee isona.

Ihmiset valitsevat normaalisti eri kieliä, pitkiä ja lyhyitä kursseja. Esimerkiksi matematiikan pitkä oppimäärä avaa monia opiskelumahdollosuuksia, mutta pitkä matematiikka ei kuitenkaan ole pakollinen. Samasta syystä ei tarvita pakkoruotsiakaan. Jos ei osaa ruotsia, ei se sulje mitään pois. Ulkomaalaiset saavat yliopistoissa vapautuksen ruotsista. Sama vapautus on koskettava suomalaisiakin. Emmehän me mitään orjia olla.

-

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
ykskivi

Ei se taida riittää. Kun suomenruotsalaiset lahjoittavat muutamille ministereille pikkuisen summan rahaa, ei hallitus tee ehdotusta pakkoruotsin poistamiseksi eikä kansanedustajat voi päättää.

RKP on aina hallituksessa (yli 30 vuotta yhtä mittaa) oli vaalit millaiset tahansa. Yksinkertaisesti Suomessa ei demokratia toimi. Sitten joku irvailee Venäjän demokratialle tai oikeammin sen puutteelle, vaikka Suomen silmässä on malka.

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat