"Normaalin" rajat

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Niin. Missä se menee? Millaista käyttäytymistä voi pitää normaalina?

Ymmärrän kyllä että kyseessä on kovin subjektiivinen asia ja jokainen yksilö märittelee normaaliuden eri tavalla. Mutta kyllä nyt jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen kykenee vetämään rajat normaalin ja epänormaalin käyttäytymisen välille. Paitsi minä en...

Tarkoitan normaaleilla rajoilla nyt sitä, että millaista käytöstä tulee sietää? Milloin on noustava puolustamaan itseä ja milloin on asia syytä kuitata olan kohautuksella? Nimen omaan tarkoitan suhteessa toisiin ihmisiin. Millaisista asioista ihminen voi (saa) traumatisoitua ja milloin ihmisellä on oikeus olla katkera toiselle ihmiselle?

Mihin te vedätte rajan loukkaavan ja epäkunnioittavan käytöksen välille? Missä menee se raja, jolloin on syytä reagoida toisen käyttäytymiseen sanallisesti tai jopa fyysisesti? Kuinka synkkä on oltava lapsuuden että siitä voi myöhemmällä iällä tuntea katkeruutta? Milloin on parisuhteessa kunnioitettava toisen asettamia rajoituksia? Kuinka rankkaa tekstiä tulee sietää ystävältä (toistuvasti?) Mistä asioista saa tuntea suuttumusta, vihaa ja surua?

Hitto kun tätä on vaikea selittää... Toivon ajatuksianne ja mielipiteitänne asiasta jotta voisin jäsennellä hieman tarkemmin tätä kieltämättä vielä raakiletasolla olevaa ajatusta. Ja korostan edelleen, että ymmärrän yksilöiden väliset erot, jotkut loukkaantuvat helpommin kuin toiset. Mutta missä menee se viiva jonka ylittäjälle saa sanoa ja jonka ylittäjää kohtaan saa tuntea negatiivisiä tunteita?

Mikä on se viimeinen pisara?

Olisko tää aihe kuulunut vapaaseen sanaan?

Ja jos ykskään perkeleen bonobolinkki ilmestyy tähän ketjuun niin katson sitä tyyppiä pahalla silmällä ja mädätän sen ens kesän pottu- ja mansikkasadon!!!

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (46)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen miettinyt samaa! Ja joutunut kriisiin. Siinä väittelyssä tuli tuo ongelma esille. Minä en tiedä, en osaa sanoa. Harmittaa. Toki tähän voisi jotain ympäripyöreää paskaa heittää että "ei ole mitään normaalia ja kaikki vaan on niinkuin on eikä ole moraalia olemassa ja kyse on vain sovituista pelisäännöistä sun muuta shittiä ja erilaisista ihmisistä ja jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on jne jne jne" mutta ei tuollainenkaan ajattelutapa johda mihinkään. Minä todella kaipaisin jotain jämptejä selkeitä sääntöjä jostain, tippuisipa taivaasta lakitaulut joiden tietäisi olevan oikeassa, eikä kyse olisi vain vitun mielipiteistä. Täällähän sekoaa kun kaikki toitottaa sitä nykyajan muotihokemaa että "minä elän niinkuin tahdon, minua ei määräile kukaan" ja "kyse on vain mielipiteistä"..

くそっ!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Ronron
"ei ole mitään normaalia ja kaikki vaan on niinkuin on eikä ole moraalia olemassa ja kyse on vain sovituista pelisäännöistä sun muuta shittiä ja erilaisista ihmisistä ja jokaisella on oikeus olla sellainen kuin on jne jne jne" mutta ei tuollainenkaan ajattelutapa johda mihinkään. Minä todella kaipaisin jotain jämptejä selkeitä sääntöjä jostain, tippuisipa taivaasta lakitaulut joiden tietäisi olevan oikeassa, eikä kyse olisi vain ***** mielipiteistä. Täällähän sekoaa kun kaikki toitottaa sitä nykyajan muotihokemaa että "minä elän niinkuin tahdon, minua ei määräile kukaan" ja "kyse on vain mielipiteistä"..

Mä olen sun kanssa samaa mieltä! Jotain konkretiaa tähän hommaan tarvitaan.

Elekää sitte jos ja kun ja toivottavasti vastatessanne harrastako tollasta Ronronin sanomaa ympäri pyöreetä shaittia, niin kuin yritin jo tuossa avauksessani sanoa. Kertokaa omia konkreettisia esimerkkejänne vaikka mielummin.

Hämmentää.

Vierailija

Erittäin hankala kysymys. Tähän en löydä vastausta. Oman kokemukseni mukaan ystäviltä tulee takuulla hyvinkin rankkaa ja epäkunnioittavaa tekstiä - ei tosin lähtökohtaisesti meikäläisen korviin, ja jos kyseessä on nainen. (Poikajoukossa se olisi pelkkää huumoria. ) Tiedä sitten, pitääkö sitä pitää normaalina pelkästään yleisyytensä vuoksi. Samoin on hankala määritellä, onko vihaa ja kaunaa tihkuva vuodatukseni jostakusta tutustani kovin normaalia, jos tuttuni on saanut sen selville kolkkaamalla postinjakajan ja tutkimalla kirjeystävälleni lähettämäni postin; voihan tuo vaikka ollakin normaalia, jos normaalia mitataan yleisyyden mukaan, vaikka ihmiset eivät pitäisikään sitä normaalina, koska eivät useimmiten tietäisi sellaisen tapahtuvan. Tuttuni toiminta ei ainakaan olisi normaalia, voin melkeinpä vakuuttaa...

Öh, jep, varsinaisia näkemyksiä odotellessa...

Vierailija
Vatkain

Mihin te vedätte rajan loukkaavan ja epäkunnioittavan käytöksen välille?

jos ihminen on laskelmoiva valehtelija
ja tunteeton toisen tunteita kohtaa...
(psykopaatillehan tämäkin on muuten normi käytöstä)

Vatkain
Missä menee se raja, jolloin on syytä reagoida toisen käyttäytymiseen sanallisesti tai jopa fyysisesti?

parisuhteessa voi reagoida helpostikkin
ja raivota...
mutta turpaan vetäminen on hyödytöntä
koska jos toinen on psykopaatti et siihen saa
hakattua tunteita ja välittämistä edes lekalla...

nakkikioski jonossa jos taas saa nyrkistä
päähän järki sanoo että turhaa mekastusta...
tuntemattomat tappelee kännissä ja aamulla
ei edes muista miksi...

Vatkain
Kuinka synkkä on oltava lapsuuden että siitä voi myöhemmällä iällä tuntea katkeruutta?

katkeruutta ihmiset tuntee vähäisitäkin jutuista
joten lapsuuden karmeuksia varmaan monikin kelaa
katkerana... vaan turhaan...
ei se auta vaikka kuinka vihaisi juoppo isää joka
hakkas äidin lapset...
se ei muuta tapahtunutta...

itselleni on käynyt jonkinlaisia paska juttua
joita voisin katkera kelata...
mutta olen itse ainakin tajunnut että helpotusta
elämään tulee kun lopettaa tekosyiden miettimisen...
"siksi olen tälläinen kun minulle kävi niin"
olen päässyt paskajutuista yli kun olen tajunnut
että toisessa tilanteessa olisin voinut joskus toimia
itsekkin varsin kusipäisesti...

Vatkain

kaverisuhteessa minulle valhe ja varsinkin
seläntakana pelaaminen...
oman vaimon suhteen en usko että sitä on...
ennen luulin... mutta nykyään jo epäilen että onko sitä...

Vierailija

Häviää työelämässä.

Normaalin raja menee mulla siinä,kun joudun puuttumaan työni puolesta joidenkin ihmisten keskinäisiin selkkauksiin..
Olen rauhaa rakastava ja yritän välttää kaikenlaista konfrontaatiota.Välillä paremmin. Ja huonomin yleensä.

Normaalin raja ylitetään siinä vaiheessa, kun ruvetaan ihmettelemään kanssaihmisen elämää, ja oma kiva, tasainen elämäkin mutkistuu, miettiessä toisen tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.

Välillä työssä tulee kauheita tilanteita vastaan ja silloin odottaa että työkaverit kykenevät tekemään päätöksiä normaaliuden rajoissa.Mutta aina ne ei....vain,

Vierailija
Vatkain
Niin. Missä se menee? Millaista käyttäytymistä voi pitää normaalina?

Ymmärrän kyllä että kyseessä on kovin subjektiivinen asia ja jokainen yksilö märittelee normaaliuden eri tavalla. Mutta kyllä nyt jokainen maalaisjärjellä varustettu ihminen kykenee vetämään rajat normaalin ja epänormaalin käyttäytymisen välille. Paitsi minä en...

Tarkoitan normaaleilla rajoilla nyt sitä, että millaista käytöstä tulee sietää? Milloin on noustava puolustamaan itseä ja milloin on asia syytä kuitata olan kohautuksella? Nimen omaan tarkoitan suhteessa toisiin ihmisiin. Millaisista asioista ihminen voi (saa) traumatisoitua ja milloin ihmisellä on oikeus olla katkera toiselle ihmiselle?

Mihin te vedätte rajan loukkaavan ja epäkunnioittavan käytöksen välille? Missä menee se raja, jolloin on syytä reagoida toisen käyttäytymiseen sanallisesti tai jopa fyysisesti? Kuinka synkkä on oltava lapsuuden että siitä voi myöhemmällä iällä tuntea katkeruutta? Milloin on parisuhteessa kunnioitettava toisen asettamia rajoituksia? Kuinka rankkaa tekstiä tulee sietää ystävältä (toistuvasti?) Mistä asioista saa tuntea suuttumusta, vihaa ja surua?

Hitto kun tätä on vaikea selittää... Toivon ajatuksianne ja mielipiteitänne asiasta jotta voisin jäsennellä hieman tarkemmin tätä kieltämättä vielä raakiletasolla olevaa ajatusta. Ja korostan edelleen, että ymmärrän yksilöiden väliset erot, jotkut loukkaantuvat helpommin kuin toiset. Mutta missä menee se viiva jonka ylittäjälle saa sanoa ja jonka ylittäjää kohtaan saa tuntea negatiivisiä tunteita?

Olisko tää aihe kuulunut vapaaseen sanaan?

Ja jos ykskään perkeleen bonobolinkki ilmestyy tähän ketjuun niin katson sitä tyyppiä pahalla silmällä ja mädätän sen ens kesän pottu- ja mansikkasadon!!!

Siinä vaiheessa kun kokee loukkaavaksi, niin ilmaisee asian. Sanoo, ettei pitänyt ja toinen voi näin ollen selventää jollei tarkoittanut sitä! Eikä anna kasvaa kärpäsestä härkästä.

Vierailija

Normaali ihminen on puoliksi mies ja puoliksi nainen. Normaali ihminen on vain tilastollinen käsite ja siten ainoastaan keskiarvo epänormaaleista.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Tietenkin normaalin voi määritellä, ja se on jo tehty. Normaalia käytöstä esimerkiksi on enemmistön käytös. Kaikki muu on epänormaalia.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Teekkari
Tietenkin normaalin voi määritellä, ja se on jo tehty. Normaalia käytöstä esimerkiksi on enemmistön käytös. Kaikki muu on epänormaalia.

Mutta ei kai ole niin että enemmistöön kuuluvat tekevät kaiken niinkun muu enemmistö? Kaikki tekee eri asioita vaikka olisikin enemmistöä, ja enemmistöön kuuluvatkin ovat erillisiä ihmisiä jotka poikkeavat toisistaan.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Kuinkahan monta ihmistä löytyy jotka uskaltaa sanoa olevansa epänormaaleja, ja kuikahan moni oikeasti on sitä?

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
deep'n'dark
Kuinkahan monta ihmistä löytyy jotka uskaltaa sanoa olevansa epänormaaleja, ja kuikahan moni oikeasti on sitä?

Netissä suurin osa sanoo olevansa epänormaali, ja on jotenkin ylpeä siitä. Livenä voi olla toisin, en tiedä. Kai siitäkin on tullut muotia kaikkien House-sarjojen myötä.

くそっ!

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005
Ronron
deep'n'dark

Netissä suurin osa sanoo olevansa epänormaali, ja on jotenkin ylpeä siitä. Livenä voi olla toisin, en tiedä. Kai siitäkin on tullut muotia kaikkien House-sarjojen myötä.

Yks asia on olla erikoinen ja toinen epänormaali.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
deep'n'dark
Ronron
deep'n'dark

Yks asia on olla erikoinen ja toinen epänormaali.

Nojoo.. mutta epänormaalinakin pitävät itseään.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat