Omatekoinen ABS-jarrujärjestelmä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Akseleihin tunnistimet joista saatu tieto rajoittaa jarrutusta renkaiden lukkiutuessa. Katsastusasemalla eivät ehkä tykkää? Mitä tässä täytyy ottaa huomioon? Mikähän tunnistusmenetelmä olisi hyvä ja tarkka? Olen miettinyt samankaltaista kuin millä pallohiiren akselien pyöriminen tunnistetaan, eli valon pätkiminen reikäisellä pyörivällä kiekolla. Ir-led varmasti kestää luotettavan pitkään niissäkin olosuhteissa. Auton sisälle voisi laittaa säätimen, jolla ABSia saa säädettyä on ja off tilojen välillä.

Kysynkin nyt vain, mitä minun tulee ottaa huomioon? Onko tämä turhan vaarallista?

Kommentit (11)

Vierailija

Noh, että onko omatekoisten jarrujen väsääminen vaarallista. Onkohan yleisellä tiellä sellaisella masiinalla ajo vaarallista. Itse väitän, että on.

Vierailija

http://www.xrv.org.uk/forums/showthread.php?t=23753

Tuolla on juttelua teemasta

http://www.sundaram-clayton.com/abs/absfaq.htm

Tuolla myös asennussarjoista, joita on kaupan.

Aftermarket ABS systems

To the best of my knowledge, there's no such thing. A few years back a couple of companies tried to market what they called ABS systems that could be retrofitted to any vehicle. The product was a cylinder with a pressure-relief valve in it. The idea was that you inserted this system into the brake circuit somewhere. When you stomped on the brakes - symptomatic of locking up the wheels - the pressure relief valve opened and bled off some brake fluid into the cylinder, thus lowering the braking pressure being sent to the wheels. The idea was to take the "spike" off the initial push of the brake pedal so it wasn't ABS at all. The whole idea of putting something like this into a brake circuit makes me shudder - I wouldn't want to be the person trying to get their insurance and medical claims through after an accident when the investigators found one of these contraptions in their brake line!

http://www.carbibles.com/brake_bible.html

Vierailija

Noissa omatekoisissa jarrujärjestelmissä on se perusvika, että voi olla aika vaikea selittää vakuutusyhtiölle, että ne jarrut toimivat 100%:sti.

Vierailija
murjaani
Noissa omatekoisissa jarrujärjestelmissä on se perusvika, että voi olla aika vaikea selittää vakuutusyhtiölle, että ne jarrut toimivat 100%:sti.

Ei ole mitään selittelemistä siinä vaiheessa, jos menee katsastuksesta läpi, ts. ovat luvalliset/hyväksytyt.

Vierailija

Apujärkät kehitettiin keskivertokuskeille, siis niille joilla on varaa ostaa ne. Ei niille joiden kyvyt eivät riitä sen paremmin ajamiseen ja apulaitteiden ostamiseenkaan.

Keskivertokuski kun voi turvallisemmin imettää, polttaa tupakkaa ja puhua kännyynsä samaan aikaan ja miettiä ostoslistaansakin. Sitten kun jono äkkiarvaamatta stoppaa, hänen paniikkijarrutuksensa ei vie turmioon, myös lasta, josta kasvaa uusi autonostaja, joka omaksuu yhtä hölmön ajotavan.

http://www.youtube.com/watch?v=MjjMdHQA ... re=related

Vierailija

ABS tehtiin alunperin jarrutuksissa huojumaan alkavaan raskaaseen kalustoon, mutta kun sen markkinointi kevyeen kalustoon kävi, niin sinne vain.

Tilanteet normaaliliikenteesä hyvin harvoin sisältävät kaksi erikitkaista uraa, jolloin säätösysteemistä saa hyötyä. Joskus täysi jarrutus auton luistaessa on tehokas tapa ja kylkiluisto voi pelastaa sekin. Vakautusjärkkä pyrkii oikaisemaan luiston.

Nykyisin on myynnissä jopa urheiluauhtoja vakautusjärkillä, jolloin sen urheilullisuus on liikennevalokiihdytyksiin sopivaa. Siihen voi virittä Corollankin, halvemmalla.

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1557
Liittynyt12.4.2005
tietää
ABS tehtiin alunperin jarrutuksissa huojumaan alkavaan raskaaseen kalustoon, mutta kun sen markkinointi kevyeen kalustoon kävi, niin sinne vain.



Lukkiintumaton jarrujärjestelmä kehitettiin alunperin lentokoneita varten. Tarkkaa ajankohtaa en tosin muista, muistelen, että joskus 1930-luvulla. Järjestelmästä tuli siellä vakiovaruste 1960-luvulla, ja sitä kokeiltiin menestyksellisesti autoissakin. Loppu onkin sitten lähihistoriaa.

Vanha jäärä

Uusimmat

Suosituimmat