Miksei jotkut erota vasenta oikeasta?

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tiedän monia ihmisiä joilla menee vasen ja oikea sekaisin. Kuinka tämä on mahdollista? Ei mitään kehareita, ihan normaaleja ihmisiä. Yksi niistä on äitini. Kyllä hän ne tietää, mutta sekoittaa. Joskus vahingossa sanoo liikenteessä että käänny tästä oikealle, ja kun käännyn, hän toteaa että eikun hittolainen, tarkoitin vasemmalle.. lisäksi yksi tuttu ei taida edes oikeasti osata niitä. Ei siis tiedä, kumpi on oikea ja kumpi vasen. Miten ihmeessä tälläinen on mahdollista, itse ainakin olen tiennyt nuo suunnat niin kauan kuin muistan, aivan pienestä asti. Eihän niitä voi sekoittaa, niitä tarvitsee hyvin usein elämässä, luulisi että niihin ajan kanssa väkisinkin assosioituu tietty automaattinen hahmotus, että vasen on tuolla vasemmalla ja oikea tuolla oikealla. Minä ainakaan en ikinä, mitenkään, missään tilanteessa voisi noita sekoittaa. Johtuuko tuo jostain aivojen kehityshäiriöstä vai ihan vaan siitä ettei koskaan ole oikeasti viitsinyt opetella? En tiedä miten tuokaan on mahdollista, oikea ja vasen kun ovat niin perus asioita että niitä ei oikein voi olla opettelematta.

くそっ!

Sivut

Kommentit (40)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Vähän samantapainen juttu kuin se, että jotkut eivät näytä oppivan mihin suuntaan hillopurkit ja limupullojen korkit aukeavat. Vasenkätisiä kierteitä tulee harvemmin vastaan, paitsi joissakin koneissa.

Sen ymmärrä, että joskus voi vahingossa lipsahtaa esim. tietä neuvoessa.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

No tuollainen minä juuri olen. Aina pitää pysähtyä miettimään että kumpi nyt olikaan kumpi, kyllä sen sitten muistaa mutta se ei automatisoidu kirveelläkään. Sama ongelma on äidilläni. Taitaapi olla geneettistä.

En meinaa myöskään erottaa poliittista vasemmistoa oikeistosta, liittyneekö tuohon.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Ehkäpä siihen ei keskity oppimismielessä. Pitäisi kai pysähtyä, ja selvittää itselleen että miksi asiat tapahtuu näin. Se hetki kun kestää vain sen kokeilun verran, eli kun ensin vääntää väärään suuntaan, niin korjaa vain virheensä vääntämällä toiseen suuntaan, sen enempää ajattelematta.

Ottaisi itselleen referenssin vaikka kellotaulusta, ja ajattelisi että korkki tai mutteri aukeaa vastapäivään, ja kiristyy myötäpäivään.
Harjoittelisi sen asian. Sillähän sitä oppii.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Vierailija

Olisko kyseessä henkilöt, jotka ei oo käyny inttiä vemppaamatta? Siellä kun harjoitellaan tuota vasen-oikeaa enemmän kuin missään muualla.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Saatan minäkin sanoa että vasemmalle vaikka pitäisikin mennä oikealle. Sitä sattuu kun on ajatuksissaan tai muuten vaan. kyllähän sitä joskus muissakin asioissa tulee sanottua mitä ei pitäis tai olisi aikeissa. Ei se mikään maailmanloppu ole jos käskee kääntymään vasemmalle mutta neuvookin vahingossa oikealle, kyllä sitä sieltä oikealtakin pääsee oikeaanpaikkaan kun tekee vaan u-käännöksen.

Sammakoitahan monilta helposti pääsee, niin multakin. Ei se vasen ja oikea juttukaan ole mikään immuuni sammakoiden päästelyltä. Sitä voi sattua ihan missä vaan.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

SamBody
Seuraa 
Viestejä5793
Liittynyt3.5.2008
EvilSmurf
En meinaa myöskään erottaa poliittista vasemmistoa oikeistosta, liittyneekö tuohon.

Sama juttu, erityisesti Paavo Lipponen ja Kokoomus tahtoivat mennä jatkuvasti sekaisin. Mikähän minussa on vikana?

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija

Aikoja sitten aamu-TV:ssä oli juttu lukihäiriöstä, ja siinä todettiin tuon suuntien sekaisin menemisen olevan yleistä lievässä lukihäiriössä. Sekä äidilläni että minulla tämä vaiva on, muttei lukemiseen, kirjoitukseen tai kuullun ymmärtämiseen liittyviä ongelmia. Meille on muutenkin yleistä, että väsyneenä tai muuten huonosti keskittyessä tarkoitetun sanan sijaan tuleekin sanottua joku väärä mutta samaan assosioituva sana, esimerkiksi keittää <-> paistaa, jääkaappi <-> pakastin, marja <-> hedelmä.

Osaan muuten avata korkkeja vaistomaisesti eli korkki vaan käteen ja tiedän heti mihin suuntaan kääntää, mutta jos joku toinen kysyisi että mihin suuntaan, niin en kyllä osaisi sanoa miettimättä.

H
Seuraa 
Viestejä2622
Liittynyt16.3.2005
Ronron
Tiedän monia ihmisiä joilla menee vasen ja oikea sekaisin. Kuinka tämä on mahdollista?

Ei ne varmasti useimmila mene sekaisin vaikka siltä vaikuttaa. Suusta vain tulee väärä sana tai kuultu assosioituu väärin.

Hallitsen kaikissa omissa toimissani mainiosti oikean ja vasemman, mutta kommunikaatio menee usein pieleen. Käskettäessä kääntymään vasempaan saatankin kääntyä oikeaan tai voin neuvoa samalla tavoin pieleen. En tiedä pannuskeinoa. Tuskin sellaista onkaan, sillä edes ennakointi ei auta. Homma vaan menee pieleen juuri sillä hetkellä, kun sana tulee suusta.

Vierailija

Oikeata ja vasenta ei kuulukkaan välittömästi erottaa toisistaan. Niiden kanssa munailu kuuluu asiaan.
Kaikki vaan munailemaan mukaan...

Vierailija

Oikea ja vasen, siis niinkun suuntina, menee kyllä meikäläiseltä sekaisin lähes joka kerta, ellei asiaan ihan oikeasti keskity.

Purkit, pullot, ja mutterit sen sijaan on alkanu mennä ohan oikein, vaikka pitäisi, esim ruuveja, avata hankalassa asennossa itse väärinpäin jostain. Näihin jälkimmäisiin auttoi kun kaveri joskus sanoi että ajattele viinapulloa..

Oikealle ja vasemmalla pitäis vielä keksiä jotain yhtä pettämätöntä..

Vierailija

Inssissä minulle kävi niin, että inssi sanoi vasemmalle. Minä ryhmityin ja tajusin kääntyessäni, että olen menossa oikealle.
Se oli vain jännityksen syytä, mutta joskus menee suunnat sekasin.

Vierailija
Ronron
Tiedän monia ihmisiä joilla menee vasen ja oikea sekaisin. Kuinka tämä on mahdollista?

En ole asiantuntija, mutta Ronronin asia on ihan asiallinen. Exäni oli muuten fiksu nainen, mutta hänellä meni joskus oikea ja vasen sekaisin ja yhdessä monesti naurettiin tätä. Olisi kiva, mikäli oikea asiantuntija osaisi vastata tähän. Syitä voi olla useita.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Olli V
Olisko kyseessä henkilöt, jotka ei oo käyny inttiä vemppaamatta? Siellä kun harjoitellaan tuota vasen-oikeaa enemmän kuin missään muualla.

Ei auta, intissä oli yksi kaveri joka ei koskaan oppinut oikean ja vasemman eroa. Ehkä eräs syy saattaisi olla kaksikätisyydessä; henkilöllä on kaksi yhtä hyvää kättä joista kummastakaan ei ole referenssikädeksi.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Ollessani seitsemän tai kahdeksan vanha jäi oikean käteni sormet junan vessan oven väliin. Keskisormen kynsi jäi vähän epämuotoiseksi, ja sen jälkeen tiesin vuosikaudet oikean ja vasemman vain käsiäni vilkaisemalla. Kunnes sitten parikymmentä vuotta myöhemmin vasemmankin käden keskisormi viottui, sen jälkeen sekin kynsi on epämuotoinen. Vaikka se on eri tavalla epämuotoinen, silti huomasin että piti taas ajatella vasenta ja oikeaa, ei käynyt ihan vaan vilkaisemalla.
Tämä on ihan melkein totta.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat