Taas niistä aukoista...

Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Tuossa kirjoittelinkin tämän jo tuohon 'valonnopeuden ylitys' säikeeseen, mutta luulen että turha jorina jää siellä huomioitta. Joten, päätin piristää aihetta aivan omalla avauksella.

Asiaan..

Olen ajatellut asian niin, että massan pyöriessä hurjaa vauhtia mustassa aukossa, saa myös avaruuden geometrian kiertymään ympärilleen.

Tästä seuraa se, että napojen suppilomaisista kohdista, säteily pääsee purkautumaan helpommin pois, sillä avaruus ei kierry siellä niin vahvasti. Mustan aukon oma painovoima vaikuttaa napa-alueilla suurimmilta osin, joten se sallii säteilyn purkautumisen juuri napa-alueilta. Eli pelkkä painovoima ei pidä nähtävästi valoa otteessaan, vaan siihen vaikuttaa osaltaan avaruuden kiertyminen. Valo punoutuu spiraalimaisesti aukon ympärille, ja aukon vetovoima lukitsee valon itseensä. Tästä tapahtumahorisontin äärirajat.

Ympärille kiertynyt avaruus taas taivuttaa valon ympärilleen, ja aukon massiivinen painovoima osaltaan pitää huolen että valo jää 'tapahtumahorisontin' sisäpuolelle pääsemättä sieltä pois.

Mustan aukon massan kasvaessa, sen 'halkaisija' kasvaa ja pyörimisnopeus hidastuu. Kun avaruuden kietyminen ei ole enää tarpeeksi vahvaa, alkaa aukko natisemaan liitoksissaan, ja tapahtumahorisontin pieneneminen aiheuttaa tolkuttoman räjähdyksen, jota edeltää jonkunlainen näkyvä efekti, kuten erittäin vahva säteily ympäriinsä kun materia pääsee valloilleen. (Big Bang?)

Materia purkautuu ympäriinsä, ja jäljelle jää pieni massaltaan mustan aukon alku, joka alkaa aikojen saatossa taas kasvaa massaltaan. Sykli.

Arvailua ja järkeilyä.. Tiedän että jonkun päässä polttelee joku 'kirjoitettu' oppi, jolla olisi helppo kumota tämäkin, mutta onko se 'kirjoitettu' oppi sen viisaampaa jos todenperää ei tiedetä.. Spekuloidaan yhdessä.

Onko yhtään asiaa puoltavaa mielipidettä? Kuolen uteliaisuuteeni saada tappavan tylyttävää kommenttiä paskanjauhannastani.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Kommentit (4)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Maalaisjärki
Onko yhtään asiaa puoltavaa mielipidettä? Kuolen uteliaisuuteeni saada tappavan tylyttävää kommenttiä paskanjauhannastani.

No vastataan nyt sitten jotain, vaikken ole asiaan juuri perehtynytkään. Minun maalaisjärkeni sanoo, että mustan aukon ja neutronitähden aine on ihan samaa neutronimassaa.
Musta aukko on vain suurempi kuin neutronitähti.

Koko tähti on siis vain yksi suuri atomiydin.

Jos kerran musta aukko pyörii suurella nopeudella, voisi kuvitella, että sen "päiväntasaajalta" irtoaa enemmän ainetta kuin navoilta.

derz
Seuraa 
Viestejä2431
Liittynyt11.4.2005
Ertsu
Maalaisjärki

No vastataan nyt sitten jotain, vaikken ole asiaan juuri perehtynytkään. Minun maalaisjärkeni sanoo, että mustan aukon ja neutronitähden aine on ihan samaa neutronimassaa.
Musta aukko on vain suurempi kuin neutronitähti.

Todennäköisesti mustan aukon ydin on kvarkkigluoni/mitälie-plasmaa. Erittäin tiheätä ainetta siis; paljon tiheämpää kuin neutronitähti.
Itse veikkaan Planckin tiheyden puolesta = n. 5,1*10^96 kg/m^3.
Neutronitähden tiheys = n. 8,4*10^16 - 10^18 kg/m^3.

http://en.wikipedia.org/wiki/Planck_density
http://en.wikipedia.org/wiki/Neutron_star

∞ = ω^(1/Ω)

Vierailija

Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että kun ja jos neutronitähti posahtaa, niin mustanaukon ainoana tehtävänä on uudelleenladata tähti taas toimintakuntoon. Tähti tarvitsee hyvin hyvin paljon energiaa toimiakseen joten mustanaukon ainoana tehtävänä on imuroida materiaa sisuksiinsa ja kaikki materia käy. Tarvittavan aineen ollessa kasassa (tankki täynnä), tähti taas kiinteytyy palavaksi aineeksi ympäristönsä iloksi.

Tällanen vastaus..

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006
jazz is dead
Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että kun ja jos neutronitähti posahtaa, niin mustanaukon ainoana tehtävänä on uudelleenladata tähti taas toimintakuntoon. Tähti tarvitsee hyvin hyvin paljon energiaa toimiakseen joten mustanaukon ainoana tehtävänä on imuroida materiaa sisuksiinsa ja kaikki materia käy. Tarvittavan aineen ollessa kasassa (tankki täynnä), tähti taas kiinteytyy palavaksi aineeksi ympäristönsä iloksi.

Tällanen vastaus..

Ei miksi, vaan miten.. Kuinka musta aukko toimii..

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Uusimmat

Suosituimmat