Montaako kieltä osaat?

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Niinkunettäsiis sillain kohtuullisen hyvin. Että tulee toimeen muiden ihmisten kanssa. Tai että saa työt tehtyä. Itse en osaa kuin ammattisanaston. Paitsi suomea melko hyvin.

Sivut

Kommentit (78)

Vierailija

Vastasin neljää, vaikka saksa on vähän kiikunkaakun nykyään. Arkisista asioista pystyn kuitenkin saksaksi keskustelemaan. Suomea puhun äidinkielenä ja ruotsia ja englantia sujuvasti.

Vierailija

Liian vähän! Äidinkieleni on ruotsi (alkuaan virolainen rannarootsi, nykyisin suomenruotsi) ja lisäksi osaan suomea, venäjää ja norjaa. Mutta esim. englanti on meikäläisellä jostakin syystä kovin vaikeata ja sitä haluaisin osata paremmin, mutta eihän vanha koira enää istumaan opi! Aikoinaan osasin myös välttävästi/kohtuullisesti saksaa, mutta se on nykyään käytön puutteessa totaalisesti ruostunut.

Itse pidän suurena rikkautena monikielisyyden, sitä helpompaa ja antoisampaa on elämä mitä enempi kieliä hallitsee.

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Etkö sinä Snaut sitten viroa osaakaan?

Minä voin sanoa osaavani kolmea kieltä, suomea, ruotsia ja englantia, niistäkin kaksi viimeistä on kaukana täydellisestä. Samoin kuin edellisillä, saksa on unohtunut. Osaan ehkä sanoa jotakin, mutta kun siihen vastataan, ei tule mitään.

Olisi hienoa osata kieliä, olen erilaisilla kursseilla opetellut venäjää, ranskaa ja espanjaa, mutta en todellakaan voi sanoa osaavani niitä edes välttävästi.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Niin montaako?"

Mitä kieltä tuo mahtaa olla?

Arveleisin, että oikea kysymyksen muoto voisi olla:
Kuinka useaa kieltä hallitset?

asdf saa sitten antaa tyylipisteet.

Itselläni on joissain laivaremonttitöissä ollut käytössä ainakin n+1 kieltä. No joka tapauksessa ruotsalaiset luulevat minun olevan affenamaalainen. Hiukan noloa. Tai sitten ei.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
kytoann
Etkö sinä Snaut sitten viroa osaakaan?

Minä voin sanoa osaavani kolmea kieltä, suomea, ruotsia ja englantia, niistäkin kaksi viimeistä on kaukana täydellisestä. Samoin kuin edellisillä, saksa on unohtunut. Osaan ehkä sanoa jotakin, mutta kun siihen vastataan, ei tule mitään.

Olisi hienoa osata kieliä, olen erilaisilla kursseilla opetellut venäjää, ranskaa ja espanjaa, mutta en todellakaan voi sanoa osaavani niitä edes välttävästi.

Oho, tuo viro unohtui niin tuttuna. Tottamaar sitä osaan mutta täytyy myöntää, että kyllä sekin on nykyisin käytön puutteessa ruostumaan alkanut! Eesti keelt ma räägin ja kirjutan hästi aga inglise keelt ma ainult räägin natuke!

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Eesti keelt ma räägin ja kirjutan hästi aga inglise keelt ma ainult räägin natuke!"

Samantapainen ongelma minulla. Opiskelin Eestinkielisestä
"Lukksepa tööt"-raamatusta näpertelemään ja kellokouluunkin etenin, mutta en oikeasti osaa tilata kaljaa Tallinnassa. Kerran pyysin KOFFia, ja sain tietysti kaffia.

Vierailija

Neljään joudun tyytymään, suomi äidinkinkieli , ruotsinkielisessä koulussa ylioppilaaksi , englantia ja saksaa puhun myös.
Venäjää osaan vaan ootshin njimnjoga russkijj jizik, harmi, että jätin kesken kolmen kursssin jälkeen.
Translitterointi ei ole oikein hallussa

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10604
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Translitterointi ei ole oikein hallussa"

Kyllä täällä monet ihmiset osaavat lukea. Ja ne jotka eivät osaa, voivat tyytyä vitsipalstan neukkuvitseihin.

Vierailija

Suomen kielen lisäksi englannilla ja espanjalla on pärjätty maailmalla. Portugalia ja italiaa ymmärrän jonkin verran, mutta se on vain sen ansiota että molemmat kielet muistuttavat espanjan kieltä. Vähän samantyyppinen tilanne on suomen ja viron kielen kanssa.

Vierailija
jpv
Suomi ja englanti on hallussa. Ruotsiakin osaisin, mutta periaatteen vuoksi en käytä.

Minun täytyy puolestaani todeta, että silloin kun vielä olin työelämässä, niin ruotsinkielen taidostani oli venäjänkielen jälkeen kaikkein eniten hyötyä. Tämä nimenomaan pohjoismaisessa yhteistyössä erään suomalaisen yrityksen ja tutkimuslaitoksen palveluksessa.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Suomea ossaan kun on kotikieli. Ruotsia osaan huonosti, mutta tasoni kauppiksessa ainakin olisi ollu 3 paikkeilla jos oisin käyny tunteja, lukematta tai vähäisellä lukemisella.

Enkkuun ei paljoon tarvitse panostaa, niin osaan sitä silti. Heleppoo, tosin ääntäminen ei taida enää sujua, kun on pitkä aika kun olen sitä puhunut, mutta eiköhän se muutamassa viikossa alkaisi sujumaan muutaman tunnin harjoittelulla. Sekun vaatii harjoittelua, että osaa ääntää.

Saas nährä, että aionko opetella lisää kieliä joskus...voisi olla ihan kivaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Osaan suomen lisäksi ruotsia (ihan välttävästi/kohtuullisesti), englantia (ihan hyvin, pystyisin kommunikoimaan ulkomailla), viroa (koostis = ainesosat, eestikeelne ilokirjandus = eestinkielinen kirjallisuus, jalkratas = polkypyörä), italiaa/ranskaa (grazie & crazias = kiitos), espanjaa (el toro = härkä), suomea.

, mutta eihän vanha koira enää istumaan opi!

http://www.youtube.com/watch?v=zJjw75zc4XE

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat