Ajoneuvon osto Saksasta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen aikeissa ostaa matkailuvaunun Saksasta ja ajella sillä saman tien etelän lämpöön. Saksalainen myyjä (jotka ovat erinomaisen palvelualttiita) kertoi että voin saksalaisilla kilvillä ajella 3 kuukautta ympäri EUta. Pidemmäksi ajaksi vaunu on vietävä Suomeen katsastettavaksi.

Suomessahan tämä ei ole mahdollista, rekisteröinti on tehtävä 7 päivässä. Kuka tietää, polttavatko Suomen viranomaiset päreensä tällaisesta omavaltaisuudesta ja keksivät vaikeuksia.

Homman motiivina on pelkkä raha. Säästää menomatkalla ja Saksalainen uusi mutta ei uusinta mallia maksaa saman verran kuin 4 vuotta käytetty vastaava vaunu Suomessa. Suomalaiset vakuutusyhtiöt antavat kaskon Suomeen tuotavaa autoa varten, joten luulisi kaskon heltiävän "pidempää" tuontiakin varten.

Kommentit (10)

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Ihan hyvä idea, mutta mikä pointti tässä nyt oli?

Matkailuvaunu, auto, ilmeisesti auto?

Kannattaa tarkistaa vielä vakuutusasiat jostakin muusta lähteestä, kuin palvelualttiilta automyyjältä tai nettipalstalta.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija
logo
On tiedettä.

Joo olen tutkinut asiaa pitkään,eikä selvyyttä saa helpolla. Sen verran on selkiintynyt, että matkailuauto tulee kalliiksi vaikkei ajelisi metriäkään. Se on niin arvokas, että sille täytyy ottaa kasko, jolloin vuosittaiset maksut nousevat noin 800 euroon. Perävaunun liikennevakuutus on alle pari kymppiä ja jos tyytyy kymppitonnin kärryyn kaskon voi jättää pois. Laivaliput ovat Vikingillaja Tallinkilla yhdistelmälle 200 euroa, mutta Finlinkillä pääsee päivällä 140 ja saa vieläpari ateriaa kaupan päälle. Perävaunu on siis huomattavasti halvempi ja mukavampi asua, mutta 12 metriä pitkä ajoneuvo ei ole helppo kuljetettava.

Vierailija

Näistä ohjeista ei aivan tarkkaan selvinnyt, kuinka kauan ostettua matkailuvaunua voi EUssa kuljettaa. Luulisin luettuani ohjeet, että saksalaisen myyjän ilmoittama 3 kuukautta on voimassa ja Suomen viranomaisilla ei ole tähän oikeutta puuttua. Matkailuauto ja vaunu ovat helppoja tuoda, koska ne ovat verottomia. Myös arvonlisäveron voi maksaa Saksaan (19%) jos ajoneuvo on sekä 6 kuukautta aikaisemmin rekisteröity että vähintään 6000 km ajettu. Vaunussa ei ole matkamittaria, joten jälkimmäinen ehto tulee voimaan, kun renkaissa on vähän kulumisjälkiä.

Myyjäliikkeen palvelut sisältyvät varmasti kauppahintaan ja englannilla voi keskustella. Toista on yksityiseltä ostettaessa.

Vierailija
tietää

Tunnettua asiaa. Espanjassa asuvan suomalaisen kannattaa hakea autonsa Suomesta, ajella kesä Suomessa ja maksaa verot Espanjaan sinne mentyään. Hundain katumaasturi on kymppitonnin edullisempi ostaa Suomen matkalla. Hintapolitiikasta se on kiinni. Suomalainen autontuoja ei voi ottaa korkean autoveron tähden isoja katteita. Tässä ostosta kokemus http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaist ... 5=24334922.
Matkailuvaunuissa on suunnilleen sama hintasuhde. Johtunee siitä, että suomalaiset ovat tottuneet siihen, että täällä ajoneuvot ovat kalliita verotuksen tähden ja verottomista voi siten maahantuoja ja myyjä saada kohtuuttoman suuret katteet.

Vierailija

Jos tuo Suomeen auton jonka aikoo rekisteröidä Suomessa, se on pakko viedä tulliin heti maahantuonnin jälkeen.

Se, valvooko joku moista on sitten eri asia. 3kk kilvet maksavat muuten enemmän kuin 1kk tai kahden viikon väliaikaiset kilvet.

Jos mälläät siirtokilpisen auton, joudut säätämään ihan pirusti saksalaisen vakuutusyhtiön kanssa jos et ole hoitanut vakuutuksia kuntoon ja siinä vaiheessa jos kolaroit Suomessa auton, jolla et olisi saanut ajaa kuin Tulliin voit olla kusessa.

En suosittele parin kympin säästön takia kokeilemaan.

Vierailija

Sain juuri selvitettyä seuraavaa:
Uuden matkailuvaunun (caravaanin) saa tuoda suomeen maksamalla ALV:n Saksaan (19%), jolloin säästää 3% eli noin 400 euroa. Kolmen kuukauden Saksan liiennevakuutus (pisin mahdollinen?) vaunuun maksaa 350-400 euroa (yksi kuukausi 195). Suomesta yritän saada kaskon, jota ei Saksasta voi saada.

Tullissa pitää poiketa hakemaan kilvettömään vaunuun siirtokilvet tai lupa ajaa Saksan kilvillä ja siten katsatukseen. Mitään tulliselvityksiä ei ole. Katsastus tarvitsee sähkölaitteiden CE todistuksen, 30mbaarin kaasulaitetodistus ja jarrutodistus, sekä teitenkin kauppakirja ja Saksalainen rekisteröintitodistuksen. Nämä täytyy muistaa pyytää kauppiaalta.
Helppoa, jos ostaa uuden!
Kuinka paljon hyötyy? Tuontikulut ovat alle tonnin. Eräästä uudesta vaunusta Suomessa pyydetään 18.000, mutta viime vuoden (07) mallia tarjotaan 15.000 eurolla. Saksassa 08-malli maksaa 12.000.

Uusimmat

Suosituimmat