Babi Jar

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kiovan pohjoispuolella, Babi Jarin rotkossa tapettiin toisen maailmansodan aikana tiettävästi 34 000 juutalaista, ukrainalaisten avustamana ja venäläisjoukot eivät puuttuneet asiaan. Tv-sarjassa " Polttouhrit" kuvattiin tänään tätä tapahtumaa. Venäläinen runoilija Jevgeni Jevtusenko kirjotti runon Babi Jarin uhrien muistolle, jossa hän tuo esille myös venäläiseen nationalismiin toisinaan sisältyneet juutalaisvastaiset asenteet. Runosta Sostakovits sävelsi osan sinfoniaansa. Neuvostoviranomaiset syyttivät miehiä "kosmopolitismista." Neuvostoliitto oli virallisesti Saksan vihollinen, mutta siitä huolimatta myös Neuvostoliitossa ja sen hallitsemilla alueilla esiintyi juutalaisvastaisuutta.

Feniks, sinä olet kertonut olevasi venäläinen ja olet toisinaan syyttänyt suomalaisia mm. fasisteiksi siitä hyvästä, mitä tapahtui sisällisodan aikana. Kuitenkin olet itse esittänyt mm. ketjussa " Stubb ajaa Suomea sotaan" s.49, että juutalaiset ovat maailmassa johtoasemissa ja tekevät likaista työtä toisten kansojen käsillä. He tahtovat sanojesi mukaan rikastua muiden kansojen kustannuksilla esim. pankkikriiseissä. (Laittaisin lainauksen tuohon viestiin, mutta en osaa) Tuo viestisi kuvastaa sellaista retoriikkaa, jollaista juutalaisista käytettiin ennen toista maailmansotaa. Oletko itse huomannut tällaista yhtäläisyyttä teksteissäsi?

En välttämättä tunne laajemmin näkemystäsi Feniks, joten kerro oletko omasta mielestäsi juutalaisvastainen ja perustele. Tiedätkö muuten, edustavatko näkemyksesi tyypillisiä tämän päivän venäläisten ajatuksia, vai koetko kuuluvasi vähemmistöön mielipiteinesi?

Sivut

Kommentit (84)

Vierailija

Heh! Yllätyin...
Mutta ok.
Minä en tie kulunko minä enemmistöön tai vähemmistöön.
Minulla on oma käsitys asioista, kukaan väkisin ei vaikuttaa minun mielipiteisiin. Minua vain johtaa tunne "oikeudenmukaisuus" ja se on omasta mielestä. Tiedän faktoja ja niiden pohjalta mietin onko se "hyvä" tai "huono", onko se oikeudenmukaista tai epäoikeudenmukaista.

En ole fasisti, rasisti tai natsi. Olen itsenäisesti ajatteleva omapäinen individualisti anarkisti. Lopulta vain halua, että venäläiset saisivat elää oman elämään juuri niin kuten he itse sen halua: rauhassa, vapana, itsenäisinä. Samoin toivon teillekin, rakkat suomalaiset.

Vierailija
väläys

Feniks, sinä olet kertonut olevasi venäläinen ja olet toisinaan syyttänyt suomalaisia mm. fasisteiksi siitä hyvästä, mitä tapahtui sisällisodan aikana.

Minä puhuin järjestetystä etnisestä GENOCIDista venäläisille vuona 1918 (ei olut väliä valkoinen venäläinen vai punainen).
En muista, että kutsuin suomalaiset fasistiksi, mutta jos sinä oikein halua...

Vierailija

No en muista mitä sanaa käytit, mutta halusin vaan kysyä, mitä mieltä olet juutalaisia koskeneesta Genocid?

Vierailija
väläys
Feniks: Mutta mitä ajattelet juutalaisista?

Ovat ihmisiä kuten kaikki muut. Mutta heidän omat systeemit, uskonto ja "perhe" (=mafia), tavat toimivat heitä vastan muiden kansojen sisällä. Heidän intressejä ei ole pääkansojen intressejä ja pääkansojen intressejä ei ole heidän intressejä. He ovat joutuneet vaeltamaan kauan ja elää muiden kansojen sipeillä, mutta ovat myös kehittyneet sen verran hyvin , että parjaavat ihan missä vain ja ovat muodostaneet oma verkosto, jonka sisällä on mukava elää ja se sijaitse ympäri maailma.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
Feniks
En ole fasisti, rasisti tai natsi. Olen itsenäisesti ajatteleva omapäinen individualisti anarkisti. Lopulta vain halua, että venäläiset saisivat elää oman elämään juuri niin kuten he itse sen halua: rauhassa, vapana, itsenäisinä. Samoin toivon teillekin, rakkat suomalaiset.

Oletko sitä mieltä, että Babi Jarissa tapahtui jotain ikävää.

Uskotko, että venäläiset ja ukrainalaiset joskus auttoivat saksalaisia juutalaisten lahtaamisessa?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
väläys
No en muista mitä sanaa käytit, mutta halusin vaan kysyä, mitä mieltä olet juutalaisia koskeneesta Genocid?

Mikä tahansa Genocid- on rikos.

Vierailija
Toope
Feniks

Oletko sitä mieltä, että Babi Jarissa tapahtui jotain ikävää.

Uskotko, että venäläiset ja ukrainalaiset joskus auttoivat saksalaisia juutalaisten lahtaamisessa?

Kuule, oletko sitä mieltä, että silloin kun tapetaan yhtä ihmistä, se on ikävää? Entäs jos tapetaan joukko ihmisiä? Onko se ikävä? Mitä ihmettä sellaisia kysymyksiä? On pakko olla hullu, että edes kysyy sellaista.

Kommunistinen kansainvälinen NL ei ole auttanut juutalaisten tuhossa saksalaisille, jos minun tiedot pitää paikkansa. Mutta silti voi olla yksilöt, jotka ovat auttaneet, mutta silloin ei voi puhua, että joku kansa auttoi. Se oli sen henkilön ratkaisu. En tunne faktoja sen kummempaa.

Vierailija

Minä en ole saanut selkeää kuvaa neuvostoliittolaisten tai ukrainalaisten osuudesta, joista viimeksimainitut, samoin kuin monet muut itäeuroopan maat kyllä toimivat tietääkseni varsin aktiivisesti avustaen juutalaisten hävitystyössä. Oliko se sitten pakon sanelema selviytymiskeino näille kansoille natsien gestapon edessä, vai oliko niissä aitoa natsimielisyyttä, sitä en tiedä.

Yllättävä oli ainakin neuvostoviranomaisten suhtautuminen Jevtusenkon runoon, sillä luulisi heidän olevan natsien ja fasismin vihollisia.

Vierailija

Saksalaiset muodostivat idässä lukuisia paikallisista koostuvia osastoja, kaikkiaan noissa paikallisissa pataljoonissa oli yli 300 000 miestä. Erityisesti näitä paikallisia, juutalaisten hävittämiseen aktiivisesti osallistuneita joukkoja oli Balttiassa ja Ukrainassa. Miesmäärällisesti nämä paikalliset osastot itse asiassa ylittivät reilusti saksalaisten osuuden.

Babi Jarissa suuren osan työtä teki ukrainalaisista koostuneet joukko-osastot. Osa näistä joukoista oli ns. Volksdeutsche, eli etnisesti saksalaisia, mutta pääosa muita. Saksalaiset käyttivät hyväkseen valloittamiensa alueitten juutalaisvastaisuutta, ja onnistuivatkin siinä alkuvaiheessa erinomaisesti.

Vierailija
väläys
Venäläinen runoilija Jevgeni Jevtusenko kirjotti runon Babi Jarin uhrien muistolle, jossa hän tuo esille myös venäläiseen nationalismiin toisinaan sisältyneet juutalaisvastaiset asenteet. ...

Mistä hatusta sinä vedät "nationalismin" tähän? Neuvostoliitossa teloitettiin ihmisiä -väjemmistökansallisuuksiin mm. juutalaisiin kuuluvia- heidän väitetyn "nationalisminsa" takia. Antisemitismin sinänsä on Venäjällä aina ollut vahvempaa kuin esim. Saksassa.

60-luvulla Jevtushenko ja muut varovaisesti neuvostovallalle kriittiset toteuttivat epäsuoraa kritiikkiä nostamalla esiin virallisesti vaietun Babi Jarin joukkomurhan. Juutalaisten kova kohtalo toisessa maailmansodassahan oli neuvostohistorille pitkään merkityksetön seikka, joka saatettiin mainita kirjoissa mutta jota ei popularisoitu. Natsien uhrithan olivat neuvostojargonissa aina kommunisteja ja slaaveja.

Juutalaisten osuutta uhreissa ei kiistetty, mutta se saatettiin jättää mainitsematta. Vähän niinkuin keskitysleirien homo-kategoria vielä aivan äskettäin. Ehkä venäläisten ajateltiin ryhtyvän symppaamaan natseja, jos joka paikassa jauhettaisiin, että het kaasuttivat juutalaisia?

Stalin käytti neuvostojuutalaisia propagandaansa sodan aikana. "Juutalainen antifascistinen komitea" näkyi ja matkusti ulkomailla. Kun sota oli ohi, palkka hyvästä työstä maksettiin bolshevistiseen tapaan: Niskalaukaus. Siinä meni mm. kuuluisa teatteriohjaaja Mikhails.

Näissä olosuhteissa neuvostojuutalaisten kokemat joukkomurhat jätettiin populaarin historian ulkopuolelle, minkä myös toisinajattelijat huomasivat. Itseasiassa "Holocaustin kiistämisen" aloittivat neuvostokommarit kaikista ensimmäisinä??

Kun saksalainen kemisti Germar Rudolph todisti näytteiden avulla, että Auschwitzin kaasukammioiksi väitetyissä rakennuksissa ei ole jäämiä syanidista, on todennäköisempää että juutalaisten joukkotuho tapahtui konventionaalisemmilla menetelmillä, Bari Jarin tapaan?

P.S.
Muistui mieleen eräs taistolaisten perinteellinen "tiedotustilaisuus" 90-luvulla Helsingissä Iso-Roballa. Menin paikelle kokemaan eräänlaisen aikamatkan, mutta yllätyinkin: Puhuja, vanha jäärä Vladimir Fjodorov, alkoi syyttää Jeltsinin Venäjän kurjuudesta juutalaisia. "Juutalaiset pakottavat venäläiset tytöt prostituutioon ja myyvät heidät ulkomaille, jne., jne. ..."

Protestoin tätä Fjodoroville yleisöpuheenvuorossa. "Gospodin Fjodorov, eikö itse Lenin kirjoittanut että antisemitismi on mielipuolen sosialismia?" Tähän luennoitsija vastasi itsevarmasti ja häkeltymättä, mutta ei vakuttaanut minua. Se oli silloin mutta nyt rouva Nebo on kertonut asioiden todellisen laidan Venäjällä, ja tiedän patemmin.

Vladimir Fjodorov, jos luet tämän: Minä ja Lenin olimme väärässä ja Sinä olit oikeassa. Myönnän tämän ilomielin.

-

Vierailija

"Kun saksalainen kemisti Germar Rudolph todisti näytteiden avulla, että Auschwitzin kaasukammioiksi väitetyissä rakennuksissa ei ole jäämiä syanidista"

Hohhoijjaa, vakavissasiko?

Vierailija
kalmankenkku
väläys
Venäläinen runoilija Jevgeni Jevtusenko kirjotti runon Babi Jarin uhrien muistolle, jossa hän tuo esille myös venäläiseen nationalismiin toisinaan sisältyneet juutalaisvastaiset asenteet. ...

Mistä hatusta sinä vedät "nationalismin" tähän? Neuvostoliitossa teloitettiin ihmisiä -väjemmistökansallisuuksiin mm. juutalaisiin kuuluvia- heidän väitetyn "nationalisminsa" takia. Antisemitismin sinänsä on Venäjällä aina ollut vahvempaa kuin esim. Saksassa.

60-luvulla Jevtushenko ja muut varovaisesti neuvostovallalle kriittiset toteuttivat epäsuoraa kritiikkiä nostamalla esiin virallisesti vaietun Babi Jarin joukkomurhan. Juutalaisten kova kohtalo toisessa maailmansodassahan oli neuvostohistorille pitkään merkityksetön seikka, joka saatettiin mainita kirjoissa mutta jota ei popularisoitu. Natsien uhrithan olivat neuvostojargonissa aina kommunisteja ja slaaveja.

Juutalaisten osuutta uhreissa ei kiistetty, mutta se saatettiin jättää mainitsematta. Vähän niinkuin keskitysleirien homo-kategoria vielä aivan äskettäin. Ehkä venäläisten ajateltiin ryhtyvän symppaamaan natseja, jos joka paikassa jauhettaisiin, että het kaasuttivat juutalaisia?

Stalin käytti neuvostojuutalaisia propagandaansa sodan aikana. "Juutalainen antifascistinen komitea" näkyi ja matkusti ulkomailla. Kun sota oli ohi, palkka hyvästä työstä maksettiin bolshevistiseen tapaan: Niskalaukaus. Siinä meni mm. kuuluisa teatteriohjaaja Mikhails.

Näissä olosuhteissa neuvostojuutalaisten kokemat joukkomurhat jätettiin populaarin historian ulkopuolelle, minkä myös toisinajattelijat huomasivat. Itseasiassa "Holocaustin kiistämisen" aloittivat neuvostokommarit kaikista ensimmäisinä??

Kun saksalainen kemisti Germar Rudolph todisti näytteiden avulla, että Auschwitzin kaasukammioiksi väitetyissä rakennuksissa ei ole jäämiä syanidista, on todennäköisempää että juutalaisten joukkotuho tapahtui konventionaalisemmilla menetelmillä, Bari Jarin tapaan?

P.S.
Muistui mieleen eräs taistolaisten perinteellinen "tiedotustilaisuus" 90-luvulla Helsingissä Iso-Roballa. Menin paikelle kokemaan eräänlaisen aikamatkan, mutta yllätyinkin: Puhuja, vanha jäärä Vladimir Fjodorov, alkoi syyttää Jeltsinin Venäjän kurjuudesta juutalaisia. "Juutalaiset pakottavat venäläiset tytöt prostituutioon ja myyvät heidät ulkomaille, jne., jne. ..."

Protestoin tätä Fjodoroville yleisöpuheenvuorossa. "Gospodin Fjodorov, eikö itse Lenin kirjoittanut että antisemitismi on mielipuolen sosialismia?" Tähän luennoitsija vastasi itsevarmasti ja häkeltymättä, mutta ei vakuttaanut minua. Se oli silloin mutta nyt rouva Nebo on kertonut asioiden todellisen laidan Venäjällä, ja tiedän patemmin.

Vladimir Fjodorov, jos luet tämän: Minä ja Lenin olimme väärässä ja Sinä olit oikeassa. Myönnän tämän ilomielin.

-

Heh!
No niin…
Nebo puhu! ( nebo= taivas )
Sanoisin, että koko se sinun teksti pätkä ei pitää paikassa lainkaan. Sinä vain et voi tietää miten meillä NL:ssa sillin oli. Juutalaisista uhreista puhutti ihan aivan tarpeeksi, kaikki ovat tienneet, se ei olut salaisuus ja juutalaisviha ainakin minun elämän aikana ei olut ilmassa ollenkaan. Minulla oli juutalaiset ystävättäret ja minä en edes tiennyt, että he ovat juutalaisia, koska kukaan ei välittänyt asiasta sen kummempaa. Sinä liottelit ja demonisoit meidän elämän NL:ssa. Se oli ihan tavallista ja ok, kansainvälinen koti kaikille kansoille. Sitä kansainvälistä ystävyyttä oli liikakin, öklötti välillä…
”Juutalaisten kova kohtalo toisessa maailmansodassahan oli neuvostohistorialle pitkään merkityksetön seikka, joka saatettiin mainita kirjoissa mutta jota ei popularisoitu. Natsien uhrithan olivat neuvostojargonissa aina kommunisteja ja slaaveja.

Juutalaisten osuutta uhreissa ei kiistetty, mutta se saatettiin jättää mainitsematta. Vähän niinkuin keskitysleirien homo-kategoria vielä aivan äskettäin. Ehkä venäläisten ajateltiin ryhtyvän symppaamaan natseja, jos joka paikassa jauhettaisiin, että het kaasuttivat juutalaisia?”
Se muistomerkki on rakennettu NL:ssa kaikille uhreille. Onko se värin? Pitikö erikseen jokaisen etnisille ryhmälle rakentaa oma?

Открытие памятника критиковалось некоторыми зарубежными организациями за то, что евреи не были упомянуты особо.
”Muistomerkkiin avaaminen kritisoitu joidenkin ulkomaisten järjestöjen tahoilta siitä, että juutalaisia ei mainittu erikseen.” (!!!!!!! MIKSI IHMESSA TARVITSE erikseen?????)
Vuona 1991 juutalaiset ovat rakentaneet oma muistomerkki vain juutalaisille (!!!)

Jos katsot Wikipedian venäjäkielisen sivun, niin siellä materiaalia enemmän ,kuin teidän suomen.k. sivulla. Paikalla surmattiin myös romaneja ja neuvostoliittolaisia sotavankeja, yhteensä noin 60 000 henkeä.

PS. Mitä sinä olet oppinut rouvalta Nebolta? Kerro! Kinosta kovasti!

Vierailija
Feniks
...
Se muistomerkki on rakennettu NL:ssa kaikille uhreille. Onko se väärin? Pitikö erikseen jokaisen etnisille ryhmälle rakentaa oma?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Babi_Jar_monument_Sov...

Открытие памятника критиковалось некоторыми зарубежными организациями за то, что евреи не были упомянуты особо.
”Muistomerkin avaamista kritisoitu joidenkin ulkomaisten järjestöjen tahoilta siitä, että juutalaisia ei mainittu erikseen.” (!!!!!!! MIKSI IHMESSA TARVITSE erikseen?????)
Vuona 1991 juutalaiset ovat rakentaneet oman muistomerkin vain juutalaisille (!!!)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Babi_Jar_Menorah-monu...

Miksei suomalaisia mainittu erikseen??!! Stalinin 300 000:lle suomalaiselle uhrille on välittömästi pystytettävä muistomerkki Punaiselletorille! Sen on oltava yhtä näkyvä kuin juutalaisten muistomerkki Berliinissä, mutta ei mielellään betonia. Siitä tulisi mieleen Ylermi Runko ja SDP:n grynderit....

Toisen maailmansodan (ja sen jälkinäytösten) juutalaisia sotarikollisia on myös muistettava erikseen. "Salomon Morel -center" jokaiseen kirkonkylään ja kouluihin aamunavauksia ja teemaviikkoja?

Jos muita uhreja ei muistella eikä juutalaisten rikoksia mainita, joku voi luulla, että vain juutalaiset ovat uhreja ja kaikki muut syyllisiä?? Se on täysin väärä käsitys, sillä ainoat oikeasti viattomat ovat suomalaiset!

Feniks

PS. Mitä sinä olet oppinut rouvalta Nebolta? Kerro! Kiinnostaa kovasti!

Lisää haluaisin oppia....

-

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat