GALLUPPI USKONNOISTA

Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Kertokaapa minulle kukin oma mielipiteenne tästä melko kipeästä ja vaikeasta asiasta. Kun annatte äänenne, miettikää mikä on perusteenne. On myös hyvä, mikäli oikeasti perustelette kantanne keskusteluun osaa ottamalla.

Gallupin kysymys menee yksinkertaisuudessaan näin:
Minkä uskonnon harjoittajat tappavat typerimmästä syystä ?

Tiedän että en saa juurikaan ystäviä tällä Gallupilla tai vastauksellani. Ongelmani on, että haluan tuoda mielipiteeni rehellisesti ja suoraan kiertelemättä ja kaartelematta esille. Jos se kelpaa syyksi tulla vihatuksi, otan sen, mikä tulee, mielihyvin vastaan.

Itse vastasin - Islam. Tuntuu, että riittää vain epäilys rikkomuksesta ja henki lähtee. Siis jos isä epäilee tyttären tehneen jotain sellaista sopimatonta, mikä on vain isän omassa sairaassa mielikuvituksessa mahdollista, lapsi voidaan tiputtaa parvekkeelta.

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Kommentit (12)

Vierailija

Mikä on typerin syy? Jos puhutaan sodasta, niin se on uskonnosta riipumatta tosi typerää. Hyökkäystä voi perustella vaikka millä jumalan tahdolla tahansa. Islam on kai sotamiesten uskonto. Mielestäni se ei ole sotaa ja valloitusta typerämpi syy.

Typerin syy tappamiseen mielestäni on ollut Paavin Urbanus II käskystä ristiretket. Eli teko omaa sanomaa vastaan. Voiko typerämpää syytä olla? Koska se on menneisyyttä ja kysymyksessä ei viitata menneisyyteen, niin vastaan saatananpalvojat.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Dost
Mikä on typerin syy? Jos puhutaan sodasta, niin se on uskonnosta riipumatta tosi typerää. Hyökkäystä voi perustella vaikka millä jumalan tahdolla tahansa. Islam on kai sotamiesten uskonto. Mielestäni se ei ole sotaa ja valloitusta typerämpi syy.

Typerin syy tappamiseen mielestäni on ollut Paavin Urbanus II käskystä ristiretket. Eli teko omaa sanomaa vastaan. Voiko typerämpää syytä olla? Koska se on menneisyyttä ja kysymyksessä ei viitata menneisyyteen, niin vastaan saatananpalvojat.

Ristiretkien tarkoitushan oli vain lyödä islami takaisin omille mailleen ja estää niiden valloitusretket. Ei valloittaminen.

Vastasin 2 eli islam. Saatananpalvojat on kilttejä, en tajua miksi jotkut on äänestänyt niitä. Ehkä kiihkokristityt? Nehän pelästyy jo pelkkää ristialaspäin olevaa koruakin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Islamin nimissä tapetaan kyllä mitä hassuimmista syistä mutta kysymykseasettelu on silti huono. Varmasti muidenkin uskontojen nimissä tapetaan yhtä tyhmistä syistä. Islamin nimissä se lienee kuitenkin yleisintä.

Epäilemättä esim kristinuskon, juutalaisuuden ja saatananpalvonnan nimissä tapetaan yhtä tyhmistä syistä - se on vain vähemmän yleistä.

Voisin kuvitella myös hindujen tappavan esimerkiksi johonkin kasteihin liittyvän asian vuoksi ja newageen liittyen voi keksiä yhtä sun toista. Ainoastaan buddhalaisille ja taolaisille olisi vaikeaa keksiä juurikaan syitä tappaa uskonnon vuoksi.

Vierailija
rcislandlake
Gallupin kysymys menee yksinkertaisuudessaan näin:
Minkä uskonnon harjoittajat tappavat typerimmästä syystä ?

Jos uskonnon A) harrastaja tappaa oikeuttaen sen kuvitellun jumalan oikeuttamaksi ja uskonnon B) harjoittaja tappaa oikeuttaen sen kuvitellun jumalan oikeuttamaksi niin missä on A):n ja B):n ero?

Onko A):n syy jotenkin typerämpi kuin B):n vai päinvastoin?

Perustelu?

Niin, eri asia, hieman eri asia, on sitten näitä uskontoja hyväksikäyttäjen motiivit..

Vierailija
TERÄS NALLEPUH

Ristiretkien tarkoitushan oli vain lyödä islami takaisin omille mailleen ja estää niiden valloitusretket. Ei valloittaminen.

Vastasin 2 eli islam. Saatananpalvojat on kilttejä, en tajua miksi jotkut on äänestänyt niitä. Ehkä kiihkokristityt? Nehän pelästyy jo pelkkää ristialaspäin olevaa koruakin.

Saatananpalvojat siksi, koska hekin tietävät saatanan olevan valehtelija ja eksyttäjä, mutta silti haluavat sitä valtakuntaa, minkä s heille lupaa. Eikös ole typeryyden huippua? Uhrataan valehtelijalle ja toivotaan että hän pitää lupauksen onnelisesta tuon puoleisesta elämästä

Vierailija

Hierarkia-uskon alamaiset tappavat typerimmästä syystä. Siinä tappamisen syyksi riittää, että joku ylempi käskee, eikä aina tartte niin perustellakaan.

Joku tommonen "Irak kuuluu pahan akseliin"-perustelu yleensä riittää.

Vierailija

Juutalaiset,
tappavat rasisimin takia ja ovat varmaan ainoa noista vaihtoehdoista jotka luulevat oikeasti olevansa joku valittu kansa. Kristityt tappaa ahneuttaan, muslimit kulttuurinsa vuoksi ja juutalaiset ylimielisyyttään.

Mitään stananpalvojia oikeasti edes ole, vaan jotain häiriintyneitä mielenvikaisia (vai häiriintyneempiä vielä kuin muut) huumenarkkeja tms.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mä olen eksynyt jumalastani. En tiedä totuutta. Oon yhden armeijakaverini kummisetä. Se kävi kasteen ja rippikoulun intissä. En tiedä mikä sitä vaivas. Mun kai se kummina pitäisi tietää. Itse olen kristitty ja rippikoulun 1+2 kertaa isosen muodossa myös käynyt. Tunnen seurakunnan meiningin sisäpuolelta. Paitsi että erosin sittemmin kirkosta periaatteellisista syistä. Oli vähän näkemyksellisiä eroja papiston kanssa. Mä sanoin niille että pitäkää kirkkonne.

En äänestä.

Vierailija

Jos kyse on henkisestä ja fyysisestä tappamisesta kristityt ja islamilaiset aika eteviä siinä... eivät juutalaisetkaan kovin huonoja ole... tosin onhan niilläkin, kuten kristityillä ja islamilaisilla se "mystinen" oppinsa...

Uskonto on teoria hengellisyyden tuhoamisesta... sanat ovat uskovaisille... totuus sanaton...

Jos kyse on minun tai sinun tappamisesta budhhalaiset ovat kuulemma erityisen eteviä siinä... kyllä tossa tao taossakin on piirteitä minun murhastani... katselin tao taoa lapsena... mielestäni nekin olivat opettavaisia tarinoita...

En äänestänyt, olen uskonut noista jokaiseen...

T:pieni pandakahu

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Uskonnon nimissä tappaminen on aina ihan yhtä reikäpäistä touhua uskonnosta riippumatta. Sanoohan sen nyt, jumalauta, järki!

Joka uskonnon, minkä tahansa uskonnon, nimissä tappaa toisen ni se on latvalaho!

Vaikka eipä silti, yksilö tai yhteiskunta, joka tappaa mistä syystä hyvänsä yksilön, ts. päättää yksilön oikeudesta elämään, on latvalaho (vrt. kuolemanrangaistus, sikiödiagnostiikka yms!)

Hämmentää.

Vierailija

Uskontokunnista kaikista suurin on slti egouskovaisuus... kaikista tappajista perverssein ja saatanallisin... Soluttautunut myös jokaiseen uskonnolliseen liikkeeseen… aivan niin kuin terroristi, se tuhoaa lopulta täsmäpommein uskonnollisen liikkeen rattaat, arpeuttaa ja luhistaa niiden tukipilarit ja pyhäksi kirjaksikin kaavailtu teos alkaa muistuttaa enemmänkin satukirjaa, kuin varteen otettavaa oppikirjaa, terrorismin vastaisesta sodasta.

Viha, ahneus, kateus, ylpeys, mustasukkaisuus... tappaa, rampauttaa, kiduttaa... vuosittain enemmän kuin kaikki uskonnot yhteensä.

Mieli on suuri todellisuuden tappaja. Oppilas tappakoon tappajan.

T: Pappi Helias on puhunut…

Uusimmat

Suosituimmat