YO-kemia Syksy 2008

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei vaan.

Tuntui jotenkin pahalta tuo koe kun sitä tein kuusi tuntia, mutta ei se nyt sittenkään kai ollut kauhea kun katsoi uudestaan kotona rauhassa.

Mutta mutta mitäs saitte tuosta tehtävästä 2 b) ?

Itse sain muistaakseni jotain 20 g, mutta en ole aivan varma.

Alla on linkki tehtäviin:

http://abitreenit.yle.fi/files/abitreenit/kemia_syksy_2008.pdf

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Juu itselläkin oli tuo kemian yo tänään, ihan ok meni, M tai E tulossa. Ja 2b-tehtävästä tosiaan tuli joku 20 g

Vierailija

entäs mitä laitoitte 1 tehtävään?

Pitäisi olla helppo kyllä...

Ainakaan minusta siellä ei ollut muuta hämäävää kuin tuo b-kohta aluksi ajattelin elohopeaa mutta muistin että perkule kyseessä oli neljäs jakso, no sitten maolin fysiikan osio esille ja bromihan se kai oli...

Entäs tekikö kukaan tehtävää 9? Itse en ollut muistanut kerrata kyseistä aihetta juuri ollenkaan :S tein tosin tehtävän, mutta kiinnostaa mitä muut siitä saivat.

Vierailija
4smith4
Entäs tekikö kukaan tehtävää 9? Itse en ollut muistanut kerrata kyseistä aihetta juuri ollenkaan :S tein tosin tehtävän, mutta kiinnostaa mitä muut siitä saivat.

Tein kyseisen tehtävän ja eipä tuo hirvittävän vaikea ollut. Pariksi taisin valita sinkki (-) hopea (+).. näiden välinen jalousero kaikista isoin ja saadaan isoin jännite.

Eihän tuossa oikeastaan ollut kuin piirtää kuva ja valita tuo pari oikein, c)-kohta oli suoraan kaavaan sijoittamista.. taisipa olla jotakuinkin 0,10grammaa oikea vastaus.

Vierailija
AV.
4smith4

Tein kyseisen tehtävän ja eipä tuo hirvittävän vaikea ollut. Pariksi taisin valita sinkki (-) hopea (+).. näiden välinen jalousero kaikista isoin ja saadaan isoin jännite.

Eihän tuossa oikeastaan ollut kuin piirtää kuva ja valita tuo pari oikein, c)-kohta oli suoraan kaavaan sijoittamista.. taisipa olla jotakuinkin 0,10grammaa oikea vastaus.

Samanverranhan minulla tuli tosin a:n kuvasta taisi unohtua pari pientä juttua :S

Vierailija

Noniin sainpas rekisteröidyttyä kun oli pakottava tarve saada kysyä erästä asiaa tästä asiasta.

Eli itselläni on kemia kirjoitettavana vasta keväällä mutta aloin nyt omaksi ilokseni ratkomaan tuota koetta, ja en pysty mitenkään muistamaan että miten kummassa tehtävässä 2a esim. tuon syanidiliuoksen - merkki vaikuttaa reaktioyhtälön tasapainottamiseen. Tuossa ylemmässä yhtälössähän tuo ei käytännössä vaikuta millään tavalla mutta tuossa alemmassa vasemmalla puolen on -, ja oikealla 2- joten kysyisin että miten tuo nyt sitten saadaan oikeaan muotoon.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10606
Liittynyt16.3.2005

Minulta meni varmaan viisi minuuttia, kun tahkosin päässäni tuota ykköstehtävän H3EO4:n E:tä. Niin se muisti hapertuu kolmessakymmenessäviidessä vuodessa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija
o_turunen
Minulta meni varmaan viisi minuuttia, kun tahkosin päässäni tuota ykköstehtävän H3EO4:n E:tä. Niin se muisti hapertuu kolmessakymmenessäviidessä vuodessa.

Onkos tuohon oikea vastaus sitten fosfori? En tuosta allotrooppisesta muodosta osaa mitään päätellä, mutta jonkinlainen fosforihappohan on tuollaisella kaavalla olemassa.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10606
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"joten kysyisin että miten tuo nyt sitten saadaan oikeaan muotoon."

Olisi outoa, jos eivät nuo varauksetkin asettuisi oikeaan asentoon, jos atomien lukumäärä täsmää.
Ensinnäkin tuossa kullan liuotusvaiheessa prosessiin tulee happea ja vetyä vedestä ja liemeen puhalletusta ilmasta.
Jos oikealla puolella on OH- ja vasemmalla O2 ja H2O, niin pienellä päättelyllä saadaan, että pienin mahdollinen määrä vasemmalla on O2 ja 2 H2O, joista ja neljästä elektronista saadaan oikealle 4 OH-.
Huomaamme, että oikeanpuoleisella kompleksi-ionilla Au(CN)4- on yksi ylimääräinen elektroni, kun vasemmalla puolella on jokaisella syanidi-ionilla yksi ylimääräinen elektroni. Viittä kompleksi-ionia kohti on oikealla puolella tarjolla neljä ylimääräistä elektronia, joita tuossa aiemmin tarvittiin.

Saattaa olla, että olen ymmärtänyt tapani mukaan väärin.
Hassua on se, että vanhoissa kemian oppikirjoissa reaktioyhtälöt ovat aivan toiset. Ainoa yhtäläisyys on se, että kulta liuotetaan syanidiliuokseen, johon puhalletaan ilmaa, ja liuoksesta kulta saostetaan sinkillä. No eipähän olisi ensimmäinen kerta, jolloin ylioppilastutkintotehtäviä kritisoidaan.

Tässä esimerkiksi Holleman-Wiberg:
2 Au + H2O + ½ O2 + 4 KCN -> 2 K[Au(CN)2] + 2 KOH
2 K[Au(CN)2] + Zn -> K2[Zn(CN)4] + 2 Au.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10606
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Onkos tuohon oikea vastaus sitten fosfori? En tuosta allotrooppisesta muodosta osaa mitään päätellä, mutta jonkinlainen fosforihappohan on tuollaisella kaavalla olemassa."

Valkoinen fosfori muodostaa tetraedrin muotoisen P4-molekyylin. Muilla allotroopeilla on sitten enemmän tai vähemmän taso- tai avaruusrakenteinen hila (punainen, violetti, musta, Hittorfin jne. fosfori).

Vierailija

Juu, mullakin oli tänään kemian yo.
Ihan suhteellisen helpolta vaikutti, odotin paljon pahempaa. Ekasta tehtävästä taitaa tulla 4 pistettä, kun en muistanut puolijohteita enkä isotooppien pysyvyydestä (jälkeenpäin kiukuttaa oikein kunnolla, kun noi isotoopit olisi voinut kattoa Maolin fyssasivuilta).
Lisäksi tein 2 (taitaa tulla täydet pisteet, mikäli en ole unohtanut yksiköitä tms.), 3 (helppo juttu, mikäli en ole unohtanut jotain isomeeria), 5 (en uskalla sanoa tuosta enää mitään, joko meni täydellisesti tai sit meni päin mäntyjä), 6 (vaikutti enemmän fysiikan tehtävältä, mutta sehän sopi mulle mainiosti ), 8 (täysiä pisteitä odotan tästäkin), 9 (pitäisi vielä tarkastaa, piirsinkö kuvan oikein, mutta tää taisi mennä nappiin) ja 12 (c ja d jäivät pois, koska loppui mielikuvitus, miten noi voisi laskea).
Olin varsin tyytyväinen, ettei mun tarvinnut alkaa kirjoitella esseetä, koska olen todella huono kirjoittamaan ja mä en osaa koskaan kertoa asioita oikein sanoin. Eli laskettava jokeri tuli mun kohdalle kuin sopivasti.

Vierailija
o_turunen

Hmm, ei kyllä auennut tuo mikä noiden "2 K" ja "K2" merkitys noiden kompleksi-ionien edessä on. Toisaalta kyllä, en ole kaiketi tuolla Holleman-Wiberg menetelmällä tottunut noita yhtälöitä tasapainottamaankaan.

Vierailija
Dimme
o_turunen

Hmm, ei kyllä auennut tuo mikä noiden "2 K" ja "K2" merkitys noiden kompleksi-ionien edessä on. Toisaalta kyllä, en ole kaiketi tuolla Holleman-Wiberg menetelmällä tottunut noita yhtälöitä tasapainottamaankaan.

Esim. 2 H2O = 2 kpl vesimolekyylejä.
Alkuaineen merkin jälkeen tuleva numero tarkoittaa alkuaineen määrää yhdisteessä.
K = kalium.

Vierailija
fenomenologi

Esim. 2 H2O = 2 kpl vesimolekyylejä.
Alkuaineen merkin jälkeen tuleva numero tarkoittaa alkuaineen määrää yhdisteessä.
K = kalium.

Ehm joo siis on minulla perusasiat ihan hallussa, mutta kuinka kumassa tuota kaliumia tuonne sitten yhtäkkiä ilmestyy jos koko reaktioyhtälössä ei puhuta siitä alunperin?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat