Epäluuloisuus ja herkkäuskoisuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun olen tässä seurannut esimerkiksi wincapita-kohua, niin olen miettinyt sitä, että miten ihmiset voivat olla yhtä aikaa niin epäluuloisia ja samalla herkkäuskoisia.

Wincapitassahan lietsottiin epäluuloa pankkeja kohtaan (tekevät valtavia voittoja teidän rahoilla ymv.) ja kuitenkin samalla edellytettiin, että liittyvä jäsen uskoo jonkun satunnaisen suomalaisen keksineen valuuttakaupparobotin, joka tekee valtavia voittoja. Miten tällainen ajatusvirhe syntyy?

Sama tulee mieleen noin salaliittoteoriakeskusteluja seuratessa. Ensin epäillään kovasti virallisia tahoja, mutta sitten ollaan kuitenkin valmiita uskomaan satunnaisia nettilähteitä ilman lähdekritiikkiä.

Se ei sinänsä ole ihmeellistä, että olemme epäluuloisia tai herkkäuskoisia. Mutta se on, että nämä esiintyvät yhdessä. Miksi epäluuloisuus jotakin asiaa kohtaan tekee jotkut meistä sokeiksi toisen asian puutteille tai virheille?

Kommentit (6)

Vierailija

Minkä tahansa asian saa kuulostamaan järkevältä... asiat kun ovat pohjimmiltan ajatuksia...

Aivan samoin pörssissä ihmiset menettävät rahaa... tavallaan koko pörssikin perustuu kusetukselle... se on vain laillista kusetusta... Ikuinen kasvu... ei riitä, että firma tekee voittoa, ja työntekijät ovat tyytyväisiä ...pitää kasvaa, joka vuosi entistä enemmän... irtisanoa muutama työntekijä tilastojen kuorruttamiseksi...

Samoin kustetusta on rahan lainaus, kenen isukki sen keksi, on varmastikin rikkaasta suvusta...

Niin ja maankin voi kuulemma omistaa...

Veikkaampa, että sinutkin joku omistaa... maa, kunta, kansa, heimo, uskonto, kulttuuri, historia, aate, pomo, ego... otat varmastikin käskyjä vastaan...

Kaikkia meitä on kusetettu... harvapa tyhmyyttään viitsii myöntää... jatketaan egoilua... eletään ahnaasti ja kuollaan pois...

T:Ahneella on iloinen loppu...

Vierailija

Toisaalta, pakkohan se johonkin on luottaa.

Jos oikein pitkälle vie tuota "epäluottamusta" niin voidaan kyseenalaistaa koko maailman olemassaolo, mitä jos meidän elämämme onkin niinkuin vaikka matrix-elokuvassa? Tai jos minä elän truman showssa ja te muut olette vain pelkkää valhetta?

Ehkä ihminen tarvitsee kuitenkin jotakin tukipintaa pysyäkseen järjissään? Ja samalla sitä tietysti uskoo moniin valheisiinkin. Periaatteessa ei voida tietää onko esim. tiedekkään oikeassa, onko sekin vain jonkin korkeamman tahon suurta kusetusta. Jos maapallo onkin oikeasti litteä? Mistä sen voi tietää, moniko on käynyt itse katsomassa?

Vierailija
tunkkeli
Toisaalta, pakkohan se johonkin on luottaa.

Jos oikein pitkälle vie tuota "epäluottamusta" niin voidaan kyseenalaistaa koko maailman olemassaolo, mitä jos meidän elämämme onkin niinkuin vaikka matrix-elokuvassa? Tai jos minä elän truman showssa ja te muut olette vain pelkkää valhetta?

Niin, se on ihan totta, että pakkohan johonkin on luottaa. Ihmetyttää vain se, että miten ihmiset saadaan samalla kertaa olemaan epäuskoisia ja hyväuskoisia, kuten tuossa Wincapita-esimerkissä. Eli luodaan epäluottamusta pankkeja kohtaan ja samalla kuitenkin saadaan henkilö uskomaan, että joku Tamperelainen erotiikkapaarinpitäjä on maailman suurin talousnero.

Vierailija

Ihmisen pitäisi olla melkoisen kaikkitietäväinen, jotta ei kallistuisi kumpaankaan tai kumpaankin. Eihän ihminen millään voi tietää kaikkea.

Uusimmat

Suosituimmat