Funktiolaskin -80 luvulta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ostin käytössäni olevan funktiolaskimen vuonna 1980, laskin on mallia Casio FX-3500P eli se on ohjelmoitava tieteislaskin, se on ollut käytössä jo 28 vuotta.
Ihmettelen vieläkin miten hyvä laskin se on.
Silloin kun ostin sen, ei ollut vielä kotitietokoneita. Commondore 64 taisi tulla niihin aikoihin markkinoille.
Onko kellään käytössä vielä tätä vanhempia laskimia?

Kommentit (9)

Vierailija

Kyllä tuolta kaapista löytyy vielä SINCLAIR EP, vielä toimiva, vaikkakin ohjelmointi vaatisi palauttamista mieleen

Vierailija

Minulla vanhin edelleen käytössä olevista funktiolaskimista on HP-25, vuodelta 1975. Ostin sen käytettynä joskus 80-luvulla kun ihastuin HP:n käyttämään RPN-logiikkaan. Akut olen joutunut vaihtamaan siihen jo moneen kertaan. Sen ohjelmointi on erittäin helppoa, mutta ongelmana on se että siinä ei ole kestomuistia. Muisti tyhjenee kun katkaisee virran.

Seuraavaksi vanhin taitaa olla TI-30, samaa ikäluokkaa sekin. Selkeästi halpislaskimeksi suunniteltu ja käytettävyydeltään aika hankala. Ostin sen parilla eurolla ja kunnostin toimivaksi.

Uusin ostokseni on HP-12C, joka lienee vuodelta 1981. Se minulla on ollut nyt päivittäisessä käytössä, koska siinäkin on tuo kaipaamani RPN-logiikka.

Vierailija

Aiemmissa funkkareissa oli heikko mekaaninen kestävyys. Kun se kerrankin putosi, niin se oli palasina. Toinen ongelma oli suuri virrankulutus. Funktioitahan niissä riittäisi peruskäyttöön.
Joku -80 lukuinen, hitsinkipinöiden polttama minulla on mutta ei tule mieleenkään laskea sillä kun on kaksirivinäyttöinen valokennovirtainen laskin.

pice
Seuraa 
Viestejä95
Liittynyt16.6.2008

Casiolla ja muillakin valmistajilla oli 80- ja 90-luvulla käteviä ohjelmoitavia laskimia, joissa oli qwerty-näppäimistö ja helposti kirjoitettava ohjelmointikieli. Ja ennenkaikkea ne olivat käteviä käytännön laskennassa, valitettavasti näitä ei enää saa kaupasta. Uudet mallit ovat jokseenkin surkeita aikaisempiin verrattuna, ne on ilmeisesti tehty koulujen vaatimukset täyttäviksi tai jotain sentapaista, mutta käytännön insinöörilaskennassa eivät kovin vakuuttavia. Pienikokoisella kannettavalla ohjelmoitavalla laskimella luulisi edelleen olevan markkinoita, eihän tietokonettakaan joka paikkaan kannata viedä, ja laskimella pienemmät hommat vaan sujuu helpommin kuin tietokoneella.

Vierailija
pice
Casiolla ja muillakin valmistajilla oli 80- ja 90-luvulla käteviä ohjelmoitavia laskimia, joissa oli qwerty-näppäimistö ja helposti kirjoitettava ohjelmointikieli. Ja ennenkaikkea ne olivat käteviä käytännön laskennassa, valitettavasti näitä ei enää saa kaupasta.

Tuolta ajalta minulla on mm. HP-48S, vuodelta 1990. Kätevä laskin käyttää, mutta ohjelmointi ja erikoisten funktioiden käyttö vaatii melkoisesti perehtymistä. Opettelin sen joskus, mutta nyt on sekin täydellisesti unohtunut. Tuo on siinä mielessä hauska laskin että siihen löytyy suuri määrä ladattavia aplikaatioita netistä. Hieman samankaltainen on HP-28, noin vuodelta 1986. Ulkomuodoltaan se oli kuin avautuva muistikirja, missä vasemmassa puoliskossa näyttö ja normaali funkkarin näppäimistö. Oikeassa puoliskossa oli aakkosnäppäimistö, ei kuitenkaan qwerty vaan tyyliin abcde...

Kilpailevan valmistajan tuotteista minulta löytyy Texas Instruments TI-85, mikä oli 90-luvun alussa erittäin suosittu funkkari. Tietyllä tavoin paljon alkeellisempi kuin HP:n vastaavat mallit, ohjelmointimahdollisuudet olivat onnettomat. Toisaalta se on käytännön laskentaan huomattavasti helppokäyttöisempi, siten että käytön opettelu sujuu vaivattomasti.

Itsekin olen jotenkin mieltynyt noihin tehokkaisiin ohjelmoitaviin laskimiin. Hauska keräilykohde, etenkin kun eivät käytettyinä paljoa maksa. Nuo 70-luvun laskimet ovat melkoisen retrohenkisiä, punainen LED-näyttö luo tunnelmaa

Vierailija

Minulla on edelleen käytössä HP-15C, jonka ostin syksyllä 1982. Tässä on myös RPN-logiikka ja pinomuisti, jolla voi useimmat laskutoimitukset suorittaa vähimmin näppäilyin ja logiikka pelaa samaan tapaan kuin jos laskisit kynällä ja paperilla, ensin luku ja sen jälkeen operaatio. Olen laskimeeni äärimmäisen tyytyväinen ja sitä en vaihda ikinä.
70-luvulla hankin HP:n ensimmäisen funktiolaskimen, olikohan HP-15 tai jotain. Harmikseni myin sen pois.

Vierailija

Omistan muutaman 80-luvun HP-laskimen. Kaikki on löydetty nettihuutokaupoista. Päivittäisessä käytössä on HP-32S, jonka ergonomia on minua miellyttänyt eniten, eikä kuulu keräilykappaleisiini.

Varalaitteita on loppuiäksi

Vierailija

Minulla oli 80-luvulla Texas Instrumentsin tieteislaskin, mutta se hajosi, joten ostin Hewlett-Packardin, jossa oli käänteinen puolalainen logiikka (vai mikä se nyt oli?) Mahtava systeemi; olin myytyä miestä. Kun sen pinomuistin oppi, laskenta sujui kuin tanssi.

Ajan myötä sekin tietysti hajosi, joten ostin Basic-ohjelmoitavan Sharp-näkkileivän. Luotettava mutta tylsä.

Aikansa kutakin; nostalgia hiipi päälleni kun löysin kirppikseltä HP:n (entisen) laskimeni. Siinä oli vanhaa magiaa pelissä.. Akku on tietysti sökö, mutta toimii se sentään verkkolaitteella.

Vierailija

Ainoa haitta noista RPN-laskimista on, että vaimo välillä naputtaa, että talossa on liuta laskimia, mutta ei yhtään "oikeaa" laskinta.

Minulla oli aikoinaan HP-41C, mutta korjautettuani sitä pari kertaa takuuaikana, päätin joksikin aikaa luopua kyseisen valmistajan tuotteista.

Vanha suola janottaa ja paras juttu oli kun vaihdoin duunissa erään kolleegan Casio merkkisen kuminäppäin-laskimen HP-32SII:een. Kumpikin oli tyytyväinen.

Uusimmat

Suosituimmat