Mokkulahuijaus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Keväällä erehdyin vaihtaamaan kiinteän laajakaistani "mokkulaan" ( en nimen lanseerajalta ) mainosrummutuksessa.
Alkuun toimi 3G-verkon parhaan peiton alueella siedettävästi,
jopa videopuhelu Skypella onnistui, kuva tosin takerteli. Sitten
huononi päivä päivältä, nopeus Viestintäviraston mittarilla par-
haimmillaan neljännes luvatusta, pahimmillaan muutama kilotavu
sekunnissa. Enää onnistu edes Skype-puhelu, vaan katkeaa heti
ja nettiä selatessa kaipaa vanhaa 28 kilon modeemiaan. Kaupan
peruminen ei tule kuuloonkaan, kahden vuoden orjasopimus
pitää. Asiantuntijan mukaan mokkuloita on myyty yksinkertaisti liikaa ja linkkejä kasvatettu liian vähän. Oliko tarkoituskin
napata muutama ilmainen miljardi 3G-verkon tauoilla ( sehän
priorisoi kännykkäliikenteen ) tyhmiltä ? Olisiko joukkokanne
mitään, eihän voi myydä autoakaan, jonka huippunopeus on luvatun 200 sijaan 20 km/h ?

Sivut

Kommentit (25)

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Olipas hyvä, että teit tämän ketjun. Nimittäin olen aikeissa ottaa DNA:n 512-"mokkulan" ja olisi kiva kuulla kokemuksia ko. operaattorin liikkuvasta internetistä?

Vierailija
supollatotuus
Olipas hyvä, että teit tämän ketjun. Nimittäin olen aikeissa ottaa DNA:n 512-"mokkulan" ja olisi kiva kuulla kokemuksia ko. operaattorin liikkuvasta internetistä?

Netissä saa vain pahaa puhua kännykkäoperaattoreista. Kehujat tyrmätän msinosmiehinä. Se, että yhteys jumittaa jossain tiheästi asutussa taajamassa, ei tarkoita että yhteys olisi heikko kaikkialla.

Liikkuva laajakaista on juuri liikkuvaan käyttöön, ei korvaamaan kodin tukevalla kuparilla tai valokaapelilla rakennettua yhteyttä. Toki jotain kotimokkulaakin myyvät, mutta ei se ole tyhmä joka myy vaan se joka ostaa.

Mulla on Saunalahden 1M liittymä, ja toimii kaikkialla jossa olen sitä käyttänyt. Liikkuvassa autossa yhteys on epävarma... ainakin syrjäseudulla.

Kotona on 100M/10M valokuitu. Ei tota mokkulavehjettä edes kehtaa verrata tähän yhteyteen.

Vierailija

Kyllä. Itse olen kysynyt Elisalta ja sain vastaukseksi:

Hei Anatoli,

kiitos yhteydenotostasi koskien kuuluvuutta.

Elisa Mobiililaajakaistan ilmoitettu tiedonsiirtonopeus on aina maksiminopeus. Dataliikenne on luonteeltaan ns. väistyvää liikennettä, jolloin tiedonsiirto voi tilapäisesti hidastua tai keskeytyä, jos muille palveluille tarvitaan enemmän verkon kapasiteettia. Tilapäisesti yhteys voi välillä käyttää GPRS-verkkoa. Tiedonsiirtonopeuteen vaikuttavat myös valittu hinnoittelumalli, käytettävä verkko ja tiedonsiirtotekniikka sekä päätelaite. Emme takaa matkaviestinnän datayhteyksille tiettyä siirtonopeutta tai palvelutasoa.

Mikäli häiriö on toistuvaa ja pitkäkestoista, voit tehdä kuuluvuudesta häiriöilmoitus Elisan tekniseen asiakastukeen numeroon 0800 96 060 soittamalla. Voit tehdä häiriöilmoituksen myös Elisan verkkosivuilla osoitteessa http://www.elisa.fi > Matkaviestintä > Liittymät > Kuuluvuus > Kysy kuuluvuudesta

Ystävällisin terveisin,

S*** E*******
Elisan asiakaspalvelu

Jurpula
Seuraa 
Viestejä722
Liittynyt1.12.2006

Kyllähän se mokkula kuten miten toimii jos pysyy katvealueella, mutta sen ulkopuolella on turha kuvitella mitään tehokasta netin käyttöä harrastavansa. Kerrankin erästä n.5 minuuttista Youtube videota odoteltiin pari tuntia eikä puskuroinut edes puoleen väliin

Hommatkaa vaan sitä laajaa kaistaa ja unohtakaa nuo mokkularäpellykset.

You just made the list, buddy.

Vierailija
Dost
Kyllä. Itse olen kysynyt Elisalta ja sain vastaukseksi:

Mikäli häiriö on toistuvaa ja pitkäkestoista, voit tehdä kuuluvuudesta häiriöilmoitus Elisan tekniseen asiakastukeen numeroon 0800 96 060 soittamalla. Voit tehdä häiriöilmoituksen myös Elisan verkkosivuilla osoitteessa http://www.elisa.fi > Matkaviestintä > Liittymät > Kuuluvuus > Kysy kuuluvuudesta

Suosittelen tekemään tuon ilmoituksen. Mä tein takavuosina ilmoituksen, kun GSM ei toiminu sisällä kunnolla. Parin viikon päästä tuli vastaus, että ne säätää mastoa. Ja sen jälkeen onkin yhteydet toiminu sisälläkin.

Ei ne teknisessä tuessa näitä palstoja lue.

Vierailija

Joo ei tuo kuitenkaan ihan kiinteän laajakaistan korvaaja ole. Kyllähän se usein ajaa saman asian mutta jos odotat samanlaisia vasteaikoja/siirtonopeutta/toimintavarmuutta niin petyt varmasti. Kyllä sen kuitenkin yleensä pitäisi modeemia nopeampi olla. Itse käytän 3g:tä lähinnä kännykällä postien lukemiseen mutta olen joskus tuskastellut tämän kanssa kun netti on ollut poikki.

Lieneekö digitan @450 verkko parempi tässä suhteessa? Ei ainakaan tarvi pahemmin antaa tilaa muulle kuin nettiliikenteelle.

Vierailija
Sirpa
Keväällä erehdyin vaihtaamaan kiinteän laajakaistani "mokkulaan" ( en nimen lanseerajalta ) mainosrummutuksessa.
Alkuun toimi 3G-verkon parhaan peiton alueella siedettävästi,
jopa videopuhelu Skypella onnistui, kuva tosin takerteli. Sitten
huononi päivä päivältä, nopeus Viestintäviraston mittarilla par-
haimmillaan neljännes luvatusta, pahimmillaan muutama kilotavu
sekunnissa. Enää onnistu edes Skype-puhelu, vaan katkeaa heti
ja nettiä selatessa kaipaa vanhaa 28 kilon modeemiaan. Kaupan
peruminen ei tule kuuloonkaan, kahden vuoden orjasopimus
pitää. Asiantuntijan mukaan mokkuloita on myyty yksinkertaisti liikaa ja linkkejä kasvatettu liian vähän. Oliko tarkoituskin
napata muutama ilmainen miljardi 3G-verkon tauoilla ( sehän
priorisoi kännykkäliikenteen ) tyhmiltä ? Olisiko joukkokanne
mitään, eihän voi myydä autoakaan, jonka huippunopeus on luvatun 200 sijaan 20 km/h ?

Kokeile tällä mittarilla, ei tarvitse ladata mitään ohjelmia,
http://www.msoynet.fi/speed.htm
Itselläni mokkulan nopeus oli melkein se mitä on luvattu.
Koneellasi voi olla haittaohjelmia, mitkä hidastavat sitä ja nettiyhteyttä.
Katso lisäksi asetukset, paina connect-ikkunassa ennen yhdistämistä tools, options ja network.
Katso että network type osastolla lukee wdm?? only, eikä GSM only.
GSM-vaihtoehtoa voi käyttää tarvittaessa jos 3G-verkko on rikki jälleen, GSM on kuitenkin huomattavasti hitaampi.
Edit, näyttää nopeus vaihtelevan, nyt oli vain puolet aikaisemmin mitatusta.

Vierailija
Sirpa

Miksi pitää aina olla mainitsematta sitä yrityksen nimeä? Jos ei naama kestä kertoa totuutta tai puhua suoraan, pitäisi päänsä kiinni.

Vierailija

Suoraan sanottuna tyhmää ottaa kiinteän laajakaistan tilalle mokkula ellei kuolemanvakavan syyn takia ole pakko päästä nettiin kannettavalla jossain. Mieleen ei kyllä tule mitään niin pakollista tarvetta, että nettiin pitäisi päästä paikassa kuin paikassa?
Järkikin sen sanoo, että kiinteä kaista on varmempi vaihtoehto. Ei mokkulalle. Toimii ainoastaan taajamissa silloin sun tällöin hyvin.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Mokkula sopimukset voi purkaa vaikka mitä lukisi sopimuksessa. Riittää vain se ettei tuote toimi. Jos ei muuten tahdota hyväksyä asiaa operaattorilta niin kyllä kuluttajaasiamies auttaa.

toisen polven pilkkuvirhe

supollatotuus
Seuraa 
Viestejä204
Liittynyt14.8.2007

Mitä? Eikö kenelläkään ole positiivisia kokemuksia "mokkulasta"? Missä kusee, eli katkooko yhteyttä? Hitaudesta onkin ollut puhetta, vaan onko normaalia totaaliset "kaatumiset"?

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Olen tästä jo kirjoittanut aiemminkin, mutta teksti menkööt uudelleen. Ostin mokkulan 1M:n yhteydellä vuoden 2006 alusta, silloin kapasiteettia piti vielä olla hyvin, koska liittymätyyppi oli uudehko. Kokemuksia.

- katealuekartan mukaan hyvällä alueella Helsingissä oli päiväyhteys arkisin luokkaa 300-400k, yöllä 500-700k. Vaikuttaa kohtuulliselta. Ongelmia oli koko ajan yhteyden jatkuvuudessa, 3g katkeili muutaman minutin väläein ja yhteys vaihtui hetkeksi gprs:ään. Jokaisesta katkoksesta toipuminen kesti 30-60 sekuntia, jona aikana yhteys oli poikki. Kysymys ei ollut heikosta kentästä, koska joskus (useamminkin) keskellä yötä operaattorin ohjelmisto- tai laitepäivityskatkon jälkeen minulla oli muutaman minuutin ajan täysin virheetön 2M-yhteys!

- kesälomalla testasin yhteyksiä muualla. Mikkelissä gprs ei ollut saatavana, mutta yllättäen 3g toimi - katketakseen aina muutaman minuutin välein, vaikka toimiessaan toimi koko kaistan leveydellä. Katkoksen jälkeen yhteys piti aina rakentaa käsin modeemin tapaan.

- Kuopio, kaikki toimi kuin rasvattuna

- Pohjanmaan lakeudet. Vain gprs toimi, mutta luotettavasti.

- Itä-Uusimaa, maaseutu. Toimi keskimäärin 30k:n nopeudella eli noin 2-3 gprs-siivun verran.

Tappelin yhteyden ja operaattorin teknisen ap:n kanssa puoli vuotta kunnes pinna kärähti ja soitin kuluttajasuojaan. Palvelu oli hyvin asiallista ja minulle luvattiin kaikki tuki, jota hämmästelin, koska teknisissä asioissa operaattorien ei asia välttämättä ole aivan helppoa saada reklamaatiota läpi. Ehkä siellä nauhoitetaan puhelut asiakaspalvelun laaduntarkkailumielessä.

Tein valituksen kuluttajasuojan ohjeen mukaisesti, odotin valitusajan päättymistä ja otin uudelleen yhteyttä kuluttajasuojaan. Nyt sieltä tuli vastaus kirjallisena ja siinä vedettiin kaunopuheisesti tuki pois (pitäisi tehdä sitä ja tätä ja sittenkään asia ei ole selvä jne...).

Lopulta, parin kuukauden päästä operaattori otti yllättäer yhteyttä ja hyvitti minulle kuluneelta sopimusajalta 1M:n ja 384k:n nopeuksien hintaeron. Selityskin tuli. Olen kuulemma kahden tukiaseman rajalla ja swäppäys näiden kesken sekoittaa yhteyden. Teninen tuki sitä ei kuitenkaan koskaan monista yhteydenotoista huolimatta saanut selvitetyksi.

Nykysin minulla on samalta operaattorilta toimiva lankakaista.

Yleisenä kommenttina. Mokkulalla myydään puheeelle välttämätöntä verkon ylikapasiteettia puhetta alhaisemmalla prioriteetilla. Puhe on reaaliakaista palvelua ja mokkulapalvelua sitä mitä siitä jää jäljelle. Se on hyvin edullista operaattorille, koska kapasiteettia on puhehuippujen vuoksi rakennettava riittävästi. Mokkulapalvellle ei siis välttämättä tarvitse tehdä omia investointeja, senkun myy mokkuloita.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Vierailija
supollatotuus
Mitä? Eikö kenelläkään ole positiivisia kokemuksia "mokkulasta"? Missä kusee, eli katkooko yhteyttä? Hitaudesta onkin ollut puhetta, vaan onko normaalia totaaliset "kaatumiset"?

Mulla siis on vaan positiivista. En ole haivainnut käyttökatkoksia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat