Omat hautajaisesi!

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuli tuosta kuolemanpelko -ketjusta mieleen, että kuis se viimeinen kokoontuminen lohisopalle? Oletteko jo miettineet? Mulla on sen verran suunniteltuna, että jos on mitään jälellä varaosiksi niin irti, jos tupakan saastuttamat kelpaa. Verkkokalvot on tosin priimaa. Sen voin taata!

Mitä jälelle jää niin tuhkaksi ja tuhkat järveen/mereen/jokeen. Ei mitään muistolaattoja hautuumaille tai muualle. Jos kaipaa paikkaa, minne mennä mua muisteleen niin voi mennä minun puulle. Hätätilassa käy petäjä ku petäjä.

Tuhkankaatoseremoniaa ei kummosta tartte. Äeti tai vaihtoehtosesti elämänkumppani voi tuhkat heittää jordaaniin ja sitte puolen minuutin-minuutin hiljanen hetki. Muistotilaisuus vaan lähipiirille, jossa katotaan Queenin musavideoita (miel. vanhempaa tuotantoa) ja tarjotaan lohisoppaa ja oikeeta, kunnon kahvia. Peijaisissani tulee olemaan myös votkatarjoilu.

Tommosta menoa sitä voisi tarjota jälkeenjääville!

Hämmentää.

Kommentit (9)

Vierailija

Eipä niillä hautajaisilla ole itselleni ole paljon merkitystä, koska olen silloin kuollut. Ystäville ja perheenjäsenille asia onkin hieman eri.

Kun eräs ystäväni heitti lusikan nurkkaan, kokoonnuimme kavereiden kanssa virallisen osuuden jälkeen epävirallisempaan muistotilaisuuteen nautiskelemaan olutta, kertomaan hyviä juttuja edesmenneestä ja kuuntelemaan hänen lempibiisejään. Tuollainen ainakin toimi itselleni hienosti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005

Kyllä hautajaiset ovat omaisia varten, ja saavat järjestää minkälaiset tahtovat. Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa. Arkussa sitä jaksaa kuunnella vaikka uskonnollista lässytystä, jos se omaisia lohduttaa.

Itse en voisi kuvitella järjestäväni hautajaisia lähimmille omaisilleni enkä haluaisi osallistua sellaisiin edes velvollisuudentunnosta sukua kohtaan. Ajatuskin surun vatvomisesta hautajaisten tyylisessä julkisessa tilaisuudessa kuvottaa, mutta ilmeisesti se antaa joillekin jotain (vaimolla se päinvastoin lisää tuskaa, jos ei jostain syystä pääse sukulaisensa hautajaisiin).

Vierailija

Mulla on elintenluovutustestamentti, joten kaikki toimivat osat lähtee kiertoon. Lopusta ruhosta tehdään sitten lihapotut hautajaisvieraille.

(No ei vaiskaan. Ei mulla mitään testamenttia ole.)

Vierailija

Elinluovutuskorttia olen kuljettanut lompsassani jo yli kaksikymmentä vuotta. Nykyisin taitaa useimmilta osiltani taitaa viimeinen käyttöpäivä olla ohitse.

Olen tehnyt myös hoitotestamentin, jossa kiellän tarpeettoman hoidon pitkittämisen, mikäli hoitotoimilla ei voida merkittävästi parantaa elämänlaatuani sairastuttuani vakavasti. Mainitsin kuitenkin, että riittävästä ravinnonsaannista, nesteytyksestä ja kivunlieviyksestä on huolehdittava kuolemaani saakka. Oli meinaan semmonen elämäntilanne, että testamentin teko oli ajankohtaista

Hautajaisiani olen kommentoinut vain sen verran, että mitään pappia, ei edes sitä yhtä sukulaisrovastia, saa päästää niissä puhumaan. Vakaumuksellinen pakana olen loppuun asti ja ylisekin.

Hautajaiset, hautaustapa ja paikka jäävät muiden kontolle. Mitään pröystäileviä maahanpanojaisia en halua. Syökööt, juokoot, itkekööt ja naurakoot keskenään niillä rahoilla.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulle hautaus ja hautajaiset ja niiden "suunnittelu" ovat sikäli tärkeät, että koen sen olevan samanlainen juhlan aihe kuin syntymän ja aikuiseksi kasvamisen. Puolison ottoa/saamista ajattelin myös juhlistaa sekä mahdollisten lasteni syntymää. Siinäpä nuo elämänkaarijuhlat ovatkin. Joitain vuodenaika riittejä sitten siihen päälle.

Miten ja missä voi tehdä hoitotestamentin ja älyääkö siitä tavallinen kuolevainen mitän vai tarvitseeko hoitohenkilökunnan/asianajajan/notaarin tms. apua ja asiantuntijuutta?

Hämmentää.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007
Neutroni
Kyllä hautajaiset ovat omaisia varten, ja saavat järjestää minkälaiset tahtovat. Itseä ei voisi vähempää kiinnostaa. Arkussa sitä jaksaa kuunnella vaikka uskonnollista lässytystä, jos se omaisia lohduttaa.

Olen ajatellut asian myös samoin, eli vaikka itseäni ei pappien latelemat taikaloitsut kiinnosta ihottuman vertaa, niin hautajaiset kuitenkin järjestetään omaisia varten. Rahaa laitan eläessäni sen verran jemmaan, että saavat sitten osallistujat syöpötellä ja juopotella tarpeekseen.

Kaikki toimivat sisäelimeni ja muut osat saa laittaa jakoon niitä tarvitseville, ja ruumiini voi kauniiksi lopuksi vaikka polttaa tai tehdä siitä jonkin tilataideteoksen, who cares.

Vierailija

Itse pyrin aina täydellisyyteen ja sama asia hautajaisissa. Pitäisi olla sellainen tapahtuma mistä on kaikki kristilliset perinteet pyyhitty pois. Eli millainen hautajaistapahtuma jäisi jäljelle? Ja mitä tulisi tilalle?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26851
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Miten ja missä voi tehdä hoitotestamentin ja älyääkö siitä tavallinen kuolevainen mitän vai tarvitseeko hoitohenkilökunnan/asianajajan/notaarin tms. apua ja asiantuntijuutta?

Se on pankkikortin kokoinen lappu, jota voi pitää vaikka lompakossa, josta se tarvittaessa löydetään. Siihen tulee vain allekirjoitus ja nimen selvennys, sen monimutkaisempaa juridiikkaa siihen ei liity. Itse täysin sen jossain messuilla tai muussa tapahtumassa, mutta apteekeista niitä kai normaalisti saa. Tiedä sitten antaako vaimo leikellä minua (se ei niin kauhean innostunut asiasta ollut), mutta se ei siinä vaiheessa ole minun ongelmani. Omasta puolestani saavat ottaa varaosiksi mitä tarvisevat, myydä loput koiranruokatehtaalle ja panna arkkuun hiekkapussin jotta omaiset saavat tivolinsa.

Uusimmat

Suosituimmat