Löysin erikoisen kiven

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Löysin metsätieltä erikoisen kiven jossa kaksi pyöreää uraa sekä kiven takapuolella isompi soikean muotoinen ura.
Mikähän nämä urat on kiveen synnyttänyt?

http://picasaweb.google.com/Kujalmi/Kivi#

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Koeta ottaa teräviä kuvia ja läheltä niistä renkaista. Jos on kuviomuotoa, niin sivuvalolla, niin että kuvio erottuu

Vierailija

Onpa todella poikkeavan näköinen kivi. Ensinäkemältä voisi ajatella, että ihminen on sitä joskus mekaanisesti työstänyt. Todennäköisempi vaihtoehto on kuitenkin se, että jääkauden sulamisvaiheessa vesi- ja hiekkapyörteet ovat muokanneet sitä. Kivi on koostumukseltaan eri lujuinen eri kohdiltaan, joten pehmeämmät kohdat ovat kuluneet enemmän ja muodostaneet siten kuvioita.

Vierailija
Pihlajakivi
Löysin metsätieltä erikoisen kiven jossa kaksi pyöreää uraa sekä kiven takapuolella isompi soikean muotoinen ura.
Mikähän nämä urat on kiveen synnyttänyt?

http://picasaweb.google.com/Kujalmi/Kivi#

Onkohan tuo kiinteää kivi-ainesta? Otapa siitä ihan makrokuvia, niin tsekataan. Raaputa pikkaisen pintaa syvemmältä jne. Tai jos itse tiedät, niin kerropa meillekin.

Vaikuttaa nimittäin epäilyttävältä. Paljonko painaa?

Vierailija
otteri
Kivihän näyttää ihan avaruusolennolta! Haiskahtaa vedätykseltä.
Heh. Samoin ajattelen. Tuohan ns. "pihataidetta". Selviää kun tarkastelee näitä teennäisiä "sammaloitumiskohtia"

Ihan hauska kuitenkin, ja pani oikein miettimään. Ei siis mielestäni ole kiviainesta. Tuollainen kiviaineksena painaisi jo useamman sata kiloakin, joten pelkästä "löydostä" ei ole käsittääkseni kyse. Graniitin ominaispaino on nimittäin peräti 2,64 tonnia per kuutio.

Vierailija

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun täällä yritetään keksiä selityksiä kivimestarien aikaansaannoksille.

Threadin aloittaja voisikin kertoa, mikä on kiven tarina?

Vierailija

Ei kai tuo kulman ura ole pään kokoinen? Jositä on käytetty takomismuottina muinoin. Sitten se on museoviraston heiniä, se kivi ja siltä löytöpaikalta voi löytyä muutakin.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kun mietiskelin miten itse tekisin tuollaiset kaiverrukset, niin päädyin hiekkapuhallukseen. Pienellä suuttimella saa sieviä uria. Tuskin monikaan tietää, että hautakivien merkinnät tehdään hiekkapuhalluksella. Merkin muoto leikataan sitkeään teippiin ja paljastetaan kivi siltä kohdalta. Ja sitten puhalletaan montulle taidolla.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Kivi on reilun pään kokoinen ja painaa noin 30-40kg. Kivi tuntuu kovalta kauttaaltaan. Kivi löytyi siis uuden metsätien reunasta. Tien molemmin puolin on kaivettu uudet ojat.
Kivi oli maassa siten että tuo pienempi ympyrä oli ylöspäin ja se herätti mielenkiinnon ja käännyin takaisin tarkastelemaan kiveä. Aikaa eikä välineitä eikä minulla ole tällaisen askarteluun, eikä olisi tullut moinen idea kyllä mieleenkään. Oli vaan sen verran merkillisen näköinen kivi joten tiedustelin josko täällä joku tietäisi onko urat aiheuttanut jääkauden sulamisvedet vaiko joku muu...

Vierailija

Koska kohta on jo viikko kulunut alkuperäisen kysymyksen ja kuvan lähettämisestä tälle saitille, ja koska asiantuntevaa vastausta ei ole saatu, välitin aiheen kuvan kera Geologisen tutkimuskeskuksen asiantuntijalle. (Kiitos Lassille!)

Viime vuoden marraskuussa tein samoin nimerkin Helence esittämälle probleemalle ja vastaus saatiin parin päivän sisällä. (ks. aihe alempana tällä sivulla.)

Mikäli asiantuntija lähettää minulle vastauksen ja antaa luvan sen julkistamiseen, laitan hänen kommenttinsa tänne samana päivänä, kun olen sen saanut. Mahdollisesti hän vastaa itse suoraan?
Odotellaan nyt pari päivää...

PS: Mainitsemani Helencen kysymys marraskuussa 2007 on otsikoitu:
"Mikäköhän kivi olisi kysymyksessä?"

Vierailija

Kivi on erikoinen ja kiinnostava. Olettaisin, että sen rengasrakenne ei ole pelkästään lohkareen pinnassa. Kivi näyttäisi olevan eräänlainen pallokivi ja koostuu kehärakenteisista palloista, jotka ovat ilmeisesti alunperin kivisulaan sivukivestä lohjenneita kappaleita. Kivisulan lämpö on niitä sulattanut ja pyöristänyt. Kehät ovat syntyneet kivisulan, magman reagoidessa sulkeumamateriaalin kanssa. Lohkareen pinnassa olevat renkaat ovat syntyneet, kun kehässä olleet tummat kalkkipitoiset mineraalit ovat rapautuneet pois.

Erilaisia pallokiviä on tällä hetkellä tiedossani maastamme 34 pientä kallioesiintymää ja n. 60 erillistä lohkareikkoa tai yksittäistä lohkaretta. Pallokivet ovat rakenteeltaan erikoisia ja koostumukseltaan vaihtelevia magmakiviä. Ne koostuvat erikokoisista palloista, joita iskostaa usein tasarakeinen perusmassa.

Pallokivien syntytapa vahtelee laajasti. Kuvassa olevan kiven palloissa on vain yksi selvä kehä ja perusmassa on arviolta tonaliittista tai dioriittista syväkiveä. Jos pallokivien pallot kehineen ovat kiteytyneet suoraan magmasta, ovat pallot yleensä monikehäisiä ja kehät terävärajaisia. Ydin voi olla tasarakeista syväkiveä, kookas mineraalirae, raekasauma tai sivukiven kappale. Tällöin palloissa on usein myös tunnusomaisena piirteenä mineraalien säteettäinen rakenne.

Pallokivilohkareet ovat kauniita, erikoisia ja monet ovat kuljettaneet niitä pihansa koristeeksi. Kannattaisi katsoa, jos kiven alkuperäiseltä löytöpaikalta löytyisi lisää lohkareita. Ottaisin mielelläni palan tarkempia tutkimuksia varten ja arkistoisin lohkaretta koskevat paikka-, koko- ym. tiedot. Havaintoja aivan vastaavan kaltaisista kivistä minulla on vain niukasti.

Lisää pallokivistä on kirjoittamassani englanninkielisessä kirjassa "Orbicular rocks in Finland" (kirj. geologi, FT Seppo I. Lahti, Geologian tutkimuskeskus, 177 siv.). Sitä myy Geologian tutkimuskeskuksen julkaisumyynti hintaan 30 €+ postiennakkomaksu, ks.
http://www.gsf.fi/geotieto/julkaisut/myynti.html.

Vierailija

No niin. Kysyjä "Pihlajakivi" sai vastauksen suoraan asiantuntijalta eli "Kivimieheltä" ja parempi niin, jotta kukaan ei epäile minun laittaneen omia aivoituksiani vastauksen joukkoon.
Pihlajakiven löydös on siis kohtalaisen erikoinen harvinaisuus jopa geologien kategorioissa. Löytämälläsi kivellä alkaa nyt siis olla kehystarina ympärillänsä. Lähetä ihmeessä siitä pieni kappale tutkijalle, niin saat myöhemmin siitä palautetta ja kertomista lastenlapsillesi!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat