Muumilaakson tarinoita

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen sitä ikäluokkaa joka on katsonut pienenä muumeja. Niin pienestä saakka kuin muistan. Ainakin 99% ikäisistäni on myös katsonut. Jos joku ei ole katsonut muumeja, sitä pidetään yleensä kummallisena. Muumeista myös pidetään aika paljon, mitä olen ihmisiä asiasta haastatellut.

Minun on vaikea suhtautua muumipiirrettyihin puolueettomasti ja objektiivisesti, koska se herättää niin paljon nostalgiaa ja assosioitunut lapsuudesta kaikenlaista. Mutta kyllä voin sanoa sen että muumipiirretyt on todella hyvin toteutettuja. Tunnelma välittyy tehokkaasti. Katsoin äsken jakson jossa Nuuskamuikkunen lähti etelään. Piti pidättää kyyneliä.

Koko muumien elämä ja niiden ympärille rakennettu maailma ja teemat ja kaikki on syvällistä ja kaunista. Käsittelee perustunteita ja kaikkea suoraan oikeasta elämästä. Esimerkkinä vaikka Muumipeikon unet, ne on uskomattoman aitoja, juuri sellaisia kuin oikeastikin unet tuppaavat olemaan, hyvin uskottavia. Ja nuuskamuikkunen, kuka hän on? Pienenä en kunnolla aina ymmärtänyt häntä, miksi hän teki mitä teki ja käyttäytyi niinkuin käyttäytyi, mutta nyt vanhempana katsoessani noita muumeja, ymmärrän. Sekin noissa muumeissa on niin hienoa, ettei ne ole selvästikään tehty pelkästään lapsille. Niissä on niin syvällisiä ja hankaliakin juttuja kätketty, ettei voi olettaa lapsen tajuavan niistä kaikkea.

EDIT: Ja sekin että noissa vanhoissa muumipiirretyissä ei ole väkivaltaa eikä mitään muutakaan paskaa mitä nykylastenohjelmat pursuaa. Muumeissa yhden jakson koko aihe voi olla vaikkapa leijan lennätys, mutta silti siitä on saatu uskomattoman mielenkiintoinen kokonaisuus aikaiseksi. Harmittaa nuo uudet muumijaksot, ne on niin täyttä paskaa kuin olla saattaa. Kaikki se mikä vanhoissa muumeissa oli hyvää, on kadonnut uusista. Perus pokemonmättöä.

Mitä mieltä te olette muumeista piirrettyinä? Tai miksei kirjoinakin.

http://areena.yle.fi/toista?id=1514684

Sieltä voi katsella jaksoja, tuo on ainakin surullinen. Kannattaa pistää koko näytölle, onnistunee oikealla klikkauksella ja zoomilla.

くそっ!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Televisiosarjan 76 ensimmäistä osaa ovat oikein hienoja satuja. Eli siihen asti kun Nuuskamuikkunen ja Niisku lähtevät Etelään.

Sen jälkeiset osat on liian jokapäiväistä tvshowta.

Hieno maailma tuo muumimaailma. Pehmeä mutta kiinnostava. Sopivan monipuolisia hahmoja.

Vierailija

Pitäisi niitä kirjoja joskus tutkia kanssa. Lapsena oli lukemisena Kuka lohduttaisi Nyytiä. Siinä oli Mörkö, Drontti, Homssuja ja Hemuleita ja kaikkia ihan törkeen hienoja otuksia ja tunnelmia.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Itse olen sitä ikäluokkaa, jolle äiti luki muumikirjoja iltasaduksi. Nyt kun joskus muumiohjelmaa katselen, mietin aina mikä hahmo on tuttu ja mikä uusi. Jotenkin minulla on niistä muumikirjoista parempi mielikuva kuin TV-ohjelmista. Olen ajatellut jossain vaiheessa lainata niitä vanhoja kirjoja lapsille luettavaksi. Samalla voi itse palauttaa mieliin, onko omat tuntemukseni vain "wanhojen hyvien aikojen" muistelua.

Vierailija

Niinpä. Hyvin tehdyt muumitarinat ovat kuin jotain Grimmin satuja. Niissä on sanomaa ja opetus, tunnelmaa yms. Mutta TinyToonsit ja Turtlesit ovat monesti varsin pinnallisia, lähinnä hauskuutus-mielessä tehtyjä.

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Itse en voi sietää muumeja, suorastaan vihaan niitä. Epämuodostuneita virtahepoja ne ovat. Olen joskus nähnyt niistä painajaisia. Monesta muusta lastenkirjallisuudesta toki pidän, kuten Lindgrenistä ja Uspenskista.

Muumit ovat saatanasta.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope
Itse en voi sietää muumeja, suorastaan vihaan niitä. Epämuodostuneita virtahepoja ne ovat. Olen joskus nähnyt niistä painajaisia. Monesta muusta lastenkirjallisuudesta toki pidän, kuten Lindgrenistä ja Uspenskista.

Muumit ovat saatanasta.

Miksihän muumit on sen mallisia kuin ovat? Ensimmäiseksi niistä tulee mieleen virtahepo, nyt kun mietin tarkemmin, niin ne muistuttavat hieman puoliväliä ylempää taitetuilta patongeilta, joilla on silmät oliiveista. Onkohan Tove Jansson kokeillut koskaan psykedeelejä?

Vierailija
Edu
Shriek
Miksihän muumit on sen mallisia kuin ovat?

Antrooppinen periaate.

Ai jai. Rupeat heti vaikeaksi, kun täytyy avata sivistyssanakirja.

Löysin jotain antrooppista mielenkiintoisempaa...

anus peräaukko

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanata.html

Tämä tukisi tuota Toopen väitettä:

tse en voi sietää muumeja, suorastaan vihaan niitä.

Muumit ovat siis hanurista?

Vierailija
Shriek
Löysin jotain antrooppista mielenkiintoisempaa...

anus peräaukko

Muumeilla ei muuten ole peräaukkoa. Se voi osaltaan selittää muumien pyöreää muotoa.

Vierailija
anomalia
Muumeilla ei muuten ole peräaukkoa. Se voi osaltaan selittää muumien pyöreää muotoa.

Sehän se on oleellista. Onko jollain suositulla lapsille suunnatulla animaatiohahmolla peräaukkoa?

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007
Toope

Muumit ovat saatanasta.

Ihan pentuna muistan nähneeni sellaisen kirjan jossa oli se kukkia keräävä muumi, piirettynä epämuodostuneeksi muotopuoleksi kynttilänvalossa niin oli silloin tosi pelottava. Taisin nähdä siitä painajaisiakin.

Vierailija
Olli V
anomalia

Sehän se on oleellista. Onko jollain suositulla lapsille suunnatulla animaatiohahmolla peräaukkoa?

Alan spesialistina varmaankin osaat itse vastata esittämääsi kysymykseen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jostain olen kuullut että muumihahmo syntyi niin että tuo tyyppi halusi piirtää niin ruman otuksen kuin osasi, en muista minkä takia. Syntyi muumi.

くそっ!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat