Masennus on tekosyy?

Seuraa 
Viestejä197
Liittynyt18.5.2008

Hyvä ohjelma.

Suosittelen.

http://areena.yle.fi/hae?pid=1493700

Sivut

Kommentit (107)

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006
marliini
Hyvä ohjelma.

Suosittelen.

http://areena.yle.fi/hae?pid=1493700

Tekosyy mihin?

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Itse masennuksen kokeneena ja siitä vieläkin aika ajoin kärsivänä voin sanoa, että ohjelman hyvinkin provosoiva otsikko herätti minussa ainakin vihastusta.

Toisaalta, mitäpä sitä yhteiskuntaa muuttamaan, kun syötetään vaan ihmisille mömmöjä, niin oravanpyörä pyörii jatkossakin.

tackar och pockar, peace

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Ei taida Enbuske tietää masennuksesta perskarvan vertaa kun tommosta väittää - ihminen ei kykene masennuksen iskettyä muuttamaan henkimaailmaansa ja ajatella että minä selviän tästä ilman mitään sen kummempia. Tekosyy in my ass.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Ei Katajapuska kiistänyt masennusta. Nykyisin tavalliset alakulon ja tehottomuuden tunnot sekä elämän vastoinkäymiset leimataan depressioiksi ja hoidetaan lääkkein.

Nykyisin ei elämään kuuluvaa alavireisyyttä ja tyhjäkäyntiä kestetä, pitää jatkuvasti olla työtehokas, dynaaminen ja positiivinen.

Oikeaa, vaikea-asteista kliinistä masennusta toimittaja ei väheksynyt, pikemminkin pelkäsi lievien alakulojen hoidon vievän resursseja tehokkaalta depressiokuntoutukselta.

Kuunnelkaa ensin linkatut ohjelmat, ennen kuin alatte imuroimaan hernehiä!

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Kokemuksesta tiedän, että masennus on sairaus, joka saattaa pahimmillaan johtaa jopa kuolemaan, lähellä on ollut.

Kiitos Mummo tuosta tarkennuksesta, en itse edes viitsinyt katsoa tuota ohjelmaa.

Masennus ja väliaikainen alakulo sekoitetaan usein toisiinsa, erityisesti iltapäivälehdissä, jossa harva se päivä joku julkkis väittää potevansa masennusta.

Tietynlaiset luonnetyypit ovat taipuvaisempia masennukseen, ts. pitämään tunteet sisällään. Siitähän se pitkälti johtuu. Ihminen, joka ei kykene purkamaan tunteitaan ulos, todennäköisemmin masentuu. Henk.koht. olen joskus kadehtinut ihmisiä, jotka pystyvät purkamaan mielipahansa samantien ulos päästään, itse en sitä osaa. Se jää helposti kasvamaan pään sisään...

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

slam
Seuraa 
Viestejä2127
Liittynyt11.5.2006

Aivot on muhennoksessa, niin silloin kannattaa eritoten nauttia suurista maamme pellejen lausunnoista. Ne voivat helpottaa oloa, jos jaksaa vielä nauraa.

Hyvin polkee.

Vierailija

Tyhjänpäiväiset roskalehtijulkkikset jauhavat tuubaansa, pitäähän niidenkin leipärahansa jostain repiä.

Oikeasti - siis oikeasti masennus on ikävimpiä ja vahingollisimpia sairauksia mitä meillä ylipäänsä on riesanamme, kuolleisuus on isompaa kuin moni arvaakaan.

Samalla perusteella voisi väittää että vaikkapa ihosyöpä eli melanooma on laiskojen vätysten sairaus, kunhan lusmuilevat.

Joskus näiden iltapäivälehtiälykköjen kärsää haluttaisi vääntää muutama kierros vasta- ja muutama myötäpäivään, oppisivat valikoimaan mitää paskaa työntävät tuutistaan..

Vierailija

Alakulo ja masennus sotketaan hyvin usein keskenään, vaikka ne ovat tyystin eri asia.
Alakulossa tunnetila aistitaan vahvana, mutta masennuksessa ei. On vain väsymys ja harmaus ja ponnettomuus.

Vierailija
Vpää
Täys pelle koko jätkä. Noh kyllähän tuo kai työn teon voittaa ja tienaa mukavasti, kun jauhaa kakkaa.

Et sitten katsonut edes koko ohjelmaa

Enbuske ainoastaan haastatteli eri alojen ihmisiä sekä myös masentuneita ja ei masentuneita.

Vierailija

Alakuloinen: "Kylläpä masentaa. Mikään ei huvita."
Masentunut: "Normaali olo, mutta mikään ei huvita."
Normaali: "Mitähän sitä tekisi. Taidanpa vaan huilata."

Vierailija

Jos masennus selitetään tunneköyhyytenä... eikö masennuskin ole tunne? En tiedä mitä, on masennus kertokaa ihmeessä... eikö se tunnu (-) olla masentunut.

Eli negatiivisuus... on ihmisen ajatusten, tunteiden ja tekojen suuntautumista alhaiseen harmoniaa hajottavaan, valheellisuuteen, itserakkauteen, ahneuteen, kateuteen, vihaan ja materialistisiin nautintoihin.

Itse kuvailisin masennusta näin, (-) tunne (k.s edellinen) joka on vallannut ikuisen häviäjän... häviäjän, joka rimpuilee vielä vastaan... viimeisillä voimillaan...

Niin siis häviäjä on järki... masentunut ihminen järkeilee olevansa tunneköyhä, silti hän suuttuu tämänkin luettuaan... ongelmana on, ettei tämä suuttunut olio edes pysty järkeilemään miksi hän suuttui. Masentunut ihminen on hyvinkin tunteikas... tunteet ovat herrana talossa, ja (-) aiheuttaa juurikin älyllinen voimattomuus näiden (-) tunteiden edessä...

Masentunut ihminen on diagnoosini mukaan ylpeä, järkeilevä, tunteitaan aliarvioiva, niiden tulkitsemista vähättelevä... pikku tai hieman isompi neropatti. Neropateilta on päässyt unohtumaan Ymmärryksen/Viisauden eli korkeimman henkisen minän kehittäminen, josta johtuen he ovat usein elämäänsä tyytymättömiä ja masentuneita.

Ihmisessä on järki ja tunne... niiden pitäisi olla tasapainossa... yleensä, tuntemissani tapauksissa, aikansa pelkkästään järkeiltyään ihminen masentuu... koska masennus (-) tunne yrittää korjata tasapainoa... opettaa ymmärtämään itseään...

Masennus on siis merkki... lopeta järkeily. Opi tuntemaan... Itsesi. Ymmärrä, viisastu... älä vain enään järkevöidy... ja lisää tietoasi... ja tuskaasi.

Masennus on siis tekosyy... olla oppimatta tuntemaan itseään...

Ei millään pahalla, joskaan ei hyvälläkään...

T:Syytä minua... sillä se pää selviää... minä olen syyllinen, kuka minä olen...

Vierailija

Minä olen nähnyt tappavan masennuksen kourissa elävän, vuoteeseen lojumaan asettuneen ja ruokittavan ihmisen, jolla ei ollut enää toivoa selvitä siitä.
Vaimo möi metsää että kustansi hoidon.

Mitä viisastelette tuohon?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Yksi toive on oikeutettu. Ja se on jotta kaikki masennusta kokemattomat ja siihen helppoja selityksiä tarjoavat saisivat itse kokea kunnon depiksen. Esimerkiksi aivan tavallisen 15-20 vuoden jakson. Keskivaikea on aivan riittävä kokemukseksi tuollaisille. Siitä vielä selviää moni hengissä selittelemään onko masennus oikea vaiva vai ei.

Tuon jakson jälkeen voi selitellä samaan hengenvetoon ylipaino-ongelman todelliset syyt. Kuten sen, että ylipainoinen vain syö enempi kuin kuluttaa. Ja kannattaa vain syödä vähempi. Helppoa mutta yksinkertaista. Tosin tuon selityksen jälkeen löytyy taas oikeutettu toive.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat