Kuoleman jälkeen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sille vähemmistölle joka ei usko jumalaan, joka on ainoa uskomisen kohde mikä tuomitsee uskottomuudesta, en tuomitse. Joillekkin se on hyvä. ongelma on tavallaan siinä että kaikki ei usko, mutta silloin kaikki seisoisi paikallaan. Kristinusko ei kuitenkaan poistanut vääryyttä maailmasta, yhtään. Pääsemmekö koskaan eroon "ihmisen tyhmyydestä", joka on ollut olemassa menneisyydessä aina. Meidän todellinen kehitys on vasta alkamassa, ehkä emme tarvi kapitalismiakaan enää tulevaisuudessa, ehkä opimme kontrolloimaan ja kyseenalaistamaan omia tunteita ja ajatuksia. Ehkä ongelmana on tietoisuus ja ego.. onko sekin vaan "tunne"? työkalu että osaisimme arvostaa itseämme? Pelätä henkemme edestä ja taistella? Oli tietoisuus illuusio tai ei jokainen haluaisi luultavasti pitäisi sen osan itsessään kaikista mieluiten.

Alkuun laske todennäköisyys sille että olet hengissä nyt. mahdotonta? Mahdotonta laskea vai muutenkin mahdotonta?

Aika on loputon:

1) Katso kättäsi, miten se eroaa aivoistasi? jos sinulta leikattaisiin puhekeskus et pystyisi puhumaan, mutta olisit muuten sama. Kaikki mitä on voi muuttaa toiseen muotoon, periaatteessa kivi, vesi ja valo on samaa energiaa eri muodoissa. Ja energia ei katoa mihinkään universumissa. jos aine sun aivoissa olisi järjestetty eri tavalla sulla olisi "eri" tietoisuus. Jos ihminen rakentaa älykkään robotin se nähdään luonnottomana ja pelottavana. Ihan kun ihminen olisi parempi. Ihminen on vain kasa materiaa joka on "hereillä" tällä hetkellä, vaikkakin aika kehittynyttä biomekaaniikkaa. Robotti on vaan eri osista, ja periaatteessa eri "rotu". Rotu joka alkaa vähemmän hereillä olevana ja päätyy enemmän hereillä olevana kuin ihminen. Jos aika on loputon, materia mikä tekee sinusta sinut päätyy lopulta tietoisen olennon aivoiksi. Jos kuolisit ja syntyisit olisi mahdotonta erottaa syntymistä kuolinhetkestä, jos muistaisit, koska kuollut ei koe aikaa.

2) tietoisuus onkin jossain lisä-ulottuvuudessa

Aika on rajallinen:

1) meidän universumi on syntynyt ja kuollut aikaisemmin, ja elät jatkuvaa "looppia" eli samaa elämää uudestaan ja uudestaan.

2) singulariteetista samaan pisteeseen. mitä jos kaikki mitä on onkin jonkinlaisen eliön syntymistä? "jumala". kivi on sun veli. Vääryyttä ei ole?

Sivut

Kommentit (137)

Vierailija

Luettuani Rick Strassmanin kirjan "DMT the spirit molecule" oon itekin ruvennut ajattelemaan näitä asioita vähän enemmän.
Suosittelen muillekkin, ja varsinkin ateisteille.

Mitä sanoit tuosta uudelleen syntymisestä luupissa, aina uudelleen ja uudelleen, niin se on (mielestäni) aika pelottava mutta kovin järkeenkäypä asia. Toistaahan kaikki muukin luontoon kuuluva itseään. Uudelleen ja uudelleen.
(HISTORIA TOISTAA ITSEÄÄN)

Olisi kyllä kiva kokeilla välillä olemista jossain toisessa ruumiissa, mutta jospa sitä synnytäänkin aina uudelleen samaan ruumiiseen samaan ajankohtaan, niin mistäpä sen tajuaisi?

Tutkijat voisivat ennemmin alkaa tutkimaan mitä ihmisen aivot ja tietoisuus pitää sisällään, kuin sitä miten päästään marsiin parhaiten.
Oma mielipiteeni on se, että vastaus kaikkeen on meissä itsessämme.

Rauhaa vaan kaikille

Vierailija

olin aika väsynyt kun ton kirjotin.. toi kosmologia ja miten maailmankaikkeus toimii on tällä hetkellä melkeinpä uskonto. En suhteita osaa sanoa kumpaa enemmän tiedettä vai uskontoa. Sai tajuttua sen ajan ja paikan äärettömyyden, niin yhtäkkiä sanotaankin että ne on molemmat äärellisiä. Big bang teoriakin perustuu vaan yhteen havaintoon. Tää on ihan ymmärrettävää, me ei olla pahemmin oltu avaruudessa. Vähän niinkun joku elämältä suojattu prinsessa, joka vaan katselee alas tornista maailmaa. Ei siitä ole kauaa kun ajatelitiin että maapallo on pannukakku, me ollaan tavallaan tekemässä saman meidän maailmankaikkeudelle. Paitsi että meidän mieli on avoin. Jossain sanottiin että noin 80% maailman ihmisistä uskoo vielä jumalaan, eli se mielikuvituspotentiaali on pois laskuista. En tiedä pitäisikö meidän tutkia avaruutta, on paljon maagisempaa kun emme tiedä mitään. Kaikilla oma versionsa. Avaruus ei ole mikään master of orion, kestäisi aivan naurettavan kauan matkustaa toiselle planeetalle valon nopeudella. Vaikka olisi kuolematon on parempi tuoda alukseen muutakin kuin pasianssikortit. Master of orion (esim.) todistaa myös sen että todellinen avaruus on meidän päässä, keksimme parempaa sci-fiä. Totuus on paljon masentavampi tuossa mielessä. (avaruussota tuntuu meistä mahtavalta, mutta se ei oikeasti ole sitä, ja jos mitkään sci-fi elementit ei toteudu, avaruus alkaa olla aika tylsä paikka sen jälkeen kun tiedetään miten kaikki toimii) Raamatussa ei ole mitään vastauksia. Entäs jos se lopullinen totuus onkin käytännössä samankaltainen kuin uskonnot nykyään? Vain suuremmassa mittakaavassa? (ehkä jos yhdistelee todelliset pointit) Jos tietäisin kaikki vastaukset haluaisinko ihmisten vaan lukevan raamattua?

se looppijuttu perustuu sille että se on paljon(PALJON) todennäköisempää, että jos aika on äärellinen se on jo kulunut. Muutenkin vaikka 1000 biljoonaa vuotta on äärettömyyteen verrattuna.. hmm.. ihmisen käsityskyvylle sovitettuna sanotaan vaikka 1 sekunti. Mun mielestä paljon mahdottomampi ajatus olisi, että tää olisi ainoa kerta kun elät (todennäköisyys olisi alle 0.1% aika reippaasti, ja oli totuus mikä tahansa toi luku ei ole iso). Jos olisi taivas ja helvetti jossa ollaan ikuisesti, eiköhän me oltaisi siellä jo(tää ei oikeastaan ole sama asia).
Toi on mun oma kela kun luin tosta äärellisestä ajasta&avaruudesta, eiköhän joku toinenkin ole samaa mieltä ja sama teksti lukee jossain muualla. "entä jos?" Silloin sun elämä tosiaan on todellinen ihme. Kannattaa elää elämä hyvin

"god does not play dice" oli einsteinin 1 kuuluisimpia lauseita. mieheltä kulu 20 vuotta, kun yritti todistaa ettei täydellistä laskematonta sattumanvaraisuutta ole. Sellainen on kuitenkin olemassa "meidän" mielestä tällä hetkellä, ja miksei olisi? eikö se juuri anna meille vapaan tahdon ja paljon muuta? Mikä oikeasti tekee meistä ihmisiä, meitä ei voi laskea matemaattisesti (kaavoja ehkä yksinkertaisilla ihmisillä, joilla ei ole mielikuvitusta, eikä halua oppia mitään, vaikka tekisi samaa päivästä toiseen: erilaista joka päivä). Ehkä universumi looppaa eikä me. ja se sattumanvaraisuus ei ole riippuvainen aikaan = se on erilaista

Yleensä tiedemiehet on aika kyynisiä jälleensyntymisen kanssa, se johtuu varmaan siitä että ne on joutunut irtautumaan uskonnosta, kyseenalaistanut ne, "leimannut ne paskaksi". Lastensatu josta ne on onnistunut irtautumaan, ja alkamaan ajattelemaan järjellä. Ei halua huomata että se onkin totta.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Jos ei usko mihinkään korkeampaan voimaan, mitä odottaa kuoleman jälkeen? Olen aina halunnut kysyä, mitä sellaiset ihmiset elämältä ja kuolemalta odottaa. Siis todella. Minun on hankala käsittää kuinka pystyisin muodostamaan ajatuksen Jumalasta, jos Häntä ei olisi.

Ajatellaan, että se olisikin kirkon manipuloinnin tulos. Silti sillä ajatuksella on tarkoitus.

Miksei lyödä vain läskiksi koko loppupätkää, kun kerran ei usko sieluun eikä Jumalaan, ja vallitsee tietoisuus, että ihminen on vain vesi ja hiilikasa, jota kontrolloi sähköimpulssit? Ja sekin vielä, että aivan hyvin jokainen tietää, että maailma sananmukaisesti loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Tätä menoa itseasiassa myöhemmin, sillä ihminen tuhoaa maapallolta itselleen elinkelpoiset alueet, jolloin populaatio väistämättä romahtaa ja luonto pääsee elpymään ja kohta on ihmisenkin taas hyvä.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Teekkari
Jos ei usko mihinkään korkeampaan voimaan, mitä odottaa kuoleman jälkeen? Olen aina halunnut kysyä, mitä sellaiset ihmiset elämältä ja kuolemalta odottaa. Siis todella. Minun on hankala käsittää kuinka pystyisin muodostamaan ajatuksen Jumalasta, jos Häntä ei olisi.

Ajatellaan, että se olisikin kirkon manipuloinnin tulos. Silti sillä ajatuksella on tarkoitus.

Miksei lyödä vain läskiksi koko loppupätkää, kun kerran ei usko sieluun eikä Jumalaan, ja vallitsee tietoisuus, että ihminen on vain vesi ja hiilikasa, jota kontrolloi sähköimpulssit? Ja sekin vielä, että aivan hyvin jokainen tietää, että maailma sananmukaisesti loppuu ennemmin tai myöhemmin.

Tätä menoa itseasiassa myöhemmin, sillä ihminen tuhoaa maapallolta itselleen elinkelpoiset alueet, jolloin populaatio väistämättä romahtaa ja luonto pääsee elpymään ja kohta on ihmisenkin taas hyvä.

Hölmöä olettaa ihmisen olevan kaikkitietävä, olettaa kaiken olevan niin yksinkertaista kun me ajattelemme.

Perustelet Jumalan olemassaoloa sillä, että sellainen sana on olemassa? Kannattaa varoa kentaureja matkalla töihin...

Vierailija
Teekkari

Ihminen on vaan kasa "lihaa" eli materiaa, sähköimpulssit ja kemialliset aineet on tärkeitä. Käsitys "sielu" on oikeastaan aika filosofinen kysymys. Mä uskon vaan tieteeseen, ja siihen ettei ihmisessä ole mitään "yliluonnollista". Kuitenkaan en pidä ihmistä robottina, kaikki ei pysty siihen. Musiikki ja huumori on periaatteessa matikkaa.

Niinkun sanoin aikaisemmin on ehkä parempi ettei tiedetä kaikkea... Mutta tiedefoorumi ei oikeasti ole paras paikka levittää jumalan sanaa

Vierailija

Entäpä jos taivas ja helvetti on meidän tietoisuudessa?
Jos jokin asia on vinossa omassa elämässä, asia joka painaa... emmekö luo oman henkilökohtaisen helvetin elämäämme?
Aina voi tietysti siirtää asioita eteenpäin, mutta jossain vaiheessa se tulee taas eteemme.

Jotkut menevät hautaan asti selvittämättä asioitaan. Ehkäpä siinä vaiheessa kun sulla ei ole enää kuorta, jonne kätkeytyä ja olet vain tietoisuutta, sun on pakko käsitellä asiat. Ehkäpä se on se helvetti. Ja jos ei ole mitään käsiteltävää, on vain ajattomuus (taivas)...

Kunnes homma alkaa alusta....

usko lienee jonkinlainen peruspilari mielissämme. Ilman sitä ei ole toivoa. Jokainen uskoo johonkin. Vaikka sitten hiileen ja veteen. Ainut vaan että puhdas tieteellinen usko ei tuo pilkahdustakaan siitä mitä olet kun kuolet.

Mun mielestä kirkko ja kristinusko, olkoonkin sitten miten manipuloivaa hyvänsä, antaa jonkinlaisen hyvän lähtökohdan, tai selkänojan omalle mielelle. Se on sitten eri asia, jos jotkut yksilöt käyttävät asemaansa vallanhimossaan hyväksi. Se on ihmistä se...
Siihen ei tarvii lähtee mukaan, vaikka kirkkoon kuuluisikin.

Vierailija
ronko7eus
Entäpä jos taivas ja helvetti on meidän tietoisuudessa?
Jos jokin asia on vinossa omassa elämässä, asia joka painaa... emmekö luo oman henkilökohtaisen helvetin elämäämme?
Aina voi tietysti siirtää asioita eteenpäin, mutta jossain vaiheessa se tulee taas eteemme.

Jotkut menevät hautaan asti selvittämättä asioitaan. Ehkäpä siinä vaiheessa kun sulla ei ole enää kuorta, jonne kätkeytyä ja olet vain tietoisuutta, sun on pakko käsitellä asiat. Ehkäpä se on se helvetti. Ja jos ei ole mitään käsiteltävää, on vain ajattomuus (taivas)...

Kunnes homma alkaa alusta....

usko lienee jonkinlainen peruspilari mielissämme. Ilman sitä ei ole toivoa. Jokainen uskoo johonkin. Vaikka sitten hiileen ja veteen. Ainut vaan että puhdas tieteellinen usko ei tuo pilkahdustakaan siitä mitä olet kun kuolet.

Mun mielestä kirkko ja kristinusko, olkoonkin sitten miten manipuloivaa hyvänsä, antaa jonkinlaisen hyvän lähtökohdan, tai selkänojan omalle mielelle. Se on sitten eri asia, jos jotkut yksilöt käyttävät asemaansa vallanhimossaan hyväksi. Se on ihmistä se...
Siihen ei tarvii lähtee mukaan, vaikka kirkkoon kuuluisikin.

Jep jotain tommosta siinä on ehkä ajateltu. Mitä se usko/toivo sitten oikeastaan on? Enemmän kuin tunne? Itse en ole saanut uskonnollista kasvatusta niin se ei ole ollut osa mun elämääni, ja pystyn tarkastelemaan sitä objektiivisesti. Se ei ole mikään peruspilari. Mulla oli ihan hyvä lapsuus, usko ei vaan ollut elementti siinä. Jumala ei saanut tuomitsevana eikä lempeänäkään ihmisiä oikeasti tajuamaan. Loppujen lopuksi se etiikka on kaikista tärkein opittava. Vaikka pistinkin tommosta läppää uskonnoista tää ei ole oikeastaan ole mikään uskonto-thread.

Vierailija

hmm.. taitaapa sittenkin olla uskonto-thread
tais lipsua alkuperäisestä aiheesta vähän.
kaitpa se Kristinusko on hyvä sitten...
Se on vaan vähän kulttuuri-sidonnainen täällä suomessa.
Islam on aivan kauhea uskonto.

Vierailija

Kristinnuskossa on vaan se ongelma, että se antaa vaan sääntöjä. Yrittää pakottaa elämään hyvin. esim. noissa itämaiden uskonnoissa opiskellaan oikeasti filosofiaa.

Vierailija

Itse olen järkeilemällä järetöntä tullut siihen tulokseen että suurella todennäköisyydellä "sielumme" eli tietoisuutemme on kuolematon. Olet syntynyt joten voit syntyä uudelleen. Olet koodattuna universumiin kuin kaikki luonnonlaitkin ovat. Vaikka et syntyisi uudelleen olet yhä olemassa, sillä sinun olevaisuutesi on kertaalleen todettu mahdolliseksi.

Vierailija

heh toi on mielikuvitusta yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin teoria.

Oli asiat miten oli tuntuu että jokainen teoria johtaisi kuolemanjälkeiseen elämään.

Vierailija
Gatokh
Jep jotain tommosta siinä on ehkä ajateltu. Mitä se usko/toivo sitten oikeastaan on? Enemmän kuin tunne? Itse en ole saanut uskonnollista kasvatusta niin se ei ole ollut osa mun elämääni, ja pystyn tarkastelemaan sitä objektiivisesti. Se ei ole mikään peruspilari. Mulla oli ihan hyvä lapsuus, usko ei vaan ollut elementti siinä. Jumala ei saanut tuomitsevana eikä lempeänäkään ihmisiä oikeasti tajuamaan. Loppujen lopuksi se etiikka on kaikista tärkein opittava. Vaikka pistinkin tommosta läppää uskonnoista tää ei ole oikeastaan ole mikään uskonto-thread.

Itellänikään ei ole ollut ns. uskonnollista kasvatusta. Vanhemmat ei ole mitenkään erityisen uskovaisia jne...
Itse vaan ruvennu pohtimaan näitä asioita, kun oon kattonu monenkin läheisen ihmisen (ja itseni) koheltamista.

Ihmiset eroaa kirkosta, mutta ne ei voi erota ikuisuudesta, siitä tosiasiasta, että ne kuolee joskus.
Mitä sitten vaikka sun ruumis heitetään sitten lopulta hautaan ja pappi siunaa. Mitä sillä on väliä. Ei ketään muisteta siitä, vaan siitä millainen olit.

Kasvatuksestastahan kaikki tosiaan on kiinne. Etiikasta. Et tarvitse konkreettista uskonnollista kasvatusta, jotta voisit elää ihmisiksi.
Sehän riittää.

Itse en pelkää edes uskovaisen leimaa täällä palstalla. Mulle on aika yhden tekevää mitä ihmiset ajattelee, tai kuvittelee. Minusta on vaan hemmetin mielenkiintoista keskustella tästä asiasta.

Toiveikkuutta voi tuntea, mutta ei toivoa.
Toivo/usko on jotain, mitä et tiedä, vasta kuin olet kuollut?
Toivo elää, niin kauan kunnes kuolee.

Edelleen olen sitä mieltä että vastaus moniin, ehkä kaikkiin asioihin on meissä itsessämme. Olisiko asia nyt vain niin yksinkertainen, että tähyämme tähtiin yhä isommalla ja isommalla putkella, vaikka vastaus on aivan nenämme edessä?

Vierailija

toi on samaa kuin mun pointit.. olisi vaan mielenkiintoista tietää, onko kaikki materia avaruudessa (space) semmoista millä saattaisi olla tietoisuus? Kuinka paljon on semmoista jolla on ollut "tietoisuus" tai ollut elossa.

Vierailija

Edelleen olen sitä mieltä että vastaus moniin, ehkä kaikkiin asioihin on meissä itsessämme. Olisiko asia nyt vain niin yksinkertainen, että tähyämme tähtiin yhä isommalla ja isommalla putkella, vaikka vastaus on aivan nenämme edessä?[/quote]

Sanoinhan just, että on oikeasti paljon parempi, että me ei tiedetä kaikkea. Ihmiset haluaa tutkia, mutta entä sitten kun tutkittava loppuu? Olemme takaisin Pisteessä 1: mielikuvituksessa. Voi olla että tässä keksitään yhtä ja toista, ja että se on samanaikaista.

Vierailija
Gatokh
toi on samaa kuin mun pointit.. olisi vaan mielenkiintoista tietää, onko kaikki materia avaruudessa (space) semmoista millä saattaisi olla tietoisuus? Kuinka paljon on semmoista jolla on ollut "tietoisuus" tai ollut elossa.

Mistä voimme tietää onko kaikella tietoisuus ylipäätään? Tiedostaako kasvit ympäristöään jollain tavalla, jota emme voi mitata millään ihmiseen toimivalla vempaimella?
Onko olemassa todiste siitä että näin ei voi olla...

Mitä ihminen lopulta ajattelee kuoltuaan, kun ei ole mitään konkreettista käsin kosketeltavaa tarttumapintaa henkilökohtaisille ajatuksille? Päätyykö jokainen yksilö samaan ajatteluun/tietoisuuteen.

kauheasti kysymysmerkkejä

olikohan tässä nyt oikeasti mitään järkeä.... hmmm...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat