FLOW

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kysely on samalla alustus.

Vastausvaihtoehtoja 2.

Kerro aiheesta mitä haluat.

Äänestystä muutettu. Vika vaihtoehto lisätty.

Kommentit (8)

Vierailija

Häh? Eikö flow ole tuttu täällä tiede-foorumilla?

Oma tavoitteeni on, että koko elämäni olisi yhtä flowta. Onko se mahdollista? Miten edistää flowta? Tavoittaako sen vain siten, että on intensiivisesti tekemässä sitä mitä tekee?

Flow viittaa jotenkin siihen, että koko kapasiteetti kulkee kuin myötätuulessa. Vastakohtana on suorituksen täydellinen notkahtaminen. Aivot totaalisen jumissa.

Tänään koin ensimmäistä kertaa flown toimissani, joka oli enemmän elämää. Olen silti varma, että olen kokenut ilmiön aiemminkin, mutta en ole vain osannut kiinnittää siihen huomiota.

Vierailija

Aika kuluu todella nopeasti. Kun rutinoituu työelämään, niin ajaa töihin tekee töitä ajaa kauppaan ja kotiin ja ilta kuluu äkkiä... Viikot vierivät, sitten kuukaudet humisevat ohi kuin ei mitään ja lopulta huomaat että vuosi on hyvin lyhyt aika. Mitä jokin kuukauden kesälomakin on? Eihän siinä ole kuin 4 viikkoa, muutama viikonloppu ja se on jo ohi.

Kesä heinä elo. Siinä on Suomen kesä. Sitten syys loka on syksyä. Marras joulu on vetistä ja pimeää. Tammi helmi maalis on talvi sitten huhti touko on kevät. Taas lyhyt kesäloma ja heinä elo sitten syys loka ja marras joulu. Sen jälkeen taas talvi tammi helmi maalis ja jo kevättä pukkaa.

Kun ihminen on lapsi, noin 10-vuotias, elämä tuntuu ikuiselta. Mutta ei se ole ikuinen. Ensimmäiset 3 vuotta meni kun ei vielä tajunnut oikein mitään ja muutama vuosi kymmeneen oli yhtä leikkimistä - aika kului liian nopeasti. Noh, siitä alkaa singahdus ala-astetta, yläastetta, lukiota, muuta opistoa ja pian olet 25 kohta 30.

Kun olet 30, ei ole enää kuin 10 vuotta ja olet 40. Se on melkein 50 eli lähes vanhus, ja siitä 60:een on lyhyt matka, mikä on melkein 70 eli kohta haudassa. Jotkut eivät elä sitäkään, toiset kituuttaa kohti 80:ntä ja yli valkohapsisena lääkkeitä popsivana puolidementikkona.

el6
Seuraa 
Viestejä1457
Liittynyt12.2.2007
samja
Häh? Eikö flow ole tuttu täällä tiede-foorumilla?

Oma tavoitteeni on, että koko elämäni olisi yhtä flowta. Onko se mahdollista? Miten edistää flowta? Tavoittaako sen vain siten, että on intensiivisesti tekemässä sitä mitä tekee?

Flow viittaa jotenkin siihen, että koko kapasiteetti kulkee kuin myötätuulessa. Vastakohtana on suorituksen täydellinen notkahtaminen. Aivot totaalisen jumissa.

Tänään koin ensimmäistä kertaa flown toimissani, joka oli enemmän elämää. Olen silti varma, että olen kokenut ilmiön aiemminkin, mutta en ole vain osannut kiinnittää siihen huomiota.

Blaa blaabla blab. Ketä vattu kinnostaa. Floodaa nyt ittes takaisin sinne vitun "Näkökulmaan".

.

Vierailija

Lapset. lapset!

Älkääs haistatelko, vaan lukekaa, mitä Wiki kertoo Flowsta. Se on nykyisin tärkeä käsite tutkittaessa mm. työssä jaksamista ja stressiä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Flow

Erityisesti tutkijan ja taiteilija työssä voi kokea tuon ilmiön. Se myös saattaa selitää, miksi jotkut tutkijat jaksavat puurtaa järjettömästi näennäisesti väsymättä.

Olen itse saanut kokea Flown (flowlta?) työssäni tai kirjoittaessani. Ajan ja paika taju häviää. Sulaa yhteen toimintansa kanssa. Luovuus virtaa ja olo on auvoisa. Hyvin onnellinen tila.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Minulle tulee täydellinen flow-kokemus ohjelmoidessani. Mistään muusta ei tule samalla tavalla. Joskus pikashakkia pelatessani ehkä, mutta se ei ole yhtä voimakasta. Nykyisin tosin ohjelmoin aika harvoin verrattuna siihen aikaan kun olin lukiossa.

Vierailija
el6
Blaa blaabla blab. Ketä vattu kinnostaa. Floodaa nyt ittes takaisin sinne ***** "Näkökulmaan".

Onko sinulla jotain Näkökulmaa vastaan?

Uusimmat

Suosituimmat