Television vaikutus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Murrosikään mennessä nykynuori näkee televisiosta luokkaa 15 000 murhaa.
Vaikuutaisiko tämä väkivallantekoihin?

Jos kerran mainokset vaikuttavat, niin mikseivät nämä?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija
kataja

Ei vaikuta, ne saatanan "tosi"-tv-pelleilyt ja "salaiset eläimet" sun muut aiheuttaa enemmän murhanhimoa kuin yksikään väkivaltafilmi tai -peli.

Vierailija

Komppaan jpv:tä. Kaikki tämä nyky-yhteiskuntaa hallitseva paska ajaa ihmiset mielettömyyksiin sitä vastaan taistellessa.

Vierailija

Parempi ois jos televisiosta ei tulisi muuta kuin laatudokumentteja ja VÄKIVALLATTOMIA lastenohjelmia. Elokuvat saa vuokraamosta, uutiset netistä.

Lähinnä ihmettelen miksi lastenohjelmissakin on nykyään väkivaltaa?

Television kasvattamat lapset... sukupolvirikos?
Ilman hyviä vanhempia tai huoltajia ei nykyajan lapsesta tule täyspäistä, ei sitten millään. Piste.

Edit:
Odottelen innolla, millaisia hulluja tämän nykyisen tosi-tv sukupolven tuottamista lapsista tulee...

Vierailija

kataja kirjoitti: "Jos kerran mainokset vaikuttavat, niin mikseivät nämä?"

Juuri näin!
Niin sanotut animaatiolastenohjelmat ovat olleet jo kaksikymmentä vuotta (kauemminkin) niin väkivaltaisia, että en ole voinut niitä seurata - ja niitä tulee aamusta alkaen.
Aikuisemmat ihmiset viihtyvät väkivaltaelokuvien seurassa, kun niitä voi rauhassa seurata nojatuolissa istuen, chipsejä popsien tai kaljaa juoden.

Kun geneettisesti väkivaltainen ihmisrotu viihdyttää itseään väkivaltajuttuja katselemalla, ei pidä ihmetellä seurauksia...

Vierailija
kataja

Kaikki riippuu kasvatuksesta. Riippumatta siitä onko kysessä mainos tai elokuva, oikein kasvatettu lapsi tietää että kyseessä on näytteleminen; Ei minkäänlaista vaikutusta.

Vierailija
Matti E Simonaho
Kaikki riippuu kasvatuksesta. Riippumatta siitä onko kysessä mainos tai elokuva, oikein kasvatettu lapsi tietää että kyseessä on näytteleminen; Ei minkäänlaista vaikutusta.

Nimenomaan....
Kasvatus.

Nykyään median täyttämässä todellisuudessa, jossa ei erota totuutta valheesta vanhempikaan ihminen, niin miten joku kuvittelee ettei sillä ole vaikutusta lapseen?

Vanhemmilla on nykyään paljon enemmän vastuuta lapsestaan myös kasvatuksellisesti, kuin ennen tätä mediahelvettiä.

Minusta on aivan naurettavaa, että olohuoneen nurkassa oleva laatikko josta tulee kuvia on jonkinlainen uudenajan toteemipaalu, jonka ympärille kokoonnutaan. Laatikko joka muokkaa jokaisen ihmisen todellisuudentajua. Pakoon et pääse.

Mun mielipide on se, että ennemmin televisiot pois kansalaisilta kuin aseet ja vaikka radiot tilalle.
Sitäpaitsi radio kehittää mielikuvitusta. Televisio turruttaa sen.

Vierailija
Matti E Simonaho

Kuulehan hyvä ystävä, alle kaksivuotias lapsi ei erota televisiota perheenjäsenistä.

Muistaakseni on tehty sata- parisataa väitöskirjaa aiheesta lapsi ja televisio, lähes kaikki päätyvät kielteiseen lopputulokseen.

Vierailija

Mielestäni television huonoin vaikutus ei ole väkivaltaviihde vaan se, että ihmiset vaan istuvat ja tuijottavat telkkaria sen sijaan, että menisivät johonkin yhteiseen illanistujaisiin. Ja ei - yhteinen telkkarinkatselu ei ole se mitä ajan takaa. Lapset mätänevät sisällä vaikka voisivat leikkiä ulkona.

Vierailija

Juuh televisio kyllä passivoi ihmisiä mut että väkivaltaiseksi pistäis? Hah kyllähän se kasvatus on tärkeimmässä osassa... aivan sama mitä sieltä telkusta tulee jos isä on pappi ja äiti psykiatri, sellaisten ihmisten lapsesta ei voi tulla kuin yksi lopputulos eli tasapainoinen ihminen.

Eri homma jos on tyyliin juoppo yksinhuoltaja äiti ja isä hakkaa lapsen ainakun hän käy siellä kylässä.
Kaikki vaikuttaa, pitää vaan osata punnita mitkä merkittävästi ja mitkä vähemmän. Saadaan parempi tulos kun keskitytään isoimpaan vaikuttajaan eikä vain pikkutekiöihin kuten TV tai, noh vaikka netti.

Pelasin n. 9 vuotiaana ensikertaa K18 peliä jossa pystyi ampumaan raajoja kahteen osaan, woah, siistiä! Ja silti ihan terve ihminen kasvoi... (%
Pyh paskapuhetta jauhatta tv:n haitoista

ID10T
Seuraa 
Viestejä1680
Liittynyt3.10.2007

Jos TV-väkivallan vaikutus lapsen/nuoren psyykeen on niin suuri, niin miksi vain niin pieni osa heistä syyllistyy itse väkivallantekoihin? Lähtökohtaisesti voidaan kaiketi olettaa, että näiden (onneksi) harvojen häiriintyneiden yksilöiden kohdalla on jotain muutakin pielessä.

kataja
Kuulehan hyvä ystävä, alle kaksivuotias lapsi ei erota televisiota perheenjäsenistä.

Minkä ihmeen takia pitäisi? Ja miksi noin pieni lapsi ylipäätään katsoisi televisiota ilman ainakin toisen vanhempansa läsnäoloa? Ja jos televisiosta tulee jotain "rankempaa" kuin Teletapit, niin silloin pienen lapsen ei tarvitse sitä missään nimessä nähdä.

Vierailija
kataja

Omasta kokemusksesta voin sanoa, että lapseni ei koskaan esimerkiksi vahingon sattuessa mennyt hakemaan lohtua televisiolta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

En oikein tiedä mitä mieltä olla asiasta. Monesti kun olen pelaillut gta4:ää jonkin aikaa, ja lähden myöhemmin autolla jonnekin, niin sitä vaan yhtäkkiä havahtuu että "ei perkele, ei näin kovaa saisi ajaa, mitä minä oikein teen.." ja jalkakäytävillä kävelevät ihmiset näyttävät siltä kuin heitä päin olisi tarkoitus ajaa.. vähän tuosta noin tumps tömps hahaa.. lensipä komeassa kaaressa seinää päin..

Mutta en tiedä kuinka vakavaa tuo on. Kyllä minä siis edelleen oikein hyvin tiedostan että todellisuus on aivan eri juttu kuin tuo peli enkä ikinä tappaisi ketään tahallani. Eikä nuo oireet yleensä kestä kuin hetken. Ja onhan se ihan ymmärrettävää.

Oikeastaan tuossakaan ei ole kyse siitä että minusta tulisi pelatessani paha ihminen. Ei. Vaan tuota peliä pelatessani koen suorittamani tapot vain hupina, tyyliin samanlaisena kuin jos jossain super mariossa murskaa niitä tiiliä hyppimällä niitä päin, sama juttu. Ei noissa väkivaltapeleissä yleensä ajattele sitä väkivaltaa väkivaltana, vaan jonain muuna. Ei niissä tyydytä sairasta himoaan tappaa ihmisiä. En ainakaan minä. Se vain tuppaa olemaan huvittavan näköistä kun ne ukkelit lentää fysiikkamallinnettuina. Itseasiassa, joskus kun rupean oikein ajattelemaan siinä gta:ssa tähdätessäni jotakin viattomana jalkakäytävällä kävelevää naista, alkaa säälittää, enkä enää haluakaan ampua tätä. En pysty. Silloin se muuttuu aivottomasta pisteiden keryystä todellisuusläheisemmäksi. Mietin että mitä jos joku tekisi näin oikeasti. Tuossa tuo vaan kävelee, varmaan lapsia kotona.. huolettomana kävelee.. kaunis nainen, en minä voi ampua häntä.. en tiedä pitäisikö tuosta huolestua enemmän kuin siitä että pystyy tappamaan peleissä massoittain ihmisiä ilman minkäänlaisia tuskantunteita.

くそっ!

Vierailija
Ronron
"ei perkele, ei näin kovaa saisi ajaa, mitä minä oikein teen.." ja jalkakäytävillä kävelevät ihmiset näyttävät siltä kuin heitä päin olisi tarkoitus ajaa.. vähän tuosta noin tumps tömps hahaa.. lensipä komeassa kaaressa seinää päin..

Koska kerrot tietoisesti "1:minästä", ole(t) tietoinen siitä, että sinussa on "2 minä" joka vaikuttaa. Että sinä et ole tehnyt "2:n minän" mukaan, on merkki siitä, että "1:n minä" on voimakkaampi.

Vierailija
Ronron
En oikein tiedä mitä mieltä olla asiasta. Monesti kun olen pelaillut gta4:ää jonkin aikaa, ja lähden myöhemmin autolla jonnekin, niin sitä vaan yhtäkkiä havahtuu että "ei perkele, ei näin kovaa saisi ajaa, mitä minä oikein teen.." ja jalkakäytävillä kävelevät ihmiset näyttävät siltä kuin heitä päin olisi tarkoitus ajaa.. vähän tuosta noin tumps tömps hahaa.. lensipä komeassa kaaressa seinää päin..

Mutta en tiedä kuinka vakavaa tuo on. Kyllä minä siis edelleen oikein hyvin tiedostan että todellisuus on aivan eri juttu kuin tuo peli enkä ikinä tappaisi ketään tahallani. Eikä nuo oireet yleensä kestä kuin hetken. Ja onhan se ihan ymmärrettävää.

Oikeastaan tuossakaan ei ole kyse siitä että minusta tulisi pelatessani paha ihminen. Ei. Vaan tuota peliä pelatessani koen suorittamani tapot vain hupina, tyyliin samanlaisena kuin jos jossain super mariossa murskaa niitä tiiliä hyppimällä niitä päin, sama juttu. Ei noissa väkivaltapeleissä yleensä ajattele sitä väkivaltaa väkivaltana, vaan jonain muuna. Ei niissä tyydytä sairasta himoaan tappaa ihmisiä. En ainakaan minä. Se vain tuppaa olemaan huvittavan näköistä kun ne ukkelit lentää fysiikkamallinnettuina. Itseasiassa, joskus kun rupean oikein ajattelemaan siinä gta:ssa tähdätessäni jotakin viattomana jalkakäytävällä kävelevää naista, alkaa säälittää, enkä enää haluakaan ampua tätä. En pysty. Silloin se muuttuu aivottomasta pisteiden keryystä todellisuusläheisemmäksi. Mietin että mitä jos joku tekisi näin oikeasti. Tuossa tuo vaan kävelee, varmaan lapsia kotona.. huolettomana kävelee.. kaunis nainen, en minä voi ampua häntä.. en tiedä pitäisikö tuosta huolestua enemmän kuin siitä että pystyy tappamaan peleissä massoittain ihmisiä ilman minkäänlaisia tuskantunteita.

Mietit asioita liikaa (%
+ en usko että on mitään väärää ajatella vaikka ajatella että nyt jos tuosta napauttasin paria ottaan, ero onkin siinä että pelissä ajatuksesta voi tehdä totta koska TIEDÄT että sillä ei ole seuraamuksia.
Todellisuudessa tiedät tarkalleen seuraukset.

Eli näin ynnätäkseni jotku moraaliset asiat rakentuvat seuraamuksista. Ei seuraamuksia, ei "vääryyttä tappamisessa" = moraalia

Mikäs juttu se siitä monta ihmistä murhanneesta tyypistä oli tiedelehdessä? Lahtasi monta tyyppiä. Kun se jäi kiinni nii sitä sit psykiatri haastatteli, tyyppi oli henkisesti täysin terve.. ainoa asia mikä "mättäsi" oli ettei hän tiennyt tappamisen olevan moraalisesti väärin joten hän ei ajatellut siitä tulevan mitään seuraamuksiakaan =D Hauskaa, sinänsä.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
kataja

Vaikuttaa, kaikki aistien kautta saatu vaikuttaa jotakin.

Jostain syystä, mitä ehkä kannattaisi syvällisestikin pohtia, ihmisillä näytää olevan "joku kumma hinku" väkivaltaviihteeseen.
Ei kait ne tuottajatkaan sitä tuottaisi, jos ei kysyntää olisi.
Mistä sitten perimmiltään tämä kysyntä johtuu ?
Vai onko tässä nyt "mainosmiehet" onnistuneet yli odotusten luomaan sellaista kysyntää ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat