Lasten ÄO

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lyhykäisyydessään mieltäni askarruttaa kysymys miten lapset yleensä menestyvät aikuisille suunnitelluissa älykkyystesteissä. Jos 10 -vuotias tenava saa aikuisten kuviopäättelytestissä tuloksen 100 niin onko hän älykkyydeltään keskitasoa vai voiko tuon perusteella arvioida että on keskimääräistä ikätoveriaan älykkäämpi ja jos niin kuinka paljon?

En pikaisella hakemisella löytänyt tähän vastausta netistä.

Sivut

Kommentit (65)

Vierailija

Lapsille on Suomessa oma "älykkyystesti" Wisc, jonka rakenne on samantyyppinen kuin aikuisten Wais'issa. Testi on sopeutettu ja ikästandardoitu Suomessa.

Näitä lasten testejä ei käytetä juurikaan älykkyysosamäärän hakemiseen. Pääpaino on suoritusprofiilin tarkasteluua. Tpson lasten neurologisten häiriöiden selvittelyyn on kehitelty sopivampiakin testejä.

Muuten: Suomessa ei olla yhtä paljon kiinnostuneita ÄO:sta kuin Usassa. Älykkyystaso määritellään ylensä väljästi esim:" tva suoriutuu keskimääräisesti kielellisistä osioista. Visuaalinen kokonaissuoriutuminen on tätä parempaa, erityisesti
visuospatiallisissa tehtävissä jopa lahjakkaan tasoisesta".

Testejä käytetään eri tavoin ja erilaisin yhdistelmin sen mukaan, millaiseen ongelmaan halutaan lisäselvyyttä.

Mauno
Seuraa 
Viestejä52
Liittynyt19.3.2005

Lasten testin voi suhteuttaa sillä tavalla että 100 on keskinmääräinen tulos heidän joukossan. Jos lapsi tekee aikuisten testin ja saa tuloksen 100, niin se ainakin tarkoittaa että hänen äo:sä oikeasti on 100:n yläpuolella. Mitä jatkopäätelmiä siitä sitten voidaan tehdä, on mielenkiintoinen kysymys, koska koko äo-testi on mielestäni mittarina hyvin kyseenalainen.

Vierailija

Minun äo:ni oli Tieteen Kuvalehden älykkyystestissä testattuna 118, ja ikäni on 13. Paljonkohan tämä olisi suhteessa?

Vierailija

Huuh, en kyllä lähtis hirveästi mittaileen lasten ÄO:ta.. iteltä ei nuorempana koskaan kyllä mitattu mut nyt kun aattelee niin varsin fiksu olin jo eskarissa. Vaan silti tuli aika normaali pullianen niinkö kenestätahansa muustaki.

Tai kun kirjotin/esitin jo ensimmäisen nukkenäytelmäni eskarissa.. Niih ja purin lelurobotin ja tein jtn pieniä sähkökytkentöjä ennen eskariin ja ala-asteelle lähtöä.

Eli uskon siis että vain panostamalla sitä voi kehittää, minua ei hirveästi panostettu jtn taidot / ylimääräinen aivojen käyttö jäi jossainmielessä käyttämättä. (Vaikka teatteria tulee kyllä vieläkin harrastettua).

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
eelu
Minun äo:ni oli Tieteen Kuvalehden älykkyystestissä testattuna 118, ja ikäni on 13. Paljonkohan tämä olisi suhteessa?

Laskeskelin että se saattaisi vasta suunnilleen 130 ÄO:ta.

Eli :

100 * mentaalinen/kronologinen ikä = 118
=>
mentaalinen ikä = 118 * kronologinen ikä /100 = 15,34

Merkataan aikuisten iäksi 20
=>
100 * 20/15,34 = 130

Vierailija
totinen
eelu

Laskeskelin että se saattaisi vasta suunnilleen 130 ÄO:ta.

Eli :

100 * mentaalinen/kronologinen ikä = 118
=>
mentaalinen ikä = 118 * kronologinen ikä /100 = 15,34

Merkataan aikuisten iäksi 20
=>
100 * 20/15,34 = 130

Jaa tuota, tuon perusteella 80-vuotiaan ÄO olisi sitten 520...?

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Kuinka niin? Tuossa kaavassa oletetaan älykkyyden kasvun loppuvan aikuisena. Olen merkannut täksi rajaksi 20 vuotta.

Vaikkakin tuo kaava on laskettu väärin.

Uusi yritelmä:

118*20/13 = 181,5
Tavallista älykkäämmillä lapsilla jakauma on lognormaali
181,5 => 163,5

Tai jos ollaan varovaisempia, niin

118*18/13 = 163
163 => 152,1

Eli uusi arvio on 152 - 163.

Vierailija

Totinen... Yrittäisit edes olla nimimerkkisi veroinen. Kaavasi on idioottimainen. Tulee mieleen löytämäni korrelaatio munan pituuden ja älykkyysosamäärän välillä, eli äo=15/mp. Mp:n yksikkö on siis metri. Unohtakaa älykkyystestit ja hakekaa viivoitin, lapset. Sillä se äo mitataan. Itse asiassa kaavassasi on sittenkin jotain järkeä...

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
JamesBranleur
Totinen... Yrittäisit edes olla nimimerkkisi veroinen. Kaavasi on idioottimainen.

Kenties, voitko ehdottaa parempaa kaavaa?

se perustuu seuraavaan kaavaan:

At first, IQ was calculated as a ratio with the formula
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Tässä siis verrataan mentaalista ikää todelliseen ikään. Koska testi oli aikuisten testi niin mentaaliseksi iäksi voidaan merkata 20 (ehkä 18 tai mahdollisesti 16, mikä oikeastaan voikin olla paras luku jolloin korjattu ÄO olisi 140), oikea ikä on 13. Nyt tarvitsee laittaa testitulos johonkin ja ainoa vapaa paikka on 100:n tilalla. Lisäksi huomioin että hyvin älykkäillä lapsilla tulos on huomatavasti parempi kuin heidän tuloksensa aikuisena. Tämä oli helppoa, kun tiedetään mitä jakaumaa heidän älykkyytensä noudattaa.

Nykyisin älykkyystestin raakapisteet suhteutetaan normaalijakaumaan, koska esittäni kaava soveltuu vain lapsille, ei aikuisille.

Vierailija

ÄO testejä lapsille...

Kukahan siitäkin hyötyy....

Hmmm..... vanhemmat?

Itse olen nähnyt mihin lapsen "älykkyyden" palvominen johtaa. Tulee K*späinen lapsi ja myöhemmin aikuinen.

Tämä lasten älykkyyden testaaminen taitaa olla joku vastaveto näille lasten missikisoille.

Terve vaan

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Saattaapi lapsi innostua vähän vaativammasta opiskelusta kun tietää että paukkuja riittää vähän pitemmällekin. Lahjojaan kannattaa nimittäin kehittää varsinkin nuorena koska aivojen plastisuus näyttäisi vielä silloin mahdollistavan jopa älyn kehittämisen harjoituksen kautta.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
Pulivari
Lyhykäisyydessään mieltäni askarruttaa kysymys miten lapset yleensä menestyvät aikuisille suunnitelluissa älykkyystesteissä. Jos 10 -vuotias tenava saa aikuisten kuviopäättelytestissä tuloksen 100 niin onko hän älykkyydeltään keskitasoa vai voiko tuon perusteella arvioida että on keskimääräistä ikätoveriaan älykkäämpi ja jos niin kuinka paljon?

No jos laskisi tämän alkuperäisen kysymyksenkin:

Mikäli referenssinä on
16 vuotta, niin ÄO on 150
18 vuotta, niin ÄO on 162,6
20 vuotta, niin ÄO on 173,9

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
totinen

Tai jos ollaan varovaisempia, niin

118*18/13 = 163
163 => 152,1

Kävin vilkaisemassa sitä älykkyystestiä, niin ikäraja on 18 vuotta, eli tämä olisi kysyjän todennäköinen ÄO aikuisena, kun hajonta on 16.

Jos hajonta on 15, niin ÄO on 149,1. Eli hän voisi ottaa tähtäimeksi vaikkapa tohtorintutkinnon. Ja jos yhdistykset kiinnostaa, niin pääsisi vaikkapa Mensan jäseneksi.

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005
totinen

Jos hajonta on 15, niin ÄO on 149,1.

Jostain syystä tuohon tuli jonkinlainen pyöristysvirhe, 'oikea' tulos olisi 149 (148,85). Tuo muunnos tapahtuu kaavalla.

100 + 100*ln(163/100)

Jos halutaan muuttaa hajonta viidestätoista kuuteentoista, niin

100 + 16/0.15*ln(163/100)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat