Karvatupin tulehdus

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mulla on karvatupin tulehdus kainalossa. Mitä teen?

[size=85:146226d4]edit. kirjoitusvirhe[/size:146226d4]

Kommentit (10)

Vierailija
CE-hyväksytty

Nyppää karva tulehtuneesta tupesta pinseteillä ja putsaa alue alkoholilla ainakin kaksi kertaa päivässä. Niin ja vältä hikoilua ja deodorantin käyttöä (ja pidä kainalo muutenkin puhtaana). Noin minua ainakin on neuvottu, tosin nainen kun olen kainaloissa ei juuri karvoja ollutkaan

Vierailija
CE-hyväksytty

Googlaat tietoa.

http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=0307287

Karvatupen tulehdus

Karvatupen suun tulehdus ilmenee keltaisena 1–3 millimetrin läpimittaisena märkänäppylänä, joka kutisee ja jota ympäröi punainen kehä. Useimmiten tulehduksen aiheuttaa stafylokokkibakteeri mutta syynä voi myös olla iholla normaalistikin kasvava Pityrosporum-hiivasieni. Myös rasvaiset hoitovoiteet, mineraaliöljyt, kylpeminen likaisessa vedessä (porealtaat) tai hikinen ja pölyinen työ voivat tukkia karvatupen ja aiheuttaa tulehduksen.

Pinnalliseen karvatupen tulehdukseen riittää paikallinen hoito. Tulehtuneet alueet pestään saippualla tai happamilla ihonpuhdistusaineilla. Tämän jälkeen niille levitetään joko antibakteerista emulsiovoidetta tai rikkiä sisältävää emulsiovoidetta. Hygieniasta on tärkeä huolehtia: pyyheliinat pitää vaihtaa ja parranajolaitteet tai WC-istuimet puhdistaa. Jos tulehdus on laaja tai syvä, kuten esimerkiksi parran alueella esiintyvä partaihottuma, myös sisäinen antibioottihoito on aiheellinen.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Desi
CE-hyväksytty

Nyppää karva tulehtuneesta tupesta pinseteillä ja putsaa alue alkoholilla ainakin kaksi kertaa päivässä. Niin ja vältä hikoilua ja deodorantin käyttöä (ja pidä kainalo muutenkin puhtaana). Noin minua ainakin on neuvottu, tosin nainen kun olen kainaloissa ei juuri karvoja ollutkaan

Joo kiitos asiallisesta vastauksesta. Pitää odotella että karvat kasvaa takaisin ja nyppäistä sitten.

Uusimmat

Suosituimmat