Yksityinen raketti kiertoradalle!

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://spacefellowship.com/News/?p=6780

Yhdysvaltalainen Space-X -yhtiö kirjoitti avaruuslentojen historiaa ensimmäisenä yksityisenä yrityksenä, jonka kehittämä ja laukaisema kantoraketti on saavuttanut kiertoradan. Yhtiön laukaisema Falcon 1 -raketti vei 165 kg massaisen kuorman maata kiertävälle radalle viime yönä Suomen aikaa (28.9.2008 klo 23:31 GMT). Aiemmat kolme Falcon 1-laukaisua ovat epäonnistuneet.

Seuraavassa Falcon 1 -laukaisussa on tarkoituksena viedä malesialainen RazakSat-satelliitti kiertoradalle. Mikäli laukaisu onnistuu on sen jälkeen vuorossa suuremman Falcon 9-raketin ensilento. Tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu myös miehistökapseli Dragonin kehitystyö.

Elon Muskin 2002 perustama Space-X -yhtiö on kehittänyt rakettinsa alusta alkaen kokonaan itse. Yrityksen tavoitteena on tuoda markkinoille laukaisuja kiertoradalle huomattavasti kansallisia avaruusjärjestöjä edullisemmilla hinnoilla. Henkilökuntaa yrityksellä on noin 550 henkilöä.

Video laukaisusta: http://www.spacex.com/webcast.php (tulossa)

Falcon 1: http://www.spacex.com/falcon1.php
Falcon 9: http://www.spacex.com/falcon9.php
Dragon: http://www.spacex.com/dragon.php

Tästä se alkaa...

EDIT: Videota juutuutissa..
Laukaisu ja lento: http://www.youtube.com/watch?v=To-XOPgaGsQ
Viimeöinen webcast & Muskin lausunto: http://www.youtube.com/watch?v=8FQhtMrUQlE

Sivut

Kommentit (24)

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Falcon9 -hinnasto löytyi:

LEO missions: $36.75M
TLI missions: $46.75M
GTO missions:
< 3500 kg $36.75M
3500-4500 kg $47.25M
4500-5000 kg $57.75M

Liekkö kellään tietoja paljonko kautta aikain on materiaalin vienti taivaalle maksanut? Elikkäs voisiko vertailla näitä ylläolevia hintoja nykyisiin ja vanhempiin hintoihin?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

Ja tässä Falcon 1:n hinnat.

Falcon 1
Laukaisun hinta: $7,9M
Kuorma LEO-radalle (185 km circular): 420 kg
16900 $/kg

Falcon 1e
Laukaisun hinta: $9,1M
Kuorma LEO-radalle (185 km circular): 1010 kg
9000 $/kg

Seuraavan raportin hintavertailun tiedot ovat vuodelta 2002, mutta antavat varmasti suuntaa. On kuitenkin muistettava, etteivät laukaisujen hinnat ole kiinteitä (paitsi Space-X:llä).
http://www.futron.com/pdf/resource_cent ... CostWP.pdf

Vierailija
spin0
http://spacefellowship.com/News/?p=6780
Yhdysvaltalainen Space-X -yhtiö kirjoitti avaruuslentojen historiaa ensimmäisenä yksityisenä yrityksenä,...

Suomessa valtio lätkäisisi tuollaiselle innovaatiolle tuhannen prosentin huviveron ja miljoonan euron liikennevakuutusmaksun takautuvasti aina sotakorvauksiin asti ja dieselveron satakertaisena

Täällä ei saa laittaa edes polkupyörään mitään innovaatiota

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Lain tulkinta on hakoteillä jo pienoisrakettien lennättämisessä. Milloin niitä pidetään ilotulitteina ja milloin minäkin.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mensaani
spin0
http://spacefellowship.com/News/?p=6780
Yhdysvaltalainen Space-X -yhtiö kirjoitti avaruuslentojen historiaa ensimmäisenä yksityisenä yrityksenä,...

Suomessa valtio lätkäisisi tuollaiselle innovaatiolle tuhannen prosentin huviveron ja miljoonan euron liikennevakuutusmaksun takautuvasti aina sotakorvauksiin asti ja dieselveron satakertaisena

Täällä ei saa laittaa edes polkupyörään mitään innovaatiota


Miksei muka saa ?

Tuollaiseen kärrysysteemiin voisi laittaa vaikka purjeen ilman minkäänlaista "dieselveroa".

Vierailija
Marssilainen
Lain tulkinta on hakoteillä jo pienoisrakettien lennättämisessä. Milloin niitä pidetään ilotulitteina ja milloin minäkin.
Kyllä toi pienoisrakettien lennättäminen vaatii Ilmailuhallituksen luvan ilmatilan käyttöön. Meillä täällä on tuo erityisen tarkkaa, koska on toi Ilmavoimien Koelentueen tukikohta tuossa lähellä.

Vierailija
Ertsu
Miksei muka saa ?

Laitapa siihen 370watin sähkömoottori ja uuden aikainen polttokenno. Tai kehitäpä polkupyörään joku täysin uusi energiainnovaatio, niin valtio laittaa sille tuhannen prosentin dieselveron

Vasta nyt Norjassa ollaan suunnittelemassa uusille innovaatioille verottomuutta, Suomeen ei sellaista voida edes ajatella, koska täällä valtion täytyy tuottaa voittoa -- Caymansaarille

Vierailija

Tässä on pikkaisen enemmän tehjoa kuin 370 wattia

Peekele kun niitä ranskalaislisenssi läplättimiäkin tuossa testaavat.
No niin. Taas meni Hornet tuossa lähestymislennossaan. Vihertaapero varmaan kuuli saman?

Ei me tykätä noista täällä enää Ostakaa pois toi koko varuskunta lentokenttineen.

Vierailija

Elon Muskin kanssa käyty keskustelu oli viime perjantaina Washingtonpost.com:issa. Muutamia lainauksia.

Tulevaisuudenvisioista:
"My interest is very much in the direction of Mars, so a Mars lander of some kind might be the next step."
(BTW: Falconit pystyvät viemään hyötykuormia Kuuhun.)

Laukaisujen hinnoista:
"The full answer for why SpaceX is lower cost is too long for this forum and I don't like to give soundbite answers if they are incorrect. The cost of a single use rocket is:

* Engines
* Structures
* Avionics
* Launch operation
* Overhead

We are better on every one at SpaceX vs competitors -- by a factor of two vs most international and four vs domestic. That is before reuse is considered, which could ultimately be a 10X or more additional reduction."

Byrokratia yksittäisen laukaisun kustannusrakenteessa:
"Your business plan emphasis low man power as cost savings method, how does NASA documentation requirements impact your man power requirements? In other words, how many of SpaceX staff are on board solely to deal with NASA requirements?

Elon Musk: The documentation does add to the cost per flight, perhaps on the order of 25% or so. However, the NASA people we deal with seem genuinely interested in reducing that cost (without affecting reliability, of course). Since we are not a cost plus contractor, we are incented towards efficiency, much like an airline."

Avaruusturismista kiertoradalle:
"Depends on how common. If we can make reusability work well, I think we can get the cost per person to orbit down to a few million dollars within eight to ten years. If reusability works well and demand is strong, so that we can distribute overhead over a large number of launches, it could one day get to under $1M."

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
mensaani
Ertsu
Miksei muka saa ?

Laitapa siihen 370watin sähkömoottori ja uuden aikainen polttokenno. Tai kehitäpä polkupyörään joku täysin uusi energiainnovaatio, niin valtio laittaa sille tuhannen prosentin dieselveron

Voisitko laittaa vähän linkkiä noiden väitteidesi tueksi ? Ennenwanhaan polttoöljyn käytöstä mätkäistiin 20 kertainen dieselvero. Tuollaisesta 1000 %:n dieselverosta en ole kuullutkaan. Polkupyörän apumoottorillakin on joku maksimi teho, jolloin sitä ei katsota vielä mopoksi.

Sen lisäksi esim n.s. mopoautossa saa olla 500 cm³:n moottori, eikä siitä tarvitse maksaa dieselveroa.

Vierailija
Ertsu
....
Sen lisäksi esim n.s. mopoautossa saa olla 500 cm³:n moottori, eikä siitä tarvitse maksaa dieselveroa.

Hymmm. Tais tulla yks nolla liikaa tuohon kuutiotilavuuteen. Se on max 50 cm³ Mitäpä tuosta. Fiat 600 oli kyllä mulla melkoinen raketti aikoinaa. Ajoin sen lyttyyn

Itse kyllä pidän noita mopoautoja melkoisena vaaratekijänä tuolla liikenteessä. Skootterimopo pitäis myös saada ajotutkinnon piiriin.

Vierailija

Jotkut tekevät historiaa laukaisemalla raketin ja toiset puhuvat polkupyöristä, peräkärryistä, mopoista ja kuutiotilavuuksista?!

This is why we can't have nice things.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26906
Liittynyt16.3.2005
spin0

Byrokratia yksittäisen laukaisun kustannusrakenteessa:

...
Elon Musk: The documentation does add to the cost per flight, perhaps on the order of 25% or so.




Minkä hiton takia tuollainen firma toimii jenkeissä, jos valtio rosvoaa pari miljoonaa per laukaus? Luulisi, että kannattaa roudata kamat jonnekin köyhempään valtameren itärannikolla olevaan maahan, jossa riittää maksaa kymmenesosa tuosta summasta "suojelurahoja" paikallisille viranomaiislle (ja muille viranomaisenomaisesti toimiville tahoille). Planeetan geometriasta johtuen päiväntasaajalta saisi hieman enemmän kamaakin kiertoradalle (ainakin geosynkroniselle).

Vierailija
Neutroni
Minkä hiton takia tuollainen firma toimii jenkeissä, jos valtio rosvoaa pari miljoonaa per laukaus? Luulisi, että kannattaa roudata kamat jonnekin köyhempään valtameren itärannikolla olevaan maahan, jossa riittää maksaa kymmenesosa tuosta summasta "suojelurahoja" paikallisille viranomaiislle (ja muille viranomaisenomaisesti toimiville tahoille). Planeetan geometriasta johtuen päiväntasaajalta saisi hieman enemmän kamaakin kiertoradalle (ainakin geosynkroniselle).

Space-X:n laukaisut tapahtuvat Tyynellä valtamerellä sijaitsevan Kwajalein atollin Omelek-saarelta. Saari sijaitsee lähellä päiväntasaajaa (9°2,890′N 167°44,585′E, googlemaps). Suuremman Falcon 9:n laukaisut tullaan tekemään Cape Canaveralista.

En tiedä millaista byrokratiaa laukaisut edellyttävät. Itselleni jäi tuosta lausunnosta vaikutelma, että laukaisun edellyttämän dokumentaation tekeminen maksaa - eli kyse olisikin ilmeisesti työn hinnasta, ei niinkään valtiolle suoraan suoritettavista maksuista. Mutta vaikea sanoa yksittäisen lauseen perusteella.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat