Keskiverto palstalainen. Osa 6. Maailmankatsomus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Meille itse kullekin on muodostunut jonkinlainen mielikuva meitä ympäröivästä maailmasta ja maailmankaikkeudesta.
Tämän kaksiosaisen kyselyn tarkoitus on pienimuotoisesti kysellä sitä, minkälainen maailmankatsomus sinulla on näistä asioista.

Sivut

Kommentit (52)

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006

itse olen evankelisluterilainen ateisti. Ei ole vaihtoehtoa tuolle. Ja tämä ei siis tarkoita, että olisin ateisti, jos tarkoittaisi, niin silloinhan olisin ateisti. Jos olisin agnostikko, niin silloinkin olisin agnostikko ja nyt olen siis kuitenkin evankelisluterilainen ateisti.

Voisitko lisätä tuon vaihtoehdon tuonne?

[size=85:32n6yx9r]No onhan siellä nuo "jotain muuta" -vaihtoehdot toki. Tulee vain mieleeni, että sitten olen kuin Neloskanava. "Jotain ihan muuta"![/size:32n6yx9r]

Jotain nokkelaa.

Vierailija
250585
itse olen evankelisluterilainen ateisti. Ei ole vaihtoehtoa tuolle. Ja tämä ei siis tarkoita, että olisin ateisti, jos tarkoittaisi, niin silloinhan olisin ateisti.

Ihan uteliaisuudesta: mihin tarkalleen uskoo evankelisluterilainen ateisti, joka ei kuitenkaan ole ateisti?

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005
markent
Missä kreationistit ja IDionistit?

Odotas, kun ne pari kretsua, joilla on kymmeniä nimimerkkejä, huomaavat ketjun. Kyllä prosentit heiluu.

250585
Seuraa 
Viestejä621
Liittynyt5.12.2006
Scylla
250585
itse olen evankelisluterilainen ateisti. Ei ole vaihtoehtoa tuolle. Ja tämä ei siis tarkoita, että olisin ateisti, jos tarkoittaisi, niin silloinhan olisin ateisti.

Ihan uteliaisuudesta: mihin tarkalleen uskoo evankelisluterilainen ateisti, joka ei kuitenkaan ole ateisti?

Evankelisluterilainen ateismini ei vielä ole tullut tarkalleen määritellyksi, josta syystä vastaan: en tiedä!

Joka tapauksessa ev.luterilaiseksi kutsuminen tuntuisi liian uskonnolliselta, liian varmalta uskolta, kun taas ateismikin sisältää jo mieltymyksiini liian varman antiuskonnollisen vastauksen maailmankaikkeuden arvoituksiin, josta syystä koen tässä asiassa kaikki ovet avoimena pitävänä ihmisenä, että pidän itseäni evankelisluterilaisena ateistina.

Agnostikkokaan ei ole mielestäni aivan sama asia. Minä uskon Jumalaan mutta toisaalta en usko. Olen yhtä aikaa uskovainen (20%) ja uskomaton (80%)!

Uskomatonta, eikö totta!

Jotain nokkelaa.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ei evoluutioteoria kuulu tuonne koska se on tieteellinen fakta eikä mikään maailmankatsomus. Ei evoluutioteoria ole uskonto. Uskonto on uskon asia, jota ei voi tieteellä selittää. Evoluutioteorian voi.

Ite laitoin 2 ja 2 vaikka pelkkä 2 olis kyllä riittäny...

Mikä oli vitososa? Onko mulla menny ohi? Vai oliko se se selainhomma ja käyttis?

Hämmentää.

Vierailija

Evoluutioteorian kannattaja, ilman muuta.

Äänestin myös ateisti. Onko tämä sitten enemmän ateismia vai agnostisismia: Minulle Jumalan olemassaolo on aika lailla epäolennainen kysymys. Sillä ei ole merkitystä maailmankuvaani. Uskonto ei vaikuta käyttäytymiseeni eikä ajatteluuni. En mieti "tuonpuoleisia", vaan elän tässä elämässä ja se riittää minulle. Vastustan lähinnä uskonnon mukanaan tuomaa ikivanhaa, nykyaikaan sopimatonta ajattelutapaa - tai ainakin kirkon ajattelutapaa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Olen evlut-kirkkoon kuuluva evoluutioteorian hyväksyvä ateisti.

Kuulun kirkkoon sen vuoksi, että luulin tuon Ev.Lut:in tarkoittavan Everstiluutnanttia ja olen niin laiska, että en ole vielä viitsinyt erota.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat