Lespoilla nopea urakierto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Homous ei aukaise automaattisesti pääsyä yhteiskunnan johtopaikoille, kuten pääministerin sääpoliittiseksi asiantuntijaksi.

Johanna Korhosen työsuhde Lapin Kansan päätoimittajana on purettu jo ennen kuin Korhonen ehti aloittaa tehtävässään.

Journalisti-lehden päätoimittajan työt jättävä Korhonen nimitettiin päätoimittajaksi syyskuun alussa ja hänen piti ottaa työ vastaan joulukuun puolivälissä.

Korhosen mukaan syynä työsuhteen purkuun on hänen parisuhteensa. Hän elää rekisteröidyssä parisuhteessa naisen kanssa. Korhonen on tuohtunut potkuista ja pitää niitä lainvastaisina. Hän aikoo viedä asian käräjäoikeuteen.

- Olen hämmästynyt ja järkyttynyt siitä, että tällaista voi tapahtua Suomessa vuonna 2008, Korhonen sanoo MTV:n uutisille antamassaan haastattelussa.

- Alma Media tarjosi minulle lähes 100 000 euroa, jotta en puhuisi julkisesti potkujen syistä. He painostivat minua vetäytymään tästä kaikessa hiljaisuudessa, mikä olisi sekä minun että perheeni etujen mukaista, Korhonen tarkentaa.

Alma Median mukaan työsuhteen purkamisen syynä on työsopimuksen allekirjoituksen jälkeen syntynyt luottamuspula. Korhonen sanoo, että Alma Median mukaan hän syyllistyi petokseen, koska hän ei itse aktiivisesti kertonut parisuhteensa laadusta.

- Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoi minulle, että ehdottomasti emme olisi missään tapauksessa rekrytoineet sinua tähän tehtävään, jos olisimme tienneet parisuhteesi laadusta, Korhonen sanoo.

Alma Median Telanne kiistää Korhosen väitteet

Sivut

Kommentit (270)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Tarjosi 100 000 eikä suostunu?! No jo on pöllö lesbo. Mää ainakin oisin suostunu. Oisi saanu ison tukun rahaa tekemättä mitään.

Oikeuden kautta ei kyllä taatusti tule saamaan noin paljon rahaa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Voidaankin kysyä, että onko lehden palkattava lesbo siitä huolimatta päätoimittajaksi, vaikka palkkaus saattaa romahduttaa lehden tilauskannan. (olettaen, että noin saattaa käydä). Eli, onko lehden pakko palkata syrjinnän välttämiseksi sellainen päätoimittaja, joka saattaa seksuaalisen suuntautumisensa takia aiheuttaa jopa lehden konkurssin?

Vierailija

Yksikaan hallitus ei voisi luottaa ihmiseen, joka salaa semmoista tietoa, mikä vaikuttaa lehden menekkiin ja mainostuloihin. Bisnes on bisnestä. Lehden teko ei ole ilmaista. Mitä muuta Jossu on salannut ?

Johanna on myös äärettömän vanhanaikainen. Hän salaa perheasioitaan esimieheltään, vaikka on jo vuosi 2008. Tuommoinen akka ei edusta nykyaikaa.

Hän on myös huono homo. Hän häpeää siviilisäätyään niin, ettei uskalla kertoa siitä edes niille, joiden kuuluu tietää siitä virkansa puolesta.

Vierailija

Taidanpa tilata pari Alma Median lehteä jo tänään. Yksi tulee jo ennestään, tosin olen katkaissut tilauksen pari kertaa, koska siinä on ollut niin homomyönteisiä juttuja.

Voin siis todistaa, että Alma Media on ollut toistuvasti niin homomyönteinen, että olen kahdesti perunut tilauksen.

Jos tulee oikeusjuttu, niin Alma voi todistaa ettei ole homofoobi. Kyse on bisneksestä ja omistajan vapaudesta olla saattamatta lehteä Journalisti-lehden levikkimittoihin (promille Lapin Kansasta).

Mitä teet vuokran antajana, jos tuleva vuokralainen unohtaa mainita, että hänellä on koira ? Et luota häneen. Hankkiudut eroon mahd. pian. Hän on epäluotettava. Hän ei maksaisi ajoissa, ja polttaisi sisällä. Hän ei ilmoittaisi kattovuodoista tai mistään. Hän olisi paska vuokralainen.

Vierailija

Johanna saattoi palkkaajansa noloon asemaan tänään. Mitä se kertoo empatiasta ja tiimihengestä ?

Tuo sadan tonnin tarjous olisi voinut olla pelkkä lojaalisuustesti. Johanna failed.

Vierailija
Henry
Voidaankin kysyä, että onko lehden palkattava lesbo siitä huolimatta päätoimittajaksi, vaikka palkkaus saattaa romahduttaa lehden tilauskannan. (olettaen, että noin saattaa käydä). Eli, onko lehden pakko palkata syrjinnän välttämiseksi sellainen päätoimittaja, joka saattaa seksuaalisen suuntautumisensa takia aiheuttaa jopa lehden konkurssin?

Samat lait ne on Lapissa voimassa kuin muuallakin Suomessa. Syrjintä seksuaalisen suuntautumisen takia on yksiselitteisesti kielletty.

Jos rekrytoinissa Korhonen on todettu pätevimmäksi päätoimittajaksi, ei hänen puolisonsa sukupuolella ole mitään vaikutusta tähän.

Miten ihmeessä Alma selittää, mitkä muut seikat kuin sukupuolinen suuntautuminen ovat muutamassa viikossa tehneet Korhosen kykenemättömäksi hoitamaan tehtävää, varsinkin kun hän ei ole vielä edes ehtinyt siinä alottaa.

Vaikka Henry et henk.koht. lesboutta hyvällä katsoisikaan, puolustanet silti ihmisten oikeutta tasapuoliseen kohteluun Suomessa?

Vierailija
Mummo
Jos rekrytoinissa Korhonen on todettu pätevimmäksi päätoimittajaksi, ei hänen puolisonsa sukupuolella ole mitään vaikutusta tähän.

Vaikka Henry et henk.koht. lesboutta hyvällä katsoisikaan, puolustanet silti ihmisten oikeutta tasapuoliseen kohteluun Suomessa?

Kyllä minä lesboutta hyvällä katson (ja usein katsonkin), mutta en palkkaisi lesboa, jos minulla olisi lestadiolaisten suosima lehti, joka menisi konkurssiin lesbon palkkaamisen seurauksena. Ei kai sillä ole merkitystä, kuka on pätevä journalistisesti katsottuna, vaan kuka maksimoi levikin ja ilmoitustulot.

Vierailija

Vaan Lapparipa palkkasi, kun oli ansioiltaan pätevin.

Sama irtisanomissuoja on lesboilla, bemarikuskeilla, vasenkätisillä ja vanhoillapojilla, lain mukaan.

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Tarjosi 100 000 eikä suostunu?! No jo on pöllö lesbo. Mää ainakin oisin suostunu. Oisi saanu ison tukun rahaa tekemättä mitään.

Ei ne hetero naisetkaan rahoja kumarra. Anne Hedman taisi kertoa kuinka hänelle tarjottiin 15 000 euroa seksiä vastaan. Uutisessa ei mainittu kuinka kauan tarjoaja olisi halunut seksiä harjoittaa ko. summaa vastaan. Jos ajatusleikkinä olisi sukupuoliyhdyntä ja sen keskimääräinen kesto, joka pyörii alle viidentoista minuutin, niin Annen tuntipalkka saattaisi olla jopa 60 000 euroa. Siinä taitaa moni vuorineuvos jäädä toiseksi.

Oikeuden kautta ei kyllä taatusti tule saamaan noin paljon rahaa.

Ei luulisi.

Vierailija
Mummo
Henry

Samat lait ne on Lapissa voimassa kuin muuallakin Suomessa. Syrjintä seksuaalisen suuntautumisen takia on yksiselitteisesti kielletty.

Miten ihmeessä Alma selittää, mitkä muut seikat kuin sukupuolinen suuntautuminen ovat muutamassa viikossa tehneet Korhosen kykenemättömäksi hoitamaan tehtävää, varsinkin kun hän ei ole vielä edes ehtinyt siinä alottaa.

Johtajan saa irtisanoa ilman syytä. "Putsaa pöytäsi 10 minuutissa". Siksi on johtajasopimus. Se ei ole samojen lakien alainen kuin työsopimus.

Johtajasopimus tehdään silloin kuin yhteistyö on vasta alkamassa ja osapuolet luottavat toisiinsa. Sopimus puretaan monesti jo epäluottamuksen vallitessa. Siten johtajasopimuksen laatimiseen ja sen ehtoihin on syytä paneutua sen solmimisvaiheessa.

Johtajasopimuksessa mainittavia asioita

Usein johtajasopimuksessa keskeisintä tuntuu olevan palkkauksen ja muiden korvausten määrittely. Luonnollisesti taloudelliset etuudet ovat olennaisia kummankin osapuolten kannalta; optiot, erilliskorvaukset, bonukset, eläke-etuudet ja mahdolliset muut etuudet.

Myös muut normaalisti työsuhteessa määritellyt asiat on syytä sopia johtajasopimuksessa; työaika, lomat ja lomakorvaukset, oikeus sairausajan palkkaan, vakuutukset sekä sopimuksen irtisanominen tai purkaminen.

Mikäli luottamus toimitusjohtajaan on mennyt, toimisuhde yleensä puretaan välittömin vaikutuksin. Tästä tai mahdollisesta irtisanomisesta on syytä sopia. Samalla voidaan sopia erokorvauksesta eli ns. kultaisesta kädenpuristuksesta.

Toimitusjohtajan tulisi tuntea yritys parhaiten, koska hän vastaa yrityksen operatiivisesta johtamisesta. Sen vuoksi hänen yrityksestä saamiaan tietoja on syytä suojata. Tämä tarkoittaa yrityksen kannalta riittävien salassapito- kilpailukielto- ja rekrytointikieltosopimusten laatimista. Myös immateriaalioikeuksista; keksintöjen, tekijänoikeuksien jne. käyttö- ja hyödyntämisoikeuksista ja niihin liittyvistä korvauksista on syytä sopia. Toimitusjohtajalle maksettava korvaus hyvittää yleensä näitäkin hänen toimintansa rajoituksia.

Yleensä on tarkoituksenmukaista käsitellä mahdolliset riidat välimiesmenettelyssä. Vaikka välimiesmenettelystä aiheutuu kustannuksia, menettely on joustavaa, nopeaa ja ratkaisu on heti lainvoimainen ja täytäntöönpanokelpoinen.

Vierailija

Jos olet johtaja, ja menetät hallituksen luottamuksen, niin that's it. Ei varoituksia, ei kehityskeskustelua, vain pöydän putsaus.

Vierailija

Mistäs tiedät, että Korhosen kanssa on solmittu tuollainen "johtajasopimus"? Muuten: Telanne itse saa puoletoista vuoden täyden palkan, jos hänen työsopimuksensa puretaan ilman, että syy on Telanteen.

Alman hallituksen ja osakkeenomistajien kanssa ei asiasta ole keskusteltu.

Vierailija

Tulee Almalle kylmää kyytiä. Imagotappio on mahdottoman suuri. Korvauksetkin tulevat olemaan aikamoiset. On paha arviointivirhe tapahtunut johtoportaassa, kun JK ei olekaan suostunut myymään itseään ja vaikenemaan jutussa. Paha, paha moka Alma Medialta (tai heidän johtoportaaltaan).

Vierailija
Mummo
Muuten: Telanne itse saa puoletoista vuoden täyden palkan, jos hänen työsopimuksensa puretaan ilman, että syy on Telanteen.

Alman hallituksen ja osakkeenomistajien kanssa ei asiasta ole keskusteltu.

Riittäisikö syyksi, että Telanne on saanut aikaan oikeusjutun työnantajaansa vastaan, ja muutenkin saattanut työnantajansa outoon valoon?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat