Madonreiät

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on tässä melko tyhmä kysymys koskien madonreikiä, mutta askarruttanut mieltäni jo pienen aikaan.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin mustan aukon singulariteetti tekee reiän aika-avaruuteen ja myös toisen reiän joiden väliin ja siten muodostunee madonreikä.

Sitten kysymykseen: Koskien madonreikien reunoja. Kaikki kuvat mitä olen madonrei-istä nähnyt niin niillä on ollut reunat. Onko sitten avaruudenkin madonreikä muka putki jolla on reunat, ja jos on niin mitä nämä reunat olisi, vai olisiko se vain "oikopolku" ? Itse uskoisin että se olisi jälkimmäinen, mutta takuuseen en mene.

Kommentit (12)

Vierailija

"Jos olen oikein ymmärtänyt niin mustan aukon singulariteetti tekee reiän aika-avaruuteen ja myös toisen reiän joiden väliin ja siten muodostunee madonreikä."

ei tee

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Muistuttaisin, että madonreikä on lähinnä joissain fysiikan teorioissa esiintyvä matemaattinen kuriositeetti, ei niinkään joku reaalimaailman havaittava ilmiö jolla on jotain käpisteltäviä ominaisuuksia. Edes mustia aukkoja ei kyetä havainnoimaan suoraan, saatikka niiden sisuskaluja.

Vierailija

Ne kuvat mitä sie einstein olet nähny on vaan kuvankäsittelyä. Idehan on että sie panet äärettömän energian jollekkin pienelle aluelle ja sen aika-avaruus venyy.

Mietitään ny sitte yhdessä mitä siitä saattas seurata?

1 siitä kuuluu poks ja se menee läpi

2 siitä ei kuulu poks mutta se venyttää aika-avaruutta vitun vitusti. siis ihan saatanasti.

3 meillä saattaa olla ihan eri aika johonkin siriukseen nähden noiden takia. siis tarkotan että ne kattoo että kuinka vanha maailmakaikkeus o

Vierailija
Lettu Haimakainen
Ne kuvat mitä sie einstein olet nähny on vaan kuvankäsittelyä. Idehan on että sie panet äärettömän energian jollekkin pienelle aluelle ja sen aika-avaruus venyy.

Mietitään ny sitte yhdessä mitä siitä saattas seurata?

1 siitä kuuluu poks ja se menee läpi

Joo, tohon se perustuu, mutta vähän eri muodossa.

Tehdään universumista kumipallopinta-analogia, jossa on musta aukko. Se tekee pallopintaan valtavan kuopan niin, että kuopan kärki uppoaa kohti pallon keskustaa.

Toisella puolella palloa on samanlainen musta aukko ja kun nämä sitten venyessään kohtaavat pallon keskustassa, niin kuuluu poks ja pallon läpi syntyy madonreikä.

Sitten otetaan reilun paksuinen vaijeri, joka viedään tuosta rei´ästä läpi ja solmitaan vaijerin päät lomittaissolmulla, jota kiristetään niin, että vaijeri leikkaa universumin yhdeltä kyljeltä poikki, jolloin universumi retkahtaa auki kaarevaksi kouruksi, eräänlaiseksi kirkkoveneeksi.

Lisäys: Ai niin; sellainen selvennys, että Newtonilla tuosta tulee putki ja Einsteinilla kirkkovene.

Vierailija
Zentan
Minulla on tässä melko tyhmä kysymys koskien madonreikiä, mutta askarruttanut mieltäni jo pienen aikaan.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin mustan aukon singulariteetti tekee reiän aika-avaruuteen ja myös toisen reiän joiden väliin ja siten muodostunee madonreikä.

Sitten kysymykseen: Koskien madonreikien reunoja. Kaikki kuvat mitä olen madonrei-istä nähnyt niin niillä on ollut reunat. Onko sitten avaruudenkin madonreikä muka putki jolla on reunat, ja jos on niin mitä nämä reunat olisi, vai olisiko se vain "oikopolku" ? Itse uskoisin että se olisi jälkimmäinen, mutta takuuseen en mene.

Jos jotain kuvia olet nähnyt: olet katsonut SciFi elokuvia.
Ja teoriassa, huom. teoriassa madonrei'istä pääsee toiseen ulottuvuuteen.

Teoriassa taas mustista aukoista, jolloin toisessa ulottuvuudessa täytyisi olla ulostulo aukko, valkoinen aukko.

Huom. TEORIASSA.

Itse asiaan kun pääsee niin mustat aukot ja madonreiät ovat näkymättömiä normaalille silmälle/linssille.

Vierailija
Jopelius

Teoriassa taas mustista aukoista, jolloin toisessa ulottuvuudessa täytyisi olla ulostulo aukko, valkoinen aukko.

Huom. TEORIASSA.

Höpö höpö. Mitään todisteita mistään toisista ulottuvuuksista ei edes ole.

Vierailija
Zentan

Aiempi läppäni oli Letulle; sori - huomaan, ettet ole palannut aiheeseen, joten koitan vastata itse kysymykseen. Tarkoitukseni ei ollut tappaa pohdintaasi.

Mustan aukon singulariteetissa aine romahtaa keskipistettään kohti, joten jos kierrät avaruudessa mustan aukon, et näe siitä muuta kuin mustan kolmiulotteisen täplän.

Se on syventynyt itseensä. Vähän niinkuin runoilija, joka on niin omissa ajatuksissaan että aikakin unohtuu.

Se ei kuitenkaan synnytä madonreikää muuhun kuin mieleemme, joka haluaa kuvitella, että siinä mustan aukon tilassa, jossa hiukkasten reaktioiden, inertian aika ja tilan kolmiulotteisuus tässä erityisessä gravitaatiokentässä eivät vastaa sitä todellisuutta, johon olemme tottuneet loisi myös tuosta mustasta aukosta ulospäin erityiset olosuhteet kuin mihin olemme tottuneet. Tässä odotuksessa on tietty määrä mystisyyttä.

Mutta näin ei ole; kyllä ne pysyvät siellä sisällä.

Ja jos sillä olisi toisessa kuvitellussa ulottuvuudessa ulostuloaukko se ei voisi koota saamaansa informaatiota tulleeseen muotoon sitä ulostaessaan, koska singulariteetissa informaatio menettää muotonsa.

Vierailija
Zentan

Jos olen oikein ymmärtänyt niin mustan aukon singulariteetti tekee reiän aika-avaruuteen

Ei varmaan tee, kyseessä on vain tiheä möykky, mikä ei tee yhtään mitään.
Jatkakaamme miättimistä.

Vierailija
stume618
Jopelius

Huom. TEORIASSA.

...kauniita unia...

Vierailija
Zentan

Kyllä tuossa pientä perää on, nimittäin se että mustan aukon parina saattaisi olla ns. valkoinen aukko jossakin universumissamme tai toisessa. Todettakoon nyt vielä, että valkoisista aukoista meillä ei ole minkäännäköistä havaintoa, eli ne ovat täysin erään teorian ennustamia hypoteettisiä aukkoja. Mutta sitä yhdyssidettä mustan ja valkoisen aukon välillä ei kyllä kutsuta madonreiäksi.

Nämä valkoiset aukot eivät esiinny tavanomaisten ideaalisten ns. Schwarzschildin aukkojen yhteydessä, vaan ne nousevat esiin esim. pyörivien Kerrin aukkojen metriikasta. Kerrin aukossahan on vielä tapahtumahorisontin ja singulariteetin välissä ns. Cauchy horisontti. Teoria kertoo nyt, että massallinen kappale joka lähestyy Cauchyn horisonttia joutuu asymptoottisen laakealle radalle ja jatkaa matkaansa poispäin singulariteetistä mutta ei enää ulos aukosta tapahtumahorisontin lävitse, vaan johonkin muuaalle. Tästä tämä valkoinen aukko kovasti yksinkertaistettuna. Tuossa Kerrin aukossa singulariteetti ei muuten teorian mukaan ole pistemäinen vaan rengasmainen.

Todennäköisesti aivan valtaosa kaikista luonnossa esiintyvistä mustista aukoista on näitä pyöriviä Kerrin aukkoja tai ns. Kerr-Newman aukkoja joilla on pyörimismäärän lisäksi varaus. Tuo Schwarzschildin aukko, mikä yleensä on mielikuvissa mustista aukoista puhuttaessa, on todellakin vain eräänlainen ideaalitapaus ja niitä ei luonnosta löytyne, ainakaan kovin massiivisina.

Vierailija
stume618
Jopelius

Huom. TEORIASSA.

Aikaa saadaan rullalle, pistämällä massallinen objekti kulkemaan YHTEEN suuntaan! Massaxi se muuttuu, kun 10-kohdetta kulkee eri suuntiin, nähtävästi yhden ollessa paikallaan?

Liikemäärää siitä tulee kun on kulkijoita 12. (matka^4)

Uusimmat

Suosituimmat